Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Pecan - 29.10.2011, 22:26:02

Otsikko: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 29.10.2011, 22:26:02
Tässä vaiheessa projektia uskaltauduin laittelemaan pienen kalustoesittelyn:

Volvo 142 "GT" 1972


Auto on alunperin mallia karvalakki, nyttemmin pyritty päälisin puolin suht. orkkis GL/GT mallin ulkonäköön. Väri on vuosien 71-72 värikartoista löytyvä 102, stålblå met. Tekniikkana on vinokone turbotettuna, M90 laatikko ja 240 taka-akseli.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/IMG_0728.jpg?t=1318179383)
Heinäkuun lopulla otettu kuva, likimain tämän hetkinen olotila.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/IMG_0702.jpg)
Sama takavasemmalta.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT1060.jpg)
Tekniikan rakennus alkumetreillä. B21ET sovitettuna konehuoneeseen. Lopulliseen kokoonpanoon tästä ei tainnut jäädä kuin öljynryöstölaippa. Scanian cooleri madallettuna kolmasosaan alkuperäisestä korkeudestaan.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT1068.jpg)
Seuraavana konehuone tyhjäksi, hiekkapuhallus ja maalaus.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT1647.jpg)
Konehuone pintavärissään.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT2002.jpg)
Hipo-osia  ;) Kiillotetut ja lasikuulapuhalletut kiertokanget ja B21A männät tasapainotettuina.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT4338.jpg)
Moottori käyntikunnossa.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/matala.jpg)
Värikoodi tilkkutäkki.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT6675.jpg)
Sisusta kasautumassa.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT6679.jpg?t=1252242969)
164:stä lainassa oleva takapenkki. Penkkien verhoilu kaipaisi muutenkin ehostusta.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT7199.jpg?t=1277407925)
240 Jäähdytetyt jarrut.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/PICT6760.jpg?t=1255280370)
Edelleen keskeneräinen konehuone. Muutama johto ja letku hakee vieläkin paikkaansa, bp-säädin vaihdettava, jarrutehostin vaihdettava, ilmanputsarille keksittävä jotakin..

Muutoskatsastus nykyiselle tekniikalle on suoritettu kesällä 2010. Papereita selaillessa huomasin edellisestä katsastuksesta vierähtäneen kahdeksan vuotta. Tuolloin auto oli ajossa tikkukoneella ja tuplakaasareilla, mutta nämä ajot päättyi vaihdelaatikon rikkoutumiseen. 2010 kilometrit taisi jäädä keskeneräisyydestä johtuen reiluun tuhanteen. Tänä kesänä tämä alkoi jo jonkin verran muistuttaa autoa ja kilometrejäkin tuli reilusti enemmän.

Nykyinen moottori on kasattu hyvin pitkälti vakio-osista
- Alakertana on B21A männillä kasattu B19 lohko.
- Kantena on itse siistitty 530 race-seeteillä.
- K-nokka.
- 19T mitsu + tuubisarja
- K-jet imusarja 788cc suuttimilla.
- Bensaa ja kipinää hoitaa Megasquirt

Vaihteistoksi tuli kesän 2012 alkajaisiksi asennettua M90. Kytkimenä on T5-R:n kytkinpaketti vinokoneen littupyörän kanssa. Kytkinsylinterit on 940 turbosta.

Paranneltavaahan tässä riittää vielä reilusti. Mm. 240 lukkoperä on työn alla ja olisi kiva saada joskus paikalleen. Jarrutehostin suhisee alipaineella, joten se täytyisi vaihtaa. Tyhjäkäyntiventtiili pitäisi vaihtaa k-jet mallista LH:n venttiiliin, sekä bp säädin vaihtaa kiinteään Boshiin. Alustassa on lesjöt ja konit, mutta jotain sekin olisi vailla.. . Niin ja harkinnassa on myös kesärenkaat kitkojen tilalle..   :pomo:
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: pomo - 29.10.2011, 22:31:22
Komee!   O0
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: JuHaU - 29.10.2011, 23:02:44
Hienoa että tämäkin auto tuli esittelyyn tänne. Vållkran reissulla näistä kuvista jo sainkin esimakua.
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Rusakko - 29.10.2011, 23:16:02
No kyllä on ku sika pienenä  :o O0
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 29.10.2011, 23:24:47
Hienoa että tämäkin auto tuli esittelyyn tänne. Vållkran reissulla näistä kuvista jo sainkin esimakua.

