Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Pikku-Matti - 07.03.2020, 14:58:44
-
Vuosimallista 1970 lähtien 140-sarjan taka-akseli siirtyi joitankin senttejä taaksepäin verrattuna vanhempiin vuosimalleihin. Jos ei huomioida tukivarsien, kardaanin ja jarruletkujen jne. mittojen muutoksia, niin muuttuivatko tukivarsien, iskareiden ja jousien kiinnityspisteet koriin ja/tai taka-akseliin nähden?
Eli pystyykö pelkästään uudemman vuosimallin osilla siirtämään taka-akselia hieman taaksepäin? ::)
-
Ainakin alemmissa tukivarsissa on se 2cm pituusero, eli korvat samoissa paikoissa. Luulisin asian olevan näin myös ylempien kohdalla.
-
Korin puolella panhardin kiinnike on erilainen, siinä on tuo 2cm ero. Muuten eroa ei taida olla kuin tukivarsien (sekä ylemmmät että alemmat) pituusero. Itse siirsin akselia 2cm eteenpäin. Vaihdoin panhardin kiinnikkeen sekä ylemmät ja alemmat tukivarret. Madalletussa pyörä sopii paremmin lokarinkaaren muotoon eikä nappaa kiinni.
-
Ajatuksena on, että siirtäisi taka-akselia taaksepäin kun vähänkin leveämpi rengasviritys näyttäisi nappaavan kiinni siihen pyöränkaaren etureunaan. Tai ainakin vapaa tila siinä vastaa muutaman paperiarkin paksuutta ;D
Eikä oikein innostaisi silpoa/laajentaa muutoin ehjää kaaren etureunaa - semmoistakin on nähty. ;)
-
Mä joskus vaihdoin lyhyemmät varret, kun rengas otti kaaren takareunaan kiinni :2funny:
Tarttisko nyt tehdä joku kompromissi? :)
-
Joo, sovituksen tein joskus jollain hieman älyttömällä rengasvanneyhdistelmällä.
Josko tsekkais ensin miltä vaikka tuo vähän leveämpi gt-vanne renkaan kanssa näyttää. ;) :D