Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: asimppa - 08.03.2020, 19:21:23
-
Terve!
Ajattelin jakaa teille tietoa viimeisimmästä pienestä projektista V70:n kanssa, kun en löytänyt tähän aiheeseen liittyvää ketjua. En tosin ole ollut kovin ahkera foorumilainenkaan tai jaksanut kunnolla ehkä etsiäkään. :D
V70 kaipasi uutta ilmamassamittaria ja aidon alkuperäisen Denson hintahaarukka 300-400e väliin tuntui pahalta, joten päätin toimia toisin ja tilasin romuttamolta V70 P26:n ilmamassamittarin, jonka hinta uutena Motonetissä näyttää olevan kirjoitushetkellä noin 150e.
Alkuperäinen Volvo 1275636 / Denso 197400-0120 vaihtui sitten askarrellen uudempaan ja halvempaan Volvo 30713512 / Denso MB197408-0041. Eroavaisuuksista näiden antureiden välillä ei ole juurikaan tietoa, mutta kulutus väheni ja ehkä tuli myös pirteämmäksi jollain tasolla - liekö plasebovaikutus.
Short story medium long;
Eroavaisuudet kilkkeet vierekkäin;
(https://i.ibb.co/rxTjvgn/IMG-0382.jpg) (https://ibb.co/rxTjvgn)
(https://i.ibb.co/qNZrFxc/IMG-0383.jpg) (https://ibb.co/qNZrFxc)
Johdotusta tuli muuttaa, jotta viritys toimisi.
Alkuperäinen johdotus oli näin:
(https://i.ibb.co/3Fj71kS/IMG-0317.jpg) (https://ibb.co/3Fj71kS)
Ja uusi ilmamassamittari asennettuna:
(https://i.ibb.co/ynQPWdN/IMG-0411.jpg) (https://ibb.co/ynQPWdN)
Liitin alunperin vanhan maf:n kanssa meni näin (Volvo 1275636 / Denso 197400-0120)
1. 12V sisään (GN-OR)
2. Maf signaali ulos (GN)
3. 5V sisään (iat) (W)
4. Iat maa (BN-SB)
5. Maa (BN-W)
Uuteen piti järjestellä näin: (Volvo 30713512 / Denso MB197408-0041)
1. 12V (GN-OR)
2. Maa (BN-W)
3. Maf signaali ulos (GN)
4. 5V sisään (W)
5. Maa (BN-SB)
Näyttäisi toimivan nyt hyvin ja pienemmällä kulutuksella.
Jos näistä tiedoista on iloa, niin olkaa hyvät!
Omalla vastuulla toki. ;)