Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Volvocars97 - 30.03.2020, 17:06:57
-
Autodocilta tuli pari viikkoa sitten video V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihdosta. En itse ainakaan ole löytänyt ennen englanninkielistä ohjetta mutta nyt on. Itse ajattelin alkusyksystä vaihtaa itse suodattimen.
https://youtu.be/aYrB9pAPr7o
-
Ei lähde käyntiin videolla tehdyn suodattimen vaihdon jälkeen.
Pitää ilmata. Ilmaukseen tarvii alipainepumpun, vähintään ison lääkeruiskun.
-
Jossain täälläkin sanottiin että ei tarvi ilmausta. Videolla ei lisätä dieseliä suodattimeen, mutta silti sitä olisi hyvä kyllä lisätä. Omistan kyllä paineilmakäyttöisen jarrujenilmaus laitteen kaiken varalta
-
Ei lähde käyntiin videolla tehdyn suodattimen vaihdon jälkeen.
Pitää ilmata. Ilmaukseen tarvii alipainepumpun, vähintään ison lääkeruiskun.
Jep ja helpoin imasta siitä pumpun paluusta (siinä liitos) jolloin se pumppu ei pyörähdä kuivana.
Jokainen kuivana pyöritetty startti kuluttaa sitä korkeapainepumppua järjettömästi, tästä jopa boschin tiedote...
-
Jossain täälläkin sanottiin että ei tarvi ilmausta. Videolla ei lisätä dieseliä suodattimeen, mutta silti sitä olisi hyvä kyllä lisätä. Omistan kyllä paineilmakäyttöisen jarrujenilmaus laitteen kaiken varalta
Tarvii ilmata. Tuolla pärjäät, ei tarvi suodatinta täyttää. uusi tilalle ja letkut kiinni suodattimeen. Tuo jarrujen ilmauslaitteen letku kiinni moottorin taakse jakopään puolella olevaan
paluuletkuun (punainen). imu päälle ja virta muutamaksi sekunniksi päälle, huomaat kyllä kun löpöä alkaa tuleen. Jos pelkästään suodattimelta imet, ei todennäköisesti käynnisty.
(https://i.ibb.co/s3cGpr4/1-6d.jpg) (https://ibb.co/s3cGpr4)
-
Ok, kiitos ohjeista. Ristiriitaisia ohjeita kyllä netti pullollaan, kun jossain sanotaan että ei tarvi erikseen ilmata ja jotkut taas sanovat että pitää. Ei tuo suodattimen vaihto kovin monimutkaiselta vaikuta niin siksi sen voisi itsekin vaihtaa. Voiko tuossa mokata mitenkään pahasti että jokin rikkoontuisi vai voiko aina vaan yrittää uudestaan kunnes saa toimimaan?
-
Ok, kiitos ohjeista. Ristiriitaisia ohjeita kyllä netti pullollaan, kun jossain sanotaan että ei tarvi erikseen ilmata ja jotkut taas sanovat että pitää. Ei tuo suodattimen vaihto kovin monimutkaiselta vaikuta niin siksi sen voisi itsekin vaihtaa. Voiko tuossa mokata mitenkään pahasti että jokin rikkoontuisi vai voiko aina vaan yrittää uudestaan kunnes saa toimimaan?
Rasvaat sen suodattimen tiivisteet, ja imet kuvan osoittamasta kohdasta niin että virtaa kunnolla dieseliä. Ei sitä kannata erikseen tehdä väärin ja yrittää oikoa. :)
-
Ok, kiitos ohjeista. Ristiriitaisia ohjeita kyllä netti pullollaan, kun jossain sanotaan että ei tarvi erikseen ilmata ja jotkut taas sanovat että pitää.
Volvon koneella varustettuja ei tarvitse ilmata vaikka järjestelmä olisi tyhjä, koska niissä on siirtopumppu tankissa. Niissä riittää virtojen käyttäminen päällä joitain kertoja. Näissä pikkukoneissa ei ole pumppua.
-
Volvon koneella varustettuja ei tarvitse ilmata vaikka järjestelmä olisi tyhjä, koska niissä on siirtopumppu tankissa. Niissä riittää virtojen käyttäminen päällä joitain kertoja. Näissä pikkukoneissa ei ole pumppua.
