Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: volvo95 - 02.04.2020, 19:19:16
-
Volle 960 vm.-95 alkoi tuossa pari viikkoa sitten oireilemaan, ajon jälkeen tyhjäkäynti laski noin 500 kierrokseen josta pikkuhiljaa nousi normaaliin.
kovemmat oireet tällä viikolla, ei käy tyhjäkäyntiä, pysyy kaasua härnäämällä käynnissä. Liittimet putsattu, ei imuvuotoja.
Otin sitten massamittarin liittimen irti ja lähti käyntiin, kierrokset vaeltaa, laskee tosi hitaasti menee kuitenkin normaaliin tyhjäkäyntiin ja käy
aika tasaisesti. Toimiiko jollain perusasetuksilla. Oma päätelmä että massamittari sökö, olenko oikeassa ja mistä tuon löytää. Olen etsinyt ja
tuntuu olevan hakusessa.
-
Vaikea sanoa mikähän auto ja millä moottorilla kyseessä?
-
Volvo 960 vm-95 2,5l koneella
-
Ilmeisesti -012 loppuinen mittari? Ehjät on erittäin harvinaisia. Jopa kuluneet käytetyt tuppaavat olevan harvinaisia nykyään.
Signaalin ja maan välistä pitäisi varmaan tulla se joku 2.3v tyhjäkäynnillä. Joku muu korjaa jos tinakoneen tyhjäkäynti voltit on eri kuin vinokoneessa. :)
-
Massamittarin numero, 0 280 213 025 Bosh. Putsasin kapineen sille tarkoitetulla aineella, toimi niin että pysyi käynnissä, tyhjäkäynti oli epä
tasainen. Otin liittimen irti käynti tasoittui.
-
Eli eikös se ole ny motronic 4.4:stä joten autosi on osiltaan -96 vuotinen. Eli tarvitset imm:n 96-98 vuosimalleista. Vai onko ne vaihtokelpoisia keskenään?
-
Foorumin kierrätyskeskukselta löytynee käytetty osa. ;)
-
Eli eikös se ole ny motronic 4.4:stä joten autosi on osiltaan -96 vuotinen. Eli tarvitset imm:n 96-98 vuosimalleista. Vai onko ne vaihtokelpoisia keskenään?
025 on kyllä ihan vanhemman toi harvinaisempi immu
-
Toisessa topicissa on sitten väärää tietoa :-\.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=80656.msg1061119728#msg1061119728
-
Toisessa topicissa on sitten väärää tietoa :-\.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=80656.msg1061119728#msg1061119728
Ihan oikeaa tietoa jos osaa tulkita...
-012 ja -025 on mahdollisesti yhteensopivia keskenään SEKÄ 940 LH:lle, tätä ei tiedetä varmaksi.
Vieläkin uudemmissa 960/x90 on ihan täysin eri ilmamassamittari (850 tyylinen filmi immu).
-
Terve!
Löysin ruotsista vähän käytetyn massamittarin, poika asuu ruotsissa hommasi sen minulle. Laitoin tänään paikalleen, nollasin vikakoodit lähti hienosti käyntiin mutta ei oikein pysynyt tyhjäkäynnillä kunnes kone oli käynyt noin minuutin tai kahden minuutin verran että vähän lämpesi.
Sen jälkeen pelasi hyvin käynti tasainen veto tallella eikä nykinyt. Kävin toisen kerran ajamassa, kone oli jäähtynyt mutta ei kylmä, hyvin toimi.
Mistä moinen, moottorinohjaus, joku anturi. Ei vika koodeja.
-
Akku kannattaa ottaa irti ennenkuin vaihtaa osia. Siellä oli vanhan ilmamassamittarin sopeutumat ja nyt uudella mittarilla säädöt oli pahasti pielessä. Se opetteli ne uudestaan
-
Jatkoa edelliseen, putsasin tyhjäkäyntimoottorin ja liittimet. Tänään kun käynnistin lähti hyvin käyntiin mutta hetken päästä kavi kuin #ryyppy#
ei toimisi piti kaasulla härnätä jotta pysyi käynnissä, sitte kun lämpesi vähän ei mitään ongelmia, käynti tasainen, tyhjäkäynti normaali ja tasainen, veto tallella. Koneen ollessa lämmin kun käynnistää toimii niin kuin pitääkin.
-
Edelliseen jatkoa, putsasin tyhjäkäyntimoottorin uudestaan immin pesuun tarkoitetulla aineella, tuli sellasta mustaa karstaa ja nyt toimii tyhjäkäynti.
Toinen ongelma joka tuli talvella lämppärin kennon vaihdon jälkeen, automaati ilmastoinnin lämmön kun sääti 22 astetta kabiinin lämpö oli sopiva mutta nyt pitää laittaa 25 astetta jotta on sama kuin aikaisemmin. Kenno laukesi aiemmin tehdyn korjauksen takia eli nesteet tuli jalkatilaan ja kabiini oli kuin höyrysauna. Onko kattovalossa anturi tai jossain muualla lämpötilan mittaukseen, voisiko se paksu höyry vaikuttaa siihen tai onko useampia antureita.
