Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: dexa77 - 23.02.2020, 17:56:21

Otsikko: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 23.02.2020, 17:56:21
Moro, paljon tietoa olen jo kaivellutkin asiasta, mutta muutama juttu jäänyt epäselväksi tai auki kokonaan.

Auto siis -98 2,3 manuell motronic zydeemeillä ilman imunokan säätövehkeitä.
Jo tehtyjä juttuja...
-mitsun 19T turbo
-3" downpipe made by ihan ite
-90° mutka just ennen turboa imupuolella suurennettu 3" kokoon


mulle siis tarjoiltiin nokkia vaparista -02 tai -03 jossa siis säädettävä imunokka. Omasta mielestä ei käy tähän koneeseen, palautanko?
nää glt nokat olisi ilmeisesti parhaat budjettinokat, oliko tämä siis 2,5 matalapaine turbo 850, mistä autoista/vm. niitä löytää? tarkemmat speksit kelpaa myöskin esim. mitkä numerot nokan päästä pitäisi löytyä tms.
entäs ne 20v vaparin nokat? minkälaiset ne olisi tässä koneessa verrattuna glt nokkiin?
saa tarjota kohtuuhintaisia, jos sellaiset satut omistamaan.  :)

vai olisiko järkevintä lähteä hiottamaan nokkia johonkin arvoihin?

Miten ison merkityksen tähän konstruktioon tekee isompi kaasuläppäkotelo?
olis 3,0 960 pihassa menossa purkuun, josta ilmeisesti sellaisin voisin siirtää mikäli siitä on vastaavaa hyötyä.

Kiitos jo etukäteen!  :)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: Vmax - 23.02.2020, 18:55:32
GLT on 20 venttiilinen 170hv vapari, ja ne nokat on parhaat budjetti nokat. Uudemmat RN koneen nokka-akselit ei sovi.

Motronikki kannattaa ohjelmoituttaa sellaisella jolla vehkeet on siihen, saa ne piilevätkin hevosvoimat esille.
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 24.02.2020, 09:19:45
Ok, eli yhdet ja samat nokat siis kyseessä. tämä selkeytti asiaa paljon. kiitos.  :)
Samaa epäilin, heti kun näin kyseiset nokat. jees, palautan ne takaisin.

Motronikki on kertaalleen ohjelmoitu Askolassa, ja tarkoitus olisi tehdä uudelleen tarkistelu sen osalta nokka swapin ja mahd. kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen.
Ahdot ei jostain syystä nouse yli vakion, niin piti muutenkin sitä katsella uusiksi et mistä moinen.
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 19:45:29
Ok, eli yhdet ja samat nokat siis kyseessä. tämä selkeytti asiaa paljon. kiitos.  :)
Samaa epäilin, heti kun näin kyseiset nokat. jees, palautan ne takaisin.

Motronikki on kertaalleen ohjelmoitu Askolassa, ja tarkoitus olisi tehdä uudelleen tarkistelu sen osalta nokka swapin ja mahd. kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen.
Ahdot ei jostain syystä nouse yli vakion, niin piti muutenkin sitä katsella uusiksi et mistä moinen.


Minkälainen hukkaportin kello siinä on? Onko vakioahtimesta?
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 25.02.2020, 20:33:46
Vakiohukkaportti, joka oli kiinni siinä kun sen ostin.
Tuntui kyllä vastus ihan jäpäkältä, kun aukipäin käsin koitin.
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 21:09:18
Millä olet ahtopaineita nostanut? Väsynyttä kelloa veikkaan itse
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 25.02.2020, 22:04:58
hmm, turbo aivan uusi 19T mitsu. asennettu viime syksynä, ja toiminut näin alusta alkaen.
Käytin auton askolassa ohjelmistomuutoksessa reilu vuosi sitten, oletettavasti ahtoihin kosketaan ekana kun aletaan tehdä uutta ohjelmistoa...
Ohjelmisto muutos tehty vanhan turbon aikaan, epäilin sen olevan loppu ja siksi vaihdoin 19T sen tilalle kun turbohuolto antoi kuolemantuomion edelliselle.  ::)
Ahtopaine mittarin asensin vasta tuon ohjelmistomuutoksen jäljiltä, siksi sekin ahto hommeli paljastui vasta myöhemmin.

