Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Lisko - 26.03.2020, 00:59:50

Otsikko: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Lisko - 26.03.2020, 00:59:50
On tullut aika ahtaa vanha ratsu, 960 2.5. 


Tavoitteena on noin 300-350hv pyöriltä, jotain tämmöstä reseptiä suunnitellut.

B6254s + t6 pakosarja ja turbo/turbot?

Zf gs6/37 Lensulta hitsattuna passeliksi

Takomännät(T6?) + H-profiilit

Motti pitää käydä kokonaan läpi, öljyä vuotaa aikalailla joka stanan stefasta ja tiivisteestä

Kansi plaaniin, porttaus? Mikä firma tekee hyvin?

Turboista ei oikein hajua, jos tuplana niin vakiot t6? Muuten joku hx35?

Ohjaus - ms3? Mega?

Tarkoitus olisi siis tehdä motti kunnolla.
Ilmastointikin mielellään säilyisi, joten varmaan tuplaturbo ei taida mahtua.

Ja mitähän kaikkea muuta nyt sille motillekkin kannattaa tehdä, miten kestävät vakiona?

Kertokaas nyt vinkkejä, vähän itse näistä kuutamolla, olen kyllä lukenut vanhoja ketjuja vuositolkulla mutta uutta tekstiä on aina mukava lukea.

Kaikkea saa koittaa kaupitella, kunhan nyt saa selvän että millä osilla mennään.

Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Lankku - 28.03.2020, 20:56:16
Takomäntiä on ihan turha laittaa ennen 700hv(koneteho) rajaa. Tarvitsee 3l kampiakselin jos meinaa käyttää T6/T5/T4 mäntiä. E85:llä voi tuollaisen tehon ottaa vakioilla vaparin männilläkin ihan helposti. Varmaan bensallakin jos malttaa säätää ennakon kohdilleen.

Kannelle ei tarvitse tehdä muuta kuin perushuollon kunnon seetien kanssa. Vakioilla T6 turboilla voi ehkä päästä 300hv pyörätehoon, mutta siitä eteenpäin HX35 kokoluokan turbo toimii aika laajalla alueella ja jää vielä viritysvaraakin. T6 pakosarjoja voi käyttää pohjana pakosarjalle. Ilmastoinnin saa mahtumaan jos niin haluaa.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Lisko - 29.03.2020, 20:09:24
Elikkäs, 2,5 kampi, h-profiilit lensulta, vakimännät.   S80 t6 pakosarja, ja turbot? Saako samaan pakosarjaan pykälää isompia turboja kiinni, vai pitääkö rueta pakosarjan ostoon/tekoon. Kuulostaa pahalta tuo että voi "ehkä" päästä 300hv pyörätehoon

Miten näissä moottorin ohjaus vakiona, ilmeisesti vielä 1.8 motronikki kun on 95- mallia, mihin tehoon asti älyää?
Himottaisi tuo ms3, jos ja kun päättää jatkojalostaa niin olisi valmiina, mutta on kyllä pirun kallis.

Ja sitten jos päättää vaihtaa 3l kampiakselin niin siinähän muuttuu puristukset, iskuhan kasvaa 80mm<90mm, onko tuosta sitten hyötyä? ???
E85:tä Ei tältä kylältä vain saa, muutenhan sille tehtäs.

Ei kellään satu olemaan joutilaana passelia pakosarjaa? piru kun itsellä ei mahdollisuutta tehdä.

Bensapuolellehan varmaan joutuu isomman pumpun laittamaan, t6 suuttimet on jo. Letkutkin teräspunottuun.

Sitten jo päästään siihen, että peräänkin pitäisi jotain parempaa istuttaa, nyt on 3,91 1055 joka rohisee makeasti.

(eikös näitä ollut vain 2,5 automaateissa? onkohan matkan varrella vaihdettu tuo m90.) :P
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Tico - 29.03.2020, 20:31:27
300hv tehoille hx35 tai vastaava, sopivat sumut, E85 tankkiin,  tomaattilootalle pikku modi venapöytään ja ajoa maailman tappiin.

