Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Riverbeach - 09.02.2020, 17:48:44

Otsikko: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 09.02.2020, 17:48:44
2007 v50 2.0D kyseessä. Poistatin nykimisvian takia egr:rän ja dpf:än pari vuotta sitten fyysisesti ja ohjelmallisesti. Auto toimiikin hyvin mutta nyt pari kertaa tehnyt 3kk aikana sellaista että hetkellisesti alkaa nykimään tasakaasulla kakkos, kolmos vaihteella kierroksista riippumatto. Kaasua kun polkaisee niin nykiminen lakkaa polkaisun ajaksi. Tämä nykiminen kestää ehkä vain minuutin ja sitten ei ole ongelmia ollenkaan pitkään aikaan. En nyt vielä huolissani sinäänsä ole kun tekee tuota niin harvoin ja vähän aikaa. Mutta ajattelin että olisiko kellään ollut samaa vikaa? Ja mikä aiheuttaa. Ehkä nyt kahdella kerralla kun tuota tapahtunut, niin keli ollut tuollainen loska keli. Mietin pääsisikö kosteutta jonnekkin väärään paikkaan? Vikakoodit luin volvoa ymmärtävällä lukijalla mutta ei siellä mitään ollut.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: VolvoTohtori - 11.02.2020, 11:48:18
Paljonko polkimesta on painettuna kun nykiminen alkaa prosenttuaalisesti:  ? /100
Ja onko vaiva vasta tullut vai vasta huomattu?
Onko nykiminen terävää vai enemmänkin nylkyttämisen tapaista?
Sekä millaista nykiminen on? Rytmikästä vai vaihtelevaa?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 11.02.2020, 12:23:18
Saattas hörppiä ilmaa löpölinjaan. Suodatinkotelosta lähtee pumpulle kirkasletku, näkyykö siinä ilmakuplia tyhjäkäynnillä tai korotetulla? Satunnainen kupla joskus lienee vielä ok. Suodatin vaihdettu joskus?

Toinen perusjuttu katsottavaksi olisi kaasupolkimen asentoanturi diagnostiikan livedatasta. Jos näkyy nykimisen hetkellä piikkiä polkimen asennossa, on vika siellä. Periatteessa tuota voikokeilla cruise/vakkari päällä, nykiminen jos loppuu niin voisi viitata kaasupolkimeen.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 11.02.2020, 19:36:04
Paljonko polkimesta on painettuna kun nykiminen alkaa prosenttuaalisesti:  ? /100
Ja onko vaiva vasta tullut vai vasta huomattu?
Onko nykiminen terävää vai enemmänkin nylkyttämisen tapaista?
Sekä millaista nykiminen on? Rytmikästä vai vaihtelevaa?
Ehkä sellainen 30/100 painettuna. Ekan kerran tuo kova nykiminen tuli 2-3kk sitten ja viimeviikolla tuli taas kerran. Kesti tosiaan vain ehkä minuutin tuo nykiminen ja tähän mennessä esiintynyt vain pari kertaa 2-3kk aikana.
Ehkä enemmänkin tuntuu nylkyttämiseltä kun tasakaasulla tuota esiintyy, mutta häviää heti kun polkaisee kaasua kovempaa mutta palaa samaan moodiin taas tasakaasulla lyhyeksi aikaa. Sitten kyllä se aika rytmikästä on ennemminkin kuin vaihtelevaa.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 11.02.2020, 19:39:42
Saattas hörppiä ilmaa löpölinjaan. Suodatinkotelosta lähtee pumpulle kirkasletku, näkyykö siinä ilmakuplia tyhjäkäynnillä tai korotetulla? Satunnainen kupla joskus lienee vielä ok. Suodatin vaihdettu joskus?

Toinen perusjuttu katsottavaksi olisi kaasupolkimen asentoanturi diagnostiikan livedatasta. Jos näkyy nykimisen hetkellä piikkiä polkimen asennossa, on vika siellä. Periatteessa tuota voikokeilla cruise/vakkari päällä, nykiminen jos loppuu niin voisi viitata kaasupolkimeen.
Pitää nuo ilmakuplat katsoa, ja cruiseri kokeilla vian tullessa, niin sitten voisi viitata polkimeen. suodattimen vaihdan joka vuosi. Heinäkuussa taisin vaihtaa viimeeksi. Muutenkin kuvittelisi että vikaa olisi kokoajan jos ilmakuplia liikkuisi siellä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: VolvoTohtori - 12.02.2020, 12:48:07
Ehkä sellainen 30/100 painettuna. Ekan kerran tuo kova nykiminen tuli 2-3kk sitten ja viimeviikolla tuli taas kerran. Kesti tosiaan vain ehkä minuutin tuo nykiminen ja tähän mennessä esiintynyt vain pari kertaa 2-3kk aikana.
Ehkä enemmänkin tuntuu nylkyttämiseltä kun tasakaasulla tuota esiintyy, mutta häviää heti kun polkaisee kaasua kovempaa mutta palaa samaan moodiin taas tasakaasulla lyhyeksi aikaa. Sitten kyllä se aika rytmikästä on ennemminkin kuin vaihtelevaa.

Näillä tiedoilla sanoisin että jos tekee cruise päällä sitä niin kaasuläppä jos ei tee niin kaasupoljin.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 12.02.2020, 13:07:04
Näillä tiedoilla sanoisin että jos tekee cruise päällä sitä niin kaasuläppä jos ei tee niin kaasupoljin.
Voisiko tuo 2tuhannen kierroksen paikkeilla tekevä pieni nypytys johtua kaasuläpästä? Tehnyt sitä siis ostosta asti, se on tosin niin pientä että ei haittaa mutta tuli nyt vain mieleen. Merkkikorjaamo sanoi jokunen vuosi sitten että se on ominaisuus tuossa mallissa. Otin kaasuläppäkotelon joskus auki, ja puhdistelin. Ei siellä ollut kun huohotusöljyä vähän, muuten näytti ihan kuin uudelta. Niin en raattinut uuttakaan ostaa ikinä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 12.02.2020, 22:02:29
Ei se kaasuläpästä johdu on se auki ja liikkumatta kunnes sammutetaan.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: VolvoTohtori - 13.02.2020, 08:26:44
Voisiko tuo 2tuhannen kierroksen paikkeilla tekevä pieni nypytys johtua kaasuläpästä? Tehnyt sitä siis ostosta asti, se on tosin niin pientä että ei haittaa mutta tuli nyt vain mieleen. Merkkikorjaamo sanoi jokunen vuosi sitten että se on ominaisuus tuossa mallissa. Otin kaasuläppäkotelon joskus auki, ja puhdistelin. Ei siellä ollut kun huohotusöljyä vähän, muuten näytti ihan kuin uudelta. Niin en raattinut uuttakaan ostaa ikinä.
Merkkikorjaamo voi olla ihan oikeassa. minulla ainakin tämä s60 t5 ja edellinen saab 9-5 2.0t tehnyt tuota nypytystä kun hädin tuskin painaa kaasupoljinta noin 2/100% silloin se on ominaisuus koska ecu ei osaa päättää haluatko kiihdyttää vai moottorijarruttaa siitä syystä tulee nykimisen tuntuma koska kaasutus ja moottorijarrutus tulee vuorotellen ja tasajaksoisesti. Mikä on ihan hyvä ominaisuus sillä 1/2 ajosta ajat polttoaine katkaistuna.

