Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: LTIV - 16.03.2020, 10:23:16
-
Mikähän on vikana kun mittaristossa välähtää ilmoitus "sähköjärjestelmä huolla pian"+akun merkkivalo. Ilmoitus palaa aina noin 2 sek ajan ja poistuu. Yleensä tulee kiihdyttäessä noin 2000 kierroksen kohdalla ja ylämäessä.
Akku ok.
Latausjännite pysyy samana ajossa ja vika ilmoituksen palaessa. Laturi uusittu 3kuukautta sitten.
Auttakkee, ideoita?
-
Miten olet mitannut latausjännitteen ajossa? Vähän minä sitä laturia ja sen vapaakytkintä/lataussäädintä epäilen, mutta sähköliitinten kiinnitys kannattaa tarkistaa ja maadoituspisteet ja johtosarjat ja konehuoneen sulakekeskuksen johdot.
Itsellä uusittu laturi D5:ssä, motonetin tehdaskunnostettu Lucas ja startissa välillä tulee tuo ilmoitus kun laturi käynnistyy vähän hitaasti.
-
Yleismittarilla. Laturi on kanssa motonetin, mutta ilman vapaa kytkintä.
-
Yön yli seisonut auto ja mittari näytti akusta 12.8V. Käynnissä ja ajaessa 14.4V. :idiot2:
-
Lisää tutkittu, muttei sieltä mitään vikaa löydy. Hehkujen johtojen muovikuori oli kyllä halki monesta kohtaa, liekkö sillä sitten vaikutusta?
-
Tuskin, ei kai siinä ajossa virtaa ole. Oiskohan kunnon laitteilla luetusta vikakoodista apua, itsellä muistaakseni startin laturin hitaudesta eli alijännitteestä tulee Cem 1c02 low signal
-
Antoi juuri tuon. Miten toi laturin heräte? Mistä tulee heräte ja mihin menee? Siihen säätimelle johon tulee 2 piuhaa?
-
Sähkökaavio olis varmaan paikallaan, tuleeko se CEM:iltä vai lähempää.
-
Laturi näyttää olevan samalla numerolla kuin tuossa 850 tdi:issä. Onko sitten niin että pitäis olla väyläohjattuun omansa? Kuitenkin pelannut monta kuukautta laturin vaihdon jälkeen. En enää keksi muuta :idiot2:
-
Vika muuttunut siihen suuntaan että vilkkuu välillä tyhjäkäynnillä ja ajaessa riippumatta mitkä on kierrokset :idiot2:
-
Vaihdettiinko tuo laturi alunperin saman ongelman vuoksi?
-
Ei vaihdettu. Tuli kilometrit laturilla täyteen.
-
Kokeiltu toisella lataussäätimellä, eikä mitään vaikutusta.
-
Nyt joku tietäjä kertokoot. Onko autossa korona vai mikä. Ajellut 1000km työmatkaa, lataa ajossa +14v ja välillä vilkkuu tuo huolla sähköjärjestelmä valo.Onko se tuossa mittaritaulussa vika jo?
-
Niin miten käytännössä olet ajossa yleismittarilla mitannut tuon? Itsellä on ohjelmoitu jännitelukema ajotietokoneeseen niin näen sen about koko ajan.
-
Akku aivan varmasti täysin priima?
Akunnavat putsattu?
Lisämaadotus korista moottoriin laitettu?
Laturilta lähtevä signaalijohto kunnossa?
Mittaristossa muuten kaikki toiminnot pelaa?
-
Kaikki kokeiltu. Akku 3kk vanha.Yleismittarilla jossa tarpeeksi pitkät johdot.
Eilen vika saattoi selvitä. Elikkä rupes tyhjäkäynnillä rynkyttämään kuin myös ajossa. Auto tyhjäkäynnillä heiluttelin liittimiä. Syöttöpumpun liitintä kun heilutteli niin rynkyttti ja sitten asettu kun oikeen kohdan löys.. Mitä tuolle nyt seuraavaksi tekee? Liittimen putsaus ja johtosarjan avaus? Ja onko muilla herjannut tuo vika nuin? Luulis että sytyttäs ennemmin moottorinvikavalon.
-
Syöttöpumpun seudun johdot kai tdi:ssä kohtuu yleinen vikapaikka, oireista en tiedä mutta usein kai menee johtosarja vaihtoon mut putsauksesta voi aloittaa.
-
Mistähän uusia johtosarjoja saa? Nopea googletus ei tuottanut tulosta. Uskaltaako sitä mennä kolvailemaan jos tarvista?
-
Mistähän uusia johtosarjoja saa?
Volvolta
-
Olen ymmärtänyt että väylävolvojen johtosarjojen kolvailu voi myös sekoittaa/rikkoa herkkiä auton tietokoneita, kun vastusarvot muuttuu.
-
Juotospastaa, johdon päiden dippaus happoon, laadukasta elektroniikka tinaa ja tinaahan käytetään vain sen verran että johtimen alkuperäinen paksuus ei muutu.
-
Morjesta. Johtosarjan liittimet puhdistin, johdot oli ok ja pelasi 2vko, tänään lähdin töistä 80kmh vauhdista alkoi rynkyttämään. Tien sivuun ja tyhjäkäynti on luokkaa 750-1200r/min eli rynkyttää ja humputtaa. Sammuu kanssa välillä. Moottorinvikavalon sytytti. Hihnat ehjät. Apuva
-
Oliko toi että tekemilläsi puhdistuksilla jatkuva vika meni 2 viikoksi pois ja nyt palasi? Se liitin tai johtosarja siis paikannettu viaksi? Jos vika on siinä ja korjaus ei auta, vaihdetaan viallinen osa ehjään.
-
Ainakin osasyyllinen se oli, mistä näistä tietää.
-
Että niissäkin johtosarjan liittimissä jotain häikkää oli kun rynkytys poistui niitä heiluttelemalla.
-
Pari päivää auto ollut korjaamolla ja ns.vikaa ei oo löydetty. Epäilivät pumpun määränsäädintä. Soitin alueella vaikuttavalle diesel pumppu spesialistille niin sanoi, että määränsäätimessä mekaaninen vika yms. Onko muilla ollut vastaavaa?
Pumppu menee korjuuseen ja samalla vaihdetaan kaikki tiivisteet siihen. Pelottaa vaan jos vika ei poistukkaan.
-
katsopa se johtonippu,mikä näkyy moottorin edessä alhaalla syöttöpumpun kohdalla. Johdot on mustan muovikuoren sisällä. Saattaapi olla, että johdot on päässeet muovikuoresta ja hankaa moottoriin. Minulla näet kävi niin. Paksu punainen startin? johto oli hinkannut moottoriin ja aiheutti mm. voimakasta rynkytystä kierosten heittelyä yms.
-
Joo, johtosarja on kunnossa. Pumppu purettu ja pumppu on finiitto. Lastua oli ollut kuin sorvissa. Sanoi pumpun korjaaja, ettei oo moista ennen nähnyt. Asennusvikaa vahvasti epäili, kaksi vuotta sitten edellisen omistajan toimesta pumppu vaihdatettu jossain korjaamolla..
-
Korjattu. Varaosa autosta uus syöttöpumppu ja siihen täydellinen purku/huolto ja penkissä käyttö 180€ plus korjaamolle muut kulut. Samalla vaihtui hihnat ja kiristimet.