Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pevi - 21.03.2020, 14:25:12

Otsikko: Kaasuvolvo ei kytkeydy kaasulle
Kirjoitti: pevi - 21.03.2020, 14:25:12
Vm.  2011 2.5T V70 AFV joutui korjaamolle, kun alkoi nykimään. Autolla pystyi kuitenkin ajamaan sekä bensalla, että kaasulla.
Viaksi ilmeni ruiskusuuttimen johdon katkos. Oli päässyt johdin hiertymään siinä rytökasassa, joka on imusarjan ja lohkon välissä erityisesti näissä kaasuvehkeissä.

Korjauksen jälkeen auto toimii hyvin bensalla ja kaasuvalintäkytkimessä kyllä palaa oranssi valo. Auto ei kuitenkaan kytkeydy kaasulle ja nappia painettaessa kuuluu vuoroin yksi tai kaksi piippausta.
Akun seudulta löytyi johdin kaapelikenkä päässä. Johdin kyllä liittyy kaasujärjestelmään mutta sen kytkeminen plussaan tai miinukseen ei tuo asiaan muutosta.

Nyt olisi hyvät tekniset neuvot tarpeen ja erityisesti kytkentakaaviota tms. Volvon "alkuperäisestä" kaasujärjestelmästä kaivataan.
(https://i.ibb.co/Y3zHbMn/IMG-1735-1.jpg) (https://ibb.co/Y3zHbMn)
Otsikko: Vs: Kaasuvolvo ei kytkeydy kaasulle
Kirjoitti: pevi - 26.03.2020, 19:24:05
No niin! Itse itseaäni neuvoen.

Kävin katsomassa Raision Visa-autossa vastaavaa Volvoa. Siinä ei kyseistä johtoa ollut laisinkaan. Minulla johto liityi liittimeen jonkun rinatpellin sisään johtavan johdon kanssa ( molemmilla siis oma pinninsä ), joka oli teipattu akun miinuskaapleiin. Myös tästä Visa-auton volvosta löytyi sama miinusnapaan teipattu liitin, mutta siinä oli vain samainen yksinäinen johdin katoamassa jonnekin rinatpellin syövereihin.
Avasin kyseisen liittimen autostani havaitakseni siitä puuttuvan kontaktit kokonaan :o Eli akun napaan "kuuluvasta" johdosta ei ole yhteyttä minnekään!

Kaasujärjestelmän temppuilullekin tuli iloinen loppu. Vein testattavaksi erääseen raisiolaiseen kaasujärjestelmiä tuntevaan liikkeeseen, jolla oli PRINS:n diagnostiikkatesteri. Vaikutti aluksi siltä, että sytytysennakonsäädön ECU ei kommunikoi ollenkaan, kunnes yhtäkkiä alkoi pelittämään ja saman tien kaasujärjestelmä heräsi henkiin.
Johtopäätöksenäni on siis, että alkuperäinen vika pisti kaasu ECU:ssa bitin poikittain, joka sitten saatiin oikaistua.