Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Volovoa - 24.03.2020, 12:47:36
-
Moi!
Saako vm. 2016 V90 AWD D3 automaattilootalla, 150hv 320Nm minkä verran tehoja? :idiot2: Tuossa turbotec näytti, että saisi vain 180hv ja 370Nm? Onko ketään eksperttiä, että saisiko tuosta enemmän tehoja irti? Kiitos paljon vastauksita/tiedoista jo etukäteen! :)
-
https://www.lisaatehoa.fi/
Ota tuonne yhteyttä. Vahva suositus. :)
-
Komppaan edellistä.
260 hv ja 550 Nm pitäisi suunnilleen irrota.
-
Kannattaa selvittää, mikä moottori siellä pellin alla lymyilee ja mistä osista se on koottu. AWD:n 8-vaihteinen kestää optimoinnin väännöt, mutta julkisuudessa kerrotaan ainakin D4204T9 pitävän sisällään kevyemmät kanget ja pienemmät männäntapit. Onko näin myös D4204T4, jonka veikkaan autossasi olevan? Jos on, en lähtisi ihan samoja tehoja tavoittelemaan, mitä D4/D5 ulos otetaan. Esimerkiksi Rica tyytyy tuplaturbo D3:lle 190 tai 226 hevosvoimaan.
-
Kannattaa selvittää, mikä moottori siellä pellin alla lymyilee ja mistä osista se on koottu. AWD:n 8-vaihteinen kestää optimoinnin väännöt, mutta julkisuudessa kerrotaan ainakin D4204T9 pitävän sisällään kevyemmät kanget ja pienemmät männäntapit. Onko näin myös D4204T4, jonka veikkaan autossasi olevan? Jos on, en lähtisi ihan samoja tehoja tavoittelemaan, mitä D4/D5 ulos otetaan. Esimerkiksi Rica tyytyy tuplaturbo D3:lle 190 tai 226 hevosvoimaan.
Aika monessa paikkaa annettu ymmärtää että D3 AWD ja D4 AWD olisi mekaanisesti samoja autoja. Etuveto D3 sitten ihan eri asia.
-
Aika monessa paikkaa annettu ymmärtää että D3 AWD ja D4 AWD olisi mekaanisesti samoja autoja. Etuveto D3 sitten ihan eri asia.
Jarruissa on eroa, mutta ei konehuoneen puolella.
-
Jarruissa on eroa, mutta ei konehuoneen puolella.
Eikö näissä S/V90 malleissa jarruihin ole myös vaikuttanut että onko takana ilmaiskarit? Jotenkin muistelen semmoista lukeneeni.
-
Eikö näissä S/V90 malleissa jarruihin ole myös vaikuttanut että onko takana ilmaiskarit? Jotenkin muistelen semmoista lukeneeni.
En tiedä, mutta omassa D3 AWD on tosi pienen näköiset etujarrut verrattuna D4 AWD. Olisikohan etulevyjen halkaisijat 300 mm vs. 345 mm.
-
Komppaan edellistä.
260 hv ja 550 Nm pitäisi suunnilleen irrota.
Tarjoaako jokin järkevä ohjelma tuollaisia lukuja?
-
Tarjoaako jokin järkevä ohjelma tuollaisia lukuja?
Järkevyys on käyttäjän käsissä. Itse en ottaisi noin paljoa vaikka noita lukuja noista olenkin ottanut, asiakas saa päättää, minä yritän ohjailla yleensä järkevämpiin lukuihin.
-
Moi, V90 D3 AWD -18 , Rican Stage II :sella (226 hv/500 Nm) ajettu nyt noin 90 tkm ja olen suht tyytyväinen. Jos auto ei menisi kohta vaihtoon, niin laitattaisin vielä vaihteiston optimoinnin joka hävittäisi alakierroksilla lievän kuminauhamaisuuden. Nyt kun vaihteistoa ei ole optimoitu niin lisääntynyttä alavääntöä ei pysty täysin hyödyntämään. Huppunopeutta on kokeiltu ja se oli mittarin mukaan +230 km/h , enemmän kuin riittävästi.