Hyvä lisäys! :)
-
Pienemmissä on polttoainepumpussa (moottoritilassa) matalapainepuolella syöttöpumppu joka imee tuon polttoaineen säiliöstä polttoainepumpulle joka taas syöttää polttoaineen korkeapaineella suuttimille.
Isommissa taas on matalapainepuolella pumppu tankinpäässä joka tuuppaa polttoaineen suihkutuspumpulle
Isommissa riittää suodattimen vaihdon jälkeen ihan pitkä startti ja tuo pumppu (tankissa) täyttää sekä ilmaa matalapainepuolen.
Pienissä on hankalampi kun suodattimen poistaa, se hörppää ilmaa putkistoon sekä korkeapaine että matalapainepuolelle joka tyssää käynnistyksen. Se käynnistyy kyllä sillä löpöä on jonkinverran putkissa ennen suuttimia mutta pumppu ei pysty paineistaa polttoainetta kun on vain ilmaa.
Imupumppu kerää tankista aina virrat päällä polttoainetta sykäyksittäin ja täyttää kyllä suodattimen mutta ei ole järkeä sitä noin tehdä sillä ei tuo auto välttämäti siltikään käynnisty.
Videoilla näkyy kun suodatinkotelo täytetään polttoaineella ja ilmataan matalapaineen puoleinen linja suodattimen puolelta mutta tuolta suodattimesta eteenpäin jää ilmatasku putkeen joka voi tyssätä käynnistyksen.
Jos hyvin menee kun starttaa ensikerran tällä tavoin ja pitää hyvin kierroksia, saattaa ilma poistuakin ja auto hörähtää käymään takkuilun jälkeen.
Eli kuten sanoin, laita alipainepumppu paluuputken liittimeen ja imu päälle. käännä virrat hetkeksi päälle ja sammuta ja ime niinkauan kun löpöä tulee tällöin on takuuvarmasti putkisto ilmattu. Ei se sieltä mitään riko ellet nyt tajuttomasti painetta pumpussa pidä. Menee muutama sekunti kun alkaa löpöä tulla
-
Pienemmissä on polttoainepumpussa (moottoritilassa) matalapainepuolella syöttöpumppu joka imee tuon polttoaineen säiliöstä polttoainepumpulle joka taas syöttää polttoaineen korkeapaineella suuttimille.
Isommissa taas on matalapainepuolella pumppu tankinpäässä joka tuuppaa polttoaineen suihkutuspumpulle
Isommissa riittää suodattimen vaihdon jälkeen ihan pitkä startti ja tuo pumppu (tankissa) täyttää sekä ilmaa matalapainepuolen.
Pienissä on hankalampi kun suodattimen poistaa, se hörppää ilmaa putkistoon sekä korkeapaine että matalapainepuolelle joka tyssää käynnistyksen. Se käynnistyy kyllä sillä löpöä on jonkinverran putkissa ennen suuttimia mutta pumppu ei pysty paineistaa polttoainetta kun on vain ilmaa.
Imupumppu kerää tankista aina virrat päällä polttoainetta sykäyksittäin ja täyttää kyllä suodattimen mutta ei ole järkeä sitä noin tehdä sillä ei tuo auto välttämäti siltikään käynnisty.
Videoilla näkyy kun suodatinkotelo täytetään polttoaineella ja ilmataan matalapaineen puoleinen linja suodattimen puolelta mutta tuolta suodattimesta eteenpäin jää ilmatasku putkeen joka voi tyssätä käynnistyksen.
Jos hyvin menee kun starttaa ensikerran tällä tavoin ja pitää hyvin kierroksia, saattaa ilma poistuakin ja auto hörähtää käymään takkuilun jälkeen.
Eli kuten sanoin, laita alipainepumppu paluuputken liittimeen ja imu päälle. käännä virrat hetkeksi päälle ja sammuta ja ime niinkauan kun löpöä tulee tällöin on takuuvarmasti putkisto ilmattu. Ei se sieltä mitään riko ellet nyt tajuttomasti painetta pumpussa pidä. Menee muutama sekunti kun alkaa löpöä tulla
Tuossa aloittajan videolla suodatin laitetaan kuivana polttoainelinjaan eikä ilmata lainkaan. Takaan ja vannon, että vaikka starttaat maailman tappiin, niin 1,6d ei lähde käyntiin ilman ilmausta. Nimim. kokeiltu on.
