Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Blackline - 20.01.2020, 23:42:48
-
V70 mk2 -03 d5 500 000km ;D
Auton käynnistämisessä alkoi ilmaantua ongelmia pari viikkoa sitten, samanlaisia kuin olisi akku menossa entiseksi ja apulaitteilta alkoi kuulua rahisevaa ”metallista” ääntä. Vaihdoin uuden akun ja starttaus oli surkeaa, ei käynnistynyt. Valot himmenivät, vaikka jännite oli 12,9v. Kytkin vanhan akun etupään +pistokkeeseen ja - runkoon. Sama ongelma jatkui.
Irroitin startin —> koitin akulla —> ei toiminut. Purkasin ja putsasin ja sain toimimaan. Hiilet olivat noin 15mm pitkät, eli mielestäni ok. Käynnistys ei muuttunut. Sahasi kuin vanha traktori. :-[
Vaihdoin uuden motonetin startin. Auto käynnistyi vaikeroiden heti ja metallinen ääni oli kovempi.
Irroitin apulaitteen hihnan ja pyörittelin osia, kaikki pyöri paitsi ilmastoinnin kompura. Hetken voimakkaasti yrittäen sai sitä vähä liikutettua.
Kysymykset kuuluukin: eikös sen pyörän pitäisi pyöriä kevyesti, kun remmi on irti? Voisiko kompuran laakeri ahdistaa käynnistystä niin paljon, että vanha startti ei jaksanut pyörittää konetta? Jos olisi kompuran laakeri entinen: löytyykö helposti/ onko vaihdettavissa?
Kiitos jo etukäteen vastauksista! 8)
-
Kyllä sen kompuran pyörän kuuluu pyöriä ilman vastusta ja kyllä se jumiutunut kompura aika paljon ahdistaa apulaitehihnan pyörimistä. Laakerin saa ostettua ja vaihdettua itse.
Tossa aika hyvä ketju mistä löytyy laakerin koko ja muita ohjeita.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112.0
-
Kiitos infosta!! :)
Laakeria vaihtamaan! ::)
Edit1: laakerin tietoja kaivataan, linkki ei toimi
Edit2: ei tarvinnutkaan vaihtaa laakeria, kun oli muutakin rikki!
(https://i.ibb.co/PW1WkBY/FFEF9526-2650-4-B6-A-B357-4-E8-A3-D6-B3320.jpg) (https://ibb.co/PW1WkBY)
(https://i.ibb.co/ZW59yJx/2-BA860-A6-1-E32-4-C27-9207-6-CF80-FFD94-C3.jpg) (https://ibb.co/ZW59yJx)
-
Ilmastoinnin kompressori on vaihdettu ja kone käynnistyy hienosti, mutta...
motor wart erforderl ilmestyi.
Kierrokset reagoi hitaasti ja turbon vihellys ilmaantui kierrosten laskiessa. Yritin etsiä vuotoja ja nollata miinus kaapelin irroittamalla ja trippi/virta-avain jutulla, mutta ilmoitus pysyy!
Mitäs seuraavaksi teen?!
Johtuisiko tämä kenties, kun putsailin egr-putkia tai kun kone ei aiemmin lähtenyt käyntiin ja keräsi kiisseliä putkeen?
Edit1: vai ilmaantuuko ilmoitus, kun ei ole kylmäaineita?
Edit2: paikallaan jarrua painaessa kierrokset nousee!
-
Kierrokset reagoi hitaasti ja turbon vihellys ilmaantui kierrosten laskiessa.
Onkohan ahtoletku kunnolla paikallaan välijäähdytimessä?
-
Onkohan ahtoletku kunnolla paikallaan välijäähdytimessä?
Kyllä näyttäisi olevan ja repeytymiä ei ainakaan tuntunut. Suhina ei ole kuitenkaan voimakas, vaan heikompi joka ilmoittaa turbon olemassa olosta. Aiemmin ei tätä ole omassa vollessa kuitenkaan kuulunut.
-
Ahtoletku voi aika helposti jäädä alapuolelta syrjälleen. Ihan kuten klemmarikin voi jäädä sopivasti vinoon. Helpointa olla toinen polkemassa kaasua ja toinen kuulostelemassa.
-
Ahtoletku voi aika helposti jäädä alapuolelta syrjälleen. Ihan kuten klemmarikin voi jäädä sopivasti vinoon. Helpointa olla toinen polkemassa kaasua ja toinen kuulostelemassa.
Näin toimin, mutta en tuntenut vuotoja ei mitään erityistä näkynyt. Pieni märkyys turbon haitarikummin tunnistimessa. Se märkyys on ollut aiemminkin, mutta toki tuo putsari oli irti, niin on voinut repeytyä! Pitää tarkistaa huomenna.
-
Olisiko kyseinen ilmoitus ”motor wart erforderl” tulla, koska otin ilmamäärämittarin liittimen irti ja sen jälkeen vasta akulta miinuskaapelin?
Huomenna koitetaan boschin vehkeillä lukea/nollata vikailmoituksia.
-
Vikakoodi tulee jos virrat on olleet päällä ja ilmamassamittari tai muu moottorinohjaukseen liittyvä osa on irti.
-
Vikakoodi tulee jos virrat on olleet päällä ja ilmamassamittari tai muu moottorinohjaukseen liittyvä osa on irti.
Entäs sitten mittaristoon, ilmestyykö sinnekin?
Kiitos! :peukku:
-
Niinhän siinä yleensä käy jos kyseessä on päästöihin vaikuttava vikakoodi.
-
Mainitsit että paikoillaan kun jarrua painaa niin kierrokset nousee, katsoppa että kaikki alipaine letkut on oikein asennettu. Jarrua painaessa jos kierrokset nousee niin silloinhan se viittaisi jarrutehostimen letkuihin / itse tehostimeen..
-
Mainitsit että paikoillaan kun jarrua painaa niin kierrokset nousee, katsoppa että kaikki alipaine letkut on oikein asennettu. Jarrua painaessa jos kierrokset nousee niin silloinhan se viittaisi jarrutehostimen letkuihin / itse tehostimeen..
Tänään vikakoodien luku ja nollaus. Jarrun vaikutus tyhjäkäyntiin hieman vähentynyt. Mietinkin, että tehostimelta lähtevät johdot voisivat liikuttaa letkuja ja siitä syntyisi jossain letkussa vuoto. Alipaineletkut eivät ole olleet irti, mutta ainahan niissä on voinut olla hankaumia ja letkua liikuteltaessa on paikka vaihtunut ja liat irroneet tms.
-
Nyt on vikakoodit nollattu ja päälle jäivät:
- kaasupolkimen asentotunnistin...
- jäähdyttimen tuulettimen ohjain...
Onkos kaasupolkimen asentotunnistimessa jotain normi korjauskikkoja, vai onko järkevin vaihtaa uusi tilalle?
Tuulettimessa varmaankin se vaaleanpunainen signaalipiuha poikki?
Edit1: nyt koodi poissa. Sulake nro 8 konehuoneesta oli palanut! Sulake on ilmastoinnin kompuran sulake. Kiitos kaikille, joilta apua sain!!
Tässä vielä vinkki korjaukseen:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20872.0