Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: VolvoMan740 - 25.10.2011, 21:32:02
-
Volvossa ollu tyhjäkäynti mulla minun mielestä alhaalla kauan, nyt otan asian puheeksi.
Eli vm.89 On b200f ja katti.
Ohje kirjassa lukee ---- tyhjäkäynti... ei säädettävissä.
Onko siitä syystä kun on toi ihme elektroninenruisku?
Tyhjä käynti on kun käynnistää niin siinä tonnin kohilla ja ja laskee kun läpmpiää hiukan. mut kun kone on lämmin ja ajaa,sit kun pysähtyy niin kierrokset siinä 500kier./min
Eikö se oo aika alhainen kun välillä sen käynnistää niin heti sammuu, ei edes käy sekunttiakaan, pitää uudestaa startata sit on ihan ok.
Mietin et onko liian penet kiekat ku saataa sammua.
???
-
Kyllä on liian alhaiset tyhjäkäyntikierrokset, pitäisi olla jotain 700-800 kieppeillä tjsp.
Tyhjäkäyntiä tosiaan säätää elektroniikka ja sillä on tietty tavoite sähköaivoissaan, joten ei pysty säätämään. Jos ei käy oikeilla kierroksilla niin jossain on vika.
Kylmänä käynnistettynä on hiukan korkeampi tyhjäkäynti kylmäkäyntirikastuksen takia, sen kuuluukin hiljalleen siitä laskea normaaliin kun kone vähän lämpenee.
EDIT: Kannattaa tarkistaa kaasuläpän tyhjäkäyntikytkin, pitää kuulua niks-naks kun kaasuvaijeria yhtään vetää ja päästää takaisin. Voi olla joku rane "säätänyt" tyhjäkäynnin kaasuläpästä niin että läppä on vähän raollaan eikä kone tiedä että sen pitäisi olla tyhjäkäynnillä.
Yksi mahdollisuus alhaiseen tyhjäkäyntiin voisi olla likainen tyhjäkäyntiventtiili, imusarjan alla. Sen kun ottaa käteen ja putsaa CRC:llä tai Bräkleenillä tai vastaavalla (ei vettä sinne) ja katsoo että liikkuu takeltelematta päästä päähän. Myös sähköliitin putsaten ettei ole hapettumaa.
Kulkeeko auto muuten reippaasti?
Mites pakokaasut, jos käytät pakokaasumittauksessa niin näkee että palaako kunnolla sen mitä polttaa tyhjäkäynnillä.
-
Putsaa sulakkeet. Vajaat jännitteet voi tehdä kaikkea kivaa ::).
Tarkista että kaasuläpän katkaisija naksahtaa kun päästät kaasusta irti (konehuoneen puolella kuuluu auto sammuksissa).
-
myös vanhat sytkäosat voi tehdä tuota, omasta korjautui kun vaihdoin jakajan kannen ja pyöriän.
-
No minustakin se vajaa 800 kiekkaa minuuttiin on iha ok.
Kyllä auto toimii ja kulkee ihan hyvin ja normaalisti.
Pakokaasuista en tiedä mutta ei se savuta turhia eikä syö öljyä.
Joskus talvella kun ajo huoltsikalta pois niin se vihree kolmion näkönen varotusvalo paloi hetken aikaa, eikös se oo se pakokaasun puhdistuksen merkkivalo?
Sammu melkeen heti mut en tii sitte mikä on.
Mahtaako vaikuttaa leimaan, ja onko siitä autolle mitää haittaa jos käy pienillä kiekoilla?
-
Se oranssi-vihree kolmio on moottorin vikavalo joka merkitsee sitä että on joku vikakoodi kun se palaa. Matalilla kierroksilla ei laturi, vesipumppu ja öljypumppu toimi niinkuin on suunniteltu. Myös värinät on isompia eikä se tee hyvää alakerralle. Kannattaa selvittää vika.
-
Eilen ku ajoin niin kiekat oli kokoajan siinä vakiossa eli 750k./min.
En tiedä miksi välillä on alhaalla.
Ei kyllä oo häirinny ajoa tai auton menoa, et jos pysyy normaalina niin hyvä homma.
Samalla huomasin et toinen eturengas on kulunut ulkolaidalta huomattavasti eli missä vika, voi olla väärät ilmanpaineet mutta kyllä ne on samat toisellakin puolella et ei oo ilmanpaineista.
-
Eilen ku ajoin niin kiekat oli kokoajan siinä vakiossa eli 750k./min.
En tiedä miksi välillä on alhaalla.
Voi olla herkällä se tyhjäkäyntikytkin kaasuläpän akselilla, välillä kytkee välillä ei. Tai muu katkos sen tyhjäkäyntitiedon välittymisessä eculle.
Samalla huomasin et toinen eturengas on kulunut ulkolaidalta huomattavasti eli missä vika, voi olla väärät ilmanpaineet mutta kyllä ne on samat toisellakin puolella et ei oo ilmanpaineista.