Ajoin vastaavalla kombolla käyttöajoa muutama kymmenen tkm ja ainoa havaittava asia moottorissa oli sylinteriputkein yläpäiden mieto venähtäminen, eli jos haluaa pelata varman päälle, shimmit pyttyjen väliin.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Lankku - 29.03.2020, 20:36:03
T6 pakosarjoissa on omanlaisensa laippa. Jos niihin laittaa jotain muuta, tarvitsee vähintään välilaipat. Helpointa on tehdä laipat pakosarjaan ja väliputket turbo(i)lle.

Mega vakion ruiskun sijaan on ihan hyvä valinta, mun mielestä järkevin paketti hinnaltaan on Atecu. Käyttää ulkoista mappianturia, joka on Kiinasta huomattavasti halvempi kuin esim. Autotunen 48e. Vakio johtosarja ei tarvitse suuria muutoksia ja voi vaikka välijohtojen kanssa käyttää alkuperäistä johtosarjaliitintä. Kunnon tankkipumppu vaan niin muuta ei tarvitse kuin isommat suuttimet. E85:llä T6 suuttimet jää äkkiä pieneksi.

3l akselin kanssa on helpointa käyttää turbon mäntiä. 90mm iskulle ja 81mm poraukselle ei taida edes olla vaparin mäntää.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 25.06.2020, 16:23:29
Muistaa sitten hiotuttaa nokka-akselit itselle sopiviksi ettei moottori stumppaa 6500rpm kohdalla.
Ne nokka-akselit on älyttömän tärkeät varsinkin hyvin virtaavassa neliventtiilimoottorissa voi saada korkeilla kierroksilla tehoa vaikka kuinka paljon suht pienillä ahdoilla.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Keme - 25.06.2020, 17:05:31
Muistaa sitten hiotuttaa nokka-akselit itselle sopiviksi ettei moottori stumppaa 6500rpm kohdalla.
Ne nokka-akselit on älyttömän tärkeät varsinkin hyvin virtaavassa neliventtiilimoottorissa voi saada korkeilla kierroksilla tehoa vaikka kuinka paljon suht pienillä ahdoilla.
Aivan turhaa lähteä hiomaan nokka-akseleita tommosesta käytännön vakiokoneesta missä tehotavoitteet on nykymittapuulla varsin maltilliset/järkevät. Vai kuulostaako sun korvaan fiksulta nostaa nokilla vetoalue yläkierroksille ja ahdin on silloin jo tukossa? Lopputulos on huono spooli, huono vetoalue, huonot päästöt, kaikki on ihan päin persettä ja käytetylle rahalle ei saa mitään positiivista vastinetta.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 25.06.2020, 17:55:27
Kyllä niitä vähän voi hioa urheilullisempaan suuntaan saa näppärästi 1000rpm pidemmälle vetoalueen. Tietenkään mitään 330 asteisia 15mm nostolla olevia ei kannata laittaa.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Chall - 25.06.2020, 18:01:11
Kyllä niitä vähän voi hioa urheilullisempaan suuntaan saa näppärästi 1000rpm pidemmälle vetoalueen. Tietenkään mitään 330 asteisia 15mm nostolla olevia ei kannata laittaa.

Jolloin tulee ongelmia lisää kyseisen koneen kanssa.  Mitään järkeä hiotuttaa nokkia ja menettää ajettavuutta alle ahtopaineiden tuollaisten tehojen kanssa, sekä öljyn kerääntyminen kanteen kierroksilla.

