Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: jokukala - 03.02.2020, 19:00:36

Otsikko: Termari vaihtoo vai mikä vikana?
Kirjoitti: jokukala - 03.02.2020, 19:00:36
Minulla on Volvo S40 2.0l vm 2003
Pari päivää sitten jouduin remontin vuoksi purkamaan ylävesiletkun ja tämän ansiosta järjestelmästä poistui nestettä. Remontin jälkeen lisäsin nesteet takaisin ja ilmasin järjestelmän.
Nyt kun autoa ajaa 60 alueella tai sen yläpuolella lämpötilamittarin viisari laskee tuosta keskikohdasta yhden palkin alas. Autoa ajaessa pienillä nopeuksilla tai sen olessa paikallaan, lämmöt nousevat normaaleihin lukemiin.
Mietin vain onko termostaatti nyt tullut siihen pisteeseen, että menisi vaihtoon.
Vai mistä kiikastaa?
Pitääkö ylipäätänsä huolestua?

Kiitos etukäteen jo vastauksista  :)
Otsikko: Vs: Termari vaihtoo vai mikä vikana?
Kirjoitti: kupari s40 - 03.02.2020, 20:58:48
Näin tehty 2.0t, luullsi pätevän vapariinkin.
Ilmaus rempan jälkeen nestettä säiliöön max rajaan täyttäen,  ilmaruuvia alavesiletkusta auki ja kun ilmakuplia ei tule ruuvi kiinni. 
Tarkistus/ täyttö, sitten kone käyntiin ja pitää käynnissä pintaa seuraten/ täyttäen kunnes termari aukeaa tai itse pidän käynnissä kunnes flekti lähtee pyörimään,.
Säiliö ylärajaan ja parin ajon jälkeen tarkistaa pinnan ja täyttää tarvittaessa, ilmaa noin loput systeemin itsekseen mikäli jotain kuplaa jäi.

Katso muuten varuilta ettei ylävesiletku vuoda mikäli siinä on semmoinen mötikän näköinen jako- osa. Itsellä se alkoi siitä mötikän jakosaumasta parin rempan ja letkun edestä kääntelyn jälkeen vuotaa. Näyttää mötikän liitososilla lähdöt kuin klemmareilla kiinni mutta ovat muovia ja liimattu. Siihen vuotoon ei auta kuin ehjä ylävesiletku ja on ainakin turbossa yhtenäinen osa väli mötiköineen syyläriltä termarinkopalle.

Peruslukijalla, myös 5€ obd-palikalla näkee moottorin lämpötilan myös ajossa. Jos ei nouse tarpeeksi ajossa ( riippuu termostaatin lämpöarvosta) ja veivaa lämpötilaa isommalla haitarilla sekä kovemmassa nopeudessa kuten motarilla pysyy kokoajan selvästi alempana niin termari todennäköisin.  Omassa neula puolivälissä pitää väliä 87-92 astetta kaupunkiajossa  (90 asteinen termari) ,motarilla 85-88. Puhaltaa mulla kuumaa sisällekin, jos alkaa tulla haaleampaa niin termari voi olla syypää.

Turboissa mennyt lämpötila- antureitakin mutta oireet liittyvät siinä enemmän starttaukseen kuin ajoon, vaparin kestävyydestä ei tietoa.
Otsikko: Vs: Termari vaihtoo vai mikä vikana?
Kirjoitti: jokukala - 03.02.2020, 23:04:45
Minulla torque ohjelmassa näyttää lämpötilaksi 70 kmh nopeudessa tuota 76 °C jopa. Paikallaan se voi olla taas 86 °C pitää katsoa tuossa viikonloppuna jos vaihtaa termarin ja samalla laittaa uudet nesteet ja ilmaa järjestelmän sitten. Viimeksi ilmasinki järjestelmän aika lailla noin kuin selitit.

Haittaako se mitään jos nyt sit ajaa tuohon viikonloppuun asti, vaikka lämmöt heittelee noin paljon. Ylikuumenemisesta ei kyllä ole huolta :D
Otsikko: Vs: Termari vaihtoo vai mikä vikana?
Kirjoitti: kupari s40 - 03.02.2020, 23:36:47
Ei haittaa ajoa, kulutus pikkuisen nousee kun vähän rikkaammalla käy.
Otsikko: Vs: Termari vaihtoo vai mikä vikana?
Kirjoitti: hespa - 04.02.2020, 07:45:31
Ja laitoithan samaa laatua olevaa glykolia tilalle?
Otsikko: Vs: Termari vaihtoo vai mikä vikana?
Kirjoitti: jokukala - 04.02.2020, 09:37:33
Juu hyvä kuulla :) ja joo laitoin samaa tavaraa järjestelmään :)
Otsikko: Vs: Termari vaihtoo vai mikä vikana?
Kirjoitti: -linttamummo- - 06.02.2020, 15:02:30
Wahler, Hella tai Behr -merkkinen termostaatti kannattaa sitten laittaa.