Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: asimppa - 12.03.2020, 14:07:51
-
Terve!
Nyt tarvitsisi ideoita mistä lähteä hakemaan vikaa. Aina liikkeelle lähdettäessä jarrun ollessa painettuna nykäisee hetken kuluttua, mikäli kaasua painaa ennen nykäsyä -- tulee nykäsy vielä rankempana. Nopeita lähtöjä ei viitsi edes yrittää.
Jos valitsee D:n ja lähtee liikkeelle lähes samantien, silloin kyseistä nykäisyä ei ole, jos odottaa reilu pari sekuntia vaihteenvalinnan jälkeen, niin nykäsy tulee. >:(
Samaa nykäsyä ei tule pakilla.
Kun sytytys vikatilassa (esim. ilmamassamittari irroitettuna), niin nykäsyä ei tule.
Auto on selvästi laiskempi kuin vastaava 140 heppanen laitos, joka tässä on käytössä myöskin, se on manuaali tosin.
Sytytyksen osia vaihdettu suht paljonkin, aikaisemmin oli havaittavissa tyhjäkäynnin seilausta ja osien vaihdolla se on suurilta osin ainakin kadonnut.
- Puolat on kierrätetty tästä toisesta autosta, tosin en muista oliko silloin vielä tätä nykäsyongelmaa vai oliko vain tyhjäkäynnin seilaus kyseessä.
- Edellinen pätee tulppien vaihtoon myös (muistaakseni yksi oli kyllä hieman eri värinen, jonka takia pyöritin puolat) ja vika ei kadonnut.
- Asentotunnistimet vaihdettu
- MAF vaihdettu
- MAP vaihdettu
- Ruiskupumpun rele vaihdettu
- PA suodatin vaihdettu
- Joitain alipaineletkuja vaihdettu (mitkä kaikki olisi syytä tarkastaa?)
Missä hitossa se vika oikein on.. :tickedoff:
Auttakaa!
-
Onkos tässä kyseessä neutral control toiminto, eli kytkee vapaalle pysähdyksissä jarru pohjassa ja kun nostaa jarrun niin vaihde menee päälle viiveella.
Tämän toiminnon saa pois päivittämällä laatikon ohjelmiston liikkeessä
-
Vahvasti kuulostaa tosiaan Neutral Controlin tekemisiltä. Tökkää vaihdekeppi ”pakkovaihteiden” puolelle ja testaa esiintyykö ominaisuus siellä. Ainakin Geartronic-vaihteiston manuaalipuolta käytettäessä, Neutral Control ei aktivoidu. En näistä vanhemmista tiedä ihan varmaksi.
-
Enpä tiennytkään tuollaisesta ominaisuudesta ja tuli siitä vähän nyt lueskeltua.
Koeajolla kävin ja valitettavasti jokaisella valinnalla nykäisi, jopa L:lla, jolla kyseisen ominaisuuden ei pitäisi olla koskaan käytössä. Voiko se silti olla tuo neutral control?
Ja lisäksi;
Kickdownissakin nykäsee, joskin vielä pahemmin, mutta ei vikavalon palaessa.
-
Nykäiseekö kickdownilla silloin kun vaihde vaihtuu? Jos joo, niin vaihteiston venttiilipöytä siellä oireilee. Siitä myöskin johtuisi sillon tuo Neutral Controlin mahdollisesti aiheuttama nykäisy, kun vaihteet eivät kytkeydy aivan niinkun niiden pitäisi.
-
Silloin se nykäsee, en nyt ole hetkeen harjoittanut sitä juurikin nykäsyn takia.
Miksi näitä ei tapahdu silloin, kun on vikavalo päällä esimerkiksi silloin, kun on maf irroitettuna?
Jos laatikon päivitys on tuohon tehty, niin löytynee huoltokirjasta jonkin sortin merkintä?
-
Olikos tämä mitä vuosimallia?
Eli mikä laatikko kysessä? AW50-42 (vm 98 asti) vai AW55-50 (vm 99 ja siitä eteenpäin (tehottomissa koneissa))?
-
En osaa varmaksi sanoa, että miksi tuota nykäisyä ei tule kun vikavalo loimottaa. Yksi arvaus on se, että silloin vaihteistokin toimii jotenkin ns. ”vikatilassa” kun ei saa kaikkia parametrejä. Puhdas arvaus vain.
Huoltokirjassa ei 99,9%:n varmuudella ole ohjelmistopäivityksistä mitään merkintää.
-
Kyseessä on -00 V70 Classic, eli AW55-50 loota.
Pitänee käydä kysäsemässä saisiko sen päivitettyä, missähän hinnoissa mahtaa olla?
-
60€:n tuntumassa taitaa hinta pyöriä.
-
Kuulostaa varsin kohtuulliselta. Täytynee käydä jo huomenissa kyselemässä, kovinhan oireet tuota muistuttaa.
-
Iso kiitos, ongelma ratkaistu! 8)
TCM tuli päivitettyä ja ongelmat ovat poissa! Vaihtaa nyt huomattavasti nätimmin mitä aikaisemmin ylipäätään ja mitään nykäsyjä ei liikkeellelähdössä ole. :)
-
Loistavaa. 8)