Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: V70TR - 20.01.2020, 18:10:09

Otsikko: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 20.01.2020, 18:10:09
Mulla on V70 -00 II koppaa T5 johon vaihdettu pakopuolen VVT ja hihna vesipumppu jne. Epäilen että saattaa olla ajoitus vähän pielessä koska "jyrisee" tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti testerin mukaan 670rpm (automaatti vapaalla) ja sellainen jyrisevä tyhjäkäynti joka tuntuu ratissa. Etummainen koneen tyyny vaihdettu koska epäilys oli että sen on öljy syönyt hajalle, mutta ei vaikutusta. Kone käy raskaan tuntuisesti, ennen remonttia kävi tasaisemmin. Miten tarkistaa kotikonsteilla että ajoitus on kohdallaan, ja voiko säätää VVT:stä jos on pielessä. Ja tässähän ei ole kuin pakopuolella VVT.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jamseil - 20.01.2020, 21:09:15
Pyöritä kampiakseli myötäpäivään ajoitusmerkkiin. Katso nokkien peräpään urista että ovat vaakatasossa, eli linjassa kannen ja venttiilikannen sauman kanssa.

Säätöön tarvitsee nokkien lukitustyökalun niihin uriin.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 21.01.2020, 06:56:29
Missä sijaitsee ajoitusmerkit, miten se takapää onko siellä jotkut luukut/tulpat, säätö ei siis onnistu ilman sitä erikoistyökalua tarkistaa voisi itse.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: pikkis60 - 21.01.2020, 09:17:52
moottorin takapäästä imunokka-akselin päästä kumitulppa pois hommattava uus tilalle ja pakonokka-akselin päästä pitää purkaa ajoitus.anturi pois.jakopään koppa pois ja kampiakselin ajoitusmerkki paikalleen.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 21.01.2020, 18:29:48
Okei, mikä tuo jamseilin neuvo oli että nokkien takapäästä katsotaan että hahlot on samassa linjassa. Olisiko tarkoittanut jotain toista moottoria kenties... Mutta ei vieläkään selvinnyt ne merkit, mutta antaa olla ei tarvitse kertoa vien jonnekin tarkistettavaksi/säädettäväksi. Oma epäilys on että ajoitus ei ole kohdallaan, koska vanhalla VVT:llä ja muilla osilla ei jyristänyt tyhjäkäynnillä. Asentaja on vanha mies oli ikänsä merkkiliikkeessä asentajana, tekee kotonaan hommia. On saattanut käydä virhe epähuomiossa, auto oli hänellä remontissa ja meni takaisin kun alkoi runksuttaa tyhjäkäynnillä kun kasikone. Syy oli paskainen solenoidi mutta saattoi jäädä ajoitus pieleen, kyllä hänkin voisi tietysti sen katsoa mutta ajattelin itse tarkistaa mutta ei tarvitse etsin jonkun paikan. Kiitos neuvoista...
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jamseil - 21.01.2020, 21:47:25
Varsinkin se epäilyksen alla oleva pakonokka kannattaa katsoa sieltä peräpään hahlosta mihin lukitustyökalu tulee. Vvt-hihnapyörän saa ihan mihin asentoon tahansa, joten tässä tapauksessa en luottaisi sen merkkiin. Asentoanturin joudut purkamaan siitä edestä ja taitaa olla koneen korvakin siinä edessä.

Tässä näkyy ne hahlot ja syy miksi ei kannata tarkastettaessa vääntää konetta väärään suuntaan, ajaa pakonokan hahlon säätöalueen verran vinoon vaakatasosta.
https://youtu.be/o4uLvH151-c
Börjen kasatessa näkee, kun se kääntää vvt:n säätöalueen tappiin myötäpäivään ennen hihnan kiristystä, tuon voisi kuvitella helposti unohtuvan äkkinäiseltä. Sitten ihmetellään mikä kivestää, kun on hihnapyörän merkit kohdallaan ja käytettiin lukitustyökalua. ;D

