Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjk - 28.10.2011, 18:06:39

Otsikko: Kaasuläppäkotelon puhdistuksesta
Kirjoitti: sjk - 28.10.2011, 18:06:39
Tervehdys palstalaisille.

Ja sitten itse asiaan eli kaasuläppäkotelon puhdistamiseen. Autona on siis S60 2.4t, jossa käsittääkseni alkuperäinen kaasuläppäkotelo (hopeinen tarra, uudemmassa/vaihdetussa ilmeisesti keltainen) ja autoon on ilmeisesti aiemman omistajan toimesta tehty jo ohjelmiston päivitys (kierrokset eivät nouse yli 4000:n vaihde vapaalla).

Eli ensinnäkin onko järkevää koittaa vielä puhdistaa koteloa, vaikka ohjelmisto on jo päivitetty vai onko kotelo jo kulunut ns. loppuun, kun ohjelmistolle on syötetty vähemmän herkät arvot, jotka sallivat aluksi melko normaalin toiminnan ja lopulta nekään eivät enää pelasta?

Ja sitten jos kotelon puhdistaa, niin tarvitseeko siinä uusia samalla tiivisteitä, eli ovatko helposti rikkoutuvia, jotta tietää etukäteen varata sellaisia?

Ajossahan tuo pikkasen nypyttää tasakaasulla ajettaessa ja sitten, kun tarvitsisi pysähtyä, niin auto haluaa vielä rynnätä edellä olevan puskuriin saakka kiinni, eli luulisin kaasuläpän vain jäävän kiinni reunoistaan/tapistaan, jolloinka puhdistus voisi auttaa. Tyhjäkäynnillä ollessa kierrokset seilaavat puolen minuutin välein noin 700 - 1100 rpm välillä, kierrosten laskiessa ajovalot ja mittariston valot hieman himmenevät ja taas kierrosten noustessa valot kirkastuvat normaaleiksi. :idiot2:

Eli tarttis tehrä jotain.

Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelon puhdistuksesta
Kirjoitti: ruismax - 28.10.2011, 19:42:35
jos päädyt putsaamaan niin se tiiviste imusarjan ja kääsuläpän välissä kannattaa samalla uusia ei maksa sinisellä kuin muutaman euron muistaakseni.
Otsikko: Vs: Kaasuläppäkotelon puhdistuksesta
Kirjoitti: Seq - 21.11.2011, 03:35:03
Itsellä S80 -99 2.4 At laskee kierrokset tosi alas (500) esimerkiksi liikennevaloihin tullessa.

Samanlaista oiretta, kuin 850:llä, kun tyhjäkäynisolenoidi oli lopussa...

Eikai tuossa enää sellaista?

Samaa tekee, jos on N:llä pysähdyksissä, painaa nopeasti kaasua ja antaa laskea itsestään, niin laskee jonnekin 500:n kieppeille ja nousee takaisin 850:iin...

Putsausta, koteloa, ohjelmointia, jotain muuta, mitä?