Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: topcatti - 12.02.2020, 16:58:45

Otsikko: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: topcatti - 12.02.2020, 16:58:45
Päivää taas kerran. Olen nyt auton omistanut 3-4 kuukautta ja pari kertaa aiemmin on tuntunut ettei vedä niin kuin pitäisi. Seuraavana päivänä kaikki taas pelaa täydellisesti, olen ajatellut että tottunut vaan autoon eikä hätkäytä kiihdytys niin paljoa.

Eilen kun testasin geartroniccia 3. vaihteella moottoritielle liittyessä oli taas tehottomuuden tunne ja tuntui kuin kierrokset olisivat jääneet yhdessä vaiheessa "jumiin" 4000 kohdalla hetkeksi. Aamulla lähdin töihin ja auto tuintui ihan vapari mallilta.  Katsoin töiden jälkeen laatikkoöljyt ja ovat ihan tuoreet, punaiset ja kirkkaat. Huoltokirja sanoo että vaihdettu 12000km ja 14kk sitten. Öljyraja oli kylmänä hotissa ja lämpimänä nousi "0.1dl" yli hotin. Auto tuntui taas tehokkaalta kuten ennenkin.

Laatikossa ei mitään vian tuntua, ei ääniä ja vaihtaa kuten pitää pehmeästi, kaikki huollot tehty huoltokirjan mukaan.

Turbo vinkuu kuten pitää jos kuuntelee ikkuna auki paikallaan.

Eli onko näissä jotain on/off vikaa tyyppivikana vai kuvittelenko koko jutun.

Autollahan on ajettu 271tkm, kaikki huollot tehty merkkiliikkessä 260 asti ajallaan. Autossa on Eflexfuel
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: kupari s40 - 12.02.2020, 17:17:18
Tcv venttiili rikki voi tehdä ettei anna ahtopainetta kunnolla, noita on mennyt näissä..
Muuta mitä kannattaa katsoa on esim ahtoputket ja letkut ettei ole halkeamia.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: topcatti - 12.02.2020, 17:46:38
Toi TCV tuntuis selittävän paljon eikä ole kalliskaan. Onko IPD hinnan väärti vai mennäänkö pierburgilla?
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: JanMac - 12.02.2020, 17:57:56
TCV.tä täälläkin ehdotetaan. IPD on hintansa väärti, itse tilasin USA ja vähän tulee säätöä tullimaksujen kanssa
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: jannemki - 13.02.2020, 09:40:16
Itsellä oli TCV rikki 2,4t v70:ssä.

Omassa autossa viallinen TCV piti kovaa pärinää tyhjäkäynnillä, tuntuu myös jos sitä kädellä koittaa.

Oireet oli samanlaiset.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: vikki - 13.02.2020, 19:22:39
Laatikossa on liikaa öljyä, jos kylmänä on hotissa. Sillä pitää ajaa joku 30 km tai 0,5h, että on riittävän kuumat öljyt ja vasta silloin pitäs olla hot ylärajalla. Pieni ylitys ei haittaa mitään. Itellä AW 55-50 ja 5mm kuumana yli hot ylärajan ja ei oireita.
Tuossa edellä oli hyviä vinkkejä tsekata tuohon vikaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: topcatti - 14.02.2020, 17:12:51
Jees käyn hommamassa tarvike TCVn (alkup. kestäny näin kauan) ja ilmoittelen josko asia korjaantu.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: PETRIAKU - 28.02.2020, 06:13:35
Toi TCV tuntuis selittävän paljon eikä ole kalliskaan. Onko IPD hinnan väärti vai mennäänkö pierburgilla?


Mun 2,5T 2005 meni useampi Pierburg TCV venttiili .. TCV venttiilin hajoaminen vei mun volvosta alaväännön..olikos jossain 3000- 3500rmp paikkeilla tuli sitten turbopotku..ja ajossa autom.laatikko vaihteli 4 ja 5 vaihdetta herkästi eestaas.
IPD on kestänyt. Mutta voisin väittää että kovilla pakkasilla metallinen IPD..tovin takertelee..silloin alavääntö hukassa ja antaa niitä samoja turbopiikkejä.

Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: ridgeforrester - 09.04.2020, 22:17:57
Jees käyn hommamassa tarvike TCVn (alkup. kestäny näin kauan) ja ilmoittelen josko asia korjaantu.
Kuinkas kävi? Samantapaisia haasteita itsellä eikä TCV:n vaihdolla ei ihan oiennut..
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: ralli art - 07.07.2020, 21:53:40
Onko kellään tähän liittyen mitään vikakoodeja
?itsellä myös saman kaltaisia oireita välillä ja osaa vaihdettu runsaasti, ihan alkuperäisiä.
Mulla pukkaa koodia vidalla ecm-601c eli vissiin obd koodina p0234 ja on kokeiltu kaikki mahdollinen, ulkomailla runsaasti samaa vikaa mutta ratkaisut vähissä :idiot2:
Auto siis S80 2006 classic 2.5t
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: MiaK - 08.07.2020, 10:27:50
Turun Ohikulkutielle Vanhalta Tampereentieltä Raisioon päin käännyttäessä on ollut kova paikka sekä edesmenneelle, sirutetulle Audille että nyt Vulvalle. Loivaa ylämäkeä, mutta vauhtia pitäisi saada jotta pääsee rampilta ajoväylälle. Oon kuvaillut vikaa "rajoittimen päälleheitoksi". Molemmissa em autoissa sama oire: hyytyy 3200: aan; ei vain löydy tehoja.

Audissa oli ahtimen magneettiventtiili jumissa. Todistetusti kierroksissa ei ollut rajoituksia (ajamalla 240 km/h Saksassa). Vulvassa vastaan tulee, mun diagnoosin mukaan, tehdasrajoitukset; huippunopeus on määritetty ensiasennusrenkaiden perusteella (220 km/h) joten villi veikkaukseni on kierrosten rajoitus tehdasasetuksilla.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: tuomaril - 08.07.2020, 14:40:47
Nopeusrajoittimella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, jos auto hyytyy kiihdytyksessä tietyllä kierrosalueella. Se on kyllä totta että ainakin Suomeen myyty 2.5T on rajoitettu 220km/h mittarilukemaan.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: ralli art - 07.12.2020, 20:15:18
Tää ecm-601c eli yli ahtaminen taitaa olla melkoinen mysteeri ostoskorissa??
Kaikki hiton vitkuttimet ja anturit sekä tehdas uusi mitsun turbokin vaihdettu..jopa moottori rakennettu tässä välissä uudestaan kun halkesi sylinteriputki.. mutta sama vaiva vaan jatkuu...
Ulkomailla runsaasti juttua samasta aiheesta mutta ei pommin varmaa ratkaisua
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: jak900 - 07.12.2020, 20:27:42
Vida kiinni autoon ja katsomaan live datalla mitä siellä tapahtuu ongelman kohdalla.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: ralli art - 07.12.2020, 21:04:16
Joo,näin se varmaan täytyy tehdä.
Otsikko: Vs: V70 2.5T 2004 tehot tuntuu häviävän
Kirjoitti: Volsa - 08.12.2020, 13:00:27
Itsellä auttoi MAFin vaihto tähän. Myös jännästi vaikutti laatikon toimintaa. Alussa vaihdon jälkeen vähän oudosti pykälteli kiihdyttäessä, mutta nyt antaa pitempään vedättää isommalla pykälällä.
Lie ollut MAF alkuperäinen ja ilmamäärät pyöri 130-140g/s vaikka kuinka antoi lämää.
Maffista ei siis vikakoodeja tai mitään muuta kuin tuo hengetön käytös isommilla kieroksilla.

Näitä MAF laskureita näkyy olevan, millä voi kattoa vertailua arvoa.
https://autotech.network/calculators/maf-calculator/