Nyt voi jättää ne nokkien hiomisten viestit vähemmälle, ei tarvitse joka autoon/moottoriin tunkea hiottua nokkaa.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Lankku - 25.06.2020, 20:57:04
Muistaa sitten hiotuttaa nokka-akselit itselle sopiviksi
Harmillisesti vakioilla 204hv nokilla ja takavetoimusarjalla pääsee vähintään 800hv asti. Siitä ylöspäin ei ole itsellä ollut tarvetta kokeilla.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: HenkkaJ - 25.06.2020, 21:09:51
Harmillisesti vakioilla 204hv nokilla ja takavetoimusarjalla pääsee vähintään 800hv asti. Siitä ylöspäin ei ole itsellä ollut tarvetta kokeilla.

Eikö tuossa takavedon imusarjassa ole ainakin huomattavasti pidemmät runnerit kuin turbon imusarjassa? Mitenköhän nämä vertautuvat noin muuten  ???
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Juho_ - 25.06.2020, 21:43:35
Taitaa siinä tilavuudessakin olla eroa, vaikka muoto kyllä itsessään voi antaa väärän mielikuvan oletuksesta.
Jos en väärin muista, niin takavetoisen imusarjan kanssa imukanavan pituus karkeesti 400mm luokkaa eli aika pitkät tosiaan.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Lankku - 26.06.2020, 00:03:24
Eikö tuossa takavedon imusarjassa ole ainakin huomattavasti pidemmät runnerit kuin turbon imusarjassa? Mitenköhän nämä vertautuvat noin muuten  ???
On huomattavasti pidemmät. Takavedon plenumin parempi malli ja ainakin näennäisesti suurempi tilavuus on mun mielestä suurin tekijä. Ei ainakaan 700hv asti ollut mitään iloa T6 imusarjasta ja tuntui toimivan penkissä sekä kadulla paremmin takavedon sarjalla.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: HenkkaJ - 26.06.2020, 00:20:03
On huomattavasti pidemmät. Takavedon plenumin parempi malli ja ainakin näennäisesti suurempi tilavuus on mun mielestä suurin tekijä. Ei ainakaan 700hv asti ollut mitään iloa T6 imusarjasta ja tuntui toimivan penkissä sekä kadulla paremmin takavedon sarjalla.

''Toimivan penkissä sekä kadulla paremmin'' = heräsi aiemmin? Joskus tuota runnereiden pituutta mietin ja vaikka nykyisen ahtimen speksit tekevätkin koneesta ylävireisen niin mietin että olisiko pidemmillä runnereilla saanut kuitenkin vetoaluetta alemmas.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 26.06.2020, 13:13:01
Harmillisesti vakioilla 204hv nokilla ja takavetoimusarjalla pääsee vähintään 800hv asti. Siitä ylöspäin ei ole itsellä ollut tarvetta kokeilla.

Sopivilla nokilla (1mm lisää nostoa ja 15 astetta lisää duraatiota), niin saa saman tehon matalammilla paineilla, matalammalla imulämmöllä ja samalla vetoalue jatkuu, oikeilla nokilla jopa molempiin suuntiin.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: The_OttoB - 26.06.2020, 13:43:01
Sopivilla nokilla (1mm lisää nostoa ja 15 astetta lisää duraatiota), niin saa saman tehon matalammilla paineilla, matalammalla imulämmöllä ja samalla vetoalue jatkuu, oikeilla nokilla jopa molempiin suuntiin.

Niin, ehkä täyskaasulla. Käytännössä sitten tiukemmat nokat vetää huonommin pintakaasulla ja vastaa kaasuun veltosti pienillä kierroksilla.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 26.06.2020, 15:05:09
Se riippuu hyvin paljon nokista.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Juho_ - 26.06.2020, 16:19:11
''Toimivan penkissä sekä kadulla paremmin'' = heräsi aiemmin? Joskus tuota runnereiden pituutta mietin ja vaikka nykyisen ahtimen speksit tekevätkin koneesta ylävireisen niin mietin että olisiko pidemmillä runnereilla saanut kuitenkin vetoaluetta alemmas.
En tiedä millainen vaikutus pidemmillä runnereilla on ahdetussa moottorissa kun ajetaan ahdoilla.
Imukanavan pituuden juju on siinä, että vapaasti hengittävässä mitoitetaan halutulle kierrosluvulle että saadaan "ahdettua" paluupulssin (koska se virtaus ei pysähdy kuin seinään) avulla eli volymetrinen hyötysuhde yli 100%.

