Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Korisarjat ja alustamuutokset => Aiheen aloitti: SanttuM - 29.10.2011, 00:22:27
-
Omaan projektiini kattelin paksumpaa kallistuksenvakaajaa,
Mutta tuntuu olevan kohtuu tyyriitä.
Nyt kun sattuu olemaan ylimääräsenä yks vakaaja
Niin aattelin laittaa eteen tuplat.
Onko muut laittanu tuplavakaajia esim. just 200:seen?
Jos on niin toteutukset kiinnostaa.
-
Tonin volvosivuilla on juttua tuplavakaajien laitosta 142:seen. Suoraa linkkiä en onnistunut löytämään, mutta etusivulta kun menee uutta näillä sivuilla->Aikaisemmat päivitykset 2004-> ja 15.2 kohdalta löytyy linkki tuplavakaajan asennukseen. Ja Tonin volvosivut löytyvät osoitteesta volvo.tonit.org (http://volvo.tonit.org).
-
Mites tuommonen tuplavakaaja ite tehtynä, onko ihan lain sallima vai joutuuko ottamaan irti katsastuksen ajaks sen toisen vakaajan niistä? :)
-
Tietääkseni ei ole laiton.
Eihän mitään lisävarusteitakaan ole kielletty.
Eli sama asia kuin lisävalot, jos sellaset on ne pitää vaan toimia, eli
ei saa olla koristeena
-
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=9587 tästä kaikki tarvittava tieto ;)
-
Tuplavakaajan laillisuus kannattaa varmistaa paikkakuntakohtaisesti suoraan konttorilta. Näissä on eroja. On jouduttu olemaan katsastajan kanssa nokikkain, kun ollaan intetty asioista. Sillä katsastajalla oli vaan päteminen verissä ja joutui antamaan periksi lopulta. Mutta onneksi se ei ollu eilen enää konttorilla töissä, eikä taida olla edes enää virassaankaan :2funny:
Kävin vartavasten kysymässä eilen konttorilta tuplavakaaja hommaa. Nuorella uudella pisteen omistajalla ei ollu mitään kielteistä asiaan ja sano ainakin laskevansa läpi. Ei välttämättä tarvitsisi edes muutos katsastaa. Mutta oma auto on menossa keväällä muutenkin muutoskatsastukseen tekniikan ja alustan osalta niin samalla vakaimet lapulle niin ei ole kellään mitään sanomista. Ilmeisesti vakaimista ei tule edes prosentteja. Teksti vaan paperille.
Katsataja sano vaan että vakaimet eivät saa ottaa mihinkään rakenteisiin kiinni liikkuessaan (kolista, hangata ym.), eivät saa haitata alustan toimivuutta alentavasti eikä mielellään teräviä kulmia ym. mihin voisi jäädä tavaraa kiinni tai esimerkiksi hidastetöyssyihin tökätä. Vakaimet ovat ns. parantantavia tekijöitä alustassa.
No keväällä katsotaan, samalle hepulle menossa leimattavaksi ::)
Mutta käykää varmistamassa asia konttorilta. En ota vastuuta muista konttoreista.
-
Miten mahtaa muuttua auton ominaisuudet jos tekee taakse tupla vakaajat ja edessä vakio? Tarkoitus toki myös tehdä eteen jossain vaiheessa :)
-
Miten mahtaa muuttua auton ominaisuudet jos tekee taakse tupla vakaajat ja edessä vakio?
Mitä paksumpi takana on, sitä enemmän yliohjaa.
-
Sitä enemmän yliohjaa.
Jolla taas on suupieliä nostattava vaikutus tietyissä piireissä. :)
-
Tuplavakaajan laillisuus kannattaa varmistaa paikkakuntakohtaisesti suoraan konttorilta. Näissä on eroja. On jouduttu olemaan katsastajan kanssa nokikkain, kun ollaan intetty asioista. Sillä katsastajalla oli vaan päteminen verissä ja joutui antamaan periksi lopulta. Mutta onneksi se ei ollu eilen enää konttorilla töissä, eikä taida olla edes enää virassaankaan :2funny:
Kävin vartavasten kysymässä eilen konttorilta tuplavakaaja hommaa. Nuorella uudella pisteen omistajalla ei ollu mitään kielteistä asiaan ja sano ainakin laskevansa läpi. Ei välttämättä tarvitsisi edes muutos katsastaa. Mutta oma auto on menossa keväällä muutenkin muutoskatsastukseen tekniikan ja alustan osalta niin samalla vakaimet lapulle niin ei ole kellään mitään sanomista. Ilmeisesti vakaimista ei tule edes prosentteja. Teksti vaan paperille.
Katsataja sano vaan että vakaimet eivät saa ottaa mihinkään rakenteisiin kiinni liikkuessaan (kolista, hangata ym.), eivät saa haitata alustan toimivuutta alentavasti eikä mielellään teräviä kulmia ym. mihin voisi jäädä tavaraa kiinni tai esimerkiksi hidastetöyssyihin tökätä. Vakaimet ovat ns. parantantavia tekijöitä alustassa.
No keväällä katsotaan, samalle hepulle menossa leimattavaksi ::)
Mutta käykää varmistamassa asia konttorilta. En ota vastuuta muista konttoreista.
