Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Moolok - 24.12.2010, 11:31:02
-
Tänne olis mukava saada kuvia ja tarinaa miten on toteutettu ja kiinnitetty anturit esimerkiksi nokka-akselin ja kampiakselin asennon tunnistukseen, triggerit, Suorasytytykset.
-
Tässä 20-1 hampainen polkupyörän takaratas 16v vinokoneen imunokalla
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/?action=view¤t=13042009316.jpg
Anturina Honeywell 1GT101DC, joka tulee kuvassa nokan oikealle, eli imupuolelle kiinni tuohon plexikotelon läpi.
Tässä VAG 1,4FSI (myöhemmin 1,8T) puolat ja B6304F/S tulpat sytyttämässä
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/?action=view¤t=15092006649.jpg
Megasquirt ohjaa, ja nokka-anturilta otetaan sekä kierrosnopeus että moottorin asentotieto, ja puolat ammutaan yksi kerrallaan. Riittää ainakin 1,5bar ahtopaineelle.
-
aika näppärä triggeri sovellus. paljo tuollainen puola on kappaleelta?
-
aika näppärä triggeri sovellus. paljo tuollainen puola on kappaleelta?
Puolat maksavat motonetissä ja VW tiskillä kummallakin 30e nurkilla/kpl, eli edullisia ovat. Ovat tyyppivika kyseisissä moottorimalleissa, joten niitä on yleisesti saatavilla myös tarvikkeena. 4v on tainut olla sekä veneessä että autossa paikallaan samanlainen setuppi, eikä ole ongelmia ollut luotettavuuden kanssa vielä. PALJON parempi ja järkevämpi kun joku jakajasytkä joka imaisee veneessä kosteutta virranjakajakannen alle.
Eli puolat+johtosarja tais olla jotain 155e UUSIA osia, triggeripyöriä saa pyöräliikkeestä 5e ja anturi 37e, eli 200e koko setti. Ei tuolla osta edes kunnon jakajasytkää uutena, puhumattakaan että voi ohjelmoida ennakot haluamikseen!
Megan tuohon tottakai tarttee tai muun aftermarket moottorinohjauksen, mutta hinta ei pitäis olla kenellekkään este, varsinkaan kun koko mega+sytkäpaketti on alle 500e antureineen puolineen päivineen.
-
Juu toi sytytyksen säätö olis itellekki tärkeää:P juuri nyt jos haluaa säätää niin pitää manuaalisesti siirtää anturia vp kehällä:DD paineistetut tupla dellortot on näin aluksi, mutta vähän mielessä stage kakkosee (kunhan ensin saadaan ajoon kaasareilla:DD) sitten varmaan stateci poksi ja ruisku hilppeet.
Eli ei tarvi muuta anturia sytkän säätöön kun nokka-akselilta arvo? eikö monesti ole nokalla ja kampuralla asento tunnistin?
-
Riittää pelkkä anturi nokalla, tosin homma ei silloin ole aivan yhtä tarkaa kun jos on kummatkin. Tuolla päästään about asteen sytytystakkuuteen tasakaasulla, kiihdyttäessä moottoria (=painaessa kaasua) huonompi tarkkuus.
Tehdaskoneissa on usein 60-2 kehä kampuralla moottorin nopeutta varten ja YKK tunnistukseksi puuttuvat 2 hammasta ja nokalla sitten on/off tieto, kertoakseen ollaanko 1.pytyn imu vai sytytystahdilla. Tällä päästään kanssa varmasti jonnekkin asteen tarkkuuteen, mutta tarkkuus on parempi etenkin kun kiihdytetään moottoria.
Parhaissa härveleissä on tänä päivänä 0,1asteen tarkkuus sytytyksessä, tosin siihen taidetaan vaatia jo hienojakoisempaa kampuran anturikiehää ja VR-anturia kuten noissa 60-2 (HALL ei ehdi mukaan jollain 60reikäisellä kehällä ja 6000rpm). Tuossa 20-1 hampaisella nokkapyörällä riittää hyvin hall anturin nopeus vielä.
Itselleni en siksi viitsinyt asentaa kampurallekkin anturia, koska se olisi maksanut lisää ja olisi pitänyt tehdä hammaskehä JA tärkeimpänä, pelkäsin anturien signaalien aiheuttavan toisilleen häiriöitä (luettunai megasquirt manuaalista tästä ongelmasta).
-
oo tattista tämä homma selventää mukavasti mieleni solmuja:P
-
Onko kukaan kokeillut tuota systeemiä?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=224740
Kun ei noista japseista ole juurikaan kokemusta... Luulisi tuota käyttökelpoista CAS-anturia löytyvän jostain Suomessakin myytävästä mallista. Tietääkö kukaan?
-
oo tattista tämä homma selventää mukavasti mieleni solmuja:P
Onko kohde auto ja pannu se allekirjoituksesi mosa/auto?
Jos on, niin sinulla on siellä jo valmis VR-anturi, eli asentotunnistin kaikkine romuineen.
Eli kuvassa
https://picasaweb.google.com/projekti.volvo/KytkimenKorjaus#5571402965915365090
Näkyy kaikki tarpeellinen.
Joten pärjäät oikein hyvin yhdelläkin anturilla megan kanssa ja suurimmalla mahdollisella tarkkuudella. Kaikki muut anturiviritykset ovat epätarkempia ja ja niin muodoin turhia, koska pyörää ei kannata keksiä uudelleen.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Ignition.htm#vr
-
Jakajasta kysymystä.. Eli en ole volvon jakajan kanssa muuten ollut tekemisissä, kun ottanut irti ja heittänyt romukoppaan. Jossain malleissa on vissiin Hall anturi, jota voisi ainakin teoriassa käyttää nokan asentotunnistamiseen? Kampuralla kun on jo triggeri niin mietin, että olisikohan tuo tyhjä modattu jakaja helpoin tapa toteuttaa nokan asentoanturointi...
Vinkkejä ja mielipiteitä kiitos.