Toisaalta taas oli täysin samat oireet saabassa kun kaasuläppä meni, ei vikakoodeja ja kunnolla kaasuttaessa meni hyvin eteenpäin mutta tasakaasulla nyki ahtoja ylös ja alaspäin siitä tuli terävää nykimisen tunnetta.
Voi olla että kiisselissä on omat sydeemit, tämä on oma kokemukseni ja tietysti täytyy varmistaa asia ennen kuin vaihtaa mitään.
Ps. Jos kaasuläppä on rikki se ei näy ulospäin ja nykypäivän kaasuläpät saa pesemällä rikki esim painepesulla tai suihkuttamalla bräkkistä sisään. Ainoa miten pitäisi pestä on rätille pesuaine ja rätillä pyyhkii niin kauan että on puhdasta
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 13.02.2020, 11:19:40
Siis nyt sekoitetaan diesel- ja bensamoottori keskenään. Diesel ei käytä kaasuläppää kuin sammutuksessa, muuten se on auki ja liikkumatta. Bensamoottorin ilmaa taas säännöstellään kaasuläpällä. Toimintaperiaate täysin eri. Nykimistä siis kaasuläppä ei varmana tee dieselissä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 13.02.2020, 17:59:24
Katsoin että 160€ saksasta maksaa febi bilsteinin kaasuläppä. Aika kallis kuitenkin kokeiluksi. Auto äsken taas alkoi vähän nypyttämään tasakaasulla, teki cruiserilla samaa ja ilmastointi päällä ja pois. Pitää vielä lukaista kerran koodit jos oisi jotain. Onpas jotenkin kökkö vika kun tekee vain joskus tuota.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 13.02.2020, 18:06:01
Siis nyt sekoitetaan diesel- ja bensamoottori keskenään. Diesel ei käytä kaasuläppää kuin sammutuksessa, muuten se on auki ja liikkumatta. Bensamoottorin ilmaa taas säännöstellään kaasuläpällä. Toimintaperiaate täysin eri. Nykimistä siis kaasuläppä ei varmana tee dieselissä.
Oisko mitään puolueetonta arviota mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään? Mielestäsi.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 13.02.2020, 18:08:31
Merkkikorjaamo voi olla ihan oikeassa. minulla ainakin tämä s60 t5 ja edellinen saab 9-5 2.0t tehnyt tuota nypytystä kun hädin tuskin painaa kaasupoljinta noin 2/100% silloin se on ominaisuus koska ecu ei osaa päättää haluatko kiihdyttää vai moottorijarruttaa siitä syystä tulee nykimisen tuntuma koska kaasutus ja moottorijarrutus tulee vuorotellen ja tasajaksoisesti. Mikä on ihan hyvä ominaisuus sillä 1/2 ajosta ajat polttoaine katkaistuna.

Toisaalta taas oli täysin samat oireet saabassa kun kaasuläppä meni, ei vikakoodeja ja kunnolla kaasuttaessa meni hyvin eteenpäin mutta tasakaasulla nyki ahtoja ylös ja alaspäin siitä tuli terävää nykimisen tunnetta.
Voi olla että kiisselissä on omat sydeemit, tämä on oma kokemukseni ja tietysti täytyy varmistaa asia ennen kuin vaihtaa mitään.
Ps. Jos kaasuläppä on rikki se ei näy ulospäin ja nykypäivän kaasuläpät saa pesemällä rikki esim painepesulla tai suihkuttamalla bräkkistä sisään. Ainoa miten pitäisi pestä on rätille pesuaine ja rätillä pyyhkii niin kauan että on puhdasta
Nykikö kokoajan?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 13.02.2020, 18:18:40
Oisko mitään puolueetonta arviota mistä kannattaisi vikaa alkaa etsimään? Mielestäsi.

Suutinta voisin epäillä. Kokeile ajaa tankki tyhjäksi ja puhdistusainetta dieselin sekaan kunnolla. EGR:stä on pistoke auki?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Maatti - 13.02.2020, 18:39:05
Vaikka EGR on poistettu käytöstä, niin se saattaa jäädä vuotamaan. Kannattaa koittaa tulpata se fyysisesti, sillä voi aiheuttaa nykimistä.

Edit. Ja kun luin tarkemmin niin aloituspostauksessahan lukikin, että on tukittu myös fyysisesti.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 13.02.2020, 18:43:06
Suutinta voisin epäillä. Kokeile ajaa tankki tyhjäksi ja puhdistusainetta dieselin sekaan kunnolla. EGR:stä on pistoke auki?
Suuttimet on testattu 2017 irti otettuna.. toki siitä nyt on aikaa, meneehän nuokin joskus. Pistoke ei ole auki, tulpattu on kyllä egr ja ohjelmoitu pois käytöstö(quatum tuning) ohjelmointi noin kaksi vuotta sitten Vai epäilitkö että ohjelmoitu niin että tapettu vain koodit?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 13.02.2020, 18:57:24
Suuttimet on testattu 2017 irti otettuna.. toki siitä nyt on aikaa, meneehän nuokin joskus. Pistoke ei ole auki, tulpattu on kyllä egr ja ohjelmoitu pois käytöstö(quatum tuning) ohjelmointi noin kaksi vuotta sitten Vai epäilitkö että ohjelmoitu niin että tapettu vain koodit?

Todennäköisesti EGR elää Quantumin ohjelmalla ja koodit vain tapettu. Mutta hyvä jos on tulpattu niin EGR se ei sitten ole aiheuttaja. Mielenkiintoista olisi tietää miten testaavat piezo-suuttimet... kokeile sitä lisäainetta, sitä voi muutenkin käyttää kun nuo Siemenssin piezot on heikkoja.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 13.02.2020, 19:31:11
Todennäköisesti EGR elää Quantumin ohjelmalla ja koodit vain tapettu. Mutta hyvä jos on tulpattu niin EGR se ei sitten ole aiheuttaja. Mielenkiintoista olisi tietää miten testaavat piezo-suuttimet... kokeile sitä lisäainetta, sitä voi muutenkin käyttää kun nuo Siemenssin piezot on heikkoja.
Edellinen omistaja oli myyjä liikkeen voimin testauttannu, joku diesel pojat taisi olla missä kokeili. Kuittikin tuolla tallessa, sitä en sitten tiedä miten testannut. Mutta irti olivat ottaneet ja testanneet. Silloin ei löytynyt vikaa, otin nyt varmuuden maksimoimiseksi egr:rän auki, kokeilen lähinnä että onko vaikutusta. Vaikka itse tosiaan olen sen tulpannut ohjelmoinnin yhteydessä, kun luin jotain tuollaisesta ohivuodon mahdollisuudesta. Meinasitko että laitan tyhjään tankkiin puhdistusaineet sisälle? Ei vissiin tee mitään hallaa?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 13.02.2020, 19:46:00
Edellinen omistaja oli myyjä liikkeen voimin testauttannu, joku diesel pojat taisi olla missä kokeili. Kuittikin tuolla tallessa, sitä en sitten tiedä miten testannut. Mutta irti olivat ottaneet ja testanneet. Silloin ei löytynyt vikaa, otin nyt varmuuden maksimoimiseksi egr:rän auki, kokeilen lähinnä että onko vaikutusta. Vaikka itse tosiaan olen sen tulpannut ohjelmoinnin yhteydessä, kun luin jotain tuollaisesta ohivuodon mahdollisuudesta. Meinasitko että laitan tyhjään tankkiin puhdistusaineet sisälle? Ei vissiin tee mitään hallaa?

