Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Volvettelutkuttaa - 10.02.2020, 18:41:58

Otsikko: Öljyn paluu turbolta
Kirjoitti: Volvettelutkuttaa - 10.02.2020, 18:41:58
Elikkä kuinka suuri turbon öljynpaluuletkun halkaisijan tulisi minimissään olla? Volvon orkkis paluuputken halkaisija on 14mm ja sen kokoisen letkun ja nipan sovittelu tuottaisi harmaita hiuksia tässä mun viritelmässä.

Hankin öljynpaluuta varten 7mm banjoliittimen, niin riittääkö se?
Otsikko: Vs: Öljyn paluu turbolta
Kirjoitti: Lankku - 10.02.2020, 19:00:21
En laittaisi pienempää kuin mitä alkuperäisen putken sisähalkaisija on. 10mm tai pienempi sisäreikä on liian pieni.
Otsikko: Vs: Öljyn paluu turbolta
Kirjoitti: Jambo - 10.02.2020, 19:59:05
Liian pieni tuo 7mm paluu. Toki vaikuttaa ahdin ja tuleva öljylinja, mutta pääsääntöisesti ei pitäis käyttää pienempää reikää kuin ahtimessa oleva paluun reikä.
Otsikko: Vs: Öljyn paluu turbolta
Kirjoitti: bolinder - 11.02.2020, 11:54:16
Ja muistaa että vapaasti kun valuu takaisin niin pitäähän se olla isompi kun painepuoli
Näin kun itse mietin
Otsikko: Vs: Öljyn paluu turbolta
Kirjoitti: Solmurauta - 13.02.2020, 20:23:18
Öljyn paluuputki pitää mitottaa niin että öljypohjaan asti pinnan yläpuolelle menee alamäkeen sisähalkaisijaltaan vähintään samankokosella putkella kun on ahtimessa laakeripesän paluureijän koko.  Joku 7mm putki tai liitin ni varmasti kusee jo eka startissa öljyä.