Varsinaisia projektipäiväkirjoja en uskalla enää pitää mistään, kun tuppaa näissä vähän venähtämään. Nyt uskaltauduin viimein ajokauden päätteeksi laittaa esille, eikä varsinaisesti tullut edes luvattua tehdä autolle mitään  :)

Vallåkrasta tuli mieleen, että kuvissahan on vielä vanha rekisterivalon lippa. Skandixilta oli viimein saatavilla uustuontantona tehtyjä lippoja, joten sellainen täytyi siis ostaa. Ja romutorilta löytyi lisäksi käyttämättömät 142 takakylkien listat, jotka on vielä varaston seinällä turvassa.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/IMG_1290.jpg)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Huikkoster - 29.10.2011, 23:28:05
On se vaan nätti S*
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: puppet - 29.10.2011, 23:30:33
Näitä tämmösiä lisää tänne. Kiitos :)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: InlineFour - 29.10.2011, 23:34:02
Näitä tämmösiä lisää tänne. Kiitos :)

Ei lisää ;)

Uniikki on aina hienompi. Tietty kaikki on uniikkeja mutta varmaan kässäätte.

Tosi hieno auto  S*
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Customer - 30.10.2011, 01:29:53
Kaikinpuolin komia kulkine, väri, tekniikka ja sisusta on kyllä täys O0
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Luigi81 - 30.12.2011, 18:37:03
on se naapurin volvo vaan hieno :)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: o_j - 08.01.2012, 15:19:43
Sairaan nätti, väri on juurikin se oikea! S* ;)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Kulmamies - 08.01.2012, 16:59:19
Hieno on, todella hieno :)

Onko tämä mallivuotta -73? Eli alunperin isoilla vilkuilla, erilaisilla takavaloilla ja sellaisella tyhmällä kojetaululla?
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: juriihi - 08.01.2012, 18:10:48
Tämä on MAGEE :buck2:! Jos vaikka itsekkin seuraavaksi 142 laittaisin ;).
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: mikar - 09.01.2012, 03:43:50
On se vaan komean näköinen :) tykkään
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: leka - 09.01.2012, 10:09:37
Komppaan aiempia, todella hieno peli!

Mitenkäs tuo rekisterikilven valolippa, sitä ei ole skandixin webbisivuilla?
Mistä tuommosen saisi?
Minäkin haluan tommosen!!! :)

Autosta vielä, oletko harkinnut listoja maskin ympärille?

Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: mista - 09.01.2012, 12:31:03
Tyylikäs laite. Näitä ei ole koskaan liikaa.
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: REX - 09.01.2012, 12:39:08
Kappas tämäkin päässyt esille.. Mahtava laite   S*
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 09.01.2012, 18:51:26
Kiitoksia palautteesta kaikille  :)

Hieno on, todella hieno :)

Onko tämä mallivuotta -73? Eli alunperin isoilla vilkuilla, erilaisilla takavaloilla ja sellaisella tyhmällä kojetaululla?

Kyllä vain, korimalli on alunperin -73. Muutama yksityiskohta noissakin kuvissa, mistä tarkkasilmäisimmät huomaa.

Komppaan aiempia, todella hieno peli!

Mitenkäs tuo rekisterikilven valolippa, sitä ei ole skandixin webbisivuilla?
Mistä tuommosen saisi?
Minäkin haluan tommosen!!! :)

Scandixin sivut näyttävät hieman bugaavan ainakin minun selaimella, mutta pienellä etsiskelyllä löytyi: http://www.skandix.de/en/spare-parts/electrics/lights/number-plate-clearance-lights/licence-plate-light/1027276/

Autosta vielä, oletko harkinnut listoja maskin ympärille?

Kyllä nuokin on tarkoitus joskus laittaa ja ainakin osa on olemassakin, kunhan löydän ne jostain   ::)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 17.05.2012, 21:33:48
M90 laatikko on viimein paikallaan ja tänään sain 142:n tallista ulos. Kytkin on T5-R:n paketti littupyörään koneistettuna. Kytkinsylinterit on 940 classikista ja polkimesta tuli kyllä todella herkkä. Ajomukavuus parani kyllä huomattavasti, joskin pientä juristusta sopivilla kierroksilla vielä ilmenee, mutta täytyy vielä tutkia syytä. Nythän voimalinjassa on sentään jousitettu kytkinlevy, kun aikaisemmassa versiossa ei ollut mitään joustoa. Kardaani on M45 kardaanista lyhennetty ja pelkillä ristikoilla.