Laki kuitenkin on joka paikkakunnalle sama.
-
Nyt ihan tämmönen tyhmän olonen kyssäri :-[ mut onko mitään väliä kumpi on ylempänä ja alempana... Nyt autossa 19mm ja tarkotus laittaa vakio 16mm kaveriks sinne. Taakse siis tulossa :)
-
Ei koska molempiin kohistuu sama voima sijotus paikasta riippumatta.
-
Ei koska molempiin kohistuu sama voima sijotus paikasta riippumatta.
jees... Piti vaan varmistua -H-
-
Ja siinähän ne muuten on
(http://i1162.photobucket.com/albums/q524/Jogiin/Volvo%20240%20-92/2012-10-13-911.jpg)
Ja autossa paikallaan
(http://i1162.photobucket.com/albums/q524/Jogiin/Volvo%20240%20-92/2012-11-28-1037.jpg)(http://i1162.photobucket.com/albums/q524/Jogiin/Volvo%20240%20-92/2012-11-28-1036.jpg)
-
Laki kuitenkin on joka paikkakunnalle sama.
laki on sama, mutta periaatteet erilaiset ;)
-
Aiheesta ei liene uudempaakaan keskustelua, joten herätellään tätä. Tuli tuossa väsäiltyä 740:n taakse tuplavakaajat, ihan kaksi vakio 16-millistä vakaajaa.
(http://i.imgur.com/lDEj5Jv.jpg)
(http://i.imgur.com/HpI4JVU.jpg)
Melkeenpä bolt-on nuo kiinnikkeetkin, kulmarautaa ja naulauslevyä. :)
Kyllähän tuo kiikkuperä jämäköityi tuollakin jo. Kuormajousista vois kiekan nyppästä pois.
-
Itekkin monesti miettiny 9satkuun tota tuplavakaajaa,muttei ole saanu aikaan.kun ei mitään jäykkää ja matalaa alustaa haluais mutta kallistelulle pitäis tehdä jotain,uudet autot ei kallistele vakioalustallakaan paljoa.
Tässä näyttää olevan tehty taakse tuplavakaajia,kumpaan kannattais tehdä eteen/taakse vai molempiin?
kokemuksia??
-
Mulla on tällasella kiinnityksellä kaks 19mm tankoa.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/taka-akseli_zpsabcadde7.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/taka-akseli2_zps3dc139e8.jpg)
-
Aiheesta ei liene uudempaakaan keskustelua, joten herätellään tätä. Tuli tuossa väsäiltyä 740:n taakse tuplavakaajat, ihan kaksi vakio 16-millistä vakaajaa.
Melkeenpä bolt-on nuo kiinnikkeetkin, kulmarautaa ja naulauslevyä. :)
Kyllähän tuo kiikkuperä jämäköityi tuollakin jo. Kuormajousista vois kiekan nyppästä pois.
Kannattaa muistaa että kaksi 16mm vakaajaa vastaa vain yhtä 19mm vakaajaa. Eli ei ihan järkyttävän jäykkää ole vieläkään.
-
21mm + 19mm, vielä pitäisi löytää jostain kovat uudet pultit. Tuo kilotavara on heppoista :-\
(http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/2014/IMG_20140610_184758.jpg/_bigthumb.jpg) (http://timor.pic.fi/kuvat/Volvo/2014/IMG_20140610_184758.jpg)
-
Mistäs noita jykeviä vakaajia saa? Joissain tietyissä mallisarjoissa?
-
Mistäs noita jykeviä vakaajia saa? Joissain tietyissä mallisarjoissa?
Kakssatkuissa Turbon vakaaja on 21mm....mahdollisesti myös GLT:ssä sama? 19mm löytyy satunnaisesti sieltä sun täältä.
-
Kakssatkuissa Turbon vakaaja on 21mm....mahdollisesti myös GLT:ssä sama? 19mm löytyy satunnaisesti sieltä sun täältä.
Ja tuo kakssatkun vakaaja passaa 740:iin vai tarviiko jotain muokkauksia tehä? Sehän siis onnistuu, mutta osaapahan varautua ^^ Täytyy ruveta ettimään.
-
Ja tuo kakssatkun vakaaja passaa 740:iin vai tarviiko jotain muokkauksia tehä? Sehän siis onnistuu, mutta osaapahan varautua ^^ Täytyy ruveta ettimään.
Siitä ei oo hajua....ei taida sopia ::)
-
mitenkäs jos heppailee noi vakaajat toisiinsa kiinni?
-
Saapi aika kovalla virralla heppailla että pysyy. Omaan järkeen ainakin huomattavasti fiksumpi lattaraudalla lyödä yhteen.
-
Joo ei kannata jousiterästä hirveästi yrittää hitsata. lattaraudan pätkillä vaan pulttaa toisiinsa kiinni.
-
mitenkäs jos heppailee noi vakaajat toisiinsa kiinni?
Kaveri heppaili jokkis 2satkuun joskus tuplavakaajan nii tuloksena oli pari lähön jälkeen katkimurtuneet vakaajat.
-
tänään sain kans omaan 740 tupla vakaajat taakse ylempi turbon ja alempi vakio latoilla kiinni aika hyvin pystyy nyt luistattaan peräÄ :)