Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: hehati - 25.03.2020, 19:37:37
-
Hei. Kyseisestä autosta ollut öljypumppu irti, eli hammaspyörä myös ollut irti. Epäilys on, että hammaspyörä on väärässä asennossa. Millä tavoin voin varmistaa, että kampiakseli on tietyssä asennossa ja siten laittaa hammasrattaan sekä nokkien ajoituksen kohdilleen. Koneessa on jakopää paikallaan, eli konetta voi pyörittää.
-
Eikö hammaspyörässä ole kiila ja sitä ei saa väärään asentoon ?...Sekä merkit ajoitukselle kampiakselissa.
Tuolla (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99644.0) on aika hyvin kerrottu jakopään ajoituksesta.
Mistä tuo epäilys ettei hammaspyörä ole kohdallaan ?
-
Tehoja puuttuu, vaihdossa laitettu tussilla merkit kampiakselin kierteisiin (mutta ei päähän, harmi), hammaspyörään ja öljypumppuun. Jouduttu kuitenkin avaamaan uudelleen ja silloin merkit himmeät ja mahdollisuus mennä väärin, hammasrattaan pystyi laittamaan useammallakin asennolla paikoilleen. Ykkösmännän kun ajaa yläkolokohtaan, kampiakselin merkit noin 80 astetta myötäpäivään. Haluaisin varmistaa että kampiakselissa on tietty asento.
-
Ajoitusmerkit eivät olekkaan yläkuolonkohdassa jotta voit pyöritellä nokka-akseleita vapaasti.
Eikö kampiakselilla ole yksi hammasura jyrsimättä ja rattaassa tuollainen missä on tuplasti leveämpi ura?
(https://i.ibb.co/kGQ1XWw/Screenshot-20200325-220637.jpg) (https://ibb.co/kGQ1XWw)
-
Kiitos vastauksista, tutkitaan kun avataan.
Homme tehty. Hahlot löytyi, oikein oli ratas akselilla. Ongelma oli yhden hampaan pielessä oleminen, tähän syy oli öljypumpun kansi, jonka kohdistusmerkki ei ollut ohjekirjasen mukainen ja ajoi yhden hampaan sivuun (vastapäivä). Korjauksena kohdistus laitettu apulaitehihnapyörän kohdistustapin mukaan n.klo 1:een. Tämän jälkeen kasaus ja kone toimii
moitteettomasti.