Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: 940 - 25.10.2011, 13:03:26
-
Päivää kaikille!
Kyseessä 117tkm ajettu, M90 laatikolla oleva sedan. (Katsastushistorian ja käyttökunnon mukaan nuo kilometrit pitävät paikkansa.) Erään Volvo-harrastajan kanssa viime viikonloppuna asennettiin rajapaineventtiili. Ilmanputsarin koteloon muutamat lisäreiät. Kabiiniin ahtopainemittari ahtojen tarkkailemiseksi. Säätöjen jälkeen saatiin ahtopainelukemaksi 0,8bar. Voimaa tuli mukavasti lisää (3000rpm jälkeen, joskin ennen tuota kierroslukurajaa moottori säilyttää rauhallisuutensa) :)
Lastujahan on tarjolla markkinoilla, mutta onko noilla ahtopaineilla edes vielä tarvetta sellaiselle? Foorumilla on hyvin asiaa tästä FK:n kutittelusta, ja hyvät neuvot on aina tarpeen!
-
Noilla paineilla mennään jo rajoilla vakiolastulla, riippuen lämpötilasta ja ilmastoinnin olemassaolosta. Turvallisuuden vuoksi laittaisin lastun, kun niitä saa halvalla. Ja vaikka vielä sytkälastun kaveriksi.
Sit vaan perusjutut; isompi putkisto, alucooleri ja ahdot 1-1,1 bar niin on hiukan yli 200hv.
E: Täältä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=91.msg294#msg294) löytyy perusjutut B230FK/FT viritykseen.
-
OK, kiitos tiedosta. Ajattelin tuota pakettitarjousta, jossa tulee mukana sytkälastu sekä teholastu (h. 225€). http://www.jpstyling.com/kauppa/?en_teholastut,31
Mitä porukka mieltä?
Ja mistähän sen kunnollisen alucoolerin löytäisi?
-
Ihan hyvin varmaan toimii, Viking on aika paljon käytetty. Foorumin dera:alta saa bensalastun halvemmalla ja Toni:lta sytkälastua halvemmalla (myöskin bensalastuja?) Nämäkin ovat olleet ihan hyviä, täällä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=9427.0) hieman kokemuksia.
Alucoolereita on aina välillä markkinapaikalla myynnissä, lisäksi löytyy monesta verkkokaupasta ja myöskin motonetistä. Isot kiinacoolerit ovat olleet hieman yli 100€ markkinapaikalla, mallikohtaisen saa ruotsista suomeen n. 350 eurolla.
-
Omassa käyttöfarkussa on nyt ollut jonkin aikaa kiinni nuo Tonin bensa-ja syttylastut.
Ei voi tällä hetkellä muuta kuin kehua.
Boksi vaati vain melko pitkän ajon ennenkuin oli täysin tottunut noihin, ei varmaan kannata irrotella akunkenkää ihan turhaan... :)
Coolereita ja letkuja löytyy halvalla vaikka motonetin hyllystä... http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=52-1020
-
No niin, nyt on Vikingin Ecomax lastu kiinni boksissa. Erikoista tässä oli se, että boksin alkup. numerosarja päättyi 984-loppuiseen numeroon kun taas tämä uusi lastu oli 962:een alunperin tarkoitettu. Auto lähti normisti käyntiin, ei ongelmia. Ahtoja on nyt sen 0,9 bar, tosin piikkinä heilahtaa 1,1 kun lyö tallan tiskiin vähän ennen 3000rpm. Hyvin tuntuu potkivan :)