Tyhjään tankkiin aineet ja dieseliä 10€:lla päälle. Ajaa niin tyhjäksi kuin mahdollista ja sitten normiannostus uudelleen vaikka täyteen tankkiin. Ajelee tankillisen niin eroa voi tulla.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 13.02.2020, 20:06:43
Tyhjään tankkiin aineet ja dieseliä 10€:lla päälle. Ajaa niin tyhjäksi kuin mahdollista ja sitten normiannostus uudelleen vaikka täyteen tankkiin. Ajelee tankillisen niin eroa voi tulla.
Joskus noita puhistusaineita olen laitellut, mutta voisin tuollaisen kunnon kuurin kokeilla. Luuletko että ennemmin tai myöhemmin pitäisi vikakoodi paukahtaa? Jos siis jossain isompaa vikaa. Luulisi suutinkin koodin jättää jos siinä vikaa on.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 13.02.2020, 21:39:31
Joskus noita puhistusaineita olen laitellut, mutta voisin tuollaisen kunnon kuurin kokeilla. Luuletko että ennemmin tai myöhemmin pitäisi vikakoodi paukahtaa? Jos siis jossain isompaa vikaa. Luulisi suutinkin koodin jättää jos siinä vikaa on.

Jos oikein jättää syttymättä joku sylinteri niin kyllä sitten jättää koodiakin, mutta yllättävän huonoja suuttimia on tullut vastaan, mutta ei koodeja silti  :o
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 14.02.2020, 07:20:17
Jos oikein jättää syttymättä joku sylinteri niin kyllä sitten jättää koodiakin, mutta yllättävän huonoja suuttimia on tullut vastaan, mutta ei koodeja silti  :o
Kaikenlaista, on tuo tukkoisuus mahdollista kun auton vuosikilometrit lyheni 25tkm --> 10tkm ja päivällä saattaa olla vain 7km matkoja mitä ajelen kerralla. Viikon päästä pitäisi lähteä pidemmälle reissulle autolla, jos sitä lykkäisi yhden puhdistus putelin silloin sisään.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: puliukk0 - 14.02.2020, 18:06:16
Siis nyt sekoitetaan diesel- ja bensamoottori keskenään. Diesel ei käytä kaasuläppää kuin sammutuksessa, muuten se on auki ja liikkumatta. Bensamoottorin ilmaa taas säännöstellään kaasuläpällä. Toimintaperiaate täysin eri. Nykimistä siis kaasuläppä ei varmana tee dieselissä.

Monissa dieseleissä sitä kaasuläppää ohjataan egr:n kanssa käsi kädessä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 14.02.2020, 20:23:12
Onpas tuosta kaasuläpän toiminnasta dieselissä eriäviä mielipiteitä. Voisin sitä vaihtoa kokeilla omaan kiesiin mutta turhan kallis kokeilu.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 14.02.2020, 23:04:55
Onpas tuosta kaasuläpän toiminnasta dieselissä eriäviä mielipiteitä. Voisin sitä vaihtoa kokeilla omaan kiesiin mutta turhan kallis kokeilu.
Näitä on toteutettu diisseleissä erilailla. On sähköisiä ja sitten jousi + alipaineohjattu kalvomekanismi. Tässä 2l psafordvolvo pannussa on toi alipaineella toimiva. Jäykähkö jousi pitää läppää auki ja ecun ohjaamana solenoidiventtiili aukaisee alipainelinjan kaasuläpän kalvolle ja mekanismi kääntää läpän kiinni. Tämä sulku tapahtuu omallakin  tietämyksellä vain sammuttaessa, jolla estetään ravisteluita "jälkikäyntiä". Näissä on tyyppivikana, että läppä ja läppärunko karstottuu egr sotkusta, kuluu ja muovit muuttaa muotoaan lämmöstä, lopputuloksena läppä jumittuu kiinni ja jousi ei jaksa sitä avata. Seuraavassa startissa moottori ei käynnisty tai jää käymään alle tyhjäkäyntikierrosten eikä vastaa kaasuun. Oikein toimiessa läppä on siis kiinni vain sammutushetken ja jousi vääntää sen takaisin auki heti kun paineet karkaa.

Jos haluat testata läpän vaikutusta ota siihen kalvolle tuleva putki irti, tai muistaakseni siinä on jatko ihan lähellä. Tulppaa molemmat putket niin ei paineet karkaa.

 Jouduin aikoinaan ajamaan pari päivää letku irti. enkä huomannut mitään eroa käynnissä. Sammuikin hyvin. On kyllä ollut mielessä laittaa paineanturi putkeen ja loggailla onko tuolla muuta funktiota ajon aikana. Toiminta on kuitenkin niin karkeasti toteutettu eikä läppäakselilla ole anturia läpän asennolle, ei kovin tarkkoja väliasentoja tuolle pysty tekemään.

Edit: Ja niin edellä kerrottu koskee läpän osalta ilman loukkua olevaa mallia. Sinulla kun loukku on niin imusarjakin on varmaan malli Y ja siinä on se toinen läppä, jolla käsittääksrni ohitetaan ahtojäähdytin ainakin loukun polton aikana(kylmällä koneella myös?). Tuon läpän toiminnasta ei ole kokemusta, eikä tietoa voiko vika aiheuttaa millaisia oireita. Itse sammutusläppä lienee kuitenkin periaatteeltaan ihan sama...
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 15.02.2020, 01:55:35
Monissa dieseleissä sitä kaasuläppää ohjataan egr:n kanssa käsi kädessä.