-
Moi, V90 D3 AWD -18 , Rican Stage II :sella (226 hv/500 Nm) ajettu nyt noin 90 tkm ja olen suht tyytyväinen. Jos auto ei menisi kohta vaihtoon, niin laitattaisin vielä vaihteiston optimoinnin joka hävittäisi alakierroksilla lievän kuminauhamaisuuden. Nyt kun vaihteistoa ei ole optimoitu niin lisääntynyttä alavääntöä ei pysty täysin hyödyntämään. Huppunopeutta on kokeiltu ja se oli mittarin mukaan +230 km/h , enemmän kuin riittävästi.
Hmm... Luistatteleeko turbiinia vai miten ilmenee? Itsellä on vähän vähemmän kutilteltu samanlainen auto. Siinä vaihteisto pelaa minusta niin kuin ajatus, varsinkin paikalta lähdettäessä ja ohitustilanteissa. Joskus kun joutuu hiljentämään lähes pysähdyksiin kuitenkaan pysähtymättä ja kiihdytys alkaa, niin silloin turbiinilukko aukeaa ja vaihteistosta tulee kuminauha. Tämä ominaisuus oli minusta vakiona vielä paljon useammin läsnä.
Tuon jos saisi pois, niin olisi vielä parempi. En tiedä tekeekö 8-lovisiin kukaan muutoksia.
-
Sen enempää kantaa ottamatta.
https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/3492/volvo-v90-d3-awd-150hp-2016-2018-d-4204-t4
-
Paikalta lähtee kyllä ripeästi jos on vaan pitoa. Nimenomaan kaupunkiajossa pitää liian suurta pykälää päällä ja vaihtaa alas hitaasti. Siitä tulee mielestäni se venyvä tuntuma. Muutoin olen 100 % tyytyväinen Rican Stage II seen.
-
Paikalta lähtee kyllä ripeästi jos on vaan pitoa. Nimenomaan kaupunkiajossa pitää liian suurta pykälää päällä ja vaihtaa alas hitaasti. Siitä tulee mielestäni se venyvä tuntuma. Muutoin olen 100 % tyytyväinen Rican Stage II seen.
Kuulostaa siltä, että sulla on laitettu liikaa vääntöä pienille kierroksille. Itse en ole tuollaista kaupunkinopeuksissa huomannut.
Joskus tuntuu pitävän liian isoa pykälää silmässä alhaisessa maantienopeudessa, mutta pykältää kuitenkin heti pienemmälle, jos vähänkin painaa kaasua. Lisäätehoa.fi tuota minun omaa kutitteli.
-
Kuulostaa siltä, että sulla on laitettu liikaa vääntöä pienille kierroksille. Itse en ole tuollaista kaupunkinopeuksissa huomannut.
Joskus tuntuu pitävän liian isoa pykälää silmässä alhaisessa maantienopeudessa, mutta pykältää kuitenkin heti pienemmälle, jos vähänkin painaa kaasua. Lisäätehoa.fi tuota minun omaa kutitteli.
Sinulle siihen laatikkoon teinkin muutoksen, siksi se on sulava eikä töksäyttele. Nämä muut ei tee ja ongelma on heti esillä.
-
Sinulle siihen laatikkoon teinkin muutoksen, siksi se on sulava eikä töksäyttele. Nämä muut ei tee ja ongelma on heti esillä.
Tämä lievä puhdittomuus nurkkapyörittelyssä on tietysti aika marginaalinen ilmiö. Laatikko vaihtaa kyllä täysin sulavasti ilman minkäänlaista nykimistä. Laatikon ohjelmisto on ilmeisesti suunniteltu -75 hv / -150 Nm pienemmille voimille ja siksi ei ehkä ole optimaalinen. Jos joku intoutuu laittamaa Rican Stage II :n niin suosittelen myös laatikon optimointisoftan asennusta samaan pakettiin. Ilman laatikon optimointia Stage II tehoreservi tulee oikeasti esiin vasta kick downilla esim ohitustilanteissa . Kulutukseen en ole kyllä huomannut mitään eroa onko softattu tai ei , kesällä ja talvella menee maatiellä 6 l/100 Minulla on optimointikokemusta tämän lisäksi vain Lantikasta jossa oli Chip Expressin palikka + 40 hv/+70 N ja sekin toimi moitteetta 3 v + 100 tkm.
-
Sinulle siihen laatikkoon teinkin muutoksen, siksi se on sulava eikä töksäyttele. Nämä muut ei tee ja ongelma on heti esillä.
