Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: mikar - 27.10.2011, 12:47:32

Otsikko: 142:en b230fk
Kirjoitti: mikar - 27.10.2011, 12:47:32
elikkäs olisi tarkoitus laittaa b230fk 142:en keulaan, mutta olisi pieniä sovitus ongelmia. pitäisikö kone laittaa yhdessä vaihelaatikon kans vai ilman, kokeilin ilman ja ei saa sopimaan? miten ISOTPOJAT on sen sinne sovittanut kun en itse ainakaan vielä saanut sitä sopimaan lähellekkään. pitääkö konehuoneeseeen tehdä joitain muutoksia palkkeihin että se mahtuu sinne. neuvot olis tarpeen ennen kuin teen jotain väärin :( kone on täysin kasassa, pitäisikö(kannattaisko) riisua apulaitteet pois tieltä?
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: Kulmamies - 27.10.2011, 13:02:37
Helpommalla melkein menisi, jos laittaa koneen ja laatikon erikseen, kun M46 laatikko on kuitenkin niin hirmuisen pitkä.

Onko kone tulossa pystyyn vai vinoon? Jos suunnittelet sitä suoraan, niin onhan sulla siinä pystykoneen öljypohja, koska vino pohja+pystyasennus+142 konehuone ei ole paras mahdollinen yhdistelmä tilan kannalta.

Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: mikar - 27.10.2011, 13:11:02
laitan sen vinoon kun kokeilin pystyasennossa niin loppuu tila imusarjan puolelta, niin ainaki näytti kun hahmottelin sitä ylhäällä. jarrutehostin ja ohjaustehostin on ainaki tiellä. vinossa kun kokeilin niin turbo ottaa palkkiin kiinni ja öljypohja jää makaamaan poikkipalkin päälle ja sit sitä ei saa vaihteiston paikalle. pitää koittaa toinen päivä rauhassa, kun ei ole pikkumekaanikko mukana :D
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: Kulmamies - 27.10.2011, 13:36:20
http://volvo.tonit.org/ (http://volvo.tonit.org/)

Tuolta löytyy kuvia ja selostusta B230FB:n asentamisesta 142 keulalle.
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: mikar - 28.10.2011, 10:28:39
Mites tämä koneen sisus, öljyruiskut löytyy onko siis veivit myös ne paremmat vai mistä ne tunnistaa?
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: Kulmamies - 28.10.2011, 11:01:54
Jos on öljyruiskut, niin 99,99999% varmuudella on myös vahvemmat kanget. Kangen tunnistaa "varren" paksuudesta, eli ohut on 9mm ja paksu 13mm.
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: Kulmamies - 28.10.2011, 16:02:52
Heeei!! Onko sulla virranjakaja vielä kannen takapäässä paikallaan? Se ei mahdu olemaan siellä, jos kyseessä on 140-sarja. Moottori pitää saada tosi lähelle rintapeltiä ja siksi jakaja pitää siirtää lohkoon 200-sarjan tyylisesti.
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: mikar - 28.10.2011, 17:59:55
Ei ole, sen olen jo nyppässy pois sieltä. Tulppa on viel ostamatta ja ne tarvikkeet siihen siirtoon
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: wh - 30.05.2012, 00:08:14
Jos nyt siis oikein luin niin toimenpiteet
- rintapeltiä hakata hiukan sisäänpäin
- virranjakaja mallia lohko
- jarrutehostinta muuttaa
- öljypohjaa takoa lyttyyn
- moottorin kannakkeet soveltaa

Eli siis melkosuoraan istuisi.. mitenkäs nuo sähköt, jos laittaa jonkun (hestec, tatech, ymym.) moottorinohauksen, niin tarviiko jättää periaatteessa mitään konehuoneen sähköjä talteen, tietenkin anturit ja immu yms mutta johtoja ei ?
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: Lankku - 30.05.2012, 00:44:01
Jos nyt siis oikein luin niin toimenpiteet
- rintapeltiä hakata hiukan sisäänpäin

Eli siis melkosuoraan istuisi.. mitenkäs nuo sähköt, jos laittaa jonkun (hestec, tatech, ymym.) moottorinohauksen, niin tarviiko jättää periaatteessa mitään konehuoneen sähköjä talteen, tietenkin anturit ja immu yms mutta johtoja ei ?
Rintapeltiin ei tarvitse koskea, 16V kansikin menee sisään ilman rintapellin operointia.

Konehuoneessa on kaikki valojen johdot ja niiden releet. Piiloon saa vaikka vetämällä lokasuojan sisällä ja tuomalla konehuoneen puolelle esim. näin (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/142%20-72/Muut/22.jpg). Toisaalta uudethan ne tulee joka tapauksessa?
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: wh - 30.05.2012, 07:49:41
Rintapeltiin ei tarvitse koskea, 16V kansikin menee sisään ilman rintapellin operointia.

Konehuoneessa on kaikki valojen johdot ja niiden releet. Piiloon saa vaikka vetämällä lokasuojan sisällä ja tuomalla konehuoneen puolelle esim. näin (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/142%20-72/Muut/22.jpg). Toisaalta uudethan ne tulee joka tapauksessa?

Mahtuukos m90  triggerikehän anturi sinne sillon ? joo valojen johdotjää, mutta nehän tulee uusiksi!  :)tuo lokasuoja juttu oli hyvä idea :P
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: Lankku - 31.05.2012, 01:54:08
Kyllähän kampiakselin asentotunnistin johtoineen siellä mahtuu olemaan. Vaihto vaan on vähän ahtaammasta raosta kuin 240:ssä. Sitten on muokattava keskeltä ja koneen oikealta puolen rintapeltiä jos sitä varten lisää tilaa haluaa.
Otsikko: Vs: 142:en b230fk
Kirjoitti: wh - 31.05.2012, 11:09:21
Kyllähän kampiakselin asentotunnistin johtoineen siellä mahtuu olemaan. Vaihto vaan on vähän ahtaammasta raosta kuin 240:ssä. Sitten on muokattava keskeltä ja koneen oikealta puolen rintapeltiä jos sitä varten lisää tilaa haluaa.

Ei sinne enempi tilaa tarvi, kunhan vain tiedänettä se mahtuu sinne ilman muokkausta.. olen nyt monta eri vaihtohommaa seurannut (myös sinun) niin mietin tässä että mikä olisi fiksuin tapa toteuttaa ne moottorin kiinnikkeet sinne alas..

Edit. Niin ja pysty vai vino asennus parempi?