Nimeä yksi tällainen diesel.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 15.02.2020, 09:07:58
Näitä on toteutettu diisseleissä erilailla. On sähköisiä ja sitten jousi + alipaineohjattu kalvomekanismi. Tässä 2l psafordvolvo pannussa on toi alipaineella toimiva. Jäykähkö jousi pitää läppää auki ja ecun ohjaamana solenoidiventtiili aukaisee alipainelinjan kaasuläpän kalvolle ja mekanismi kääntää läpän kiinni. Tämä sulku tapahtuu omallakin  tietämyksellä vain sammuttaessa, jolla estetään ravisteluita "jälkikäyntiä". Näissä on tyyppivikana, että läppä ja läppärunko karstottuu egr sotkusta, kuluu ja muovit muuttaa muotoaan lämmöstä, lopputuloksena läppä jumittuu kiinni ja jousi ei jaksa sitä avata. Seuraavassa startissa moottori ei käynnisty tai jää käymään alle tyhjäkäyntikierrosten eikä vastaa kaasuun. Oikein toimiessa läppä on siis kiinni vain sammutushetken ja jousi vääntää sen takaisin auki heti kun paineet karkaa.

Jos haluat testata läpän vaikutusta ota siihen kalvolle tuleva putki irti, tai muistaakseni siinä on jatko ihan lähellä. Tulppaa molemmat putket niin ei paineet karkaa.

 Jouduin aikoinaan ajamaan pari päivää letku irti. enkä huomannut mitään eroa käynnissä. Sammuikin hyvin. On kyllä ollut mielessä laittaa paineanturi putkeen ja loggailla onko tuolla muuta funktiota ajon aikana. Toiminta on kuitenkin niin karkeasti toteutettu eikä läppäakselilla ole anturia läpän asennolle, ei kovin tarkkoja väliasentoja tuolle pysty tekemään.

Edit: Ja niin edellä kerrottu koskee läpän osalta ilman loukkua olevaa mallia. Sinulla kun loukku on niin imusarjakin on varmaan malli Y ja siinä on se toinen läppä, jolla käsittääksrni ohitetaan ahtojäähdytin ainakin loukun polton aikana(kylmällä koneella myös?). Tuon läpän toiminnasta ei ole kokemusta, eikä tietoa voiko vika aiheuttaa millaisia oireita. Itse sammutusläppä lienee kuitenkin periaatteeltaan ihan sama...
Hyvää tietoa ja tosiaan on tuossa kotelossa kaksi läppää. Dpf tuosta on poistettu egr:rän kanssa, en sitten tiedä onko toisen läpän toimintaa säädetty jotenkin ohjelmoinnin yhteydessä jos on dpf:fän kanssa yhteistoiminnassa tuo toinen läppä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: puliukk0 - 15.02.2020, 09:59:38
Nimeä yksi tällainen diesel.

Vain yksi? Dieselit oli juuri puheenaiheena koulutuksessa, "sammutus"läpän tehostavan EGR toimintaa pelkän sammutuksen sijaan.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 08.03.2020, 13:01:19
Noniin, puhdistusaineta laiteltu tankkiin ja auto toimiikin oikein hyvin. Nyt sitten tulikin seuraava ongelma, olen pari viikkoa kuunnellut moottorin outoa käynti ääntä(kalkattaa). No kalkatus loppuu kun kytkin poljin laitetaan ales, eilen sitten tuon lisäksi alkoi kytkin polkimen olessa puolessa välissä kuulemaan sellaista resonoivaa ääntä. Ääni loppuu kun laitan polkimen pohjaan. Todennäköisesti kaksoismassavauhtipyörä remppaa tulossa, käytän huomenna huollossa näyttämässä. Mutta mietin että voisiko tuo satunnainen tasakaasu nykiminen johtua kytkin/vauhtipyörästä? Mitään oireita ei tosiaan ajon aikana tällä hetkellä ole. Tosin kuin nuo satunnaisesti esiintyvät tasakaasu nykimiset.

Edit. Nyt sitä nykimistä esiintyikin lähes joka ajokerroilla. Eli alkoi pahentua kun alkoi nuo tyhjäkäynti äänet ja polkimet äänet tulemaan.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 09.03.2020, 10:54:53
Keskiviikkona menee auto remppaan, tilalle menee nyt kiinteä vauhtipyörä. Katsotaan huomaako ajossa pahemmin.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: volvotdi - 09.03.2020, 12:00:17
Keskiviikkona menee auto remppaan, tilalle menee nyt kiinteä vauhtipyörä. Katsotaan huomaako ajossa pahemmin.

Ai siihen saa sellaisen. Mielenkiintoista olisi kuulla ääntä tyhjäkäynnillä. Kerro kun olet saanut rempasta.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 09.03.2020, 12:56:59
Ai siihen saa sellaisen. Mielenkiintoista olisi kuulla ääntä tyhjäkäynnillä. Kerro kun olet saanut rempasta.
Joo, sen sai niin sanottuna korvaussarjana missä oli kytkimen kaikki hilkkeet painelaakereineen, pultteineen, vauhtipyörineen. Tuo korvaussarja maksoi n.400€ vähemmän kuin vastaavat osat yksittäin kaksoismassaan sopivana. Eli oli hinnassa kyllä eroa, kun korjaamokin oli sitä mieltä että ei pitäisi kun tyhjäkäynti vähän muuttua, niin suositteli vahvasti tota kiinteää pyörää. Infoan sitten miltä tuntuu ajella.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: puliukk0 - 09.03.2020, 18:36:33
Muutamia nähnyt ja yleensä kiinteä vauhtipyörä on järkyttävän painonen ja kytkimen jouset on todella löysät niin saatu ääntä kuriin.
Tiedä sitten mitä tollanen kestää vääntöä/ääntää/kestää todellisesti, muutamaan vakio autoon laittanut kun orkkis kaksoismassa maksanut lähes tonnin enemmän kuin muutossarja.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 09.03.2020, 21:04:30
Joo, sen sai niin sanottuna korvaussarjana missä oli kytkimen kaikki hilkkeet painelaakereineen, pultteineen, vauhtipyörineen..

Infoa numeroa tai valmistajaa tuolle sarjalle? Kiinnostaa täälläkin kokemukset.

Lukin 4-osainen kaksoismassa kitti uk ebayssa n. 305€ ja Virossa 450€.

Lisätiedoissa mainitaan useasti "without friction Control Plate (FCP)", onkohan tämän koneen kaksoismassassa sitä alunperinkään?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 09.03.2020, 21:22:14
Infoa numeroa tai valmistajaa tuolle sarjalle? Kiinnostaa täälläkin kokemukset.

Lukin 4-osainen kaksoismassa kitti uk ebayssa n. 305€ ja Virossa 450€.

Lisätiedoissa mainitaan useasti "without friction Control Plate (FCP)", onkohan tämän koneen kaksoismassassa sitä alunperinkään?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/842613/Valeo-korvauskytkinpaketti-FordVolvo-20TDCiD-03-

Tuollainen sinne menee, valeon paketti. Motonet korjaamo siis kyseessä missä vaihtaa, niin siksi käyttävät tuota. Mutta pienellä etsinnältä löysin vastaavan valeon paketin autodocista 309€. Olisihan siinä saturaisen säästänyt kun itse tilaa, mutta saapahan nyt liikkeenkin takuun jos osa hajoaisikin ennen aikojaan niin hoituu homma helpommin. Korjaaja puhui niin hyvin kiinteän vauhtipyörän puolesta, että tartuin tähän.

