Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jon1.tur - 10.02.2020, 06:14:01

Otsikko: B230f+t huohotus ja tyhjänkäynti häikkää
Kirjoitti: jon1.tur - 10.02.2020, 06:14:01
Potilaana b230f lh2.4 jossa käytännössä kaikki paitsi männät,nokka(a) ja öljynlauhdutin b230ft moottorista,putkisto 2.5" mutta vakio dp ja katti niin ahdot pysyy max 0,5bar,ahdin laakeroitu uudestaan ja toimii hyvin.
Huohotin on avoimena,tulee paksulla letkulla imusarjan päälle lämpimään,ainakaan letku ei ahdista tai jäädy ja huohotin purkki pesty.
Kylmänä tai normaali lämmöissä toimii hyvin mutta kun ajaa kunnolla kuumaksi niin alkaa huohottamaan,puhaltaa selvästi kun avaa öljykorkin ja tihkuttaa öljyä joka puolelta.
Öljyt varmasti käy kuumana kun ei ole lauhdutinta mutta vasta nyt alkanut huohottamaan ja normaaleissa lämmöissä ei puhalla öljykorkista yhtään.
Huohottimesta ei sylje öljyä vaan tiivisteistä ja letku hyvin auki,öljyä kuluu noin 1l/10tkm.

Satunnaisesti tyhjänkäynti jää 1500 paikkeille lämpimänä ja laskee hitaasti normaaliksi kun pysähtyy ja paikallaan ei saa jäämään normaalia korkeammaksi,palautuu myös normaaliksi kun käyttää virrat pois.
Joskus saattaa humpailla noin 1400-1700 mutta yleensä aika tasaseen pysyy.
Vikakoodeja ei tule,kaasuläppä ja anturi säädetty oikein,imuvuotoja ei löydy,pakosarja ja putki ei vuoda myöskään,kaasuläppä,tk moottori yms puhtaita sekä liikkuu hyvin ja käy normaalisti sekä vedot tallessa.
Kokeiltu vaihtaa,tk moottori,tk anturi,sytytys osat,suodattimet.
Mittaristossa piuhat kiinni ja kokeiltu myös toisella mutta ei vaikutusta.

Onkohan tuo normaalia että kuluttaa matkassa 11-12l/100km kun ajelee 90-100km/h?
Kesällä vie pikkasen vähemmän mutta ei alle kymppiin mene.
Ajotyyli ei kovin taloudellinen ole mutta luulis vähemmälläkin saavan menemään?
Bemarin laatikko,kutosen välitys 0,83 eli aika sama kun m47 välitys,perävälitys 3,7 vai 3,9? 195/65 15" renkailla 3000rpm 110km/h oikeaa nopeutta.
Jarrut ei laahaa,rengaspaineet ok,sytkäosat,suodattimet yms perus jutut kunnossa.
Venäjän 95 bensalla ajellu,98 kokeiltu kanssa mutta ei vaikuttanut kulutukseen.
Kulutus oli samaa luokkaa m nokalla,nokan vaihdon jälkeen pidetty akun kenkää irti että nollaa boksin.
Katsastuksessa mennyt hyvin päästöistä(vähäpäästöinen)
Otsikko: Vs: B230f+t huohotus ja tyhjänkäynti häikkää
Kirjoitti: Keppi - 10.02.2020, 12:24:49

Onkohan tuo normaalia että kuluttaa matkassa 11-12l/100km kun ajelee 90-100km/h?
Kesällä vie pikkasen vähemmän mutta ei alle kymppiin mene.
Ajotyyli ei kovin taloudellinen ole mutta luulis vähemmälläkin saavan menemään?
Bemarin laatikko,kutosen välitys 0,83 eli aika sama kun m47 välitys,perävälitys 3,7 vai 3,9? 195/65 15" renkailla 3000rpm 110km/h oikeaa nopeutta.

Aika normaali kulutus mun mielestä.. 3,91 on perävälitys, jos kierroksia 3000rpm ja vauhtia on 110km/h.
Otsikko: Vs: B230f+t huohotus ja tyhjänkäynti häikkää
Kirjoitti: puliukk0 - 11.02.2020, 17:21:35
Miksei sitä huohotusta voi laittaa kuten vakiona on?
Otsikko: Vs: B230f+t huohotus ja tyhjänkäynti häikkää
Kirjoitti: jon1.tur - 23.03.2020, 06:11:20
Vieläkään ei ole keksinyt ratkaisua ongelmaan,joka kerta kun lähtee ajamaan jää tyhjänkäynti korkealle mutta kun kerran käyttää virrat pois niin tyhjänkäynti toimii normaalisti vaikka kuinka paljon ajaisi.
Huohotin toimii normaalisti
Otsikko: Vs: B230f+t huohotus ja tyhjänkäynti häikkää
Kirjoitti: Pepo - 06.04.2020, 20:03:42
Vieläkään ei ole keksinyt ratkaisua ongelmaan,joka kerta kun lähtee ajamaan jää tyhjänkäynti korkealle mutta kun kerran käyttää virrat pois niin tyhjänkäynti toimii normaalisti vaikka kuinka paljon ajaisi.
Huohotin toimii normaalisti
Minunkin 940:ssä oli noin kun lähti kylmällä koneella liikkeelle. Lisäksi oli humppausta aluksi, ja vikakoodi  231. laiha tai rikas seos osakuormalla.
Päädyin arveluun että syyllinen oli ilmamassamittari kun hankin uuden uudelleenkunnostetun niin nuo kaikki tuntuivat katoavan. No varmuudella ainakin vikakoodi.
Nykyään on lämmin tallipaikka joten enempää en ole viime aikoina testannut. Monesti kyllä nykyään kierrokset jää n. 1000:teen. Ei vaan lasahtaisi uudelleen imm.