-
Automaatti ilmastoinnin haistaja löytyy siitä kattovalon sisältä.
-
Edelliseen jatkoa, putsasin tyhjäkäyntimoottorin uudestaan immin pesuun tarkoitetulla aineella, tuli sellasta mustaa karstaa ja nyt toimii tyhjäkäynti.
Toinen ongelma joka tuli talvella lämppärin kennon vaihdon jälkeen, automaati ilmastoinnin lämmön kun sääti 22 astetta kabiinin lämpö oli sopiva mutta nyt pitää laittaa 25 astetta jotta on sama kuin aikaisemmin. Kenno laukesi aiemmin tehdyn korjauksen takia eli nesteet tuli jalkatilaan ja kabiini oli kuin höyrysauna. Onko kattovalossa anturi tai jossain muualla lämpötilan mittaukseen, voisiko se paksu höyry vaikuttaa siihen tai onko useampia antureita.
Omassa-95_ssä haistelija-anturi on poikki,yritin liimata pikaliimalla,mutta hajosi uudestaan kiinnityksessä.Oikein hankala,vielä kun putkessa ei ole löysää.
Vaikuttanee ilmastoinnin tehoon?
imuilma siinä käy.
Monta vuotta olen kuullut ilman huminan,ja olen luullut että tulee tyhjäkäyntiääni oven tiivisteistä tms.
En ole kysynyt siniseltä osaa,vielä..
Että jos sen osan tarkastat?
-
OK, kiitos vastauksista täytyypä tutkia
-
Muistaakseni siinä lämppärikennossa melkeen kiinni on yksi ilman lämpötila-anturi, jos se menee glykolista (kuivuu siihen päälle kököksi) likaiseksi näyttää väärin.
Omassa hajos kenno ja anturin putsauksen jälkeen toimi taas aut. ilmastointi järkevästi, tai niin järkevästi kuin se nyt volvossa toimiikaan.
-
Mennäänpä uudelleen tyhjäkäynti asiaan, kylmäkäynnistys normaali mutta ei pysy tyhjäkäynnillä, muuten kuin kaasulla vähän härnäämällä
noin minuutin parin verran kunnes kone vähän lämpenee, saako liikaa polttoainetta, tuntuu kuin kävisi ryyppy päällä. Sitten toimii normaalisti kun ajelee, tuli uusi oire, maantie ajossa kun hiljentää moottorijarrulla kone sammuu kun käynnistää taas toimii. Testasin ilman moottorijarrutusta, ei sammu, taajama-ajossa pienillä kierroksilla ei ongelmia vedot tallella.
- massamittari uusittu
- tyhjäkäyntimoottori toimii
- kaasuläpän asentoanturi toimii
- mootorin ohjauksen läpöanturi toimii
- liittimet putsattu
Voiko EGR- venttiili olla viallinen, sopiiko oireet siihen?, polttoainesuodatin?.
Tähän juttuun liittyen tuli vikakoodi, polttoaineseos liian laiha/liian rikas tyhjäkäynnillä.
Samat edellämainitut oireet alkoi uudelleen kun nollasin vian, sama vika tuli uudelleen muutaman käynnistyksen jälkeen.
En sitten kuitannut vikaa pois ja seuraavana päivänä eka startin jälkeen kävi niin kuin kutos koneen pitääkin, ei ongelmia
veto tallessa.
Testasin kuittaamalla vian pois, samat oireet kunnes vika tuli uudelleen, jätin vian päälle ja toimii niin kuin pitääkin.
Mikä voi olla syynä moiseen?
-
Tullut jonkin verran tuon egr´n kanssa painittua ja tullut siihen käsitykseen ettei tuon toiminta tai toimimattomuus näy koneen toiminnassa mitenkään. Vikavalo kyllä syttyy jossain vaiheessa ellei egr-venttiilin yhteydessä olevalta lämpöanturilta tule rajaarvojen välillä olevia lukemia jollain aikavälillä. Mitkä nuo määritykset on, niin on jäänyt vähän epäselväksi. Välillä riitti 5km´n ajo ja välillä 50km.
Jos tuo egr-venttiili olisi jumittunut aukiasentoon ja yhteys pakosarjasta olisi koko ajan maksimissa, niin saattaisiko sillä olla vaikutusta? Tuotakin olisi helppo kokeilla laittamalla tukkeeksi esim jokin noista pienistä centin kolikoista siihen kaasuläppäkotelolle nousevan putken laipan väliin. Tällä konstilla suljin aikoinaan omani kun poistin systeemin.(ja lämpöanturin signaalin korvasin kiinteällä vastuksella)
-
Itsellä noi puolien johdot kiusas ja myöhemmin kampikammion asentotunnistin,välillä kävi ok joskus kierrokset vaelteli tyhjäkäynnillä välillä ei.Joku väliin jäänyt kipinä teki tota ja toi tunnistin myös