Edit. Olisiko ollut autodocista tuotenumero:835132. En toki ole varma onko tuo sama kun motonetissä oleva mutta luulisin.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 10.03.2020, 11:16:44
Olisiko ollut autodocista tuotenumero:835132. En toki ole varma onko tuo sama kun motonetissä oleva mutta luulisin.

Sparetoltaki löytyy tuolla koodilla, ei tule työsylkkää näköjään mukana.
https://spareto.fi/tuotteet/835132-kytkinpaketti
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 10.03.2020, 11:35:53
No, nyt kävikin niin että kuulemma tota kiinteää vauhtipyörää ei ole kellään maahantuojalla eikä tiedä koska saa. Eli nyt sinne meneekin kaksoismassa, nous hinta parilla sadalla pienen neuvottelun jälkeen. Harmi sinäänsä kun olisi itseäkin kiinnostanut kuulla auton käynti ääntä ja miten käyttäytyy.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 10.03.2020, 11:39:26
Sparetoltaki löytyy tuolla koodilla, ei tule työsylkkää näköjään mukana.
https://spareto.fi/tuotteet/835132-kytkinpaketti
Niin, en olekkaan nyt sitten varma että oliko tuo sittenkään sama paketti. Jos kerran maahantuojat sanoo eioota. Tarvin auton vaan läjään mahdollisimman nopeasti niin sekin osa syy miksi en alkanut itse tilailemaan osia tällä kertaa. Yleensä kyllä etsin halvimman vaihtoehdon ja vaihdan mahdollisuuksien mukaan itse.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: sukka - 10.03.2020, 19:25:57
Ai siihen saa sellaisen. Mielenkiintoista olisi kuulla ääntä tyhjäkäynnillä. Kerro kun olet saanut rempasta.

Noin 7 vuotta sitten jo laitettiin samalla tekniikalla olevaan kiinteä vauhtipyörä. Olisiko silloin kiinteä maksanut jotain 600-700€ ja massapyörä jotain 1200-1400€. En muista tarkemmin.
Vuosia auto oli vielä kaverilla ajossa ilman ongelmia voimansiirron puolesta.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 11.03.2020, 19:52:05
Nonyt on kaksoismassa asennettu. Näin ne vanhat osat, oli ihan entiset. Oli jo irronnut edellisestä vauhtipyörästä palasia ja painelaakeri veti viimisiään. Mutta tuo ihmeellinen nykimis vika kahden tonnin kierroksilla nelos vaihteella ei osannut hävitä. Tekee muillakin vaihteilla mutta nelosella huomaa parhaiten. Ajoin siis liikkeeseen takaisin ja kysyin että voisiko katsoa vielä koodit heidänkin testerillä, kun selitin viankuvauksen. itselläkin on volvoa lukeva testeri mutta jos se ei täydellisesti olisi lukenut niin halusin varmistaa asian. No mitään vikakoodeja ei ollut tullut, ei osannut korjaajakaan mitään sanoa ja heidän sähkärikin lomalla. Sanoi tietenkin että voisi olla suuttimet, mutta sitten taas tyhjäkäynti on tosi nättiä. Tai sitten sanoi että kaasupolkimia noihin on vaihdettu. Ottaa nyt selvää taas. Osaisiko joku nyt tuosta kaasuläppäkotelosta sanoa että onko se nyt varma että ei vaikuta ajoon mitenkään dieselissä? Kokeilin toisen puolen läppää(minun kotelo on kaksihaarainen) jossa oli huohotusöljyä jonkun verran. Niin ihankun sen puolen läppä heti alkuvaiheessa vähän jumittaisi.. liikkuu nätisti siis muuten, mutta kun on täysin suljettu asennossa ja alat sormella kääntämään auki, niin heti alku kynnyksellä tuntuu että lautanen ottaa runkoon kiinni vähän.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: sukka - 11.03.2020, 21:33:07
Jos suuttimia epäilet niin testaa ohivuoto ja korjausarvot?

Onko ahtimen kello tai paineensäädin varsinkin ehjä/kuinka vanha? Onko seissyt pitkiä aikoja jossain välissä?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 11.03.2020, 22:24:40
Jos suuttimia epäilet niin testaa ohivuoto ja korjausarvot?

Onko ahtimen kello tai paineensäädin varsinkin ehjä/kuinka vanha? Onko seissyt pitkiä aikoja jossain välissä?

Suuttimet menee testiin jos ei ala vikaa löytymään. Ei ole minun aikana seissyt, säädin on joulukuussa vaihdettu, ahtimen kello on alkuperäinen. Mietin myös kun tuota on ohjelmoitu pari vuotta sitten. Että onko eolys säiliö pitänyt ohjelmoida myös pelistä pois? Sekun löytyy tosta vollesta. Ajattelin että dpf on poistettu kartalta, niin silloin ei säiliölläkään olisi vaikutusta enää siinä vaiheessa. Luin vain että jollain oli nykimistä aiheuttanut kun se säiliö oli tyhjä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: sukka - 12.03.2020, 17:29:11
Suuttimet menee testiin jos ei ala vikaa löytymään. Ei ole minun aikana seissyt, säädin on joulukuussa vaihdettu, ahtimen kello on alkuperäinen. Mietin myös kun tuota on ohjelmoitu pari vuotta sitten. Että onko eolys säiliö pitänyt ohjelmoida myös pelistä pois? Sekun löytyy tosta vollesta. Ajattelin että dpf on poistettu kartalta, niin silloin ei säiliölläkään olisi vaikutusta enää siinä vaiheessa. Luin vain että jollain oli nykimistä aiheuttanut kun se säiliö oli tyhjä.

Tee ensin ohivuoto testi itse ja seuraa suuttimien korjausarvoja. Tosin yleensä jos ohivuotoa on ihan liikaa niin lähtee heikommin käyntiin varsinkin kylmänä ja voi tulla vikavalo. Korjausarvot jos ovat pahasti pielessä niin käyntihäiriötä ja vikavaloa on tarjolla.

Mutta usein saa olla todella pielessä ennen kun vaikuttaa,ainakin mitä omalla kohdalla tullut vastaan. Toki jos kaikki on pikkasen yli sallittujen rajojen ja muutkin tunnistimet ja säätimet huonoja niin voi olla ettei toimikkaan.

Suuttimen suihkun muotoa ei voi testata kun suutinkorjaamolla,mutta eikös nämä ollut siellä vasta pari vuotta sitten testattu.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 12.03.2020, 18:14:23
Tee ensin ohivuoto testi itse ja seuraa suuttimien korjausarvoja. Tosin yleensä jos ohivuotoa on ihan liikaa niin lähtee heikommin käyntiin varsinkin kylmänä ja voi tulla vikavalo. Korjausarvot jos ovat pahasti pielessä niin käyntihäiriötä ja vikavaloa on tarjolla.