Jos viet johonkin pajalle, niin vie sellaiseen jossa on Volvon Vida ohjelmisto käytössä. Se kertoo purkamatta vvt ajoituksen. Se ei tosin tiedä imunokan ajoitusta, kun sille ei taida olla anturia tuossa koneessa.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: Lankku - 21.01.2020, 23:19:52
Jos viet johonkin pajalle, niin vie sellaiseen jossa on Volvon Vida ohjelmisto käytössä. Se kertoo purkamatta vvt ajoituksen. Se ei tosin tiedä imunokan ajoitusta, kun sille ei taida olla anturia tuossa koneessa.
Kyllä sen useimmiten näkee perustesterilläkin. Imunokalla on anturi vasta niissä joissa siinäkin on VVT.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 22.01.2020, 17:14:25
Joo ei ole kuin pakonokassa se säätö (solenoidi). Mikä muu kuin väärä ajoitus voisi tehdä sen jyrisevän raskaan tyhjäkäynnin, se etummainen vaihdelaatikon tukityyny vaihdettiin kun epäilys oli että sen on öljy syönyt hajalle. Tyhjäkääynti siis 670rpm mikä varmaan automaatissa oikein...
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: kupari s40 - 22.01.2020, 19:12:19
Imm hajotessa  meillä raskas tk ja totaalisesti hajotessa sekä vikavalon sytyttyä ei enää pysynyt autokaan käynnissäkään ilman kaasua. Lukulaitteella imm virtauksen näkee niin voi eliminoida katsottaessa että ilmamäärät on oikealla alueella. Toinen huomio että kulutus lisääntyi ennen vikavaloa selvästi.

Mun veikkaus  kyllä että menny jakopään rempassa jako pieleen tai vvt vaihdettaessa ei otettu pyörältä löysiä pois.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 22.01.2020, 20:00:18
Imm hajotessa  meillä raskas tk ja totaalisesti hajotessa sekä vikavalon sytyttyä ei enää pysynyt autokaan käynnissäkään ilman kaasua. Lukulaitteella imm virtauksen näkee niin voi eliminoida katsottaessa että ilmamäärät on oikealla alueella. Toinen huomio että kulutus lisääntyi ennen vikavaloa selvästi.

Mun veikkaus  kyllä että menny jakopään rempassa jako pieleen tai vvt vaihdettaessa ei otettu pyörältä löysiä pois.
Asentaja on merkkiliikkeestä eläkkeelle jäänyt joka tekee kotonaan, on paikkakunnalla kuuluisa volvon korjaaja mutta kaikki on mahdollista.  Kulutus tuossa on kyllä aika kova, seka-ajossa pyörii 12l tuntumassa...
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 25.01.2020, 06:59:10
Kaverilla olisi testeri, sellainen joka autoon käyvä joku ammattilaite ei siis nimenomaan volvoihin tarkoitettu mutta kuitenkin kallis testeri. Paljonkos sen nokan ajoitus pitää olla, ja mitataanko käynnissä. Samalla voisi katsoa sen immun virtauksen, mikäs siinä on oikea luku.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 27.01.2020, 07:26:26
Selvä kiitos.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: Lankku - 27.01.2020, 12:14:34
Testerillä näkee mitä auto pyytää(asteita), missä asennossa nokat on ja minkä verran on pyydetyn ja todellisen erotus. Asento vaihtelee nollan ja 30 asteen välillä. Erotus saa olla jossain kahden asteen paikkeilla ennen kuin vikakoodi tulee.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 29.01.2020, 20:16:59
Testerillä näkee mitä auto pyytää(asteita), missä asennossa nokat on ja minkä verran on pyydetyn ja todellisen erotus. Asento vaihtelee nollan ja 30 asteen välillä. Erotus saa olla jossain kahden asteen paikkeilla ennen kuin vikakoodi tulee.
Eli pitäisi tulla vikakoodi jos on pielessä enemmän kuin kaksi astetta, vikakoodia ei tule eli vika on siis jossain muualla...
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 10.02.2020, 10:39:17
Sieltähän sitä koodia pukkaa, eli P0014 Camsaft position (CMP)actuator exhaust/right/rear, bank 1-timing over-advanced/system performance. Eli tarkoittaako nyt mitä, ajoitus pielessä vai eikö solenoidi säädä. VVT ei voi olla koska se on vaihdettu, eli onko ajoitus kuitenkin pielessä?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2020, 11:10:06
Jos koodit on luettu, niin eikö samalla katsottu se nokan ajoitus? Sen jälkeen ei tarvitse arvailla enää.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 10.02.2020, 11:19:50
Jos koodit on luettu, niin eikö samalla katsottu se nokan ajoitus? Sen jälkeen ei tarvitse arvailla enää.
Siis itse luin koodit kun se vikakoodi tuli, bluetooth palikka obd pistokkeesa ja puhelimessa Car Scanner. Pitää varmaan viedä taas se sinne korjaajalle, toinen paikka olisi kuitenkin parempi että varmistuisi se jako ja vvt:n ajoitus että on varmasti oikein. Haluaisin uskoa ja uskonkin ikänsä volvoja korjanneen taidot, mutta on saattanut jäädä kuitenkin joku huomaamatta. Ei viitsisi juosta kokoajan tarkistuttamassa, tosin saattaa se soledoidikin olla hajalla mutta ennen vvt:n vaihtoa vanhoilla osilla ei jyristänyt ja solenoidi on sama.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jamseil - 10.02.2020, 13:11:33
Oireet ja koodi viittaa siihen että pakonokka on liian aikaisella.

