Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: sp69 - 04.02.2020, 17:17:35
-
eli klracinginltä kaikki pyörät ja remmi ja pyöreähampaisia leveitä ovat kaikki...nokka akselin päässä remmi ei tulee 3mm yli, alapyörä ja öpumpun pyörä on linjassa...mikä mättää? onko klracingin kusenu taas äijää linssiin? :2funny:
https://aijaa.com/Zrr8LZ (https://aijaa.com/Zrr8LZ)
https://aijaa.com/xzON9D (https://aijaa.com/xzON9D)
-
Mulla teki oma vakio vinokone saman lasketulla kannella. Sitten työn ohessa huomasin eräässä vinokoneessa saman ilmiön ja syyksi paljastui kiristimen lohkoon tulevan tapin reijässä ollut ruoste.
Sen kun putsasi ja kattoi ettei kiristimen runko kanna mistään, alkoi hihna kulkemaan suorassa.
-
joo täytyy tarkistaa...epäilen ite tuota sääjettävää nokkapyörää kun se teki 530 kannella saman...nyt 531 ja pitäs olla melko puhas tuo kansi. edellisessä kokoonpanossa laitoin sen 3mm rikan tuonne nokan ja pyörän välliin mutta ei sekään oikeen hyvä patentti ole :-\
-
Se on sama pyörä 10 ja 100 sarjan moottoriin, 100 sarjan mootoriin prikka taakse. Prikkoja löytyy 10 sarjan moottoreisra.
-
joo tein sinne kunnollisen rikan ja jäähän tuohon vielä kaulusta mihin nokkapyörä tulee, eiköhän se pysy läjässä :)
-
eilen penkissä hoksasin about 30vedon jälkeen että taas remmi tulee ulos ja vastaa jo muoviin alapäässä. kone b230 ja 23mm remmit,teräspyörä,apupyörä,sääjettävä nokkapyörä kl4 nokkalla+rikalla ja muutoinki kaikki uutta edelliseen ja taas samanoisia ongelmia,, mikä perkele tämän aiheuttaa? täytyykö kiristimen taakse laittaa jotain rikkaa että se ohjaa remmiä takaspäin? onko kellään samaa ongelmaa, en nyt keksi missä vika. yks mietintä ois apuakselin välys liian suuri, jos apuakselin tiivisteen tekee liian paksusta jää välystä ja se vois seilata?
-
Ei pysyny itelläkään linjassa kiinalaisella nokkapyörällä. Ajettiin prikalla ja ilman. Säätöpala särkyi ja seurauksena rikkoi tuon pyörän, niin palasin käyttämään alkuperäistä nokkapyörää ja sen jälkeen pysynyt linjassa, eli vika lienee nokkapyörässä. Onhan sulla ohjariprikat alapäässä paikallaan? Mun koneessa uudet apuakselin laakerit ja uusi alkuperäinen tiiviste, joten tuskin tästäkään johtuu.
-
juu kaikki on paikoillaan, täytyy varmaan käyttää sorvissa tuota pyörää ja katella mitä se tekee.
-
meillä kahdessa kymppisarjalaisessa leveä hihna pyöreällä hampaalla, nokkapyöränä säädettävä kl-racing eli varmaan kiinalainen. ainoa mitä on tehty niin kiristinpyörän alla 3mm pellistä tehty spaceri, se on veistetty samaan muotoon kiristinpyörän ruongon mukaan että vastaa koko alalta. kumpaakin konetta on pyöritetty ja ajettu vimmattuna ja hihna kulkee niinkuin pitääkin.
moottoria kasattaessa kun sitä pyörittää niin että kiristinrulla ei ole vedetty kunnolla momenttiin niin huomaa että hihna lähtee hiipimään ulospäin, eli tällaisessa tilanteessa rulla voi olla hyvin vähän vinossa ja se riittää.
-
juu täytyy tutkia jos ei mistään löydy vikaa nii lyön kiristinrullan alle kans lätkän.
-
apuakselita tais löytyä vika remmin vaelteluun, epäilen että pyöriessä se työntää remmiä ulospäin kun on välystä liikaa .uus ohuempi tiiviste 0.2mm pahvista ja välys katosi sopivaksi nyt ois ei remmi rupee pysyyn paikoillaan nii sit kiristinrullan alle rikka ::)