Mutta usein saa olla todella pielessä ennen kun vaikuttaa,ainakin mitä omalla kohdalla tullut vastaan. Toki jos kaikki on pikkasen yli sallittujen rajojen ja muutkin tunnistimet ja säätimet huonoja niin voi olla ettei toimikkaan.

Suuttimen suihkun muotoa ei voi testata kun suutinkorjaamolla,mutta eikös nämä ollut siellä vasta pari vuotta sitten testattu.

Joo, pitääpi vähän perehtyä noihin suuttimiin. Joku kolmisen vuotta sitten on joo testattu, mutta onhan siinä ajassa tullut se 60tkm. Lähtee aina tosi hyvin käyntiin tuo auto ja käynnissäkään ikinä mitään vikaa mutta suuttimia kyllä voisi yrittää testailla.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 16.03.2020, 11:28:56
Tiistaina menee nyt vikatutkimuksiin. Sellaista asiaa kun tuosta korjausoppaasta vähän suuttimien vaihdosta lukasin, niin onko nyt näin että tuo imusarja/venttiilikoppa asetelma pitää ottaa irti että voin suuttimen vaihtaa. Jos se pitää niin eikös kopassa ole vain tuo tiivisteliima eikä mitään valmista tiivistettä. Suuttimissa kupariprikka? Ja ohivuotoputken kumitiiviste? Mitkä voisi uusia samalla.
Tässä valmiiksi kyselen jos nyt todetaankin suuttimissa/suuttimessa vika.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 16.03.2020, 14:56:12
Imusarjakopassa on pelkät kumitiivisteet ilman liimaa. Varmaan hyvä varata uudet, ite pistin kyllä vanhoilla kasaan kun putsasin imusarjan.
https://spareto.fi/tuotteet/hm5289-tiivistesarja-vent-koppa

Suuttimien paluuputkien nipoissa vhreät o-renkaat joiden kokoa en nyt muista. Paikallisessa osaputkassa oli tarvikesarja näillekkin suuttimille missä nippoja, jousia ja o-renkaita. Ei tarvinnut ostaa koko paluuletkusarjaa.
https://spareto.fi/tuotteet/0840055-letku-polttoaineen-ylivuoto
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 16.03.2020, 16:55:59
Imusarjakopassa on pelkät kumitiivisteet ilman liimaa. Varmaan hyvä varata uudet, ite pistin kyllä vanhoilla kasaan kun putsasin imusarjan.
https://spareto.fi/tuotteet/hm5289-tiivistesarja-vent-koppa

Suuttimien paluuputkien nipoissa vhreät o-renkaat joiden kokoa en nyt muista. Paikallisessa osaputkassa oli tarvikesarja näillekkin suuttimille missä nippoja, jousia ja o-renkaita. Ei tarvinnut ostaa koko paluuletkusarjaa.
https://spareto.fi/tuotteet/0840055-letku-polttoaineen-ylivuoto
Tuossa paluuletkusarjassako siis ne o-renkaat mukana? Tuossa vähän selaili niin saattoi niitä o-renkaita erikseen saada tosiaan.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 16.03.2020, 21:09:30
https://www.ebay.com/itm/4x-Einspritzduse-5WS40156-9657144580-Ford-C-Max-S-max-Mondeo-Galaxy-2-0-TDCI-VDO/323867784420

Saisi kunnostetut saksasta aika huokeaan hintaan. Onko jollain kokemusta? Miten tuo panttimaksu menee? Maksanko itse postit? Ja missä kohtia se pantti maksetaan. Tuo saksa kun ei oikein taitu. En ole ihan täysin varma miten tuo menee. 50€ per suutin panttia kuitenkin tuon hinnan päälle.

Edit. Tai sitten https://www.commonraildiesels.com/volvo/v50/volvo-v50-20-d-reconditioned-siemens-diesel-injector-9657144580-9659337980/
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: gRaggi - 17.03.2020, 10:00:51
https://www.ebay.com/itm/4x-Einspritzduse-5WS40156-9657144580-Ford-C-Max-S-max-Mondeo-Galaxy-2-0-TDCI-VDO/323867784420

Saisi kunnostetut saksasta aika huokeaan hintaan. Onko jollain kokemusta? Miten tuo panttimaksu menee? Maksanko itse postit? Ja missä kohtia se pantti maksetaan. Tuo saksa kun ei oikein taitu. En ole ihan täysin varma miten tuo menee. 50€ per suutin panttia kuitenkin tuon hinnan päälle.

Edit. Tai sitten https://www.commonraildiesels.com/volvo/v50/volvo-v50-20-d-reconditioned-siemens-diesel-injector-9657144580-9659337980/

On kyllä edullisia hintoja, katoin että 1.6d suuttimet olivat 79€.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 17.03.2020, 10:30:53
Ompa tosiaan edullista.....pessimistisesti ajateltuna liiankin. Suutinta kohden jää vajaat 17€, jolla pitäis saada uudet kärjet + muut tarvittavat huoltohilut, työpalkka jne. Väkisinkin tulee mieleen, että suuttimet vain puhdistetaan, ajetaan testerillä ja niputetaan setiksi jotakuinkin rajojen sisään menevät. Paskimmille sitten oikeasti korjaus ja myynti jollain muulla kanavalla jq hinnalla.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 17.03.2020, 10:36:43
Tuossa paluuletkusarjassako siis ne o-renkaat mukana? Tuossa vähän selaili niin saattoi niitä o-renkaita erikseen saada tosiaan.
Ainakin ne sarjat mitä nähny niin tulee mukana. Jotkut huollot vaihtaa ton sarjan aina kun pitää paluunippoja irrotella. Alkavat vuotamaa herkästi, o-renkaisiin hyvä rasva paikalleen laittaessa niin ei leikkaannu.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 17.03.2020, 17:22:37
Noniin, sain korjaamon diagnoosin tähän asiaan ja toivon että se olisi nyt siinä. He etsivät polttoainelinjan vuotoa, paineistivat mutta letkuissa ei vikoja. Mutta huomasivat kuitenkin että suodattimelta lähtee kuplia kierrosten noustessa ja havaitsivat pienen hiushalkeaman suodatin kotelosta. En tiedä sitten kauan siinä ollut, heinäkuussa vaihdoin suodattimen viimeeksi ja vika ilmeni vasta nyt tämän vuoden puolella. Enkä kyllä sitä sen ihmeellisemmin kiristänyt kun ennenkään. Mutta annan nyt korjaamon vaihtaa tuon kotelon, niin jos ei vika häviä vaihdolla niin voin sitten alkaa neuvottelemaan vaihtokustannuksista. Pessimisti ei pety. Kiitos teille vinkeistä ja neuvoista.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 24.03.2020, 12:57:52
Juu, ei se tuolla korjaantunutkaan. Maanantaina lisätutkimuksiin.  >:( On nää kyllä ihme juttuja välillä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: M141 - 25.03.2020, 13:05:20
No jopas...Jos mahollista niin loggeria kiinni ja kunnon lenkki, mistä talteen dataa nykimisestä ja verrokiksi normaalista toiminnasta. Hallissa tai paikallaan ei välttämättä saa vikaa näkyviin.