Tarkastus pitää tehdä sieltä nokan takapään urasta, purettava nokan asentoanturi edestä ja mahdollisesti koneenkorvake.

Itse hakisin myös imunokan tulpan, kun joutuu säätö hommiin niin se tarvitsee irroittaa lukitusraudan kiinnityksen takia.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/279704/898727?ajoneuvo=661
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 10.02.2020, 19:00:10
Kävin korjaamolla, ajoitukset jakohihnalla ja vvt pyörällä oikein eli solenoidi ei säädä oikein? En näistä ymmärrä mutta kehoitettiin ostamaan solenoidi?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jamseil - 10.02.2020, 22:20:17
Melkein sanoisin että menee rahat hukkaan, rikkinäisestä solenoidista pitäisi kai tulla koodi p0027.

Menee jankutukseksi...mutta katsoivatko korjaamolla nokan takapään lukitusurasta?

Turha sitä on vvt-pyörän merkistä tässä tapauksessa katsoa, ihan varmaan on kohdallaan jos se on siihen laitettu. Epäilys on että itse nokka on väärässä asennossa pyörään nähden, jos on jäänyt vvt-säätövara kääntämättä myötäpäivään ennen kiristystä.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: harald - 10.02.2020, 23:32:46
Melkein sanoisin että menee rahat hukkaan, rikkinäisestä solenoidista pitäisi kai tulla koodi p0027.

Menee jankutukseksi...mutta katsoivatko korjaamolla nokan takapään lukitusurasta?

Turha sitä on vvt-pyörän merkistä tässä tapauksessa katsoa, ihan varmaan on kohdallaan jos se on siihen laitettu. Epäilys on että itse nokka on väärässä asennossa pyörään nähden, jos on jäänyt vvt-säätövara kääntämättä myötäpäivään ennen kiristystä.

Tuota asennusmokaa minäkin pidän täysin mahdollisena.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 11.02.2020, 00:14:49
Kun olisi paikka ja se lukitustyökalu niin tarkistaisin itse, vaikeeksi tämä taas menee merkkiliikkeeseen en vie... Tuon koodin lopussa on linkki internettiin, ja sitä kun klikkaa niin menee ohjeisiin missä neuvotaan putsaamaan/vaihtamaan tuo solenoidi.

(https://img.aijaa.com/m/00449/14796082.jpg)
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 11.02.2020, 08:49:39
Menee jankutukseksi...mutta katsoivatko korjaamolla nokan takapään lukitusurasta?

Eivät katsoneet kun on jo kaksi kertaa tarkistettu, ja kertoivat kyllä miten asennettu. Vaikea on uskoa että ikänsä merkkiliikkeesä huoltomiehenä ollut tekisi väärin, mutta virheet on mahdollisia.

Epäilys on että itse nokka on väärässä asennossa pyörään nähden, jos on jäänyt vvt-säätövara kääntämättä myötäpäivään ennen kiristystä.


