Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Hessusi - 01.02.2020, 21:27:32
-
Classic Volvon jälkiasenteinen Webasto, tuntuu ettei kylmiltään tahdo pysyä käynnissä päivän seisomisen jälkeen. Kun autolla ajettu lyhyemmällä aikavälillä niin tuntuu toimivan. Autossa on uusi 80aH akku, joten en usko virran vähyydestä sen johtuvan. Auto käynnissä toimii hyvin ja tosiaan jos auto on lyhyemmän aikaa seisonut niin toimii hyvin.
Käynnistyessään pitää ns. ulvovaa ja ulisevaa ääntä, mutta kun kunnolla käynnistyy niin ääni lakkaa.
Mitähän tuolle kannattaisi ensimmäisenä tehdä. Laite on konepellin alla tulipellin edessä joten siihen pääsee helposti käsiksi. Työkalut kestävät jotenkin käsissä. Vinkkejä ja neuvoja odottaen. HS.
-
Vaikka ei epäile niin voisi kokeilla apuvirran kanssa.
-
Täytynee sitten kokeilla. Välillä kyllä auto polttaa köynnistyttyään laturin valoa ja aavistuksen hihna vinkaisee. Hihna on uusi ja kireällä. Laturin päälle jonkin verran valunut ohjaustehostimen nestettä. Lataus kyllä on päälle 14 volttia.
Jos apuvirralla toimii niin mikäs sitten avuksi?
Ja tosiaan tuo vika on säännöllisen epäsäännöllinen. Pääasiassa kuitenkin tuntuisi että kylmänä. Kokeilempa nyt aamulla apuvirralla.
-
Jos apuvirta auttaa niin vika on yleensä akussa(agm on suositeltava lisälämmittimen kanssa) tai latauksessa
-
Toistaiseksi pyörii ilman apuvirtaa. Toki auto oli +13c kellarissa yön yli josta työnsin sen ulos. Pyörinyt nyt yli 10min moitteetta, yleismittari näyttää tällä hetkellä 12.19v. En älynnyt ennen webaston käynnistystä ottaa lukemia. Sisätilanpuhallin on täysillä.
Epäiletkö edelleen virtaongelnaa? Akku on tosiaan uusi 80ah sznajder akku.
Edit. 25minuuttia ollut nyt päällä, jännite 12.13
-
Ei ole selvä case, oiskohan juotosvika sitten piirilevyssä. Joku joka tuntee näiden webastojen oikut voisi vastata.
-
Kiitos vastauksista kuitenkin. Käyn nuo johtojen liittimet nyt ainakin läpi kun on tuossa melko helposti käsillä
-
Ei ole selvä case, oiskohan juotosvika sitten piirilevyssä. Joku joka tuntee näiden webastojen oikut voisi vastata.
Jyri Webasto marketista saattaisi tietää parhaiten 0400111700
-
Jyri Webasto marketista saattaisi tietää parhaiten 0400111700
Muutaman päivän koittanut soitella Jyrille, ei ole vastannut.
Vika kuitenkin selkeästi liittyy kylmään ilmaan, tänään aamulla -8c pakkasta. Webasto käynnistyi hetkeksi ja poltinkin lähti päälle humisten normaalisti noin viitisen minuuttia, sitten sammui. Edelleen kellossa palaa Valo. Sitten laite yrittää käynnistyä uudelleen muttei onnistu.
Jostain luin että syynä on mahdollisesti ohut polttoainelinja, joka herkästi voisi jäätyä, varsinkin jos heikkoa dieseliä pakkaskestävyyseltään. Minulla kuitenkin tankissa venäläistä arktista polttoainetta, jolle luvataan n. -45c pakkaskestävyys.
Polttoainepumppu tuossa takaoven jalkalistassa pitää välillä erityisen kovaa napsetta ja välillä taas hiljaisempaa, sitä en vielä ole osannut yhdistää heikompaan käyntiin tms. No kaadoin nyt jäänestoa kuitenkin tankkiin, katsellaan mikä tilanne huomenna.
Jos jollakulla ollut samanlaisia ongelmia, siis pakkasella webastossa häiriöitä niin neuvoja otetaan vastaan.
-
Jos polttoainepumppu muuttaa ääntä yllättäen kesken pumppauksen eikä vuotoja ole, niin todennäköisesti vetää ilmat jostain tankin ja pumpun välistä.
-
Jos polttoainepumppu muuttaa ääntä yllättäen kesken pumppauksen eikä vuotoja ole, niin todennäköisesti vetää ilmat jostain tankin ja pumpun välistä.
Tämä. Sopii muutenkin hyvin oireisiin. Vaseliinia liitoksiin ja klemmarit tiukemmalle.
-
Kiitoksia, tehdäänpä tämä seuraavaksi.