Hyviä kokemuksia esim. Delphin purkista, joka tallettaa muistikortille halutut parametrit. Lisäksi saa napin painalluksella merkki "täpän" dataan, jos tapahtuu jotain mielenkiintoista juuri sillä hetkellä. Ei tarvii läppäriä välttämättä mukaan.

Onko viassa mitään yhdenmukaisuutta? Vaikuttaako lämpötila, kosteus, ajetun matkan pituus jne?
Suutinpuolelle edelleen kyllä viittaisi.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 25.03.2020, 18:09:20
No jopas...Jos mahollista niin loggeria kiinni ja kunnon lenkki, mistä talteen dataa nykimisestä ja verrokiksi normaalista toiminnasta. Hallissa tai paikallaan ei välttämättä saa vikaa näkyviin.

Hyviä kokemuksia esim. Delphin purkista, joka tallettaa muistikortille halutut parametrit. Lisäksi saa napin painalluksella merkki "täpän" dataan, jos tapahtuu jotain mielenkiintoista juuri sillä hetkellä. Ei tarvii läppäriä välttämättä mukaan.

Onko viassa mitään yhdenmukaisuutta? Vaikuttaako lämpötila, kosteus, ajetun matkan pituus jne?
Suutinpuolelle edelleen kyllä viittaisi.
Sanotaan että enemmän nypyttää kun auto on lämpöinen. Mutta, muuten ulkotilan lämpötilalla/säällä ei ole mitään merkitystä. Parhaiten saa nypytyksen kun nelosvaihteella 2tonnin kierroksilla tasakaasulla vetelee ja tapahtuu joka ajokerralla, mutta kun kaasua polkasee niin nypytys loppuu. Tuo korjaamon testeri ei lukenut noita vdo:n suuttimia, kun yrittivät korjausarvoja katsoa. Mutta menee nyt vissiin jollekkin vähän enemmän vianetsintää harrastavalle asentajalle. Liike korvaa tuon edellisen suodattimen kotelon vaihdon kun ei vika lähtenyt sillä. Joo, voi toki olla suuttimet. Annan ammattilaisen räpeltää ja tuo datan kerääminen olisi myös hyvä juttu, jos ei ala suosiolla vikaa löytymään.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 30.03.2020, 18:52:32
Dodiin, korjaaja kävi testiajolla ja katsoi dataa. Missään anturi arvoissa ei vikaa nykimisen aikana. Mutta korjaaja kuunteli että alipaineventtiili joka ohjaa turbon kelloa, niin pitää jotain hakkaavaa ääntä. Kuulemma kone rauhoittui paljon kun sen anturin piuhan otti pois. Olen kuitenkin vaihtanut tämän anturin tammikuussa jo uuteen, kun epäilin nykimisen johtuvan siitä. Sitten hän paikallisti ulinaa nykimisen aikana, joka sitten kuului, jos ymmärsin oikein sellaisesta kuin alipainekotelo. Sijaitsee imusarjan alapuolella. Sitä tuossa äsken katsoin niin löysin päältä oe numeron(9646411180). Sellaisen saisi parilla kympillä käytettynä kun selailin. Mitäs olette mieltä tästä vikadiagnoosista? Ja äsken vaihoin vanhan alipaineventtiilin takaisin, nykiminen ei ainakaan loppunut. Eli en tiedä onko siinä oikeasti vikaa? Tuon kotelon nyt voinkin uskoa jos siellä olisi pieni halkeama.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 09.04.2020, 19:44:44
Kertokaas nyt oikeesti että miten toi alipaineventtiili toimii jos otan johdon irti? Vaihdoin ton alipainekotelon ja ei vaikutusta mihinkään. Oikestiko toi tammikuussa vaihettu venttiili on rikki? Ja edellinenkin oli tallessa niin teki silläkin samaa vaikka ei alunperin vanhassakaan vikaa ollut. Otin venttiilin johon irti ja turbo tuli mukaan myöhemmin ajon aikana mutta nykiminen kuitenkin jatkui. Toimiiko tuo venttiili jotenkin vaikka otankin johdon irti? Onko ainoa keino kokeilla venttiilin toiminta ostamalla uusi? Ja jos ei vaihdolla tokene niin onko kymenlaaksossa jotain pätevää vian etsintä taitoja omaavaa asentajaa? Voin ajaa kauemmaskin tarpeen tullen.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 11.04.2020, 17:36:33
Kokeilin ajaa ilman alipaineventtiilin johtoa ja otin varmuudeksi turbon kellolle lähtevän alipaineletkun irti. Ei mitään vaikutusta nykimisee. Voiko tästä päätellä jotain? Ei myöskään jättänyt vikakoodeja kun pidin johtoa irti? Miksiköhän? Vai olisiko pitänyt ajaa kauemmin?
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: sukka - 11.04.2020, 21:10:48
Tuleeko säätimelle 3 letkua ja voiko ne olla ristissä? Tuskin noin uusi osa olisi rikki vielä. Muutenkin eniten tässä häiritsee miksi nelosella vika tuntuu selkeiten,eikä vaikka vitosella samoilla 2000 kierroksilla.

Vikakoodia ei tule välttämättä jos säätyvät siivet ovat asennossa joita käytetään korkeammilla kierroksilla.
Parhaiten omalla kohdalla olen saanut vikakoodin vastaavissa tapauksissa esiin laittamalla toiseksi isoimman vaihteen päälle (manuaalissa) ja noin 1300-1500 kierroksilla laittanut kaasun pohjaan ja pitänyt siellä kunnes alkaa olla 3000rpm. Automaatilla joutuu enemmän rauhassa painaa kaasun pohjaan ettei vaihda pienempää. Testatessa loiva ylämäki on hyödyksi että joutuu vähän kovemmalle ja saa jotain vikakoodia ehkä esille paremmin.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 11.04.2020, 22:33:18
Tuleeko säätimelle 3 letkua ja voiko ne olla ristissä? Tuskin noin uusi osa olisi rikki vielä. Muutenkin eniten tässä häiritsee miksi nelosella vika tuntuu selkeiten,eikä vaikka vitosella samoilla 2000 kierroksilla.


Vikakoodia ei tule välttämättä jos säätyvät siivet ovat asennossa joita käytetään korkeammilla kierroksilla.
Parhaiten omalla kohdalla olen saanut vikakoodin vastaavissa tapauksissa esiin laittamalla toiseksi isoimman vaihteen päälle (manuaalissa) ja noin 1300-1500 kierroksilla laittanut kaasun pohjaan ja pitänyt siellä kunnes alkaa olla 3000rpm. Automaatilla joutuu enemmän rauhassa painaa kaasun pohjaan ettei vaihda pienempää. Testatessa loiva ylämäki on hyödyksi että joutuu vähän kovemmalle ja saa jotain vikakoodia ehkä esille paremmin.

