Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Vaija - 11.02.2020, 08:52:22

Otsikko: V50 anti-sladd tillf. avstängd ? -> moott.ohjainyksikkö vaihdettu
Kirjoitti: Vaija - 11.02.2020, 08:52:22
Hei. Auto mallia v50 2005 käynnistyi normaalisti ja sammui miltein heti käynnistyttyään. Otsikon mukainen ilmoitus paukahti mittaristoon, eikä auto enään käynnistynyt. Starttaa kyllä. Sulakkeista en löytänyt mitään kummoista ja liittimiäkin roplailtu. Vikakoodeja en pääse tänään vielä lukemaan, mutta ajattelin kysellä onko jollakin herjannut kenties vastaavanlaista ilmoitusta?
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Pahkasika - 11.02.2020, 09:17:17
Luistonestoa herjaa. Koita saada auto vidan päähän, niin selviää tarkemmin mistä tulee herjaa
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 11.02.2020, 22:44:08
Vikakoodit luettu ja seuraavanlaisia koodeja sain näkyviin.

BCM 0118
CCM 0009
CCM 0062
CCM 0064
CCM 0060
CCM 0040
DDM 8022
PDM 8022
DIM E003
ICM 1A5A
SRS 0005
-> Nollaus ja starttaus, mutta ei käyntiin. Mittaristoon teksti - Bromsfel stanna snarast.

Uusi luku ja seuraavat koodit

DIM 0001
ICM 1A5A
EPS 0071
EPS 0081
CEM 3A00
CEM DF11
CEM DE01

Starttaus ja mittaristolle teksti - Anti-sladd serv. erfordras.

Talvella ei lähtenyt -19 pakkasella käyntiin, mutta aina startannu muutoin pirteästi. Voisiko olla, että akun varaus päässyt hiljalleen heikoksi ja vikatila tms päällä tuommoisen vikakoodilistan saattelemana? Vai mikä ihme yhtäkkiä. Auto toiminut moitteitta muuten. Viikko sitten kävi puhallinmoottorin vaihdossa.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Huikkoster - 11.02.2020, 23:48:27
Voi ollakkin virta liian vähissä ja sekoittaa eri järjestelmiä. Eikä anna startata.

Kyllä sen pitää kovallakin pakkasella käynnistyä. Eka merkki heikentyneestä akusta jos ei.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Riverbeach - 12.02.2020, 07:14:49
Jos akussa vikaa niin mittaa yleismittarilla yön seisonnan jälkeen kuinka ales on jännite tippunut. Itsellä alkoi eber vetämään itseään pois vaikka akku oli muuten ihan kunnossa käynnistyksen kannalta. Olisikohan ollut yön yli mitattuna 12.2v akun jännite silloin.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 12.02.2020, 08:57:37
Mietin myös, että mitä kautta puhaltimen moottorin vaihto tapahtuu. Jostakin olin lukevinani, että jalkatilan kautta, mutta kummalta puolelta? Voisiko cem boksissa olla jokin häikkä tuon viikontakaisen puhaltimen korjauksen jälkeen..johtonippu tms huonosti. En kyllä käsikopelolla mitään kummallista löytänyt, mutta pitänee käyttää koko hela hoito irti. Pitää tuota akun varaustakin mittailla kunhan pääsee auton luokse tässä illalla.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: gRaggi - 12.02.2020, 14:05:11
Meidän autossa alkoi tää sama herjaa tänään. Ajovakaus vaatii huoltoa.

Tai ekaksi huomasin että Defan jännitemittari joka on tupakansytytimessä näytti punaista vaikka ajoin motarilla ja välillä vihreä. BT obd ja torquella aloin sit kattoo jännite ja jännite pomppii 12.1v-15.1v välissä. Ei oo väliä miten ajaa tai millä kierroksilla. Niin taitaa olla laturi nyt paskana. Autolla ajettu 221tkm.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: gRaggi - 12.02.2020, 17:26:07
Kyl tässä meillä taitaa olla laturi rikki, kävin flukella mittamassa ja jännite ei noussu yli 12.7v.
Oliko näissä niin että tarvii tietokoneella jotain koodata ku on akku vaihdettu?
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 13.02.2020, 12:28:33
Eilen käytin cem-boksin irti ja putsailin hieman. Ei minkäänlaista hapettumaa tm likaa missään. Sulakkeetkin olivat kaikki ehjät. Boksi takaisin paikoilleen ja kokeilemaan käyntiin. Viimeisetkin elonmerkit kadonneet ja mittaristo yms täysin pimeenä. Ainoa pieni elonmerkki autossa oli valokatkaisijan merkkivalot, jotka paloivat niin himmeänä, että juuri ja juuri erotti.

