Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: J.S V70 - 22.02.2020, 19:33:34
-
V70 2003 vasen (kuskin puoli) umpio (xenon) kerää kosteutta sisälle.
Kyselin uutta umpiota Volvon tiskiltä, 900€ maksaisi.
Umpio pelkästään uulemma n. 500€ ja säätöyksikkö 400€, mutta vanhasta umpiosta ei voi kuulemma hyödyntää säätöyksikköä, koska uudessa umpiossa on erimallinen säätöyksikkö, kuin tuossa vanhassa umpiossa, vaikka optiikka/ ulkonäkö päällepäin onkin sama uudella umpiolla.
Kyselin purkaamolta, ei löytynyt purkaamoilta. Uudempiin löytyisi, tuo alkupään xenon umpio on harvinaisempi kuulemma.
Optiikaltaan tummempikin on näköjään, kuin uudemmat.
Ruotsista Skandixiltakin n. 850€ (umpio 700 ja risat plus säätköyksikkö n. 100)
https://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/headlights/headlight-left-xenon-d2r-gas-discharge-tube-with-indicator/1019078/?f=0
Mietin, että pitäisikö ottaa umpio irti ja kuumailmapuhaltimella irrottaa lasi ja uusia liimamassa väliin, jos se olisi syynä?
Vai onko tuossa umpiossa jotain "huohotin järjestelmää" umpion alaosassa konetilan puolella joka voisi olla tukossa?
Sikäli ihan kokoaikaa se ei kerää kosteutta, mutta enenevissä määrin kuitenkin. Pesun jälkeen etenkin, vaikkei suihki suoraan vettä valoja kohti.
Mitä suosittelette ja löytyykö jollain ehjää umpiota nurkista vähän halvemmalla?
-
Niksi-Pirkka: Ota umpion takaata sellainen peitetulppa irti polttimon takaata, niin kosteus pääsee haihtumaan sieltä paremmin.
-
Nuo on muuten siitä ikäviä umpioita, että jos sinne kertyy vettä, niin se menee johtoa pitkin suoraan umpion alla olevaan ballastiin. Mut tosiaan kannattaa kokeilla niksipirkkaa tai tiivistää nykyistä umpiota, harvinaisia ja kalliita nuo lasilinssiset xenonumpiot.
-
harvinaisia ja kalliita nuo lasilinssiset xenonumpiot.
Tämän allekirjoitan.
Kokeilen aluksi lasin irrotusta ja uudelleen tiivistystä liimamassalla.
Umpio kaiketi lähtee pienellä puskurin raotuksella irti omassa autotallissa?
-
Aikoinaan mun -03 autoon laittoivat ylimääräisen tuuletuksen xenonumpioon, apukaukovalon yläpuolelle reikä ja siihen vaaksan mittainen kumiletkun pätkä jollain kulmakappaleella, tiivistys sikalla tms. Loppui kosteuden kertyminen, jota tapahtui vain pakkasella, umpion lasi oli yleensä 2/3 harmaana ja pahiten just siitä xenonin kohdalta.
-
Umpion sivupultti on puskurin alla olevan kiinnitysmuovin takana piilossa, eli helpompi irrottaa puskuria kokonaan jos ei ole tehnyt siihen muoviin reikää pultin kohdalle kuten minä
-
Umpion sivupultti on puskurin alla olevan kiinnitysmuovin takana piilossa, eli helpompi irrottaa puskuria kokonaan jos ei ole tehnyt siihen muoviin reikää pultin kohdalle kuten minä
Jääkö se pultin kohta sen muovilistan alle?
Eli onko sinulla se reikä siinä puskurista irroitettavan koristemuovilistan alla vai ihan raakasti puskurin kyljessä?
-
Ei reikää puskurissa vaan muovikiskossa jossa puskuri roikkuu kyljestään
-
...millä nuo lasit liimataan?? :-\
-
...millä nuo lasit liimataan?? :-\
Sikaflex ainakin hyvä vaihtoehto.
-
...millä nuo lasit liimataan?? :-\
Tämmöisen vinkin sain itse ja tuollaisen myös hankin ja se odottaa tuossa tallin hyllyllä inspiraatiota.
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Polymeeriliima-ja-tiivistemassa/31063005041121.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/
-
Kiitos.
Wurth on väritöntä. ;)