Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: VolvoV70/2.4 - 01.04.2020, 21:13:45
-
Hommasin harrasteautoksi otsikon mukaisen 850 10 venttilisen automaatin vm -96. Tiedossa oli nelospytyn puristuksen puute (6). Autoon sain leiman kertaheitolla ja päästöt olivat hyvät.
Virranjakajan kansi puhdistettu ja pyörijän pinnat ehostettu. Tulpat ja öljyt vaihdettu.
Kylmäkäynnistys hetken käy kuin neljällä pytyllä, mutta reagoi nopeasti kaasupolkimeen ja suuremmilla kierroksilla käy nätisti, samoin tyhjäkäynti lämpimänä on hyvän kuuloista.
Eturenkaissa hieman vuotoa, muttei ihan tyhjänä alla pyörinyt. (Hieman lisääntynyttä vierintä vastusta)
Polttoainemittari laskee silmissä. Kun tripissä oli 38 km, niin viisari siellä 70 ja 50 puolivälissä ja nyt tripissä 92km ja pa-mittari karvan yli 50l.
Voiko pelkkä mahdollinen venttiili, männänrengas vaurio nelospytyssä nostaa kulutusta noin paljon? Tosin jätin aamulla auton tyhjäkäynnille hetkeksi autotallissa käynnin ajaksi ja tienoon oli täyttänyt palamattoman bensiinin tuoksu? Voiko ryyppy olla jumissa tms?
Kiitos asiallisista vastauksista ja anteeksi tyhmä kysymykseni.
-
Polttoainemittari laskee todellisuutta nopeammin ainakin omassa yksilössäni, kannattanee tankkaamalla mitata kulutus. Kyllähän tuommoisen saa helposti viemään vaikka ~15 litraa satasella, jos on paljon pätkäajoa kylmänä.
-
Mulla 10v 140hp kasipätkässä vm 94 viimeisen kahden kuukauden aikana kulutus nousi 10l/100km -> 11.5l/100km ja öljynkulutus kasvoi 1l tonnilla -> 2l tonnilla. Sit rupes öljy kärymään ja alavääntö häviämään ja puristusmittauksessa oli 2 sylinteriä poissa pelistä, moottoritiellä jaksoi kyllä hyvin vetää mutta valoista oli vaikea lähteä.