Jaa, että minulla olisi laatikon ohjelmaa muokattu? Ainoastaan moottorin ecu oli pöydällä ohjelmoitavana...
Mutta joo, laatikko kyllä tietää moottorin väännöt ja osaa toimia sen mukaisesti.
-
Sinulle siihen laatikkoon teinkin muutoksen, siksi se on sulava eikä töksäyttele. Nämä muut ei tee ja ongelma on heti esillä.
Ei liity tähän hommaan, mutta toimiiko tuo sinun mainonta oikeasti?
Kun joka paikassa haukut kaikki muut, ja kehut itseäsi. Itselleni ei jää kovin hyvä kuva.
Itse yrittäjänä olen yrittänyt olla moittimatta toisten työtä.
Ja toimin täysin eri alalla, että älä ota minään hyökkäyksenä, ihmettelen vain.
-
Ei liity tähän hommaan, mutta toimiiko tuo sinun mainonta oikeasti?
Kun joka paikassa haukut kaikki muut, ja kehut itseäsi. Itselleni ei jää kovin hyvä kuva.
Itse yrittäjänä olen yrittänyt olla moittimatta toisten työtä.
Ja toimin täysin eri alalla, että älä ota minään hyökkäyksenä, ihmettelen vain.
Tuossa kun ihmeteltiin miksi tökkii tai vaihtaa oudosti ja auto on softattu niin aivan joka kerta se syy löytyy sieltä ohjelmasta mikä on jätetty kesken. Totesin vain tämän ja minä kun muokkaan vaihteistoon liittyvät kartat ja outoja toimintoja ei ole niin miksi siitä en mainitsisi kun sitä kerran täällä pohditaan. Olisi erikoista jos en kertoisi vastausta vaikka sen tietäisin, eikö?
-
Jaa, että minulla olisi laatikon ohjelmaa muokattu? Ainoastaan moottorin ecu oli pöydällä ohjelmoitavana...
Mutta joo, laatikko kyllä tietää moottorin väännöt ja osaa toimia sen mukaisesti.
Laatikon ecussa on toiminnalliset asiat, moottorin ecu se kertoo miten kuuluu toimia ja niitä karttoja kun pitelee niin muutoksia saa aikaan yllättävän paljonkin. Tuo 8-vaihteinen on tarkka muutoksille ja niiden tekemättä jättämisille. Tuossa koitin kiristää tavallista enemmän turbiinin luistoa niin onnistuhan se, mutta vain ratakäyttöön, oli meinaan sen verran rajut vaihdot tuon jälkeen ;D
-
Tuossa kun ihmeteltiin miksi tökkii tai vaihtaa oudosti ja auto on softattu niin aivan joka kerta se syy löytyy sieltä ohjelmasta mikä on jätetty kesken. Totesin vain tämän ja minä kun muokkaan vaihteistoon liittyvät kartat ja outoja toimintoja ei ole niin miksi siitä en mainitsisi kun sitä kerran täällä pohditaan. Olisi erikoista jos en kertoisi vastausta vaikka sen tietäisin, eikö?
Lähinnä meinasin sitä, että voisi kertoa, esim että vaihteiston toimintaa saa kyllä paremmaksi ohjelmoimalla ja olemme niitä useasti tehneetkin onnistuneesti. Ja teemme sen myös jokaisen moottorin ohjelmoinnin yhteydessä.
Eikä niin, että muut on Tymiä, me ollaan parhaita.
Vähän kärjistetty mutta olkoot. ;)
-
Hiukan tyhmä kysymys, mutta kun näissä on yleensä vaihteistolle myös se Sport/Dynaaminen -tila, jossa turbiinin lukitus ja vaihtokohdat eroavat tavanomaisesta, niin miten tämä mahdollinen ohjelmointi vaikuttaa niihin? Tuleeko vaihteiston ohjelmointimuutokset esiin molemmissa ajotiloissa siis? Ihan vain tälläinen teoreettinen kysymys siis. Itse ajelen aina V90:llä vaihteisto dyaamisessa tilassa, tuntuu omaan hanuriin terveemmältä ettei jyristetä ihan matalilla kierroksilla.
