Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Polar63 - 13.03.2020, 13:33:31
-
Ostin aikanaan V70 2.5 T Volvon ulkomailta uutena 2009 ja toin sen suomeen 2013. Ollut koko ajan omassa omistuksessa. 2013 siihen vaihdettiin ohjaustehostimen moottori. 2016 siihen vaihdettiin taas ja nyt pari kuukautta taas. Eli siinä on nyt neljäs ohjaustehostimen moottori menossa. Ja nyt se ulisee taas ihan samalla tavalla. Ääni ei paljoa muutu vaikka rattia kääntää ja ohjaus ei ole yhtään jäykkä. Ulina nousee kun kierrokset nousee ja kuuluu enemmän kuin selvästi sisälle. Kuuluu myös tyhjakäynnillä. Vaihdetut tehostinpumput ovat olleet uusia Boschin varaosia. Öljyä on säiliössä eikä se ole mustaa tai töhkäistä. Kysymys kuuluu että, mikä tuon voi aiheuttaa. En usko millään, että pumppu ei kestä muutakuin 5000 kilsaa.
-
Pumppu on vaihdettuaan kuitenkin hiljaa jonkin aikaa?
Täällä pohditaan samanlaista ulinaa, autolla ajettu vasta 170tkm
-
Mulla ainakin pitää ulinaa/jurinaa ilmastoinnin kompura. Sen kun ottaa pois päältä niin hiljenee. Samaa teki edellinenkin ja näytti kestävän. En tiedä onko miten yleinen tuo kompuran ulina?
-
Ostin aikanaan V70 2.5 T Volvon ulkomailta uutena 2009 ja toin sen suomeen 2013. Ollut koko ajan omassa omistuksessa. 2013 siihen vaihdettiin ohjaustehostimen moottori. 2016 siihen vaihdettiin taas ja nyt pari kuukautta taas. Eli siinä on nyt neljäs ohjaustehostimen moottori menossa. Ja nyt se ulisee taas ihan samalla tavalla. Ääni ei paljoa muutu vaikka rattia kääntää ja ohjaus ei ole yhtään jäykkä. Ulina nousee kun kierrokset nousee ja kuuluu enemmän kuin selvästi sisälle. Kuuluu myös tyhjakäynnillä. Vaihdetut tehostinpumput ovat olleet uusia Boschin varaosia. Öljyä on säiliössä eikä se ole mustaa tai töhkäistä. Kysymys kuuluu että, mikä tuon voi aiheuttaa. En usko millään, että pumppu ei kestä muutakuin 5000 kilsaa.
Tuli asiaa pohdittua mieleen että olisiko perimmäinen syy pumppujen rikkoutumiselle pumpulle tulevan öljylinjan ahdistus.. tätä seuraa pumpun kavitointi mikä pikkuhiljaa syö pumpun rikki..
-
sillähän noita pumppuja on juuri hajonnut kun säiliön sisällä oleva imusiivilä tukkeutuu ja pumppu vetää tyhjää kunnes hajoaa.seuraavaks on kaikki paskat hammastangon sisässä ja sekin menee uusiks.
-
Ei taida olla vaihdettu uutta tehostajan säiliötä? kun pumppuja hajoaa.
-
Törmäsin netissä 2.0 flexifuel vehkeen kohdalla ohjaustehostimen erilliseen suodattimeen, joka tulee kiinnittää ilmeisesti paluu injaan letkun väliin.
Oletteko vaihtaneet/löytäneet kyseistä suodatinta vai onko tässäkin mallissa suodatin itse öljysäiliössä...
-
Itse säiliössä suodatin. Uusi säiliö ja rvs:sät sisään uusien öljyjen, niin pitäis auttaa.
-
Itse säiliössä suodatin. Uusi säiliö ja rvs:sät sisään uusien öljyjen, niin pitäis auttaa.
Irroitin ensihätään säiliön ja pesin sisällä olevan suodattimen jarrucleanerilla ja hammasharjalla. (ei uutta säiliötä juuri nyt käsillä)
Suureksi yllätykseksi pumpun vaikerrus ja ujellus loppuivat! ELK
Todella pientä mustaa töhnää siellä suodattimessa oli mikä tämän mekkalan aiheutti.
-
PIkku vaivalla iso säästö. Omasta olen säiliön putsaillut kerran vuodessa. säiliö irti ja bensaa sisään ja ravistelee,sitte paineilmalla puhaltelee kuivaks, toki varoen ettei imusihti hajoa. sitte uudet öljyt sisään koko järjestelmään. 440000 on jo mittarissa eikä mitään uutta osaa ole tarvinnut vielä vaihtaa :)
-
Aloittajan "Polar63" harmeja lueskellessa ja sen jälkeen muiden hokaamaa ratkaisua asiaan tulee kyllä mieleen, että jos nuo pumppujen vaihdot on tehty ns. ammattitahon toimesta lienee lähes päivän selvää, että väkevä reklamaatio on paikallaan ja jonkintason korvaus enemmän kuin perusteltua. En moista kyllä hyväksyisi, en todellakaan.
Tietämättä, mitä nuo pumput tai koko tehostinsysteemi näissä nykyvehkeissä kestää, on kuitenkin oma käsitys, että ainakin tuon 300 tkm tai enemmänkin, sillä tuskin tuo pumppu on todellakaan ensimmäisten vaihtoa vaativien varaosien joukossa.
Arvelisi listalla olevan keulilla esim. vesipumppu, laturi, startti jne.
Tietysti ei pitäisi vertailla autoja ja AUTOJA, mutta tuossa pojalle "harrasteautoksi" antamassani 945T(kp)-97, ajettu nyt n. 332 tkm ovat vielä nuo mainitsemani rekkulat alkuperäiset, jarrulevyt vaihdettiin n. 295 tkm:ssä, eka pakoputki 168 tkm:ssä jne. Alkuperäisiä vielä iskarit sekä kaikki alustan osatkin orkkiksia ja katsastusjumalan hyväksymät, mutta kyllä aika saaneen makuinen oli ajofiilis, kun sitä viime kesänä kokeilin, ns. raippaa on tainnut viimeaikoina saada kyllä urakalla :(
Auton ostin hiukan alle 3-vuotiaana 105 tkm ajettuna ja täydellä huoltokrjalla eikä ainakaan missään dokumenteissa käy ilmi, että mitään noista olisi koskaan vaihdettu.