Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: henkkan11 - 25.02.2020, 15:14:10
-
Kyseessaä volvo xc 60 vm 2011 d3 koneella. Kuskin puolen etupörän etupuolelta alkanut tiputtamaan öljyä, pienin erin varsinkin maantie ajon jälkeen. korjaamolla veikkasivat jäähdytintä. onko jäähdyttimen yhteydessä oljyn lauhdutin. auto on automaatti.
-
Vaihteiston lämmönvaihdin on jäähdyttimen päässä kuskin puolella. Jos öljy on punertavaa ehdottaisin pikaista tarkastelua sinne päin että ei ole mitään irtoamassa.
-
Öljy mitä sieltä tippuu ei vivahda punaiseen mutta toisaalta ei haise moottoriöljyltäkään. jäähdytysnestettä se mitä ilmeisemminkään ei ole. vaihteistoöljyt ovat vissiin alkuperäiset. ajettu 200 000km. ihmettelen korjaamon väitettä että sama syyläri jäähdyttää moottoriöljyä ja nestettä. silmämääräisesti ei näy vuotoja.
-
200tkm ajettu vaihteistoöljy harvemmin on enää punaista vaan lähempänä mustaa.
Sama jäähdytysneste lämmönvaihtimessakin kiertää eli periaatteessa syyläri hoitaa senkin puolen. Mutta samalla tavalla syylärin sisällä vaihteistoöljy ei kierrä kuten vanhemmmissa.
-
Eli onko ymmärrettävä että vuoto on syylärissä? vaiko syyläristä katsottuna kuskin puolella olevassa lämmönvaihtimessa, jossa luultavasti kiertää vaihteistoöljy. Pakko myöntää että hävettää kysellä mutta omat tiedot loppuivat. kaupunkiajon jälkeen vuotoa ei ilmene mutta maantieajon jälkeen tiputtaa.
-
Yläpuolelta konepellin alta saattaa nähdä jonkin verran lämmönvaihdinta ja letkuja. Kun katsoo konepellin kuskin puolen lukon kohdalta suoraan alas, pitäisi näkyä harmaa laatikko josta lähtee kaksi mustaa letkua.
Jos tunnet jonkun autojen kanssa värkänneen, se varmaan haistaisi onko neste ATF, glykolia, moottoriöljyä, tehostinöljyä jne.
-
Löysin kyseisen lämmönvaihtimen letkuineen. vuotoja en näe. syylärin alalaita hieman märkä, mutta vuotava aine ei ole glykoolia. kuten mainitsin huoltamo väittää syylärin jäähdyttävän öljyä, ymmärsin että moottoriöljyä. olen hämilläni. huoltamollakin asentajalla oli nuha joten ei tunnistanut ainetta hajusta, minusta vuotava aine on hajuton. jäähdytinnestettä tai ohjaustestinöljyä ei ole hävinnyt, eikä myöskään moottoriöljyä, sikäli mikäli kyseisen auton digitaalisesta mittarista tarkkaa öljyn määrää saa selville. joten minun järkeni mukaan jäljelle jää vaihteistoöljy. onko vaihteistoöljyn lauhdutin samassa paketissa syylärin kanssa, eli siis kun vaihdat syylärin tulee lauhdutin samassa paketissa. jos ovat erillisiä yksiköitä ihmettelen suuresti huoltamon ehdotusta syylärin vaihtoon.
-
Vaihteiston lauhdutin on erillinen osa. Siihen tulee vesiletkut ja öljyletkut. Moottoriöljyn lauhdutin on samanlainen laatikko, matkustajan puolella koneen takana öljypohjassa.
Myös cooleri tai ahtoletku voi vuotaa ja kastella syylärin alalaitaa moottoriöljyllä ja vedellä. Pieni vuoto ei välttämättä tunnu ajossa, mutta suurempi vuoto aiheuttaa tehon puutetta, vikatilaa ja ylimääräisiä suhinoita.
-
Ahtoletkussa näytti olevan pieni halkeama joten se ainakin vaihtoon. Mutta mikä on se putki/letku joka näyttäisi menevän syyläristä autom laatikon öljyn lauhduttimeen. eli syylärissä 3kpl liitosta, ylä ja alavesiletkut sekä tuo mystinen kolmas.
-
Muisti teki tepposet. Oli siinä syylärissä se ero että automaattimallissa on yksi lähtö lisää, joka tosiaan menee siihen vaihteiston lauhduttajalle. Mutta lauhdutin itsessään on erillinen osa.
-
Kiitos vastauksistasi, mutta yksi kysymys vielä. mitä siinä ns kolmannessa lähdössä syyläristä vaihteiston lauhduttimelle kulkee, vaihteistoöljyä vai mitä?
olin yhteydessä johtavaan huoltoliikkeeseen jotka kummastelivat suuresti väitettä että syyläri on kaksipiirinen. jäähdytysneste ja moottoriöljyn/vaihteistoöljyn kierrättämiseen. olen suuresti hämilläni
-
Siellä kulkee jäähdytysneste. Syylärissä on vain jäähdytysnestettä. Vaihteiston lauhduttimessa kiertää jäähdytysneste ja vaihteistoöljy vierekkäin, moottoriöljyn lauhduttimessa kulkee jäähdytysneste ja moottoriöljy vierekkäin.