Korjaajan kertomuksen mukaan tehty juuri kuten ohjeessa sanotaan, mutta ihmeiden aika ei ole ohi. Kuka tarkistaisi asian, saataisiin toisen asentajan vahvistus?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: Lankku - 11.02.2020, 11:04:04
Kuten sanoin, testerillä näkee nokan asennon. Ei tarvitse purkaa mitään. Jollei pysty, niin paikanvaihto.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 11.02.2020, 11:31:41
Itsellä Delphi 2015 ja sillä ei näe, joku täällä mainitsi että näkyisi mutta en itse löytänyt. Varmaan joku vinkkaa miten delphillä saa näkymään. Mutta tuohon kommenttiisi, asentaja on siis jo tarkistanut että kaikki on kohdallaan mitä tässä nyt pitäisi tehdä viedä taas tarkistettavaksi vai. Haluaisin jonkun toisen vahvistuksen että on varmaan kaikki kohdallaan, kun ei tässä enää itsekään tiedä mihin uskoo. Ymmärrän että vituttaa kommentoida mutta mitä tässä nyt pitäisi tehdä, löytyykö ketään kuka katsoisi siis täältä?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: harald - 11.02.2020, 12:19:42
Hi

En nyt ole ihan varma tästä,mutta niissä vvt pyörän solenoideissa on joissakin malleissa öljyn tulopuolella sihti,jos se on jostakin syystä tukossa niin sekin voi vikaannuttaa solenoidin toimintaa + solenoidi on karstoittunu ym.
Myöskin solenoidille tulevan johdon huonokuntoiset liittimet voi aiheuttaa tuota
ongelmaa.

,,,Tsemppiä
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 11.02.2020, 17:13:44
Hi

En nyt ole ihan varma tästä,mutta niissä vvt pyörän solenoideissa on joissakin malleissa öljyn tulopuolella sihti,jos se on jostakin syystä tukossa niin sekin voi vikaannuttaa solenoidin toimintaa + solenoidi on karstoittunu ym.
Myöskin solenoidille tulevan johdon huonokuntoiset liittimet voi aiheuttaa tuota
ongelmaa.

,,,Tsemppiä

Se uusi tiiviste on vaihdettu siihen samassa yhteydessä kun moottorissa on ollut pesuaineet ja öljyt vaihdettu.
Tänään soitin asentajalle ja sovittiin että katsotaan "vielä" kerran ne ajoitukset, vähän vitutti soitella ja vaivata. Alkuviikosta menee siis taas sinne tutkittavaksi, jos ei tule siellä kuntoon niin vien paaliin...
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 13.02.2020, 15:15:43
Pahoitan taas jonkun mielen mutta koittakaa kestää. Kun check Engine syttyi taas luin vikakoodit Delphillä, siellä luki kuvan osoittamalla tavalla. Soitin asentajalle ja hän sanoi tuo tänne niin katson alkuviikosta, minulla oli tuo perin yksinkertainen ohje esillä ja hän kertoi miten jako laitetaan kohdalleen. Minusta kertomus oli täsmälleen kuvan mukainen. Vaikka se vikakoodi on se 0014 niin voi kuulema johtua myös siitä solenoidista tai että vvt jumittuu, mikä ei tässä tapauksessa pitäisi olla mahdollista. Mutta katsotaan kun selviää, laitan tänne kyllä teidän iloksenne infoa missä se vika lopulta oli.



(https://i.ibb.co/P5h6Phs/20200213-130429.jpg) (https://ibb.co/P5h6Phs)

(https://i.ibb.co/y4VfQpS/20200213-132843.jpg) (https://ibb.co/y4VfQpS)
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jamseil - 13.02.2020, 22:08:28
Turha sitä on tuolla jakopään ohjeella katsoa.

Nokka voi heittää 360 astetta vaikka vvt-hihnapyörän merkki on kohdallaan. Siinä kun ei ole kiilaa ja sen voi kiristää ihan mihin asentoon vaan.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 14.02.2020, 08:26:45
Turha sitä on tuolla jakopään ohjeella katsoa.

Nokka voi heittää 360 astetta vaikka vvt-hihnapyörän merkki on kohdallaan. Siinä kun ei ole kiilaa ja sen voi kiristää ihan mihin asentoon vaan.
Tarkoitin että tarkistaa ne perussäädöt, samalla tavalla kun jakohihna vaihdetaan ettei ole vaan jako pykälän pielessä. Eli se lukitustyökalu paikalleen jne. Sitten se vvt:n kääntäminen myötäpäivään ja hihna paikalleen. Kuten tuossa videossa mitä tänne on jaettu, mitä tuosta vikakoodista ymmärsin jos yhtään mitään niin se liikaa aikaistettu voisi tarkoittaa että olisi pielessä jako tai vvt:n säätö. Vai eikö solenoidi säädä, ei riitä paine tai jotain mutta luulen että selviää alkuviikosta.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 17.02.2020, 17:10:22
Jako on kohdallaan, vvt kohdallaan eli solenoidi ei säädä oikein. Vanhaa solenoidia ei saa enää mistään, varaosanumero on muuttunut. Tietääkö joku mistä saisi solenoidin tuohon -00 V70 T5 2.3 250hv muualta kuin merkkiliikkeestä?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jamseil - 17.02.2020, 22:26:40
Vanhan voi testata ja tarvittaessa purkaa ja puhdistaa.
https://volvo.oemdtc.com/154/vvt-solenoid-cleaning-2001-2006-volvo