Pyöränkulmat ketuillaan tai ehkä väljä laakeri. Kulmat saat tietää kun käytät nelipyöräsuuntauksessa, laakeria voi tunnustella kun tunkkaa rattaan ilmaan ja koettaa väljyyttä renkaasta tai sitten yksi käsi jouselle ja toisella pyöräyttää, kuulemma tuntuu värinänä jouseen jos laakeri on sökö.
-
paljonko nelipyöräsuuntaukselle tulee hintaa?
(Noin)! :o
-
paljonko nelipyöräsuuntaukselle tulee hintaa?
(Noin)! :o
Riippuu varmaan vahvasti paikasta ja paikkakunnasta, viimeksi kun ite näin hintoja niin Oulussa sai ison rengasketjun liikkeessä 39 eurolla mittauksen ja jos alettiin säätää niin olikohan se 79 tjsp, aika paljon pomppas.
Jos auto on itselle uusi niin pyöränkulmat kannattaa tarkistaa, halvempaa kuin ostaa yksikin ylimääräinen rengas.
-
Pitää yrittää saada selville ettei laakeri oo väljä, onko sillä ajoon vaikuttavia asioita?
Et miten se reagoi jos ajaa ja laakeri ois väljä. Voiko jättää tielle. :-\
-
Pitää yrittää saada selville ettei laakeri oo väljä, onko sillä ajoon vaikuttavia asioita?
Et miten se reagoi jos ajaa ja laakeri ois väljä. Voiko jättää tielle. :-\
Kyllähän ajettavuus huononee jos rengas tolskaa. Esim. äkkijarrutuksessa auto voi olla vaikea hallita.
Tielle sillä ei varmaan helposti jää ennenkuin ajettavuus on niin huono että vehkeellä ei oikeesti tee mieli lähteä kotipihasta mihinkään.
-
No epäilen ettei siinä tapauksessa ole laakereissa vikaa koska ajolleen ihan hyvä. Oisko ne pyöränsuuntaukset pielessä, täyty kysellä hintoja samalla kun haen ens viikolla uudet renkaat.
Ei kannata laittaa uusia renkaita jos kohta taas 1 kumi pilalla.
-
No epäilen ettei siinä tapauksessa ole laakereissa vikaa koska ajolleen ihan hyvä. Oisko ne pyöränsuuntaukset pielessä, täyty kysellä hintoja samalla kun haen ens viikolla uudet renkaat.
Nelipyöräsuuntaukseen kun viet auton, niin saat ihan ensiksi paljon katsastusta tarkemman syynin josko pyöränripustuksissa on jotain väljää ja missä se on. Eivät tunnu edes suostuvan tekemään mittausta ollenkaan jos jossain on väljää, esim. mun autosta ei suostuneet mittaamaan eturenkaiden aurausta kun taka-akselilla oli väljä pusla.
Ei kannata laittaa uusia renkaita jos kohta taas 1 kumi pilalla.
Riippuen vähän kuinka nopeasti vanha kumi meni, voi olla käytännöllistä ottaa uusi kumi alle samalla kun tutkitaan väljät ja suuntaukset. Jos siis suuntautat rengasliikkeessä. Edellyttäen tietysti että korjaa viat nopeassa ajassa vrt. renkaan pilallekulumisaika. Varminta tietty ensin korjata ja sitten uutta nakkia alle.
-
Nelipyöräsuuntaus terminä on hieman harhaanjohtava silla vanhoissa (pl kaiketi s90) ei akseliston etupässä voi suorittaa minkäänlaista suuntausta pl. ylätuennan säätö. aurauskulma säädetään akselikohtaisesti. Taka-akselihan on jäykkä joten säätöä ei ole. Nelipyörämittaus on lienee tullut sen vuoksi että kaikki nykyiset mittauslaitteet ovat sellaisia. Volvolle(alle vm 98- takaveto) pitäisi riittää pelkkä etupään säätö ja siinäkin vain auraus on säädettävissä. Voi säätää myös muita kulmia mutta siiten pitää ryhtyä hankkimaan joko säädettäviä alatukivarsia tai ryhtyä sorvaamaan sellaisia itse.
Jos tämä meni pieleen niin oikaskaa nyt vanhaa volvo soturia.
-
Nelipyöräsuuntaus terminä on hieman harhaanjohtava silla vanhoissa (pl kaiketi s90) ei akseliston etupässä voi suorittaa minkäänlaista suuntausta pl. ylätuennan säätö.
Kyllä, säätömahdollisuudet ovat rajalliset. Käytännössä alan liikkeissä on kuitenkin nykyään laservehkeet joilla määritetään kaikkien renkaiden kaikki kulmat. Sitten vaan säädetään niitä mitä kustakin autosta pystyy. Mittausraporttiin tulee kuitenkin kaikki kulmat.
-
Muuten huomasin että auto vetää hieman oikealle jossa myös eturengas on kulunut eli auttaisiko mikä siis tuohon "vikaan"? ???
-
Muuten huomasin että auto vetää hieman oikealle jossa myös eturengas on kulunut eli auttaisiko mikä siis tuohon "vikaan"? ???
Mitä se pyöränsuuntausraportti sanoi?
-
En oo käyttäny vielä.