Ranskalaisissa sisarmalleissa on polttoaineputkeen laitettu perämoottorista tuttu kumipalje ilmausta varten. Premium-merkistä se on jätetty varmuuden vuoksi pois, jotta käytettäisiin valtuutettuja huoltopalveluita.
-
Samanlainen perämoottoripumppu ku liittää siihen paluulinjaan ja pumppaa suodattimen täyteen niin lähtee hyvin käyntiin. Itse olen nyt 4 vuotta niin tehny ja ei koskaan mitään ongelmia. Volvolla niillä on joku sähköinen erikoispumppu mitä laitetaan siihen ja pumpataan. Kerran kysyin että kuinka kauan merkkihuolossa menee aika ku vaihtaa ja vastaus oli että ohjeaika on noin kaksi tunti josta yksi tunti menee siihen pumppaukseen.
Ite vaihdan ton suodattimen alle puolessa tunnissa ilman mitä erikoispumppuja.⁹
-
Tuossa aloittajan videolla suodatin laitetaan kuivana polttoainelinjaan eikä ilmata lainkaan. Takaan ja vannon, että vaikka starttaat maailman tappiin, niin 1,6d ei lähde käyntiin ilman ilmausta. Nimim. kokeiltu on.
en ole aloittajan linkkiä katsonut kuin nyt vasta, ei tuo tuolla käymään lähde ja en ole sitä väittänytkään. Jos tuo ilmataan suodattimelta kuten viestissä sanoin se saattaa lähteä käymään, kuitenkin kierrokset pitää olla kovat jotta kun kone yskäsee se ei sammu. Tässä linkissä täytetään suodatin (sotkuista hommaa) polttoaineella https://www.youtube.com/watch?v=un6rz8kVqKM (https://www.youtube.com/watch?v=un6rz8kVqKM) joissain videoissa se ilmataan eli alipaineella täytetään suodatin suodattimen menopuolelta. Tällöin kuitenkin paineputkessa ja jakoputkessa sekä ennen suttimille meneviä putkea saattaa olla ilmaa joka voi sammuttaa koneen. Ei siinä montaa kuplaa tarvi olla kun suuttimet ei toimi
Helpoin ja varmin on kuitenkin se, että se ilmataan moottorin takaa paluupuolelta jolloin kaikki ilma poistuu varmasti ja menee kierrosta lopulta tankkiin ja poistuu.
Ei tuo tarvi erikoispumppuja kuten graggi sanoi, käy vaikka ite imien jos vain jaksaa. pääasia, että saat alipaineen jotta löpö virtaa. Tuo kuiten aloittajan mainitsema jarrjujen ilmauslaite on sika kätevä ja muutama sekunti kun on ilmattu. Itseasiassa aika menee juurikin suodattimen vaihtamiseen ja se ei vie kuin vartin, toki täällä foorumissa se tehdään nopeamminkin mutta sillä ei ole merkitystä ;)
Volvocarssille kuitenkin tuo ohje on jota käytän itse myös emännän 1.6D:n suodattimien vaihdossa.
Tee sillä, et mitään riko. Volvon huollossa itseasiassa käyttävät sovitinta 9997420 joka liitetään juurikin tuonne paluupuoleen mutta sitä ei tarvi.
Jos haluat helpotusta tuleviin vaihtoihin tilaa finjectorilta https://www.finjector.com/pikaliittimet-247 (https://www.finjector.com/pikaliittimet-247) pikaliitin ja tee valmiiksi letku paluun yhdistämiseksi niin se on helppo aina laittaa. Pikaliittimillä nuo letkutkin autossasi on :)
Ranskalaisissa on toden totta palje jota pumppaamalla ilmataan, itsellä moinen oli partnerissa. korealaisissa on myös pumppu suodatinjalassa. Nämä helpottaa paljonkin vaihtamista ja en ymmärrä miksi volvo ei ole laittanut vastaavia. uusissahan on tosiaan itseilmaavat joten se kuitenkin helpottaa
-
Kiitoksia hyvistä neuvoista
-
Itse kun useamman kerran vaihtanut niin suodattimen lähtöliittimestä imenyt sen aikaa imupumpulla, että polttoaine tulee läpi. Sitten vain käyntiin. Ei ongelmaa käynnistyksessä.