Eiköhän tuohon käy uudempikin malli, kunhan vaihtaa liittimen tai tinaa johdot siihen suoraan. Alilta saa parilla kympillä posteineen, kestää tosin kuukauden ilman Corona virusta.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 17.02.2020, 23:27:42
Olen noista putsaamisista lukenut oikeastaan vain huonoja kokemuksia. Vanhalla vvt pyörällä toimi uudella ei, uusi on jäykempi. AliExpressistä katsoin jo, liian pitkät toimitusajat ja johtosarjoja ei löytynyt... Tuossa ohjeessa on muuten se uusi malli, vanha ei ole purettavissa...

Solenoidi irti tänään ja tunniksi bräkcleaniin likoamaan, samalla silloin tällöin akusta virtaa ja naputtelua että lika irtoaisi. Paineilmalla puhaltelua kunnolla että lähtisi kaikki lika pois ja autoon kiinni, kone lämpöiseksi ja ei vaikutusta jyristää tyhjäkäynnillä. Uudestaan irti ja lisää liottelua, sitten ultraäänipesuriin tunniksi +50c. Kauhea määrä likaa irtosi ja näytti kuin uudelta, moottoriöljyä sisään ja akusta taas virtaa ja naputtelua. Solenoidi kiinni ja ajo huoltoasemalle 5km, kävi paremmin huoltoaseman pihalla ei jyristänyt niin paljon. Siitä kauppaan toinen 5km ja kaupan pihalla kävi vielä kohtuu hyvin. Kun tulin kaupasta ja lähdin ajamaan kotiin päin syttyi check engine ja alkoi taas käydä huonosti, vikakoodeissa pakonokan ajoitusta aikaistettu liikaa. Kuittasin vikakoodit ja kävin vielä lenkillä, vähän reilumpia kiihdytyksiä että soleinoidi liikkui välillä kun pysähtyi niin tyhjäkäynti kävi hetkellisesti alhaalla mutta kävi aika hyvin. Kun palasin kotiin niin kävi taas huonosti mutta ei sytyytänyt vielä vikavaloa. Nyt varmistui ainakin että se solenoidi siinä on mikä vaivaa, uusi on tilattu ja kun se saapuu varmistuu asia lopullisesti.

(https://img.aijaa.com/m/00287/14798626.jpg) (https://aijaa.com/V2Hl4n)
(https://img.aijaa.com/m/00608/14798625.jpg) (https://aijaa.com/9bGJ7Z)
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 26.02.2020, 20:07:38
Uusi solenoidi paikallaan ja käy nätisti eikä herjaile mitään, uuden mukana tuli uusi liitin ja johdot sekä tiiviste sihdillä ja myös uudet pultit.

(edit) ilo oli ennenaikainen. Nyt herjaa taas samaa eli nokka-akselin ajoitusta, on merkillinen auto kaikki uutta jakopäässä uusi vvt uusi solenoidi ja samaa vaan herjaa. Kun kuittaa niin käy vähän aikaa hyvin mutta vika jää päälle. Eli se vanha solenoidi olikin ehjä, mikä helvetti tuon tekee alkaa mennä jo hermot ton kanssa...
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jak900 - 27.02.2020, 21:10:18
Vidalla saa tehtyä sen solenoidin adaptaation, kokeileppas sitä.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 27.02.2020, 23:47:18
Vidalla saa tehtyä sen solenoidin adaptaation, kokeileppas sitä.

