Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Huikkoster - 06.03.2020, 13:10:10
-
En ole varma mikä webaston malli on mutta oletetaan että jälkiasennettu vuodelta 2003.
Kun käynnistän weban:
-Palopuhallin, sisäpuhallin ja vesipumppu alkaa pyörimään
-Polttoainepumppu alkaa tikittää
-Liekki syttyy nätillä äänellä ja pakokaasua alkaa tulemaan.
-Liekki voimistuu, palopuhallin kiihtyy täysille kierroksille, mutta sitten sammuu.
-Sisäpuhallin jää käyntiin, webasto ei yritä käynnistyä uudelleen.
-Sammutus ja uusi yritys on samanlainen eikä eroa onko auto käynnissä.
Vika ei iso ole mutta onko sellainen että olisi syytä kaivaa webasto pöydälle ja putsata/ vaihtaa osia? Jostain luin että webastossa on kolme sulaketta ja jollain niistä pystyisi nollaamaan sen. Onko ne yleensä missä?
-
Mites akku ja sen kunto ?
Voi alkaa toimimaan kun nyppii sulakkeet irti ja laittaa takaisin paikalleen..
Yleensä sulakkeet asennetaan johonkin näkyvään paikkaan:
http://canter4x4.com/images/articles/webasto/webasto_02_s.jpg
https://tyyppiviat.com/webasto-eber-spacher-lisalammitin-ei-toimi/
-
Tuleeko valkoista savua? Jos tulee, niin kuulostais siltä, että ei saa tarpeeksi polttoainetta => liekki syttyy liian vaimeana ja liekkivahti katkaisee käynnistyksen.
Voi tulla kuntoon muutamalla käynnistysyrityksellä tai sitten pitää etsiä vuotokohta imulinjasta tai tukkeuma palopesästä. Tai sitten liekkivahti on rikki. Weban pitäisi yrittää käynnistystä kahdesti, mikä voisi viitata tuohon liekkivahtivikaan. Vikakoodit?
-
Aloitan akun mittauksella.
Savu oli minun mielestä normaalia. Pimeässä hankala todeta.
Vikakoodia ei ainakaan kelloon tule. Kello ei edes huomaa että weba olisi sammuksissa. Liekin kuva palaa niin kauan kun ajastusta vaan riittää vaikka on sammunut. Samoin sisäpuhallin pyörii.
-
Ei se akusta johdu, jos auto käynnissä käyttäytyy samoin.
Polttoaineen puutteesta aiheutuvan savutuksen huomaa sokeakin hajun perusteella.
Syttyykö liekki ylipäänsä? Pakoputkesta pitää tulla selvästi kuumaa.
-
Muutaman yrityksen tein. Sit auto käyntiin, weba päälle ja nyt kävi useamman minuutin ennenkuin sammui (auto edelleen käynnissä).
Voisi olla ehkä useamman tekijän summa. Akku ei ole paras enää kylmäkäynnistyksestä päätellen.
Voisi olla hyvä ottaa se jokatapauksessa irti autosta ja huoltaa. Samalla tuo menee kun jakopään ja vesipumpun vaihdan.
Niin, Toyota Avensis kyseessä ja on muuten hankalassa paikassa webasto. Hammastangon yläpuolella S*
-
Mittasin jännitteen. 12,75 vajaan vuorokauden seisomisen jälkeen.
Webasto käyntiin, putosi 12,14 ja pysyi siinä.
Webastokin jäi pöhisemään ja 10min jälkeen auto oli kuuma.
Ei todellakaan ole iso vika :D
-
Mittasin jännitteen. 12,75 vajaan vuorokauden seisomisen jälkeen.
Webasto käyntiin, putosi 12,14 ja pysyi siinä.
Webastokin jäi pöhisemään ja 10min jälkeen auto oli kuuma.
Ei todellakaan ole iso vika :D
Webasto tykkää kun sitä käytetään...
-
Luulen kanssa että voisi olla ihan vaan käytön puutetta. Tovin se on seissyt autoliikkeen pihassa ennenkuin pistivät huutokauppaan. Jatkan tutkailua.
-
Tein jakopääremontin jossa vaihdoin vesipumpun. Samalla huuhtelin kennon vesiletkulla kun tyhjäkäynnillä ei tullut lämpöä sisälle.
Nyt tulee kuumaa tyhjäkäynnillä ja webastokin alkoi toimimaan :idiot2: :D.
Olisiko kennossa ollut joku roska joka esti veden virtauksen ???
-
Webasto on aivan h#lvet#n ärsyttävän tarkka sähkönsä määrästä. Kaks kertaa jo omissa kehonkuljettimissa ollu sama vika.
Liittimien putsaus ja weballe uus työrele niin taas on toiminu kuin Eberi...eikun junan vessa.... eiku miten se sanonta menee.....
-
Mulla on Thermo Top e (jai jotain) erään toisen merkkisessä autossa ja nuo samat oireet.
Huoltoliikkeiden ensimmäinen arvio oli kaikilla että akku on huono.
Kun akku kuitenkin oli n. vuoden ikäinen niin kaksikin webastoexperttiä sitä tutki, molempien tuomio oli että ohjainkortti rikki, n. 400 €.
No, hankin käytetyn laitteen puoleen hintaan ja nyt talven ainakin toimi hyvin.