-
en ole aloittajan linkkiä katsonut kuin nyt vasta, ei tuo tuolla käymään lähde ja en ole sitä väittänytkään. Jos tuo ilmataan suodattimelta kuten viestissä sanoin se saattaa lähteä käymään, kuitenkin kierrokset pitää olla kovat jotta kun kone yskäsee se ei sammu. Tässä linkissä täytetään suodatin (sotkuista hommaa) polttoaineella https://www.youtube.com/watch?v=un6rz8kVqKM (https://www.youtube.com/watch?v=un6rz8kVqKM) joissain videoissa se ilmataan eli alipaineella täytetään suodatin suodattimen menopuolelta. Tällöin kuitenkin paineputkessa ja jakoputkessa sekä ennen suttimille meneviä putkea saattaa olla ilmaa joka voi sammuttaa koneen. Ei siinä montaa kuplaa tarvi olla kun suuttimet ei toimi
Helpoin ja varmin on kuitenkin se, että se ilmataan moottorin takaa paluupuolelta jolloin kaikki ilma poistuu varmasti ja menee kierrosta lopulta tankkiin ja poistuu.
Ei tuo tarvi erikoispumppuja kuten graggi sanoi, käy vaikka ite imien jos vain jaksaa. pääasia, että saat alipaineen jotta löpö virtaa. Tuo kuiten aloittajan mainitsema jarrjujen ilmauslaite on sika kätevä ja muutama sekunti kun on ilmattu. Itseasiassa aika menee juurikin suodattimen vaihtamiseen ja se ei vie kuin vartin, toki täällä foorumissa se tehdään nopeamminkin mutta sillä ei ole merkitystä ;)
Volvocarssille kuitenkin tuo ohje on jota käytän itse myös emännän 1.6D:n suodattimien vaihdossa.
Tee sillä, et mitään riko. Volvon huollossa itseasiassa käyttävät sovitinta 9997420 joka liitetään juurikin tuonne paluupuoleen mutta sitä ei tarvi.
Jos haluat helpotusta tuleviin vaihtoihin tilaa finjectorilta https://www.finjector.com/pikaliittimet-247 (https://www.finjector.com/pikaliittimet-247) pikaliitin ja tee valmiiksi letku paluun yhdistämiseksi niin se on helppo aina laittaa. Pikaliittimillä nuo letkutkin autossasi on :)
Ranskalaisissa on toden totta palje jota pumppaamalla ilmataan, itsellä moinen oli partnerissa. korealaisissa on myös pumppu suodatinjalassa. Nämä helpottaa paljonkin vaihtamista ja en ymmärrä miksi volvo ei ole laittanut vastaavia. uusissahan on tosiaan itseilmaavat joten se kuitenkin helpottaa
Ei tarvikaan mitään erikois pumppua, mutta ku eka kerta bilialta ostin suodatin niin myyjä sanoi että tota suodatinta EI PYSTYY KOTONA VAIHTAA koska tarvii volvon oma pumppu että saa ilmattua ja että sillä pumpulla imetään tunnin verran että saadaan kaikki ilma pois.
-
Pakko kysyä kun itsellä näköjään hieman erilainen moottori mitä tuossa yhdessä kuvassa jonka joku laittoi.
Tuossa minun kuvan osoittamassa paikassa oletan olevan polttoaineletkut, mutta kumpi noista on se paluu? Vihreä vai valkoinen? Vai olenko ihan hakoteilla, Heh..