-
Laatikon ecussa on toiminnalliset asiat, moottorin ecu se kertoo miten kuuluu toimia ja niitä karttoja kun pitelee niin muutoksia saa aikaan yllättävän paljonkin. Tuo 8-vaihteinen on tarkka muutoksille ja niiden tekemättä jättämisille. Tuossa koitin kiristää tavallista enemmän turbiinin luistoa niin onnistuhan se, mutta vain ratakäyttöön, oli meinaan sen verran rajut vaihdot tuon jälkeen ;D
Kiitos tarkennuksesta. Jotakin oppimistakin laatikolla on, sillä oli minullakin ensimmäisissä täyden kaasun ohitustilanteissa turhan rajuja alas vaihtoja. Muutaman ohituksen jälkeen laatikko alkoi pitämään herkemmin isompaa pykälää ja ehkä itsekin oppi vähän varomaan polkemasta niin, että laatikko kelaa 8 => 5. Varsinkin 6 => 5 tapahtui aluksi niin terävästi ja isoilla tehoilla, että heikompaa hirvitti. Enää en ole ainakaan kiinnittänyt asiaan huomiota.
Turbiinilukon aukeaminen risteyksissä joissakin ajotilanteissa on ihan eri juttu. Silloin laatikosta tulee hetkellisesti ns perinteinen automaatti, kun muuten toiminta on luiston suhteen lähempänä kaksoiskytkintä. Kylmänä laatikko luistattelee samalla tavoin turbiinia, kunnes öljyt lämpiävät tarpeeksi.
-
Hiukan tyhmä kysymys, mutta kun näissä on yleensä vaihteistolle myös se Sport/Dynaaminen -tila, jossa turbiinin lukitus ja vaihtokohdat eroavat tavanomaisesta, niin miten tämä mahdollinen ohjelmointi vaikuttaa niihin? Tuleeko vaihteiston ohjelmointimuutokset esiin molemmissa ajotiloissa siis? Ihan vain tälläinen teoreettinen kysymys siis. Itse ajelen aina V90:llä vaihteisto dyaamisessa tilassa, tuntuu omaan hanuriin terveemmältä ettei jyristetä ihan matalilla kierroksilla.
Kaikkiin ajotiloihin tulee muutos. Sport ja Dynaaminen miedompana kun ne ovat jo kohtuu napakat. Perus D:lle tulee suurin muutos.
-
Mistä autoista puhutaan jos on Sport ja Dynamic asennot? Itsellä ei ole omassa S90 noita.
-
Mistä autoista puhutaan jos on Sport ja Dynamic asennot? Itsellä ei ole omassa S90 noita.
Mitäs siitä Drive Mode-rullasta tapahtuu, joka on vaihdekepin vieressä?
-
Mitäs siitä Drive Mode-rullasta tapahtuu, joka on vaihdekepin vieressä?
Siitä löytyy eco, confort, dynamic ja individual. Lähinnä jos koodailtu jotain sport tilaan niin ollut muu kuin topicin auto. Tuo valinta rulla on myös näissä lisävaruste. Noissa kaikissa asennoissa laatikko kyllä toimii ihan erillä tavalla. Siinä mielessä puhuin lööperiä kun sanoin ettei dynamic asentoa löydy.
ohjekirjan listaus mihin kaikkiin vaikuttaa. Omassa suurimman osan huomaa selkeästi
- Ohjaus
- Moottori/vaihteisto/neliveto
- Jarrut
- Iskunvaimennus
- Kuljettajan näyttö
- Käynnistys/pysäytys-toiminto
- Lämmitys- ja ilmastointilaitteen asetukset
-
Mistä autoista puhutaan jos on Sport ja Dynamic asennot? Itsellä ei ole omassa S90 noita.
Ei ole sporttia, mutta dynamic on. Dynamic on jonkin verran kiukkuisempi ajotila comfortiin verrattuna.
-
Ei ole sporttia, mutta dynamic on. Dynamic on jonkin verran kiukkuisempi ajotila comfortiin verrattuna.
Se on ärsyttävä ajotila :D
-
Ei ole sporttia, mutta dynamic on. Dynamic on jonkin verran kiukkuisempi ajotila comfortiin verrattuna.
Tässä V90 D3 AWDssa ei ole eri ajotiloja, on todellinen karvalakkiversio.