-
Kiristelin lemmarit ja rasvasin liitokset, ei apuja vaan edelleen hetken käynnin jälkeen tulee ilmaa letkuun tuohon webaston päähän. Pientä vuotoa kyllä näytti letkuissa olevan.
Huomioni kiinnittyi seuraavanlaiseen asiaan. Olen tutustunut nyt tähän laitteeseen internetin välityksellä ja saanut selville että mitä ilmeisimmin asennuksen tulisi tapahtua niin että tuo Polttoainepumppu olisi polttoainetankin alapuolella ja liitettynä tankkiin suoralla letkulla, ei siis t-haaroituksella, kuten omassa autossani selkeästi on. Ja myös itse webaston kuuluisi olla matalemmalla kuin polttoainetankin. No se on asennettu tulipellin yläreunaan, siis moottoriakin korkeammalle. Voisiko tässä olla syy ilman kulkuun letkuissa? Voiko tätä korjata millään, vai onko ainut mahdollisuus siirtää laite tuonne lokasuojan taakse missä se yleensä tietääkseni autoissa sijaitsee, siellä kun on tilaa. Konehuoneessa sitä ei tarpeeksi matalalla ole. Mieluusti nimittäin helpommalla haluaisin päästä kuin että siirtää koko laite uuteen paikkaan. Olisiko joku yleismallin pumppu esim sopiva tähän, vai tulviiko sitten laite polttonesteestä? Auttaisiko pelkästään tuo letkun siirto suoraan tankkiin niin kuin sen kuuluisi ilmeisimmin olla? Pääseekö mk1 v70 tankin yläpuolelle käsiksi kontin kautta vai tarvitseeko tankki pudottaa alas?
Kiitos taas vastauksista näihin pohdintoihin.
-
Mä laittelin omaan kinneriin erillisen tankkiottimen omalla polttoaine linjalla ja eipä ole kertaakaan ollut ongelmia. Juurikin sen nivalan gurun ohje oli, ettei samasta linjasta oteta kuin moottorin polttoaine linja.
-
Mä laittelin omaan kinneriin erillisen tankkiottimen omalla polttoaine linjalla ja eipä ole kertaakaan ollut ongelmia. Juurikin sen nivalan gurun ohje oli, ettei samasta linjasta oteta kuin moottorin polttoaine linja.
Laitoitko jollain erillisellä pumpulla vai tuolla webaston omalla?
-
Mylla on webasto oma "pulssipumppu" hörppimässä omaa linjaansa (https://www.mtmhuolto.com/Eberspaecher-Tankkiotin-n20cm) tankilta lähtien. Tulikin linkkiin eberin otin, mutta saman asian se ajaa.
-
Ei webaston tarvii olla tankkia alempana. Pumppu pumppaa ainakin pari metriä ylämäkeen.
T-haara sen sijaan voi aiheuttaa murhetta, varsinkin jos se on ylempänä kuin polttoaineen pinta. Erillinen tankkiotin on varmin ratkaisu.
-
Homma alkaa selvetä. Pitääpä laittaa otin tilaukseen ja siirtää tuo linja pois t-haarasta.
Kiitoksia taas vastauksista.
-
Homma alkaa selvetä. Pitääpä laittaa otin tilaukseen ja siirtää tuo linja pois t-haarasta.
Kiitoksia taas vastauksista.
Jos tästä minun ketjusta löytyisi jeesiä tuohon ottimen laittoon:
Binar 5S + ECC (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=112089.0)
-
Itse tuon ottimen asensin tankin päälle, siitä pumpun huoltoluukusta sain sopivasti porattua pumpun asennuskauluksen viereen lähdön. Pumppu irti siksi aikaa, jotta sain sen vastamutterin tankin sisäpuolelle.
-
Itse tuon ottimen asensin tankin päälle, siitä pumpun huoltoluukusta sain sopivasti porattua pumpun asennuskauluksen viereen lähdön. Pumppu irti siksi aikaa, jotta sain sen vastamutterin tankin sisäpuolelle.
Näin ajattelin itsekin tehdä. Tilasin ottimen eilen, sitä odotellessa.
-
Itse tuon ottimen asensin tankin päälle, siitä pumpun huoltoluukusta sain sopivasti porattua pumpun asennuskauluksen viereen lähdön. Pumppu irti siksi aikaa, jotta sain sen vastamutterin tankin sisäpuolelle.
Hetkonen. Olinko asennuksessa puusilmä? Siis ilman tankin irroittamista? Mulla oli tuossa 1997-mallisessa umpinainen lattia, ei pääsyä tankille. (tutkin myös alapuolelta).
-
Kasipätkässä oli ainakin kontissa takapenkin juuressa kohta josta pumppu menee tankkiin, tai ainakin sitä kautta joskus pumppasin bensaa.