(https://i.ibb.co/C58tNss/IMG-20200401-193405.jpg) (https://ibb.co/C58tNss)
-
Pitäisi olla vihreä, valkoisen pitäisi olla tulo säiliöltä ja jatkaa suodattimelle, seuraa letkua
-
Ohuempi on paluu, eli vihreästä ohuemmasta imaset niin imee suodattimen ja pumpun ilmoista pois. :)
-
Tuli tässä mieleen että kun Volvo suosittelee polttoainesuodattimen tyhjentämistä 20tkm/vuosittain ja vaihto taas 60tkm/3 vuoden välein, niin onko tuon ohjeen noudattaminen Suomen oloissa järkevää? Jotkut vissiin vaihtavat vuosittain suodattimen. Minulla viimeksi vaihdettu 2019 maaliskuussa, vielä ei ainakaan ole oireillut. Uusi suodatin tosin mulla on jo kun ostin saksasta varaosia kun oli alennuksessa.
-
Kaveri on tarkka vaihtaan joka vuosi suodattimen ja itse teen sen 3 - 4 vuoden välein. Välillä ei tarvi päästää mahdollista vettä pois. Toki riippuu hieman kuinka usein vähillä polttoaineella ajelee joka kaiketi hieman lisää kosteutta. Itse en ole katsonut tarpeellisesksi tähän mennessä aukoa vedenerotin nippaa vaan muutamanvuoden välein vaihtaa suodattimen.
Tuossa on hieman keskustelua https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=96741.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=96741.0)
-
Niin juu. No tuolla suodattimella olen kerinnyt ajelemaan n.25tkm että ehkä en vielä vaihda kuitenkaan. Ihan vissiin riittää kun avaa sitä ilmausruuvia niin vedet pääsee ulos suodattimesta, tarviiko letkuja irrotella ja ilmata uudestaan? Kiitos
-
Niin juu. No tuolla suodattimella olen kerinnyt ajelemaan n.25tkm että ehkä en vielä vaihda kuitenkaan. Ihan vissiin riittää kun avaa sitä ilmausruuvia niin vedet pääsee ulos suodattimesta, tarviiko letkuja irrotella ja ilmata uudestaan? Kiitos
Tarvitsee.
Pösöllä suomessa joka huollossa näissä polttoaineen suodattimen vaihto, 60tkm pitkä aika kyseisellä filtterillä.
-
No tulipahan nyt tyhjennettyä suodatin ja ilmattua. Onnistui hyvin just tuosta paluulinjasta. Ei ongelmia käynnistyksessä. Siitä en tiedä oliko mitään käytännön hyötyä tosta pelkästä tyhjentämisestä mut tulipahan tehtyä. Tosiaan joku mainitsi nuo pikaliittimet Finjector ilta, semmosen tilasin ja helpottaa tosiaan työtä paljon, vaikka ei varmaan pakollinen olekaan
-
Hei,
Itse tein juuri niin kuin Petrik0 sanoi, eli apparin puolelta vihreä liitin irti koneen päältä ja imin sieltä niin kauan kuin tuli pelkkää dieseliä, eikä kuplia näkynyt.
Kävin motonetistä ostamassa bensapumpun (samanlainen ku veneiden bensaletkuissa käytetään) joka laitetaan letkun väliin, maksoi 4,99€ ja siihen letkua 2m maksoi 3,99€ jostai tosiaan jäi puolet ylimääräiseksi.
Sitten hain Finjectori:lta liittimen letkun päähän, eli pelkästään yhden tuollaisen suoran letkuliittimen, kuin tuossa koneen päällä oleva vihreä liitin. Sen laitoin pumpun toiseen letkuun ja toinen pää sit siihen vihreeseen littimeen koneen päälle. Pumppausta alle minuutti niin tuli pelkkäää nestettä ilmen kuplia, tätä jatkoin hetken että varmasti meni tankkiin ilmat. Sen jälkeen pumppu pois ja käyntiin, ei ongelmia.
Kaikki tarvikkeet siis n. 15€ kaupasta haettuna.
Yritin oikoa eilen, ja kokeilin täyttää pelkän uuden suodattimen, mutta ei suostunut käymään vaan sammui. Olisi ehkä saanut toimimaan rankemmalla kaasulla mutta se stumppas juuri väärään aikaan enkä ollu hereillä, sen jälkeen ei ollut toivoakaan saada käyntiin. Mutta toi Petrik0:n ohje toimii varmasti ja on todella helppo ja nopea ratkaisu järjestelmän ilmaamiseen.