Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Mr.Lordi - 02.04.2020, 08:23:40

Otsikko: Volvo 240 laatikon paino ym.
Kirjoitti: Mr.Lordi - 02.04.2020, 08:23:40
Tuli toteutettua sitten se pitkäaikainen haave ja ostettua 240.
Ruostetta on sopivan paljon, ja kytkin ottaa aika ylhäällä kiinni, niin levyn vaihto varmaan edessä. (470000km ja vanhus ajanut ;D)
Lueskelin jo vanhoja viestejä täältä ja onnistuu ilmeisesti alakautta ko.homma, niin olisi kiva tietää että paljonko M47 laatikko painaa kun sen sieltä pudottaa?
Vai uskaltaisko säätää kytkinpolkimen liikettä? kytkin ei kuitenkaan kärtsää tai ulvase mäkilähdössäkään vaikka "pommittaisi". Ex-micrassa kytkin otti kans ylhäällä kiinni ja jäi välillä rollottamaan jos oli paha paikka. Polkimen säädöllä paheni vaan. No se rottelo meni kiertoon..
Otsikko: Vs: Volvo 240 laatikon paino ym.
Kirjoitti: The_OttoB - 02.04.2020, 17:10:54
Hallitunkilla ottaa alas.
Otsikko: Vs: Volvo 240 laatikon paino ym.
Kirjoitti: puliukk0 - 02.04.2020, 18:33:54
Yhtä keveä kuin askin väännönkestokin. Ei siis paljoa paina vaihdelaatikoksi.
Otsikko: Vs: Volvo 240 laatikon paino ym.
Kirjoitti: Huikkoster - 02.04.2020, 18:40:40
Itse vaihdoin 940:n kytkimen ja kampiakselin stefan nurmikolla alle kolmeen tuntiin. Keulaa vaan riittävän ylös että mahtuu työskentelmään. Riuskempi asentaja ottaa laatikon mahan varaan ja ihan lihaksilla jumppaa mutta kyllä se hallitunkki helpompi on.

Tästä nyt on useampi vuosi mutta:
-Kardaanin etupätkä irti.
-Pakkivalon piuha irti.
-Vaihdekeppi irti siirtotangosta (liitoskohdassa pieni kuusiokoloruuvi joka pitää akselitappia kiinni.
-kytkinvaijeri irti.
-laatikon tukipalkki irti ja laskee hallitunkilla alaspäin.
-Lootan kiinnityspultit irti. Ylhäällä olevan saa hyvin kun laatikon takapää on laskettu alas. Pitkillä jatkoilla pääsee avaamaan laatikon yli.
Sitten loota onkin jo irroitettavissa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 laatikon paino ym.
Kirjoitti: injector - 02.04.2020, 21:42:33
Itse vaihdoin 940:n kytkimen ja kampiakselin stefan nurmikolla alle kolmeen tuntiin. Keulaa vaan riittävän ylös että mahtuu työskentelmään. Riuskempi asentaja ottaa laatikon mahan varaan ja ihan lihaksilla jumppaa mutta kyllä se hallitunkki helpompi on.

Tästä nyt on useampi vuosi mutta:
-Kardaanin etupätkä irti.
-Pakkivalon piuha irti.
-Vaihdekeppi irti siirtotangosta (liitoskohdassa pieni kuusiokoloruuvi joka pitää akselitappia kiinni.
-kytkinvaijeri irti.
-laatikon tukipalkki irti ja laskee hallitunkilla alaspäin.
-Lootan kiinnityspultit irti. Ylhäällä olevan saa hyvin kun laatikon takapää on laskettu alas. Pitkillä jatkoilla pääsee avaamaan laatikon yli.
Sitten loota onkin jo irroitettavissa.

Huomattavasti helmpompi itsestä ottaa syliin laatikko, kuin rueta tunkin kanssa saikkaamaan. Kuten myös takaisin laitto. Mikäli hifistelee, tunkkiin viitti tehä kunnon telineen ja + ois säädettävät kallistykset. Toki jos nosturilla tekee, kaikista nopein ja mukavin

Kannattaa kannen ja tulipellin väliin pehmikettä laittaa nii ei tuu jälkiä. Kuitenkin kone taipuu melkoisittain taaksepäin, tässä savotassa
Paitsi jos toisen tunkin laittaa pitämään öljypohjasta moottoria
Otsikko: Vs: Volvo 240 laatikon paino ym.
Kirjoitti: puliukk0 - 02.04.2020, 22:19:00
Kannattaa kannen ja tulipellin väliin pehmikettä laittaa nii ei tuu jälkiä. Kuitenkin kone taipuu melkoisittain taaksepäin, tässä savotassa
Paitsi jos toisen tunkin laittaa pitämään öljypohjasta moottoria

Jep, äkkiä saa 940 jakajankannen rikki.

Se aski on aika "kevyt" niin pystyy kyllä sylissäkin pitämään auton alla, eli samaa mieltä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 laatikon paino ym.
Kirjoitti: Mr.Lordi - 03.04.2020, 11:10:54
Kuulostaa lupaavalta jos laatikko on niin kevyt että pystyy käsin kantamaan. Ei ole betonilattiaa tai nosturia saatavilla, niin pitää nyrkkipajamalliin hoitaa homma. Koitan vielä kytkintä säätää ennen kuin rupean aukomaan. Ja muutenkin odottaa kesään ettei tarvitse kädet sinisinä puuhata.