Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tumin volvo - 03.04.2020, 20:37:18
-
Tuli tankattua 50-50 suhteessa bensaa dieselin tankkiin. kone on 2,0D 4 sylinterinen fordin peruja.
Kuinka tuon tankin saa tyhjennettyä?
Imuletku ei toimi ellei jollain ole tähän jotain vinkkiä.
Onko muuta mahdollisuutta tyhjentää tankki kuin irrottaa se?
t: tumi
-
Jos on hyvä pumppu, niin tankin voi imeä lähes tyhjäksi polttoainesuodattimen imuletkusta.
-
Millasen pumpun tuo tartteis? Käykö öljyn imupumppu käsi/paineilmakäyttöisenä?
Riittääkö että saa alipaineen muodostettua pumpulla?
Tosi heikosti löytyy ohjeita mistään mediasta
-
Millasen pumpun tuo tartteis? Käykö öljyn imupumppu käsi/paineilmakäyttöisenä?
Riittääkö että saa alipaineen muodostettua pumpulla?
Tosi heikosti löytyy ohjeita mistään mediasta
Joku öljynimupumppu, mielellään muu kuin käsikäyttöinen.
Pieniä ovat putket, mutta ajan myötä tyhjenee kait lappamallakin, kunhan vaan saa lapon käyntiin.
-
Sain vinkin tehokkaalle tyhjennykselle. Irrotin tuloputken pumpulle menevästä putkesta ja paineilmalla toimiva imupumppu kiinni tuohon tuloputkeen. Tyhjeni muuten nopeasti koko tankki.
Vaihdoin polttoainesuodattimen samalla.
Tankki täyteen uutta dieseliä ja käynnistämään. Lähti käyntiin niillä polttoaineilla jotka oli pumpulla. Kone sammui eikä enää lähtenyt käyntiin.
Ei ole vikakoodin lukijaa mutta epäilys että ongelma reilin painemittauksessa.
Täytyy jatkaa tutkintaa
-
Imet vaan vielä ilmat pois linjasta samalla tavalla, niin hörähtää heti käyntiin.
-
täytyy kokeilla vielä tuokin. Polttoaine kyllä nousi pumpulle menevälle putkelle. Näkee hyvin kun on läpinäkyvä putki.
Voihan siellä olla vielä ilmaa kun tankin pumppu vain pumpannut tuon linjan täyteen
-
Suodatin täyteen, kun asennetaan.
-
täytyy kokeilla vielä tuokin. Polttoaine kyllä nousi pumpulle menevälle putkelle. Näkee hyvin kun on läpinäkyvä putki.
Voihan siellä olla vielä ilmaa kun tankin pumppu vain pumpannut tuon linjan täyteen
Näissä PSA koneissa ei ole tankissa pumppua ja siksi polttoainelinja täytyy ilmata. Imet siis suodattimen läpi kunnes tulee pelkkää polttoainetta.
-
Suodatin täyteen, kun asennetaan.
Miten olet itse tuon toteuttanut näissä malleissa? Joskus kokeilin niin aika sotkuista puuhaa oli kun kuiva suodatin ei imassutkaan kupillista naftaa itseensä :2funny:
Näissä PSA koneissa ei ole tankissa pumppua ja siksi polttoainelinja täytyy ilmata. Imet siis suodattimen läpi kunnes tulee pelkkää polttoainetta.
+1 ei ilmaannu itsestään nämä PSA-koneiset ihan helposti, aina olen paluulinjan nipasta imenyt imulaitteella ilmat pois ja laakista käyntiin.
-
Kiitos isosti Hessulle ja Jannelle vinkeistä.
Eli yksinkertaisuudessaan näin.
1. Kun tankki pitää tyhjentää syystä tai toisesta. Irrota tulolinjan putken liitin koneen etupuolelta. Se jossa on keltainen lukkosalpa liittimessä. Purista ja paina niitä kahta ohutta sankaa jotta lukkopanta vapautuu. Irrota KP-pumpulle menevä läpinäkyvä putki. Aseta esim. paineilmakäyttöisen imupumpun imuletku tuloputken naarasliittimeen ja pumppaa polttoainesäiliö tyhjäksi.
2. Vaihda polttoainesuodatin. Omassa V70 2008 2.0D versiossa suodatin on oikealla puolella autoa tankin takana. Muovinen suodatin säiliö kuten konehuoneessa öljyn suodattimen säiliö. Hylsy taisi olla jotain 27mm. Avaa säiliön pohja ja kaada polttoaine jäteneste kanisteriin. noin 1 dl nestettä. Vedä paperinen suodatin patruuna alaspäin ja vaihde uusi patruuna. Vaihda säiliön kanteen uusi tiiviste ja asenna uusi patruuna. Kierrä kunnes kansi on kiinni
3. Täytä tankki uudella dieselillä
4. Ime konehuoneesta tulolinjasta (jossa se keltainen liitin) ilmat pois kunnes nestettä tulee reilusti. Samalla suodatin täyttyy. Suodatinta ei tarvitse täyttää erikseen. Liitä keltainen liitin tulolinjaan kiinni
5. Irrota punainen liitin, joka on paluulinjan putkessa. Liitä imupumppu korkeapainepumpulta tulevaan urosliittimen päähän ja ilmaa korkeapainepumpun läpi tuleva linja kunnes tuloputkessa ei näy ilmakuplia. Sulje paluulinjan liittimet yhteen
6. Käynnistä moottori
Toivottavasti tämä ohje helpottaa näiden ford-PSA koneilla olevien Volvon omistajien elämää ja vähentää armotonta vitutusta
-
Pääasia, että tuli kuntoon eikä ehtinyt tulla isompaa tuhoa.
Oppia ikä kaikki.