Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: TommiMa - 16.02.2020, 16:49:17
-
Vm 2008 ei puhalla kuumaa lämpötilasäädön ollessa täysillä. Ainoastaan sellaista haalean lämpöistä. Mistähän vian etsinnän alkaisin? Kiitos avusta :)!
-
Moottori lämpeää kunnolla...? Todennäköisempi vikakohde on, että se lämmityslaitteen kenno on tukossa.
-
Moottori lämpeää kunnolla...? Todennäköisempi vikakohde on, että se lämmityslaitteen kenno on tukossa.
Onko sisätiloissa tai muualla mitään anturia lämpötilan mittaukseen?
-
Onko sisätiloissa tai muualla mitään anturia lämpötilan mittaukseen?
Minkä lämpötilan mittaukseen? :idiot2:
-
Hi
Eikös siellä ilmastointipanelin takana ole yksi lämpötilan tunnistin sen pienen propelin
takana ( se propeli voi olla jumiissa/tukossa eikä pyöri kunnolla tai ollenkaan jolloin tunnistin ei saa oikeaa tietoa sisälämpötilasta)
Toinen tunnistin mikä mittailee ilmanlaatua on jossakin kuskin puolen jalkatilassa.
-
Vähän eri auto mutta oman V70:n (2002) samainen vika korjaantu lämppärin kennon vaihdolla. Kennossa ei ollu päällisin puolin mitään vikaa eikä edes likaa mut kennon vaihdolla koneen ollessa lämmin, moottorin lämpöviisari tasan puolivälissä, noin 20 asteinen puhallus muuttu yli 80 asteiseks.
-
Lähtee konehuoneessa kokeilemaan käsillä mitkä letkut on kylmiä ja mitkä lämpimiä. Jos esim. tulipellin läpi menevät kennon 2 letkua vain toinen on lämmin voi kennoa epäillä olevan tukossa. Jos moottori ei ole kunnolla lämminnyt mutta vesiletku jäähdyttimelle on lämmin voi epäillä että termostaatti on jumissa auki ja hukkaa lämpöä.
-
Olipa hyviä ohjeita :). Tutkin ensin lämmityslaitteen kennon kunnon.
-
Ilmanlaatu tunnistin sijaitsee vänkärin puolella tuulilasin alamuovin alla, ei kuskin puolella jalkatilassa.
Menikö yhtäkkiä tuollaiseksi vaiko ollut kokoajan?
Itsellä oli sama ja läppien kalibroinnilla tuli kuntoon.
Kalibrointi vaatii vidan.
-
Ilmanlaatu tunnistin sijaitsee vänkärin puolella tuulilasin alamuovin alla, ei kuskin puolella jalkatilassa.
Menikö yhtäkkiä tuollaiseksi vaiko ollut kokoajan?
Itsellä oli sama ja läppien kalibroinnilla tuli kuntoon.
Kalibrointi vaatii vidan.
Hi
jak900 kiitos kun korjasit tuota ilmanlaatuanturin sijaintia koskevan tiedon.
-
Lähtee konehuoneessa kokeilemaan käsillä mitkä letkut on kylmiä ja mitkä lämpimiä. Jos esim. tulipellin läpi menevät kennon 2 letkua vain toinen on lämmin voi kennoa epäillä olevan tukossa. Jos moottori ei ole kunnolla lämminnyt mutta vesiletku jäähdyttimelle on lämmin voi epäillä että termostaatti on jumissa auki ja hukkaa lämpöä.
Kennolle menevien letkujenhan kuitenkin kuuluukin olla jonkinverran eri lämpösiä. Kaikki kennon sisätilan lämmittämiseks luovuttama lämpö on pois kennon paluuletkun lämmöstä.
Ja sisätilan ilmanlämpöanturihan on varmaan kojetaulussa missä ilmastoinnin säätönapitkin,sokeripalan kokosen ritilän takana. Vai onko se vaan vanhemmissa(?) en voi varmaks sanoo.
Ilmanlaatuanturi ohjaa et otetaanko ilma ulkoo vai kierrätetäänkö vaan sisäilmaa. Jos ilmanlaatu on huono niin sulkee ulkoo tulevan automaattisesti. Ei varmaan tähän asiaan vaikuta.
-
Siinä ilmastointipaneelissa on tosiaan sen sokeripalan kokoisen ritilän takana lämpötila-anturi, mutta vaikka se olisi viallinen, niin lämpöä/kylmää pitäisi tulla kun säätö on asetettu jompaan kumpaan ääriasentoon. Anturivian voi siis lähes varmuudella laskea pois, jos ei edes ääriasennossa tule kuumaa.
-
Siinä ilmastointipaneelissa on tosiaan sen sokeripalan kokoisen ritilän takana lämpötila-anturi, mutta vaikka se olisi viallinen, niin lämpöä/kylmää pitäisi tulla kun säätö on asetettu jompaan kumpaan ääriasentoon. Anturivian voi siis lähes varmuudella laskea pois, jos ei edes ääriasennossa tule kuumaa.
Meikäläisen kärryssä tuo propeli ei pyörinyt lainkaan kun oli täysin tukossa
en tiedä miksi se oli täys valkoista töhnää
kun tuon propelin putsasin uudelleen pyörimään niin lämmönsäädöt toimi taas ok
,,,ehkäpä topikin aloittaja voisi kokeilla myös manuaali ilmastointi asetuta
,,,itse en automaattista ilmastointia käytä lainkaan
-
Kennolle menevät letkut ovat kumpikin kuumia. Eroa niissä en osannut havainnoida. Kuuma on myös termostaatilta tuleva letku. Ääriasennossa puhaltaa kylmää, mutta ei kuumaa. Päivällä puhalsi äärikuumalla hieman lämpöisempää kuin nyt illalla. Auto ja man vaihtoehdoilla ei eroa. Oma Vida nyykähti pari vuotta sitten, niin läppien kalibrointiin ei äkkiseltään pääse :P
-
Laitappa manuaalisesti sisäkierto päälle ja kerro miten sitten käyttäytyy.
