Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Wasili - 04.02.2020, 17:14:55

Otsikko: V70 2005 hammastanko
Kirjoitti: Wasili - 04.02.2020, 17:14:55
Tervehdys

Nyt on päässyt käymään niin että tuosta allekirjoittaneen Volvosta on hammastanko tiensä päänsä. Oireina on vuotaminen pelkääjän puolelta suojakumin sisään ja hammastanko on kehittänyt itselleen aika miehekkään sisäisen välyksen. Tänään käytin autoa eräällä pajalla ja sain uuden hammastangon hinnaksi about 1200€ + työt päälle  :o. Päätettiin sitten että ei tehdä vielä yhtään mitään asialle, vaan koitan itse metsästää ehjän hammastangon tilalle.

Sen verran tuli selvitettyä hommaa eteenpäin ja hammastangosta löytyi seuraavanlaiset numerot:

P30723806, T220105010190, 7853974217

Näistä numeroista tuolla p-alkuisella löytyi seuraavanlainen hammastanko:

https://www.autonvaraosat24.fi/era-benelux/2455973

Kuinka isolla todennäköisyydellä tuo olisi oikea osa kun oma auto on vm. 2005 V70 ja ilmeisesti tässä vuosimallissa tuo hammastanko on ilmeisesti muuttunut jollakin tapaa aikaisempiin vuosimalleihin nähden?
Otsikko: Vs: Kysymyksiä V70 hammastangosta
Kirjoitti: Puusilmä - 05.02.2020, 13:15:52
Kolme vuotta sitten omaan autoon (2006 V70) oli uusi hammastanko 520e ja työt päälle. Loppusumma 920e töineen pyöränsuuntauksineen. Käy kysymässä jostain toiseltakin korjaamolta remontin hintaa.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä V70 hammastangosta
Kirjoitti: Wasili - 05.02.2020, 15:35:02
Tänään sitten selvisi syy tuohon hintaan. Olivat ilmeisesti kysyneet suoraan Volvolta uutta hammastankoa ja vastaavalla tarvikeosalla hinta remontille saatiin väännettyä sitten huomattavasti fiksummaksi.
Otsikko: Vs: Kysymyksiä V70 hammastangosta
Kirjoitti: Wasili - 24.04.2020, 23:37:50
Vielä vähän päivitystä tilanteeseen.

Hammastanko saatiin vaihdettua kunnostettuun ihan inhimilliseen hintaan. Alkuun ohjaus oli todella kankea vasemmalle kääntäessä, mutta nöyrtyi kuitenkin normaaliksi parin viikon ajelun jälkeen. Remontin jälkeen tuon auton kääntöympyrä kasvoi kuitenkin niin paljon, että leikkuupuimurikin on ketterämpi pyöritellä parkkipaikoilla. Syy tähän käytökseen johtuu ilmeisesti hammastangossa itsessään olevista rajoitinholkeista, joiden pituus määräytyy rengaskokojen/-leveyksien mukaan. Katsastuksessa ihmeteltiin nosturilla tuota asiaa ja ohjauksessa loppuu liikevara yli 10mm ennen alatukivarsien rajoittimia molemmin puolin. Allekirjoittaneen Volvossa on ZF:n hammastanko ja näihin tarjotaan kolmea eri pituudella olevaa rajoitinholkkia, mitkä löytyy hammastangosta raidetangon sisänivelten takapuolelta. Holkit löytyy siniseltä tiskiltä, mutta niitä ei saa irrallaan vaan ne sisältyy sarjaan jossa on myös uudet suojakumit ja jotain muita hiluja. Itselle tuli totaalisena yllätyksenä että ohjauksen liikeratoja rajoitetaan muutenkin kuin niillä alatukivarsissa olevilla paloilla.

Alla linkki Swedespeedin foorumille, mistä aiheesta vähän lisää tietoa:
https://www.swedespeed.com/threads/freedomfries-v70.234693/page-12#post-2586624

(edit: korjattu linkki)