Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: velmeri3 - 28.02.2020, 09:34:26
-
Terve!
Uusi Volvo-omistaja täällä ja olen yrittänyt pähkäillä näitä vikakoodeja omin avuin tuloksitta. Kyseessä siis otsikon mukainen peli ja ihmettelin aluksi, kun ei cruise toiminut ostaessani. Noh aikani selvitettyä ongelmia (tarkistin että poljintilan jarru- sekä kytkinpoljinten positiosensorit ovat kunnossa), tulin moottoritilaan katsomaan jarrupolkimen painesensoria. Se oli kytketty irti, johto leikattu poikki ja liitin kadoksissa.
Ihmetyksissäni mietin, että miksi kyseisessä sensorissa oli 2 lättäliitintä, mutta johtonipussa kuiten 3 johtoa? Wiring Diagrammia tutkittua tulni johtopäätökseen, että edellinen omistaja on laittanut tilalle väärän sensorin, ja huomasin että saman vuoden S40:ssä olikin 2-johtoinen sensori. Hain purkaamolta V70:stä uudenvanhan sensorin ja liittimen jossa kolme pinniä niinkuin pitää, kytkin sokeripalalla testatakseni, mutta täysin samat valot vain palaavat (huolla moottori, ja keltainen varoituskolmio vikakoodein P0573 ja P0808. Ei mitään abs tai cruise valoja koskaan).
Mikä siis neuvoksi? Itse olen pohtinut, voiko ongelma olla BCM, tai ECM:n päässä? Kun kytkimen anturikin näyttäisi olevan päällepäin kunnossa. (en omista yleismittaria harmillisesti joten toimivuutta en ole testannut käytännössä). Viallinen ECM tekisi järkeä, kun herjaa kahta samaa koodia aina nollauksen jälkeen, vaikka ajo tuntuu täysin moitetteettomalta, että ne olisivat jotenkin linkissä sieltä, tiedä häntä.
Kaikki ideat, neuvot niksit ja kokemukset otetaan vastaan.
-
Hongkong.fi ja biltema myy vianetsintään riittävää yleismittaria alkaen kympin hintaluokasta. Tarkempia vikakoodeja saa volvoon tarkoitetulla lukijalla, joista esim. https://m.motonet.fi/fi/tuote/493150/obdii-eobd-obd-testeri-professional-volvo-t75 (https://m.motonet.fi/fi/tuote/493150/obdii-eobd-obd-testeri-professional-volvo-t75) pääsee jo kaikkiin auton yksiköihin kiinni. Kannattaa lähteä etsimään vikaa halvimmasta osasta alkaen eli siitä jarrupolkimen johto/anturipuolesta, johdot ja liittimet tarkistamalla ja putsaamalla, ohjausyksiköt on kalliita korjauttaa.
-
Kytkimen asentoanturin koodista pääsee eroon uudella osalla. Yleinen vika. Toinen koodi viittaa jarruvalokytkimeen eli siihen mikä on polkimella. Niitäkin on hajonnut muutama. Toimiiko jarruvalot?
-
Elikkäs, ensimmäisen vastaajan kommentista insipiroituneena hain halvimman yleismittarin Clas Ohlsonilta ja tuntuu pelaavan hyvin! Kytkimen anturi mahtaapi olla sökö ja maanantaina hakemaan uusi. Antoi vapaana 7.6 kOhmia, ja painettuna muistaakseni ~530 Ohmia. (jostakin luin, että pitäisi olla 3-5 kOhm sekä 200-300 Ohm sen sijaan.)
Toiselle vastaajalle, kyseessä oli nimenomaan moottoritilassa oleva paineanturi. Jarruvaloissa ei ollut mitään häikkää missään välissä, ja vikavalo on kadonnut uudelleenkytkemisen jälkeen.
Joten jäljellä on vieläkään cruise toimi, muttei vikavaloja kuitenkaan pala. Ilmeisesti tämä jäljellä oleva kytkimen vikakoodi ei sitä sytytä yksinään. Ilmoittelen maanantaina korjaantuuko cruise kun vaihdan vielä sen kytkimen anturin, jos löytyy ehjä yksilö purkaamolta. ;D
-
Pidämme peukkuja, näin se on että cruise ei toimi jos auto luulee kytkimeen tai jarruun kosketun
-
Vakkari lähtee toimimaan ehjällä kytkimen asentoanturilla. En vaivautuisi laittamaan käytettyä, jollei ole varmasti tiedossa että se on kunnossa.
-
Elikkä reilusti myöhässä palataan asiaan!
Ongelmat cruisen kanssa ratkesi.
Korjaamolta molemmat anturit(10€ kpl, esim jarrun anturi olisi ollut uutena 160€), testasin yleismittarilla kytkimen anturin ja antoi netistä löytämieni suositusten mukaiset hyvät resistanssit. Vaihdon jälkeen ei mitään ongelmia, eikä koodit ole palanneet!
Kiitos kannustuksesta ostaa yleismittari, oikein kätevä vehje ja varmasti tarvii tulevaisuudessakin! Sain myös mitattua, että missä vika kun kuskin penkinlämmitin ei toiminut. Arvelin vikaista penkinlämmitinmoduulia penkin alta, ja sen vaihdolla taas purkaamolta (taas 10€) homma korjaantui!
Tähän loppuun vielä kommentit, jos joku tulevaisuudessa tarvii neuvoja. Kytkimen anturin vaihto erittäin helppo, ei tarvi kuin yksi peitelevy irroittaa ja penkkiä siirtää taakse ja hyvin mahtuu! Jarruanturi oli vähän vaikeammassa paikassa, mutta onnistuin laihoilla käsilläni sen vaihtamaan ilman minkään osan purkua edestä. Jos olet isoranteinen kaveri, kannattaa suosiolla irroittaa se "turvakaari" mikä onkaan moottoritilan takaosasta pois edestä niin mahtuu. Anturin lukitusklipsinlaitto oli aivan perseestä kun mitään ei ollu purettu.
Videoilla mitä katsoin, ohjeistettiin laittamaan jarruanturi paikalleen ja sitten vasta lukitusklipsi muljauttaa paikalleen. Tämä oli aivan mahdotonta, mutta paljon parempi oli laittaa klipsi ensin paikalleen, ja työntää sitten anturi paikoilleen. Anturi on muotoiltu niin, että se sukeltaa klipsin alta lukiten itsensä.