Mietin, että voiko niistä cem-boksin liittimistä jokin olla väärällä paikalla vai meneekö liittimet ainoastaan tietyille paikoille? Akku oli yön latauksessa, mutta ei elonmerkkejä autossa. Yleismittaria en löytänyt niin täytyy käydä kaupasta hakemassa kunhan pääsee illalla töistä taas harrastelemaan.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: gRaggi - 13.02.2020, 14:51:20
Tänään kävin läpi kaikki maadoitukset konehuoneessa omassa autossa ja ruiskutin vähän kontaktispraytä laturin pistokkeeseen, mittasin akun ennenku käynnistin autoa ja oli 12.4v, eka käynnystys ilman eberin sulake niin että ei se ei turhaa sähkö vielä. Ei enää mitän oireita, ajoin 50km testilenkin ja torque näytti obdstä jännitten 14.6-14.9 koko matkan. En tiedä mitä vika eilen oli. Lisätään vielä että laturi ei pidä mitä ylimääräistä ääntä. Seurataan tilannetta.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 13.02.2020, 15:27:05
Toivottavasti toimii ilman oikuttelua. Kävin tosiaan itsekin maadotukset läpi, ne apukuskin puolella lattianrajassa olevat 3kpl myös kiristelin.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 13.02.2020, 21:41:51
Oli eilen jäänyt yksi liitin cem-boksilta löysälle ja virrat palasi sen kiinnitettyä takaisin. Starttaa ryhdikkäästi, mutta yhden käyntiinlähtökerran jälkeen ei enään käynnisty. Pirteästi kuitenkin starttaa edelleen. Abs-valo jää vilkkumaan käyntiin yrittäessä saatetekstin kera. 18 eri vikakoodia löyty kuitenkin uudestaan nollauksen ja starttailun jälkeen. 12.59v näyttää akun jännitteeksi. Eipä ilmeisesti meikäläisen taidoilla tuota autoa elvytetä liikenteeseen, niin täytynee johonkin pajalle se roudata. Onko suosituksia kyseisen kotteron suhteen Oulun korjaamoista?
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: M141 - 13.02.2020, 22:30:21
Oli eilen jäänyt yksi liitin cem-boksilta löysälle ja virrat palasi sen kiinnitettyä takaisin. Starttaa ryhdikkäästi, mutta yhden käyntiinlähtökerran jälkeen ei enään käynnisty. Pirteästi kuitenkin starttaa edelleen.
Millä koneella? Oliko cemmia rassatatessa akkukaapeli irti ja n. 15min varoaikaa?
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 13.02.2020, 22:44:58
2.0d 100kw. 270tkm ajettu. Oli kaapeli irti ja mikään ei oikeastaan muuttunut tuolla boksin rassauksella. Palattiin ketjun alkupään tilanteeseen, mutta akku kuitenkin ladattu ja mitattu. Jokunen koodi vaihtu tuosta aikaisemmasta, mutta koodien määrä edelleen sama. Trippimittari koodien nollauksen jälkeen viivoilla, mutta kilsat siihen palautuu aina starttausyrityksen jälkeen.

Viimeisimmät koodit

bcm 0118
bcm 0148
bcm 0115
bcm E000
eps 0071
eps 0081
eps 0080
cem 3a00
cem df11
cem de01
dim 0001
dim e003
icm 1a5a
srs 0002
srs 009a
srs 0004
srs 0129
srs 012a
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: RKJ - 14.02.2020, 12:23:22
Onko suosituksia kyseisen kotteron suhteen Oulun korjaamoista?
Suomen autohuolto, sinne tosin joutuu usein vapaata aikaa jonottamaan.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Lankku - 14.02.2020, 13:57:38
ABS-bokseja hajoaa joskus ja esim. ajonesto kulkee sen kautta.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 07.03.2020, 19:24:16
No niin. Viikkojen jonottelun jälkeen Volvo pääsi huoltoon ja polttoainepuolella kertoivat puhelimitse vian olevan -> suodatin tukossa. Edellinen vaihdettu 60tkm sitten, joten vaihtoivat uuden. Viestiä tuli, että auto noudettavissa. Puolikkaan päivän toimi hyvin, kunnes illalla sama ongelma taas. Ekasta käyntiin ja heti sammui. Sitten ei käyntiin millään, mutta starttaa reippaasti. Ottaakohan ilmaa jostakin polttoainejärjestelmään ja siksi ei enään käynnisty  vai liekköhän pumppu tms sökö. Mitähän sitä sitten.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Lankku - 07.03.2020, 19:38:14
Ilmalta vaikuttaisi noilla oireilla. Yhdessä autossa oli lahonnut molemmat polttoainelinjat rintapellin kohdalta. Putkissa on ohut muovi/tms. pinnoite, joten kestää hetken ennen kuin näkyy kunnolla ulospäin. Tuossa näkyi jo kosteutena alapuolelta.
Otsikko: Vs: V50 anti-sladd tillf. avstängd ?
Kirjoitti: Vaija - 01.04.2020, 20:56:23
Nyt on Volvo taas pihassa. Sah:lla tutkivat ja ilmoittivat, ettei ulkona pakkasessa käynnistynyt ollenkaan, mutta sisällä yön yli olleena normaalisti. Vikakoodit heidän mukaan moottorinohjausyksikköön viittaavia ja ohjelmasta kyselivät. Ei tietoa, koska tuontiauto ja tuntemattomalla rantaruotsalaisella ollut vuodesta 2009. Arvelivat, että kylmässä katkeaa yhteys ohjainlaitteelle ja lämpimässä taas käynnistyy normaalisti.

"Vikakoodin perusteella moottorinohjainlaitteen sisäinen vika ECM-3A00. Moottorinohjainlaite uusittava tai huollettava"

Moottorinohjausyksikön käytin Sercapilla ja vaihtoyksikkö tilalle. Tiedonsiirtoineen 390€.

Sitten havaitsivat polttoaineputkessa ilmavuodon, jonka johdosta putki uusittu.

Taas rullaillaan toistaiseksi