mites se mapin kytkentä? vaihdoin varoiksi uuden, mutta miten se käyttäytyy jos letkut on väärinpäin?
Laitoin ne samoin, kuin vanhassakin oli. tuli vaan mieleen, jos joku aikaisemmista omistajista on onnistunut kääntämään järjestyksen...
toki jos jostain löydän niille letkuille kytkentäohjeen, niin äkkiähän sen tarkistaa. ;)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: Vmax - 25.02.2020, 23:11:29
No jos siinä on vakiokello ja paineita ei ole venttiilillä tai hukkiksen tangolla nostettu niin vakiothan ne silloin on, eipä niitä ohjelmoimalla mekaanisella säätimellä olevista autoista nostella.
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 26.02.2020, 20:34:22
käsittääkseni se ilmanputsarikotelon kupeessa oleva (map anturi?) päästää ilman mekaaniselle hukkikselle vasta kun imusarjan paine saavuttaa sen määrän, joka eculle on laitettu. olenko ymmärtänyt jotain väärin?
ainakin 850t5:ssa se oli just näin. erilaiset möykylät kyllä ovat, tässä joku pierburgin purkki.
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 02.03.2020, 16:07:33
Olisko jollain heittää niille nokille numeroita, mitä siellä nokan päästä pitäisi lukea?
Mulle tarjottiin nyt tällaisia 6842281 ja 6842282, ja internetti kertoilis että näitä olis sekä glt ja matalapaine turbo versioissa. Mut onko nämä nyt ne mitä etsin?  :idiot2:
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: razori - 02.03.2020, 18:50:33
Imu

(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20850%20AWD/WP_20181117_14_09_35_Rich.jpg?img=full)

Pako

(https://razori.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20850%20AWD/WP_20181117_14_06_00_Rich.jpg?img=full)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 02.03.2020, 20:19:27
Nämäkö olisi parhaat mahdolliset?  :)
ovat ilmeisesti eri sarjaa. kertoisitko hieman enemmän tästä kombinaatiosta?
Alkoi kiinnostaa kummasti.  ;)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: razori - 03.03.2020, 07:50:08
Isot pojat sanoo että vm. 93 mallin nokat olisi se The Juttu, mutta itse en tiedä mitä eroa muka niissä on vrt. muihin 20V vaparinokkiin.

Numerot hiukan hämää, mutta nämä on kuitenkin samasta autosta lähtöisin.

Laitoin IPD:n ohjeen mukaan eli imu 4 ast. myöhälle ja pako 5 ast. aikaiselle. Mukavasti tuli eloa :)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 03.03.2020, 20:12:37
yritin selvitellä nokka asiaa, en nyt löytänyt vielä ainakaan tietoa -93 erinomaisuudesta muihin nähden.
Muistatko, mistä ipd:stä löytyy tätä nokka juttua? en löytänyt heiltä omaa keskustelupalstaa eikä tekniikka osiosta osunut silmään.
Puhutaan varmaan kampiakselin asteista?

taas törmäsin jenkkisivuilla siihen et glt olis matalapaine turbo, onko se täällä kuitenkin puheissa aina vaparina?  :idiot2:
kun ne glt nokat on pompannut usein parhaina budjettinokkina esiin...
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: razori - 03.03.2020, 22:21:11
Aika nopeasti löytyi parikin ketjua

https://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/1993-n-cam-question-44803/

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/165475-na-cams/

https://volvoforums.com/forum/volvo-850-16/n-cams-45789/


IPD:n ohje löytyy säätölevyn ohjelappusesta

https://www.ipdusa.com/products/7047/115377-volvo-cam-timing-tool-ipd-115377

Nokkien asteista puhutaan.

GLT:llä viitataan varustelutasoon, joka pitää sisällään mm. 20V vapaasti hengittävän moottorin. Tämä siis kun puhutaan 800 sarjasta.

edit: tietokeskus sanoo että tällaisista autoista löytää noita mulla olevia nokkia

(https://i.ibb.co/NZMfY9V/l1.png) (https://ibb.co/NZMfY9V)

(https://i.ibb.co/ZSFn9nD/l2.png) (https://ibb.co/ZSFn9nD)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 04.03.2020, 19:52:48
kiitos, pitääpä lukea ja sisäistää nämä jutut!   :)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 04.03.2020, 22:26:09
Eihän nuo nokat ole niin kalliit hiotuttakkaan, saapahan sitten sellaiset, jotka on tarpeeksi jyrkät ja turbokoneeseen suunnitellut.

Varmaan joku hioja nuo 3-400€ hioisi.
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 05.03.2020, 19:03:43
Sitä olen ja miettinyt yhtenä vaihtoehtona, pitäis vaan tietää mitä haluaa...  ;)
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: razori - 10.03.2020, 07:18:06
Eihän nuo nokat ole niin kalliit hiotuttakkaan, saapahan sitten sellaiset, jotka on tarpeeksi jyrkät ja turbokoneeseen suunnitellut.

Varmaan joku hioja nuo 3-400€ hioisi.