Tää on nyt ihan puhdasta spekulointia omalta osalta (speedtalkista löytyy aiheesta jotain juttua), mut pidemmät runnerit voisi ahdettu moottori "nähdä" vaan suurempana tilavuutena -> miksi tehollista hyötyä, tai näin ymmärsin Lankun viestistä että takavetoisen imusarjalla sai enemmän voimaa verrattuna T6 muuten samoilla spekseillä.

Iso tilavuus, pitkät runnerit.. sillä vaan voi olla oma vaikutuksensa kaasuvasteeseen, mut ei liene varmasti ongelma.
Sais olla aika mielettömän kokoinen plenum että olis mahdoton ajaa kadulla.. mut hyvä mainita kuitenkin.
Otsikko: Vs: 960 rojekti mietelmiä, tunteita ja tuoksuja
Kirjoitti: Lankku - 26.06.2020, 19:05:44
''Toimivan penkissä sekä kadulla paremmin'' = heräsi aiemmin? Joskus tuota runnereiden pituutta mietin ja vaikka nykyisen ahtimen speksit tekevätkin koneesta ylävireisen niin mietin että olisiko pidemmillä runnereilla saanut kuitenkin vetoaluetta alemmas.
Kyllä sillä laajempi vetoalue oli ja alipaineellakin herkempi.

Pelkästään runnerien pituus ei vaikuta vaan kaasujen jakautuminenkin. Takavetosarjassa ilma tulee kaasuläpältä pyöreään plenumiin, runnerit lähtevät ympäri kammion toista puoliskoa ja suut on pyöristetty hyvän näköisesti. Onkohan takavetosarjaa edes mallintanut kukaan virtauksien suhteen, mutullahan tässä mennään. Kuitenkin kyse on vakiosarjoista, eikä vartavasten rakennetuista.

Sopivilla nokilla (1mm lisää nostoa ja 15 astetta lisää duraatiota), niin saa saman tehon matalammilla paineilla, matalammalla imulämmöllä ja samalla vetoalue jatkuu, oikeilla nokilla jopa molempiin suuntiin.
Muokatulle nokalle tulee aina hintaa, oli sitten hiottu tai hitsattu. Mahdollinen tehonlisä käytettyyn rahamäärään nähden on mun mielestä turhan kova, voi käyttää senkin rahan muuhun. Varsinkin jos sitä muutosta ei välttämättä tarvitse mihinkään. Hiotun nokan kanssa joutuu lisäämään lashcapitkin. Ja jos haluaa kovat nostimet niin nekin lisää kuluja sekä tarvittavaa työmäärää. Hydraulinostimilla voi purkaessa keräillä rojut laatikkoon ja heittää kasatessa sisään välittämättä nostimien järjestyksestä tai välyksistä.

En tiedä millainen vaikutus pidemmillä runnereilla on ahdetussa moottorissa kun ajetaan ahdoilla.
Suoraa vertailua paha tehdä kun vakioimusarjat ovat niin erilaisia. Ahdettu ei kumminkaan ole niin herkkä tuollaisille jutuille.


Vakionokilla ja imusarjalla noin 2,1-2,2bar E85:llä tuotti kuitenkin kohtuullisia käppyröitä. Laskennallinen vapariteho olisi 250-258hv, joka on aika hyvin 2,8l koneelle.
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/245%20GL%20-90/Koneenrakennus/126.jpg?img=medium)
Dynon välityssuhde ei ihan ollut oikein, rajoitin on 7600. Paineennousu oli kohtuu lähellä samaa kuin kadulla, jarrudynon hyviä puolia.