Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Naapi - 23.02.2020, 09:49:14
-
Huomenta, olen uusi täällä ja olen koittanut haulla etsiä ratkaisua mutta ei ole löytynyt.
Auto on siis 2002 v70 d5, ostin auton hiljattain ja myyjän mukaan se välillä kiihdyttäessä sytyttää häiriövalon, ja antoi mukaan uuden siirtopumpun. Sen vaihdoin koska vanha oli täysin mykkä.
Auto tekee sellaista että kun on ajanut pienen aikaan samaa nopeutta, ihan 5 minuuttia riittää, sitten kun tulee ohitustilanne, häiriövalo syttyy, ruutuun tulee viesti "moottori vaatii huollon", ja auto käytännössä ottaen sammuu sekunniksi kahdeksi ja sitten taas mennään ja valot ovat poissa. Auto tekee tätä nykyään useammin kuin aikaisemmin. Paikaltaan lähtiessä täyskaasu kiihdytyksessä auto toimii hyvin.
Polttoainesuodattimen vaihdoin, ei vaikutusta.
Viime keskiviikkona auto teki semmoisen tempun kun tulin vakionopeuden säätimellä moottoritietä, olin jo ehtinyt 10 minuuttia tullakin ja sitten hyytyi kokonaan, eikä lähtenyt millään käyntiin. 5 minuutin käynnistelyjen jälkeen niin auto vihdoin lähti käymään.
Voiko vika olla siinä polttoainepaine anturissa?
-
Suosittelisin ensimmäisenä vikakoodien lukua.
Niiden perusteella on helpompi alkaa hakemaan vikaa.
-
Testeri kiinni ehdottomasti koska tuon vikailmon ajan siellä on joku vikatila muistissa.
-
Tälläisiä vikakoodeja sieltä nyt tuli.
Polttoaineen paineesta kahtaa eri laatua olevaa vikakoodia joten siihen se luultavasti jotenkin liittyy.
(https://i.ibb.co/6mhL7V6/IMG-20200223-WA0031.jpg) (https://ibb.co/6mhL7V6)
-
Polttoaineen paineensäätimen vaihdolla voisi lähteä liikenteeseen. Jos on mahdollisuus vikakoodinlukijaan, niin kannattaa tyhjäkäynnillä seurata paineita. Jos paineet heittelee rajusti, niin tyhjäkäynti myös häröilee ihan kuultavasti.
-
Auto käy tyhjäkäyntiä paremmin kuin moni muu volvo. Vika ilmenee ainoastaan silloin kun ajaa yli 5 minuuttia tasakaasulla ja pitäisi lähteä ohittamaan autoa. Niin silloin auto "sammuu" sekunniksi kahdeksi ja häiriövalo vilahtaa, mutta sitten meno taas jatkuu normaalina. Omituinen ja erikoinen vika. Nurkissa kun ajelee niin auto toimii kuin unelma,pidenmillä matkoilla ongelmat tulee.
-
Vois ehkä kokeilla hiustenkuivaajalla
tyhjäkäynnillä lämmittää cem-yksikköä jos se tuo vian esiin. Silloin olisi cem-vika joka vaatii kolvaamista.
-
Edellämainitun lisäksi katso konehuoneen sulakerasian liitin, joka lähtee moottorille päin, ettei ole pinni mustunut sieltä "alanurkasta", kun keulan puolelta katsoo. Perinteisesti löystyy ja tulee ylimenovastusta ja ecun tarvitsema sähkö alkaa pätkiä.
Tuossa vielä kuva. Eli punaisen johdon pinni tarkistaa.
(https://i.ibb.co/vqhCmGd/15825413298948281731671087679503.jpg) (https://ibb.co/vqhCmGd)