Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VolvoTohtori - 21.01.2020, 17:08:06
-
Hei!
Olen ostamassa Volvoa ekaa kertaa elämässäni, toistaiseksi on vielä Saab 9-5...
Auto on 01vm. 2.3 T5, automaatilla. 260tkm ajettu... Niin kiinnostaisi kuulla tekniikasta eli mitä vikoja nuihin tulee noilla kilsoilla. Kiinnostaa laatikon kestävyys ja turbo ainakin ensisijaisesti. Kokemuksia ja mielipiteitä autosta yms.
Eli kokeneet ja tietävät kertokaa
Kiitos ELK
-
Turbo on Saabin Mitsuihin verrattavissa (TD04), eli kestää. Automaatti kestää ihan kivasti, mitä enemmän öljynvaihtoja tehty ajan saatossa sen parempi. Ja huuhtelemalla ainoastaan suositeltava tapa.
Ainoa ongelma taitaa olla vvt pyörän vuotaminen kun tulee ikä ja kilsat vastaan. Tosin taitaa lähemmäs 250tkm päästä keskimäärin...
Ai niin, veivit on heikko lenkki. Tuppaa taittumaan jo softalla joissain.
-
Automaatti on sama kuin saman ikäisessä saabissa
-
Automaatti on sama kuin saman ikäisessä saabissa
Hyvä huomio, luulin että niillä oli jotain gm romua.
-
Riippuu mitä tehty ja miten huollettu. Kaikki tieto huolloista ja korjauksista mitä tehty jos löytyy on hyvä perusta jatkoon..
Meillä S60 -01 2.3 T5 joka +210tkm ajettuna ostettu. Tuohon oli juuri ennen ostoa vaihdettu ehjä geartronic laatikko ja lämppärin moottori, vaihdettu myös jakopää vesipumppuineen ja takaiskarit.
Laatikon öljyt suositus jos geartronic 60-80tkm välillä. Jos ei kertaakaan uusittu tai jossain 200tkm kohdilla vasta tehty voi alkaa temppuilla ikävästi.
Kone on ihan vahva versio, se 2.4 taisi olla huonompi muistaakseni kun on porattu tästä 2.3 koneesta ja 2.5 on taas eri kone.
Alustassa ei kannata säästää osien laadussa, aika edulliset mm lemförder ollu näihin.
Meillä mennyt 210-250tkm välillä tekniikan puolelta
- etuiskarit ja sama kuin 9-5 niin kannattaa ylätuet ja kääntölaakerit uusia samantien. Tuohon käy myös vahvistetut xc90 ylätuet.
- geartronic turbiinin nopeusanturi, hinta sarjalla ( 2 anturia+ johdot) 200€ ja on harvinaisempi vika. Uusissa sarjoissa saa jatkossa anturitkin erikseen vaihdettua kun niissä irrotettavat liittimet anturin päässäkin kun tuo vanha pari on kiinteällä johtosarjalla.
- 2 puolaa meni peräkkäisinä päivinä
- imm ja tuohon menee onneksi halvin bosch versio joka sama tdi kanssa
- käsijarrukengät ja vaihdettu samalla säädettävä h- tanko oman kiinteän tilalle.
- alapallot, helppo vaihtaa eikä vaadi ohjauskulmien säätöäkään.
- tehostimen öljy lhuuhtelemalla vaihdettu oikeanlainen hydraulipohjainen sisällä olleen atf tilalle. Säiliönkorkki uusittu samalla.
- kumitiiviste öljyntäyttökorkkiin
Muuta hommattua pikkuosaa bensaluukun avausmoottori, umpio vettä sisälle vuotavan tilalle ja hu 803 soitin sekä säteilylämmitin.
Odotettavissa jatkossa meillä näin muita täällä seuranneena
- vvt pyörä
- huohotusloukku putkineen
- tcv
- legendaarinen magneti marellin kaasuläppäkotelo, uutena ei näitä saa eli siniselläkin ovat peruskorjattuja.
