Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rusty - 19.02.2020, 15:17:45
-
Tervehdys
Aiheesta onkin kohtuullisesti juttua tällä foorumilla löytynyt. Muutamiin firmoihin olen soitellut ja oireet täsmäävät tähän tietynasteiseen mittariston pimenemisen/sekoilun tyyppivikaan, paitsi yhdeltä osin. Sulakkeen palaminen. Tilanne/oireet ovat seuraavat. Kaikki on toiminut moitteettomasti eikä mittaristo ole sekoillut mitään. Tänään, puolisen tuntia käynnistämisen jälkeen, alkoi ohjaamoon tulla omituinen katku, jonka oletin tulevan ulkopuolelta. Yhtäkkiä kuitenkin mittaristo pimeni, viisarit jäivät siihen asentoon missä olivat sillä hetkellä ja kaikki lämmityksen säädöt, ilmastoinnin säädöt sun muut lakkasivat toimimasta. Tällä hetkellä auto toimii muuten moitteettomasti, ajovalot, vilkut, sisävalot kaikki toimivat hienosti. Puhallin ei pyöri ja tosiaan mittaristo on tyystin mykkänä. Ainoa missä palaa valo, on valokatkaisijan/valitsimen parkkien kohdalla oleva pieni vihreä valo. Vaihdoin sulakkeen joka teki sen, että viisarit palasivat lepoasentoon ja sulake paloi. Laitoin kolmannen sulakkeen, laitoin virrat, mittaristoon syttyi valot sekunniksi, kahdeksi ja sen jälkeen sulake paloi.
Kahden firman mukaan oireet viittaavat kyllä tähän perinteiseen vikaan mittaristossa mutta sulakkeen palaminen on erikoista. Kysyisinkin nyt teiltä muilta kokemuksia tähän tilanteeseen, ennenkuin aloitetaan mittariston käpistely mahdollisesti turhan takia.
-
Mittaristo on helppo irroittaa ja auton voi ilman sitä käynnistää ja katsoa palaako sulake vielä . Mikä sulake?
https://www.youtube.com/watch?v=vz4JMhtVPEY
(https://www.youtube.com/watch?v=vz4JMhtVPEY)
-
Puhallin ei pyöri ja tosiaan mittaristo on tyystin mykkänä.
Näiden kahden yhteyttä en muista mutta vaikuttaako puhaltimen hajoaminen mittariston sekoilun.
Saattaa olla puhallinmjotoori kaputt, eli voisi kokeilla ottaa siitä liittimen irti niin selviää mjotoorin kunto.
Löytyy apukuskin puolelta kojelaudan potkumuovin alta.
-
Sulake on nro 10 kuljettajan jalkatilassa ja kuvaukseltaan: "Mittaristo (DIM), ilmastointilaite (CCM), pysäköintilämmitin, sähkökäyttöinen kuljettajan istuin"
Sisätilan puhaltimen olen vaihtanut pari vuotta sitten uuteen ja se on toiminut hienosti tähän päivään asti.
-
Sulake on nro 10 kuljettajan jalkatilassa ja kuvaukseltaan: "Mittaristo (DIM), ilmastointilaite (CCM), pysäköintilämmitin, sähkökäyttöinen kuljettajan istuin"
Mites muut nuo laitteet onko niiden toiminnassa mitään vikaa ??
-
Mulla ei ole sähköpenkkiä autossa. Ilmastointilaitetta en pysty käyttämään, koska napit ei toimi. Esim peilit eivät käänny sisäänpäin vaikka sitä nappia painaisi. Radio toimii, tuulilasin pyyhkijät toimii, ratin napit toimivat ainakin radion kanavan valitsemisen osalta. Polttoainelämmitintä en pysty käyttämään, koska sitä käytetään ajotietokoneen kautta. Oletan siis pysäköintilämmittimen tarkoittavan sitä.
-
Polttoainelämmitintä en pysty käyttämään, koska sitä käytetään ajotietokoneen kautta. Oletan siis pysäköintilämmittimen tarkoittavan sitä.
Kyllä, sama asia.
Mistä se katku tulee eli ei ainakaan se sisäpuhaltimen puhallin, niin mites se lämmityslaitteen paneelissa se lämpötilan haistelija missä kunnossa se on ?
Mielenkiintoinen vika tosiaan..
-
Sitä ropellia putsailtiin karkeasti kennon vaihdon yhteydessä tuossa vuosi, kaksi sitten. Mistä katku tulee onkin mysteeri. Vähän sellainen haju kuin jokin olisi kärähtänyt, hieman pistävä haju. Vaikea sanoa mistä tulee. Sitten vielä vilkut toimii mutta se vilkun releen naksuminen ei kuulu, joka tyypillisesti kuuluu vilkkua käyttäessä..