En näe järkeväksi alkaa hiotuttamaan nokkia, kun näitä budjettinokkia saa 1/4 hinnalla tuosta. Mutta jos tarve ajaa ohitse, niin...
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: flektinelonen - 18.03.2020, 17:23:02
Jos tähän ottaisin kantaa...

Tuollaisessa -98 V70:ssä tulisi hyvin hengitystä lisää esim. modelpassande-mallin coolerilla. DO88:n malli hengittää 66% enemmän, kuin vakio ja se helpottaa ajettavuutta kaikilla kierroslukualueilla. Ahtolämpöjen suhteen DO88-malli on vain vähän parempi, Volvon cooleri on siinä mielessä kelvollinen, ongelmana on se läpivirtaus.

Oma autoni on täysin eri (-02 Saab 9-5 Aero), mutta siihen tuli jo huomattava ero vetoon, vaikka modelpassande-cooleri virtaa vain 30-40% vakiota enemmän. Suurin ero on liikkeellelähdössä ja siinä, kun peruutetaan auto pois parkkiruudusta.

Toinen parannuskohde olisi tuollaisessa -98 mallisessa V70:ssä GLT-imusarja ja kaasuläppä. Kaasuläpän läppäosa pitää olla 960-mallista peräisin, 850 GLT:ssä on kaasuläpässä muovinen rajoitinosa, "kiekko", eikä sitä voi poistaa.
GLT-kaasuläppä on virtauspinta-alaltaan 40% isompi, kuin turbomallin läppä, joten kulkee ainakin kevyemmällä jalalla, jos ei muuta. Joissakin lähteissä on mainittu +10hv tehonlisää.
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: dexa77 - 30.03.2020, 01:10:09
nokkien hiottaminen ei ole ihan ekana mielessä...

kukaan ei ole vieläkään tarjonnut sopivia nokkia, kummallista. mihin ne on kaikki hävinneet? mitä eri myyntipalstoja nyt olen seuraillut silloin tällöin, niin ilmeisesti kaikki purkuautot on 10V tekniikkaisia.  no, kyllä ne vielä vastaan tulee.  :)

Kiitokset vinkeistä!
Eli vaparin imari, voiko koko kaasuläppäkotelon ottaa 960, vai pelkkä läppä? Sattuis olee pihassa purkuun menevä 960 niin siitä saisin kyseisen pulikan.
modelpassande = mallikohtainen?
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: sysostar - 22.05.2020, 20:18:37
Itse tuli selailtua nettiä joku aika sitten, muistelen ja kaasuläpän tein.

Ymmärtääkseni 94 vuonna tuli jotain rajoituksia päästöjen suhteen niin nokat on hivenen laimeammat.
Siksi 93 olisi se paras.

Kaasuläppäkotelo 850 vaparista. Näitäkin kai 2-3 mallia, katsoo sellaisen mikä vastaa omaa. Kaiketi sellainen missä ei ole letku lähtöjä. Voihan ne toki tukkia.
Kaasuvivun sain jatkettua sopivaksi vakiosta. Muistaakseni pari pientä prikkaa jompaan kumpaan "tulpan" sisälle.
Läppä 960:sta. Kaivertaa imusarjaan läpän aukko vastaamaan isompaa aukkoa. Ellei käytä vaparin imusarjaa.
960 kaasuläppäkotelo on jotenkinpäin väärinpäin.

Itse dremelöin vaparin muovi härpäkseestä reilut puolet matalammaksi. Eron huomasi turbon alkuperäiseen läppään. ei nyt iso ero mutta kuitenkin.
Oli jo ennestään do88 rip kit (tilasin silloin myös isomman imuputken mukaan) ja kiina 50mm välijäähy.

Ei ärrä, mutta samat reseptit..

Ei helpolla tunnu nokkia löytyvän.  ainakaan kohtuullisen verran ajettuja.

nokkien hiottaminen ei ole ihan ekana mielessä...

kukaan ei ole vieläkään tarjonnut sopivia nokkia, kummallista. mihin ne on kaikki hävinneet? mitä eri myyntipalstoja nyt olen seuraillut silloin tällöin, niin ilmeisesti kaikki purkuautot on 10V tekniikkaisia.  no, kyllä ne vielä vastaan tulee.  :)

Kiitokset vinkeistä!
Eli vaparin imari, voiko koko kaasuläppäkotelon ottaa 960, vai pelkkä läppä? Sattuis olee pihassa purkuun menevä 960 niin siitä saisin kyseisen pulikan.
modelpassande = mallikohtainen?
Otsikko: Vs: V 70R -98 viritys kyssäreitä
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 19.06.2020, 22:03:12
Kyllä nokkien hiotuttaminen on yksi parhaista modauksista mitä voi tehdä.
Nimittäin mitä enemmän nokkaa hiotuttaa sitä enemmän saa tehoa na.hommia.