Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jusmus - 03.03.2020, 16:37:53
-
Oli nyt pakko turvautua tänne kun olen aikani pähkäillyt. Auto on siis heittänyt vaihteistohuolto-merkkivalon, sekä vikakoodin P0717 lukijaan. Sain palstan ohjeilla paikallistettua ongelman automaattilaatikon nopeus anturiin (?), puhdistin sen, ja meno jatkui pari kuukautta. Nyt sama ongelma on toistunut kuitenkin jo kahdesti viikon sisään. Puhdistaessa öljy on kirkasta ja punaista, mutta paperiin jää mustaa töhnää hieman, ja puhdistamisen jälkeen koodin saa kuitattua, joten se selkeästi auttaa. Haluaisin ennen öljyn vaihtoa kokeilla uutta anturia sen ollessa vaihteistoöljyn vaihtoa huokeampi vaihtoehto, mutta en löydä sellaista mistään. Kaikki tietämäni nettikaupat myyvät eioota.
Osaisiko joku kertoa huokean varaosaliikkeen netissä, josta saisi harvinaisempiakin Volvon osia?
Toiseksi, onko joku korjannut vastaavan ongelman, ja voisiko kyse olla kuitenkin öljyistä, vaikkei vaihtoväli ainakaan kilometrien mukaan ole vielä hetkeen?
-
Ei kai se anturin vaihto likaisesta öljystä puhdasta tee..
Öljynvaihto ensimmäiselle sijalle.
-
Emännän S60 turbiinin nopeustieto koodilla uusittu suoraan anturit ja viat jäi siihen. Ainakin -01 ne ovat tehtaan jäljiltä johdotuksiltaan parina eikä itse antureissa edes ole liittimiä kuten saaduissa uusissa taas sitten toiset liittimet on. En itse löytynyt noita antureita kuin siniseltä.
Meillä kylläkään tuo laatikon öljyjen likaisuus ei edes epäilyttänyt. Edellisellä 5tkm ostoa aikaisemmin uusittu hajonneen tilalle 100tkm ajettu laatikko joka huuhdeltu pari kertaa ennen kiinnilaittoa.
-
En itse löytynyt noita antureita kuin siniseltä.
Tätä hieman pelkäsinkin. Autodocista löytyi osa, mutta sitä ei ole varastossa, motonetistä ei koko osaa löytynyt ollenkaan. Kilometrejä on vasta 155tkm, joten jos huollossa on menty valmistajan ohjeiden mukaan, ei nykyisillä öljyillä ole ajettu kuin 35tkm, siksi epäilyttää öljyjen likaisuus, mutta kun en ole asiantuntija, ja paperiin jää anturin pyyhkiessä punaisen lisäksi mustaa, niin kyllähän se pistää miettimään myös öljyn vaihtoa.
-
Mites täältä:
https://www.kl-varaosat.fi/
-
Kilometrejä on vasta 155tkm, joten jos huollossa on menty valmistajan ohjeiden mukaan, ei nykyisillä öljyillä ole ajettu kuin 35tkm, siksi epäilyttää öljyjen likaisuus, mutta kun en ole asiantuntija, ja paperiin jää anturin pyyhkiessä punaisen lisäksi mustaa, niin kyllähän se pistää miettimään myös öljyn vaihtoa.
Kannattaa kyllä vaikka huoltokirjasta tai siniseltä varmistaa onko niitä laatikon öljyjä oikeasti vaihdettu. Automaattilaatikon öljynvaihtohan ei kuulu huolto-ohjelmaan. Se on vain suositeltu lisätoimenpide 60tkm välein. Mutta eipä itselle ainakaan ole sininen koskaan edes sitä suosittanut, vaan pitänyt itse muistaa kysellä. Ja silloin kun ovat sen sinisellä tehneet niin ovat erikseen huoltokirjaan kirjanneet.
Oman XC90:n ostin vuonna 2008 siniseltä 64tkm ajettuna ja myytiin täydellisellä huoltokirjalla. 60tkm huolto oli siis juuri tehty. Kun mittarissa oli reilut 100tkm niin alkoi ajotietokone ilmoitella, että vaihteisto vaatii huoltoa. Silloin asiaa aloin selvittää niin sekä myyjän että maahatuojan mukaan oli toimittu ihan oikein, vaikkei vaihteistoöljyjä oltu vielä koskaan vaihdettu. Se kun ei kuulu siihen huolto-ohjelmaan...
Sekä myyjä että maahantuoja vakuuttivat, ettei vaihteistolle ole mitään vahinkoa tapahtunut vaikka öljyillä oli jo ajettu yli 100tkm. Lopulta laatikko lähti sitten 2018 keväällä Recrolle täydellisen remppaan 254tkm ajettuna. Nyt mittarissa 298tkm ja hyvältä vaikuttaa edelleen.
-
Kannattaa kyllä vaikka huoltokirjasta tai siniseltä varmistaa onko niitä laatikon öljyjä oikeasti vaihdettu. Automaattilaatikon öljynvaihtohan ei kuulu huolto-ohjelmaan. Se on vain suositeltu lisätoimenpide 60tkm välein. Mutta eipä itselle ainakaan ole sininen koskaan edes sitä suosittanut, vaan pitänyt itse muistaa kysellä. Ja silloin kun ovat sen sinisellä tehneet niin ovat erikseen huoltokirjaan kirjanneet.
Aivan. Tämän perusteella taidankin varailla aikaa vaihteistoöljyn vaihtoon. Auto on ruotsin tuonti, joten parempi vain käydä vaihdattamassa, on sitten varmasti asia kunnossa.
-
Kannattaa öljynvaihto kokeilla.
Verrokiksi meidän auton historia ja saatujen tietojen mukaan oli 190tkm alkoi laatikko tökkiä pahasti jolloin tehty vasta ensimmäinen öljynvaihto, noin 210tkm vaihdettu venttiilipöytä jatkuvien toimintahäröjen takia ja noin 220tkm vaihdettu lopulta kokonaan toinen laatikko.