Niin, ja tuollaisella bluetooth obd lukijalla katsottuna antoi vikakoodin P0650.
-
Korjauksena tuohon puhaltimen, että se toimii mutta ilmeisesti pienimmällä nopeudella. Sen toimintaa ei kuule mutta kädellä tuntee hienoisen lämpöisen virtauksen.
-
Tuli nyt vielä kokeiltua uudella sulakkeella tuohon DIM, CCM paikkaan. Hetken kuului räpsymistä ja sulake paloi. Omaan korvaan kuulosti, kuin rele nakuttaisi nopeasti. Onkohan tässä vekottimessa releitä tuossa CEM yksikössä? Itse en ainakaan näe muuta kuin sulakkeita siinä. Olisikohan viisainta lähteä liikkeelle CEM remontista eikä mittariston remontista?
-
Saatoit kuulla ilmastoinnin säätöläppien ratatatata-äänet. Mutta ehdotan että eliminoit sen mittariston vian aiheuttajana ottamalla sen irti. Kalliiksi tulee jos sokkona korjaa eli olisi hyvä paikantaa vikaa lisää.
-
Saatoit kuulla ilmastoinnin säätöläppien ratatatata-äänet. Mutta ehdotan että eliminoit sen mittariston vian aiheuttajana ottamalla sen irti. Kalliiksi tulee jos sokkona korjaa eli olisi hyvä paikantaa vikaa lisää.
Ääni tälle.
-
Meidän ukon s-80 vm:2003 tuli korjattua taannoin.
Mittaristo sekoili, lämppärin ohjainpaneeli sekoili ja kaikki napit jotka siinä paneelissa on. Puhallin pyöri joskus, joskus ei.
Peltien moottorit rällätti ja räpätti miten sattuu. Mittaristoon tuli virhe 063 käynnistäessä autoo.
Viat korjasin vaihtamalla puhaltimen moottorin ja etuvastuksen. Ja sitten HOKS HOKS! ALKUPERÄISLAATUA jotta toimii kunnolla.
-
Nyt ollaan taas jännän äärellä. Mittaristo irroitettu ja sulake laitettu paikalleen. Ei palanut. Mittaristo kiinni ja sulake paikalleen, auto käyntiin ja kaikki toimii normaalisti. Jostain syystähän se sulake on palanut, vaan minkä vuoksi? Omaan silmään mittaristolle tuleva johtonippu oli ok. Onko mittariston sisällä jotain hyppylankoja/vast. vai onko tyystin piirilevy jossa pintaliitoskomponentteja? Pitäisikö tässä vaan nyt ajella sitten ja odotella, että uusiiko vika?
-
Nyt ollaan taas jännän äärellä. Mittaristo irroitettu ja sulake laitettu paikalleen. Ei palanut. Pitäisikö tässä vaan nyt ajella sitten ja odotella, että uusiiko vika?
Jos mitään oireita ei tällä hetkellä ole, niin kovaa ajoa vaan..
-
Vois samalla katsoa lattiamatot ettei vesivahinkoa missään
-
Vois samalla katsoa lattiamatot ettei vesivahinkoa missään
Juu sitä on tullut katseltua. Kuivaa on ollut niiltä osin mitä on tarkastamaan pystynyt. Aika rajut vesisateet oli tuossa viime viikonloppuna, joskin auto on kyllä tallissa. Lisäksi tämä vika ilmeni kaksi päivää sateiden jälkeen, joten suoraa yhteyttä siihen en heti keksi. Sunnuntaina ajoin kun vettä tuli ihan järkyttävästi, sitten ajoin maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona tämä ongelma sitten ilmeni.
-
No katoppa ne vesirännit tuulilasin alla ja kurkkaa onko lämppärinmoottorin viemäri auki. Vesikylvystä tämäkin jonka sain kuntoon, oli alkanut.
-
Täytyy tarkemmin katsella noita puhaltimia sun muita, kun saisi auton parempaan paikkaan. Omassa tallissa ei mahdu juuri tekemään mitään. Tovi tässä on ajeltu ja toistaiseksi kaikki toimii. Haju vain on ja pysyy. Haju on sellainen, josta tulee mieleen kloori/uimahalli tai pöly kun patteri laitetaan pitkästä aikaa päälle. Hajua ei haista niin hyvin kun puhaltimen laittaa isommalle mutta pienemmällä ollessaan haju tulee selvemmin esille.