Säätimelle tulee kaksi letkua ja ne on oikeinpäin varmasti. Eikä tuo nykiminen muutenkaan alkanut säätimen vaihdon yhteydessä tammikuussa. Vaihdon säätimen vain kokeilu mielessä tammikuussa kun oli vanhalla säätimellä kerran nykinyt satunnaisesti, mutta uudellakin säätimellä teki sitä satunnaisesti. Nykyään tekee tosiaan kokoajan mainitsemillani kierrosalueilla. Toki vitosellakin sitä tekee sopivassa kohdassa, huomasin tampereelle ajaessani että aika nykivää menoa oli vitos vaihteellakin, kolmos vaihteella ja siitä alespäin ei nyi tasakaasulla. Mutta tasakaasu on se juttu tässä ja pahimmillaan 2tonnin kierroksilla sitä tekee nelos ja vitos vaihteella, ajan vain enemmän kaupunki ajoa nykyään niin tullut nelosella huomattua parhaiten. Alamäessä 2tonnin kierroksilla ei tapahtu mitään mutta sellaisella tasaisella tiellä tulee parhaiten esiin. Korjaaja kävi tosiaan dataa katsomassa ajonaikana, sanoi että railpaineet heittelehtisivät nykimisen aikana jos suuttimissa vikaa(ei heittelehtinyt) ja muutenkin anturiarvot näyttivät auton pyytämiä arvoja, sekä järkeviä lukuja. Saan yhden myymälän kautta kokeilla uutta alipaineventtiiliä pääsiäisen jälkeen, kokeilen häviääkö vika. Epäilen kyllä kun tänään otin anturin liittimen irti ja letkunkin niin ei vaikuttanut nykimiseen tosiaan ollenkaan. Turbo vaan tuli vähän myöhemmin mukaan.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 22.04.2020, 20:28:27
Noniin, auto kävi toisella korjaamolla jolla on ihan suutinkorjausvehkeet ja kyllä nyt kokeiltiin sammutusläppäkotelollekkin antaa jo ohitettu alipaine käsipumpulla.. huomattiin että toinen läppä ei inahakkaan kun antaa kaasua. Sitten annettiin suora alipaine käsipumpulla että läppä liikkuu. Ei vaikutusta tähän vikaan. Nosti tämäkin korjaamo kädet ilmaan. Sanoi että ei auta kun alkaa arpomaan jos haluan auton kuntoon. Meinasin aloittaa niistä suuttimista. Kuinka moni antaa äänen suuttimille? Pa paineissa ei ole vikaa mutta jostain pitää aloittaa.

Edit. Varmaan alipaineletkut uusin ensimmäiseksi kun se on halvin. Oli kuulemma vähän lerjut ja löysähköt nippaan. Siitä nyt eka.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: sukka - 27.04.2020, 00:55:33
Alipaineletkut on halpa kokeilu vaikka tuskin kummemmaksi muuttuu jos moni on jo autoa tutkinut.

Tekisi mieli päästä tutkimaan autoa rauhassa ja kokeilla aina välillä mikä vaikuttaa mihinkin.

Oliko suuttimien ohivuotoja mitattu?
Ja suuttimien korjausarvoja?

Mitäköhän maksaisi volvolla ohjelman päivitys vai oliko se jo tehty?
Ei muista enää mitä kaikkea tässäkin oli jo yritetty niin joutuu kysellä...
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: sukka - 27.04.2020, 21:20:36
Taaskaan en muista ja syyllistyn etten jaksa lukea koko ketjua läpi.

Onko tutkittu ettei nykyminen johtuisi siitä jos yrittää tehdä polttoa?

Oma 308 pösö kerran aiemmin tehnyt polton huonolla hetkellä ja oireet juurikin tämän volvon kaltaiset. Tänään alkoi nykimään ja kulutusmittarista huomasin että poltto oli päällä kun jouduin roikkumaan jonkun skodan shittigon perässä enkä saanut sopivaa vaihdetta valittua millä ei olisi halunnut nykiä. Tilaisuuden tullen ohitin skeidan että sain vauhtia ja samalla pidettyä kierrokset 2500 jolloin nykiminen hävisi. Parin kilometrin päästä polttokin oli valmis.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 28.04.2020, 08:40:42
Dpf+egr poistettu niinkuin otsikossa lukee, kävi ohjelman tekijälläkin tsekattavana ja korjaamot oli sitä mieltä molemmat kun ei polttoainepaineissa ole heiton heittoa niin ei suuttimissa ole vikaa silloin. Mutta, auto lähti kiertoon. Saa joku muu alkaa rassaamaan, minulle riitti! Ilmoitin tästä viasta, en sentään niin höveli ole että rikkinäistä veisin vaihtoon ja väittäisin ehjäksi. Mutta vaihtui nyt vag konsernin autoon. Kaksi edellistä volvoja ja ei ole kyllä mitään hyvää sanottavaa muuta kun ajossa mukava ajaa. Taidan näin ollen vaihtaa vag foorumille.  ;D palataan!
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: nall3 - 28.04.2020, 08:46:47
Taidan näin ollen vaihtaa vag foorumille.  ;D palataan!
Vag foorumeille onkin sitten kirjoitettavaa vaggilaisten "ominaisuuksista".
Mene vagareenalle ihan omaa mielenterveyttä ajatellen ja jätä suosiolla se autostadium välistä.
Onnea uuteen matkaan hetkeksi... Kumminkin tulet palaamaan Volvojen pariin hetken päästä.  ;)
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: sukka - 28.04.2020, 09:24:18
Enäänhän tällä ei sitten ole merkitystä,mutta meinasin juurikin että olisiko voinut silti yrittää tehdä polttoa vaikka egr ja dpf on poistettu.

Minäkin katoan takaisin masinisteille,katsellaan täällä taas joskus jos tulisi jotain mielenkiintoista vastaan.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 28.04.2020, 16:34:22
Enäänhän tällä ei sitten ole merkitystä,mutta meinasin juurikin että olisiko voinut silti yrittää tehdä polttoa vaikka egr ja dpf on poistettu.

Minäkin katoan takaisin masinisteille,katsellaan täällä taas joskus jos tulisi jotain mielenkiintoista vastaan.

Kävi mielessä mutta tuossa softassa hiukkassuodatin on poistettu koko kartastosta. Näin ollen ei pitäisi sitä tehdä. Ohjelmoijan mielestä.
Otsikko: Vs: Auton nykiminen tasakaasulla, dpf+egr poistettu
Kirjoitti: Riverbeach - 28.04.2020, 16:34:58
Vag foorumeille onkin sitten kirjoitettavaa vaggilaisten "ominaisuuksista".
Mene vagareenalle ihan omaa mielenterveyttä ajatellen ja jätä suosiolla se autostadium välistä.
Onnea uuteen matkaan hetkeksi... Kumminkin tulet palaamaan Volvojen pariin hetken päästä.  ;)
Katsellaan sitä sitten  ;D että palaanko.