Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Juho_ - 02.02.2020, 15:39:52

Otsikko: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: Juho_ - 02.02.2020, 15:39:52
Onko jollain kertynyt kokemuksia jälkiasennus ecun (esim. maxxecu, link, ecumaster.. jopa mega?) ja toimivan obd pistokkeen suhteen?
Toimivalla obd pistokkeella tarkoitan sitä, että esimerkiksi katsurin halutessa onnistuu obd testi (+päästömittaus toki)?

On olemassa ns. bolt-on ecuja mm. Linkillä joissa ilmeisesti on obd mahdollisuus (ei Volvoihin).
Eli katsastuksen suhteen ei ongelmia niissä.. hinnat toki mallia alkaen 1200€.

Järkevin vaihtoehto on kuitenkin tietysti hankkia ennen 2001 rekisteröity auto = ei obd testiä, mutta noin muuten onko jo nykyisin mahdollinen yhdistelmä tuo jälkiasennus ecu + obd?
Suurinosa valmistajista ilmoittaa ettei voi käyttää obd testiä varten sitä pistoketta.
Otsikko: Vs: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: ImportTuning - 03.02.2020, 09:36:51
Käsitykseni mukaan Linkin boxeissa on myös muissakin mahdollisuus kytkeä tuo toimintaan vaikka ne ei plug and play tyyppisiä olekaan.

Suosittelen vilpittömästi lyömään rahat tuollaiseen vaikka tuntuu pahalta maksaan niin perhanasti moottorinohjauksesta mutta on sitten tukikin tuolla link forumilla ihan vähän toista luokkaa verrattuna moneen muuhun boxivalmistajaan.

Mulla on tuollainen linkin red xtreme boxi ja on ollut parasta mihin oon rahani noissa romuissa työntänyt, mahdollisuuksia on vaikka mihin jos vaan jaksaa paneutua aiheeseen ja jossei ite keksi miten jonkun saa toimimaan niin forumilta löytyy kyllä apu varmasti.

Kannattaa kysyä esim. Sporttiautosta tuota miten sen obd:n saa toimimaan ja mitä ne suosittelee.
Otsikko: Vs: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: Juho_ - 03.02.2020, 16:23:07
Okei, noissa ei tosiaan ole sitä obd mahdollisuutta mainostettu.. mut pitääkin kysellä!
Kiitos vinkistä!

Ite oon kyllä ollu erittäin tyytyväinen tuohon maxxecu street ecuun.. että sen puoleen esim. joku Linkin G4+ atom (?) olisi varteenotettava vaihtoehto hinnan suhteen mikäli muuten riitää ominaisuudet.
Otsikko: Vs: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: puliukk0 - 03.02.2020, 16:49:44
Joku hulluhan vois laittaa vaan emulaattorin obd piuhan päähän, kuitenkin osatestit tekemättä ja pelkkä lämpötila sekä kierrostieto päästökoneelle.
Näitä on tehty kuulemma, mutta eihän näin saisi tehdä!  :D
Otsikko: Vs: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: Juho_ - 03.02.2020, 19:57:05
Emulaattorina voisi toimia vaikka vieressä oleva auto. :D
Mut ajatuksena on, että ihan rehellisesti saisi omalla autolla obd testin suoritettua.. esim. jos sattuu myymään auton, tai vaikka katsuri tarkastamaan päästöt (obd testin kera) konttorilla.

Päästöt nyt saa helposti alle rajojen katalysaattorin kanssa.
Otsikko: Vs: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: puliukk0 - 04.02.2020, 16:03:13
Emulaattorina voisi toimia vaikka vieressä oleva auto. :D
Mut ajatuksena on, että ihan rehellisesti saisi omalla autolla obd testin suoritettua.. esim. jos sattuu myymään auton, tai vaikka katsuri tarkastamaan päästöt (obd testin kera) konttorilla.

Päästöt nyt saa helposti alle rajojen katalysaattorin kanssa.

No 2001 autoon et saa edes ecua vaihtaa.

Emulaattori ihan tosi juttu.
Otsikko: Vs: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: Juho_ - 04.02.2020, 16:58:36
No tuo onkin ratkaiseva vastaus. :D
Eipä tullu edes selvitettyä saako ecua vaihtaa.

Asia erikseen onko sillä oikeasti merkitystä, että saako vaihtaa. :P
Otsikko: Vs: OBD ja jälkiasennus ecu
Kirjoitti: puliukk0 - 04.02.2020, 20:25:20
No tuo onkin ratkaiseva vastaus. :D
Eipä tullu edes selvitettyä saako ecua vaihtaa.

Asia erikseen onko sillä oikeasti merkitystä, että saako vaihtaa. :P

"Euro3 otettiin käyttöön 1997 mutta pakolliseksi se tuli 2000."

Vanhempia euroluokattomia tai 1, 2 luokkiahan saa nykyään rakennella aika vapaasti.

Käytännössä Euro 3 ja eteenpäin et saa tehdä yhtään mitään, mistä ei ole e-hyväksyntää, tyyppihyväksyntää päästöistä jne.
Kuten Lexusta ja Toyotaa sai TTE:n remmiahtimilla, ne oli tehty kyseisiin autoihin ja sisälsi tyyppihyväksynnät ja testit. Näillä muuttui myös pakokaasupäästöt muutaman gramman.