-
Kennolle menevät letkut ovat kumpikin kuumia. Eroa niissä en osannut havainnoida. Kuuma on myös termostaatilta tuleva letku. Ääriasennossa puhaltaa kylmää, mutta ei kuumaa. Päivällä puhalsi äärikuumalla hieman lämpöisempää kuin nyt illalla. Auto ja man vaihtoehdoilla ei eroa. Oma Vida nyykähti pari vuotta sitten, niin läppien kalibrointiin ei äkkiseltään pääse :P
Kenno se minusta sillon täytyy olla, tai läpät.
-
Halvin vika kannattaa varmistaa ensin eli kalibroida läpät / lukea koodit / imuroida propelli
-
Oma käyttäytyi juuri samalla tavalla, kennon vaihto ei muuttanut tilannetta. Vidalla sitten läpät toimimaan oikein niin johan lämpes. Tuo tunnistin kannattaa myös putsata, on kuitenkin senverta helppo homma. Muista ottaa maa kaapeli irti ennen yksikön irroitusta niin säästyt vikakoodeilta.
-
Tää on kyllä mystinen juttu joissakin autoissa. Itselläni oli/on samaa vikaa. Kenno vaihdettu, läpät kalibroitu ja se anturin sisus puhdistettu. Ei vikakoodeja ja silti työntää sisälle kuumimmalla asetuksella alle 50 asteista ilmaa. Ilmastointi pois ja manuaalisäätö asetettu. Oman autoni kohdalla en ole ainakaan osannut keksiä enää muuta kuin, että termari on kokoajan osittain auki ja päästää veden kiertämään ja jäähtymään. OBD lukijalla katsottuna lämmöt kyllä nousee sinne 84-90 lukemiin mutta voisiko silti olla, että jatkuvasti syylärillä kiertävä vesi ei jaksa lämmittää sisätiloja?
-
Mulla oli vastaava vika autossa mutta auto onv70 .Siihen oli vaihdettu lämpötilansäädin joka ei ollut alkuperäisellä numerolla.
Vaihdoin alkuperäisellä numerolla olevan niin alkoi toimiin.
-
Olikos höyrystimen anturi jo mainittu
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=262.0
(https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=262.0)
-
Tuttu vanhanliiton asentaja korjasi vastaavan vian toisesta samanikäisestä Volvosta tuloilmakanassa olevan lämpötila-anturin vaihdolla.
Volvo asiantuntijat Biliassa olivat ohjeistaneet vian olevan keskikonsolin ohjausyksikössä. Tämä oli tilattu, yli 900€, eikä vika korjaantunut. Sen jälkeen ehdotetut summat vain kasvoivat.
Kaveri vei auton Pekalle, joka paikallistin vian samantien. On muuten sellainen kaveri, joka kertoo suoraan puhelimessa vian ja korjauskeinon. :). Ajattelin, jos kerrankin olisin saanut vian paikallistettu muilla avuin ;D. Kiitos kaikille avusta :). Ensi viikolla saan anturin, niin katsotaan miten käy.
-
No vidallahan tuon anturin toiminnan näkee. Tuntuu että sinisellä ne ei osaa edes omaa työkaluaan käyttää.
-
Kuulemma anturi ei ole kytketty vikaluku järjestelmään, koska auto ei tiedä onko se esim. Saharassa. Nyt viallisena ilmoittaa järjestelmälle tuloilman olevan valmiiksi lämmintä. Ei siis lämmitä sitä enempää.
-
Jos kyse on anturista #14, niin vaihdoin sen äsken V70:seen. Raportoin illalla auttoiko lämmön saamiseen.
(https://i.ibb.co/QkvSyn8/20200222-190739994-i-OS.jpg) (https://ibb.co/QkvSyn8)
-
Näkeehän sen mitä lämpötilaa se anturi näyttää, ei sen vikakoodia tarvi antaa. Lämpötilan pitää olla järjellinen vastaavaan olosuhteeseen.
-
No jaa, kyllä lämpimän ilman tulo hieman parani, mutta ei tuolta vielä "Lada-kuumaa" saa.
Pienenä yksityiskohtana, aivan kuin moottorilämmöt nousisi tosi hitaasti (nyt ulkona oli +3˚ C).
-
No jaa, kyllä lämpimän ilman tulo hieman parani, mutta ei tuolta vielä "Lada-kuumaa" saa.
Pienenä yksityiskohtana, aivan kuin moottorilämmöt nousisi tosi hitaasti (nyt ulkona oli +3˚ C).
Hi
ehkäpä jäähdyrtysjärjelmän termostaatti ei toimi enää oikein
meikäläinen vaihtoi heti termostaatin kun ostin kärryn ja lämmintä tulee jopa yli tarpeen
-
No niin, termostaatti vaihdettu mutta ei apuja. Ilmeisesti se sitten vaihdattaa lämppärin kennon. Ilmastointipanelin lämpötilatunnistin ja puhallin (imuri) on vaihdettu jo.
-
Niin no edelleenkin se läppien kalibrointi.. No voihan sinne tietenkin ensin nipun osia vaihtaa.
-
Joo, unohti mainita että läpät on kalibroitu.
-
Ei oikein jää enään sitten vaihtoehtoja kuin vikaa nesteen kierrossa kun kaikki muu tehty.
-
Antaakohan kaikki eri lämpöanturit nyt järkeviä arvoja