Ps. Meillä tuolla ajoa ollut pari vuotta vain noin 10tkm vuosi niin öljyt ja suodatin uusitaan kerran vuodessa.
-
Hei, nyt on Volle pihassa... Äsken selailin ohjekirjaa, niin paljastui että autossa ei olekkaan automaatti vaan Geartronic laatikossa luki Aisin AW...
Auto vuodelta 01 kilometrejä nyt 263tkm. :'(
Olen aina suhtautunut varoen näihin robotteihin mutta auton hinta oli hyvä ja huoltohistoria mainio, vaihtaa nätisti sekä muutenkin tuntuu suklaavan niinkuin pitää... ::)
Eli kysymys miten teillä kestänyt nuo lootat? ELK
-
Ihan perinteinen automaatti se on. Geartronic on vain kutsumanimi laatikolle jossa on manuaalitila kepissä.
-
Hei, nyt on Volle pihassa... Äsken selailin ohjekirjaa, niin paljastui että autossa ei olekkaan automaatti vaan Geartronic laatikossa luki Aisin AW...
Auto vuodelta 01 kilometrejä nyt 263tkm. :'(
Olen aina suhtautunut varoen näihin robotteihin mutta auton hinta oli hyvä ja huoltohistoria mainio, vaihtaa nätisti sekä muutenkin tuntuu suklaavan niinkuin pitää... ::)
Eli kysymys miten teillä kestänyt nuo lootat? ELK
>Hi
moottorikestää oikein huollettuna oikeilla öljyillä varmaankin enemmän kuin kori
vaihteistonöljyjen vaihttoväliä pitää noudattaa jos haluaa että aski toimii ok eikä kulu tai mene tukkoon karstan takia.
,,,tarkista missä kärryä on huollettu ja mitä siellä on tehty!
-
No juu, tämäpä on helpoitus...
Eli kaikki volvon geartronic:it ovat automaatteja manuaali ohjauksella?
Sain semmoisen käsityksen että geartronic olisi se kuuluisa GM robottivaihteisto... :idiot2:
Huoltokirja näyttää pääosin hyvältä, enimmäkseen merkkihuoltojen leimoja, muutamassa kohtaan oli lyijykynä harakan varvas tekstiä mutta se ei paljoa hetkauta. Olen koulutukseltani automekaanikko eli järjen kanssa olin valitsemassa autoa ja ironisesti auton myyjä oli kanssa automekaanikko ja ainakin hänen aikana oli paaljon huollettu ja korjailtu autoa... S*
Semmoista vielä utelen eli mittaristossa kun on lämpötilaa kertova luku niin sen oikealla puolen on lumihiutaleen näköinen pieni kuvake joka välillä sammuu niin mistä se mahtaa kertoa? :o
Sekä kuinka leveät vanteet/kumit tähän autoon pystyy laittamaan ilman sitä että raapii mihinkään? Mielessä olisi 245/45 18 8)
-
Aisinin 5-lovinen loota siellä tosiaan pitää majaansa. Se lämpötilan vieressä oleva lumihiutale varoittaa mustastajäästä. Varoitusalue on muistaakseni +2 ja -5 pakkasasteen välillä.
-
Nyt on 300km ajeltuna ja huomasin erikoisen "ominaisuuden" eli kun ajaa ihan pikku kaasulla eli hädin tuskin koskettaa kaasupoljinta niin alkaa pieni nykiminen/tökkiminen... Auto on softattu ja edellinen omistaja kuulemma vaihtanut kaasuläpän.
Myös 60kmh tai alle ajaessa vaikea pitää tasaista nopeutta kun tuntuu että tahtoo kokoajan kiihtyä yli 90kmh ei ole tätä ongelmaa... Oisko kaasuläppäkotelo menossa vai onko tämä ihan vaan softan ominaisuus?
-
Pysyykö nopeus tasaisena ja vaihde samana kun ajaa cruise päällä.
-
Pysyykö nopeus tasaisena ja vaihde samana kun ajaa cruise päällä.