Vidalla?
Piti selvittää googlella mitä vida tarkoittaa, eli se on volvoissa käytettävä testeri. No sellaista ei ole, ja pitääkö se solenoidi jotenkin testerillä sovittaa autoon. Luulin että sen voi vain vaihtaa ja lähtee toimimaan?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jak900 - 28.02.2020, 07:16:33
Juurikin saa testattua 2500 kierroksen alueella ja sovitettua siten.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 28.02.2020, 09:39:34
Juurikin saa testattua 2500 kierroksen alueella ja sovitettua siten.
Okei en tiennytkään että se pitää sovittaa autoon erikseen, merkillistä?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jak900 - 28.02.2020, 10:03:18
Omassani juuri näin tein ohjeen mukaan ja toimii. Harmi kun en saa tuosta Vidan näytöstä liitettyä kuvaa tähän.
edit, nyt näköjään onnistui.
(https://i.ibb.co/PgmskZ2/IMG-20200228-073328-compress91.jpg) (https://ibb.co/PgmskZ2)
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 28.02.2020, 18:55:36
Siis sulla on tuo vida, missäpäin asustelet?
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jak900 - 28.02.2020, 21:03:28
Turun seudulla.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: Tome- - 04.03.2020, 20:48:09
Eipä tullut luettua ohjeita tai muuta, mutta sain seuraavia arvoja omasta (tyhjäkäynnillä sekä vähän kierroksia satunnaisesti)


ECM-Camshaft shifting angle, inlet: 0,06 / -0,30 / -0,03 / -0,22 / 6,03 (astetta)
ECM-Camshaft shifting angle, outlet: 7,81 / 7,98 / 5,38 / 11,39 / 1,09 (astetta)
ECM-Nominal Camshaft shifting angle, inlet: 0 / 0 / 0 / 0 / 0 (astetta)
ECM-Nominal Camshaft shifting angle, outlet: 9 / 8,5 / 0 / 9 / 3,5 (astetta)
ECM-Camshaft shifting angle deviation (inlet): -0,05 / -0,22 / -0,09 / 7,84 / 7,84 (prosenttia)
ECM-Camshaft shifting angle deviation (exhaust): -0,97 / -0,30 / 2,80 / 34,51 / 44,31 (prosenttia)


Mitähän näistä vois tulkita ja mitä näistä pitäis seurata? Vikakoodeja ei ole tullut tähän liittyen. (Vain todella epäselviä ja näyttää liittyvän akun heikkoon kuntoon)
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 12.03.2020, 16:41:08
Edelleen sama vika päällä, kun käynti on raskasta ja kuittaa check enginen niin tasaantuu muutamaksi sekunniksi mutta alkaa käydä huonosti nostaen ja laskien kierroksia. Kun lähtee ajamaan ja kiihdyttää kunnolla ja pysähtyy käy tosi nätisti, kunnes jonkun ajan jälkeen käy taas raskaasti. Eli kun kiihdyttäessä solenoidi säätää vvt-pyörää se jää ilmeisesti oikeaan asentoon koska käynti on hyvä, mutta muuttuu kun ajaa vähän aikaa. Ja check engine herjaa aina sitä pakonokan säätöä, olisi mukava saada tietää mikä tuota vaivaa ennen kuin ajan paaliin :D
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jak900 - 12.03.2020, 19:39:59
Vaihdoitko tuon solenoidin alla olevan tiivisteen? Tiivisteen keskellä oleva metallisihti on usein muurautunut umpeen.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: V70TR - 14.03.2020, 14:59:26
Uusi tiiviste tuli solenoidin mukana...
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: vikki - 14.03.2020, 15:53:16
Alkoi kiinnostamaan tuo systeemi sen verran, että kuuluuko tuon hässäkän putsaus johonkin huolto-ohjelmaan ? Mulla 2,4 vapari ja joskus tyhjäkäynti aaltoilee ja sammuukin. Kaasuläpän putsaus auttoi aika paljon, mutta vielä samaa vaivaa.
Vaatii ainakin uuden tiivisteen jos irrottaa.
Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: harald - 14.03.2020, 18:54:13
Hi
Eiköhän tässäkin tapauksessa tuo Magnetii Marellin kaasuläpän  toiminta aiheuta vaikka mitä ongelmia.
topikin  aloittaja on kertonut jostain oudoista vikakoodeista?
,,,onko auton omistaja tutkinut Vidalla missä vikaa,,,siitä joutuu maksamaan mutta se on ainoa oikea tapa paikallistaa ongelma.



Otsikko: Vs: Nokkien ajoituksen tarkistus.
Kirjoitti: jak900 - 14.03.2020, 20:17:37
No ei se kaasuläppäkotelo pakonokan koodia anna kuitenkaan..
Vidan nokkaan mars.