Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Peltitu - 04.04.2020, 19:34:37
-
Tervehdys kaikille.
Olisiko kellään antaa vinkkiä V70 2002 D5 autossani ilmestyneeseen omituiseen vikaan? Sisäilmapuhallin rupesi yllättäen elämään omaa elämäänsä , sillä puhallin ei lähde päälle auton käynnistettyäni vaan jonkin ajan kuluttua (tosin aikakin käynnistymiseen on pidentynyt) itsekseen eikä puhaltimen voimakkuuden säädin reagoi mitenkään vaan puhaltaa sitten käynnisttyttyään sillä voimakkuudella joka silloin on asetettu. Kun lopetan ajelun niin puhallin jää puhaltamaan vaikka auto on sammutettu , tosin sammuu sitten itsekseen useimpien minuuttien jälkeen , ja sama toistuu taas uudelleen. Olisiko viime kesän/syksyn kosteus tehnyt vian johonkin releeseen tai muuhun vastaavaan?
Kiitoksia jo etukäteen teille asiantuntijoille vinkeistänne :)
-
Jos lämmöllä automaatti päällä, niin lähtee hetken päästä, kun lämpö noussu.
-
Sisäpuhaltimen yksikkö/etuvastus, lämmitys/ilmastointilaite-paneeli sisäinen vika tai sitten se sisätilan haistelija siinä lämmönsäätöyksikössä.
Mutta veikataan sitä sisäpuhallin-yksikköä eli kyseinen yksikkö saattaa vanhemmiten ruveta takeltelemaan eikä sen takia lähde heti puhaltamaan.
-
Itelläni muutama kappale aikakauden kaluja...
Suunnilleen 0,5 Mkm lukemissa tuo puhallin lakkaa toimimasta.
Itselläni syy on ollut kaikissa puhallin. Siitä kuluu ne "hiilet" loppuun ja säätäjä lakkaa sitä ruokkimasta. Tätä ongelmaa on hiukan vaikea diagnostoida, koska kun sen moottorin ottaa irti, se varmasti hiukan pyrähtää. Ja jos siihen syöttää jollakin virtaa, se voi lähteä käyntiin ihan normaalisti vaikka onkin lopussa. Sen kun ruuvaa autoon, niin viikon päästä se on taas mykkä eikä muuta vikaa tarvita. Baanalla kun rekka tulee vastaan niin voi herätä henkiin kun saa niin tukevan tuulen puuskan että pyrähtää. Sitten taas muutaman päivän päästä mykkänä.
Kun tätä lähtee purkamaan, niin siitä moottorista oli löydettävissä asemia, missä se ei käy, ei suoraan lauturin antamallla sähköllä eikä sen oman säätimensä kautta. Säätimen / moottorin yhteiseloa voi tutkia, kun irrottaa sen moottorin. Sitä voi ruokkia esim. täysin irrallisen säätimen kautta autoon kytkettynä niillä omilla pistokkeillaan kytkettynä. Kannattaa kokeilla, että onko siinä moottorissa kohtia, missä se ei käynnisty. Tämän voi tehdä myös soveltuvalla akkulaturilla täysin irrallaan sen pelkän moottorin osalta. Joka tapaksessa, jos ongelmia on, niin uusi puhallin tai jos taidot riittää, siihen uudet hiilet. Syy on kokemukseni perusteella siinä puhaltimen moottorissa.
Nyt olen vaihtanut kolmeen 01 ... 04 (V70/S80) malliseen tuon "puhaltimen". Kaikissa juurisyy oli moottori ja sen hiilien loppuun kuluminen. Kaikki (alkuperäiset Volvon merkinnöillä olevat) säätimet olivat ehjiä ja toimivat moitteetta ehjällä moottorilla. Asian voi koestaa helposti, kun ottaa sen moottorin irti ja kytkee esim. tunnetusti toimivan moottorin syötön irriallisen "vastuksen" pistokkeeseen johon liittää sen autosta tulevan 4-napaisen pistokkeen siellä autoon vänkärin jalkatilassa. Jos säätö toimii, "vastus" on kunnossa.
Taitaa harvoin nuo "vastukset" kärähtää mutta kauppa käy hyvin. Kiinalaiset "Swedish Car Parts" sinisessä laatikossa voi olla eri.
Kaikista kolmesta tutkimastani, hiilet olivat lopussa. Kaikki säätimet, joita myös vastuksen nimellä on myydään, olivat edelleen toimivia kunnossa olevan moottorin ja "auton" kanssa. Noita puhaltimen moottoreitahan näihin näköjään nykyään yleensä myydäänkin. Taitaa perin harvoin se "vastus" mennä rikki.
-
Mulla kävi niin, että akku oli ihan tyhjä, kun yhtenä aamuna piti lähteä liikkeelle. No, syylliseksi paljastui sisäpuhallin, joka lähti puhaltamaan, kun virrat otti pois, ja siten kulutti akun tyhjäksi yön aikana. Vaihdoin samalla kertaa sekä itse puhaltimen että siinä kiinni olevan ohjaimen/säätimen/vastuksen - tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankaan. Homma korjaantui tällä. Luultavasti vaihdoin turhaan molemmat osat, mutta tulipahan kuitenkin kuntoon. Autolla oli ajettu vähän päälle 300tkm, jos oikein muistan.