Pysyy, ominaisuus se on... Sama oli saabassa eli kun ei paina tarpeeksi kaasupoljinta kaasuläppä ei osaa päättää että haluatko kaasuttaa vai moottorijarruttaa... :idiot2:
Ei muuten maistu volvolle yhtään toi 95 bensa, tuli laitettua eilen täysi tankki ja vähänkin kovempaa kiihdyttää niin alkaa täristyttää. :buck2:
-
Kuulostaa kyllä todella oudolta..
Ei taida nyt kuitenkaan toimia niin kuin kuuluu.
-
Ei muuten maistu volvolle yhtään toi 95 bensa, tuli laitettua eilen täysi tankki ja vähänkin kovempaa kiihdyttää niin alkaa täristyttää. :buck2:
Tulpat vaihtoon.
-
Pysyy, ominaisuus se on... Sama oli saabassa eli kun ei paina tarpeeksi kaasupoljinta kaasuläppä ei osaa päättää että haluatko kaasuttaa vai moottorijarruttaa... :idiot2:
Ei muuten maistu volvolle yhtään toi 95 bensa, tuli laitettua eilen täysi tankki ja vähänkin kovempaa kiihdyttää niin alkaa täristyttää. :buck2:
Virisofta ja 95 bensa... Mulle kyllä neuvottiin aikanaan ajamaan pelkällä 98:lla.
-
Tulpat vaihtoon.
Ei tehnyt sitä ennen kuin tankkasin oli 98 ennen tankkausta, mutta ei ne tulpat oo pahitteeksi vaihtaa onko minkä merkkistä suosittelet?
Saabbi kesti vielä 95okt. joten kuten mutta tehohukkaa oli havaittavissa. T5 ei näytä tykkäävän taas yhtään, pystyy kyllä ajamaan rauhallisesti mutta jos ahtaa enemmän niin siirtää sytytyksen myöhäisemmäksi nakutuksen estämiseksi... Ajoin yhteensä eilisen päivän aikana 550km ja tänään 100 kaikki muuten ok vaihtaa nätisti eikä mitään ylimääräisiä ilmoituksia ajotietokoneelta
-
Virisofta ja 95 bensa... Mulle kyllä neuvottiin aikanaan ajamaan pelkällä 98:lla.
Juu jatkossa sitä vaan...
-
Näissä käsittääkseni on fiksuinta hakea tulpat Volvolta
-
Ei bensalle virisoftatuissa saabeissakaan suositella kuin 98 oktaanista käyttää, muutenkin kaikissa turboautoissa meillä vain 98 tankattu..
-
Ei bensalle virisoftatuissa saabeissakaan suositella kuin 98 oktaanista käyttää, muutenkin kaikissa turboautoissa meillä vain 98 tankattu..
Juu ei suositella... Tulipahan kokeiltua ELK
Ihme kyllä mun vanhalle saapalle softalla meni hyvin kun laittoi asteen kylmemmät tulpat :P
-
Softatuissa tosiaan 98 on suositeltava. Ja ahdetuissa toki muutenkin. Vakiona ahdetun pitäisi kuitenkin toimia ihan hyvin myös 95-oktaanisella.
Tulpat Volvolta orggikset, eivät ole hinnan kiroissa, maksavat karkeasti saman kuin laatutulpat tarvikeliikkeessä.
-
Joo laitoin parillakympillä 99iä päälle niin volvo tykkäsi...
Vaihdoin eilen moottorin öljyt ja käynnistäessä tuli semmoinen mieleen että tarvitseeko sitä suodattimen kantta täyttää öljyllä kun on vaihtanut uuden suodattimen?
Käynnistin ö-vaihdon jälkeen ja kesti 3-4sec saada paineet sekä kuului erikoinen ääni koneesta, niinkuin olisi meinannut sammua juuri ennen kuin paineet palasivat... Oletan että johtui siitä että vvt:llä ei ollut painetta niin sytytys meni pieleen.