Rakenneltavaa ja fiksailtavaa kyllä riittää, mm nopeusmittari pitää saada pyörimään, mega säätämään tyhjäkäyntiä, ym ym.. ::)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: wh - 28.05.2012, 08:53:52
istuukos tuollaseen heittämällä tuollanen uudempi kone esim. b230fk? muutenkin kiinnostaa miten vaihdelaatikko istui paikalleen ? tarvitsiko leikellä koria ?
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 02.12.2012, 23:33:52
istuukos tuollaseen heittämällä tuollanen uudempi kone esim. b230fk? muutenkin kiinnostaa miten vaihdelaatikko istui paikalleen ? tarvitsiko leikellä koria ?

Kappas, täälähän on kysymyskin. Vähän myöhässä vastaus, mutta tuossa tekniikka on istutettu niin, että koriin ei ole juurikaan tehty muutoksia / leikelty mistään. Koneenkorvissa on välilappu toisella puolella ja toisella puolella kiinnitysreijän paikkaa muutettu. Muuten onkin sitten tarvinut tässä tapauksessa tehdä pakosarja, apulaitteiden kiinnikkeet ym uusiksi, siirtää kaasuläppää jne, että on tuossa hommaa riittävästi ollut. Vaihdelaatikko meni tuohon lyhytkeppisen koriin aika jemptisti, ainoastaan startin pahkan kohdalta on hieman lyöty sisään. Kardaania piti hieman lyhentää ja tehdä keppiteline,  sekä kytkinsylinterille teline kojelaudan alle:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/15052012149.jpg)

Muuten auto pelitti kesän melko hyvin pienien alkusäätöjen jälkeen. Lähinnä tuli vaan ajeltua ja kilometrejäkin kertyi ihan reilusti. Tänään tuli vielä testattua talviominaisuuksiakin, kun vein auton talviteloille:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/talvi12.jpg?t=1354480964)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: 240 -87 - 02.12.2012, 23:48:11
Tyylikäs laite. Näitä ei ole koskaan liikaa.

Juuri näin! Katoavaa kansanperinnettä...

Jättebra!!!  :hg:
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: wh - 03.12.2012, 03:03:45
Todella kiitollinen olisin jos saisin kuvia hiukan moottorin kiinnitys tekniikasta! hyvä että istuu kuitenkin noin helposti.. pittää ite alkaa miettii sitä vinokonetta tuohon 142 ! :)  :-*
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: 8-pätkä - 03.12.2012, 14:21:03
Komea peli! Tekisi itsekin mieli sovittaa tuohon omaan 142:een vinokone ahtimella. Pohdintaa aiheuttanut lähinnä pysty/vinoasennus. Kumpi sitten lie järkevämpi..
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: FenixOmena - 03.12.2012, 18:34:30
Oivoi tää on kyllä upea laitos  S*
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 06.12.2012, 23:34:35
Todella kiitollinen olisin jos saisin kuvia hiukan moottorin kiinnitys tekniikasta! hyvä että istuu kuitenkin noin helposti.. pittää ite alkaa miettii sitä vinokonetta tuohon 142 ! :)  :-*

Arkistoista ei löytynyt kuvia kiinnityksestä, ja nyt talvella ei ole mahdollisuutta päästä kuvailemaan. Vaihtoehtoja toteutukseen on kuitenkin monia. Ölypohjan pahkan lyhennyshän on kanssa aika oleellinen asia, mikä unohtui mainita.
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: REX - 07.12.2012, 09:13:20
Tuolta Tonin sivuilta löytyy kuvia ja juttua moottorin sovituksesta :)

http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/142_b230ft.htm (http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/B230FT/142_b230ft.htm)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: exclusive - 27.12.2012, 11:44:13
TÄMÄ ON HIENO :P auto mun makuun...fiksattu kori ilman mitään ylimääräistä ja konehuoneesta löytyy ruutia :)

Tossa syksyn/alkutalven etsin itelle vanhempaa takaveto volvoa, 100-sarjalaiset oli etusijalla, mutta hyvät aihiot tuntuivat olevan kaikki liian kovia hinnaltaan mun kukkarolle. Sitten päädyin tuohon 240.
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 30.08.2013, 23:36:24
Sellainen rengasepisodi tapahtui, että olisi kai parempi olla kirjoittamatta, mutta kirjoitetaan nyt, kun on kerrankin jotain päivitettävää..  :buck2:

Onnistuin haalaamaan pitkään himoitsemani vanteet:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/Mimvanne_zps20c9a104.jpg)

Tänään sitten asennettiin uudet 225/50/16 kumit vanteille. Yllätys yllätys, yhdessä vanteessa heittoa vähän enemmän kuin tarpeeksi. Noh, eipä tuo kallis ole oikaisuttaa. No sitten sovittamaan auton alle kumeja. Eihän nämä mahdu 240 jarrujen kanssa pyörimään:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/30082013323_zpsb0d99cd0.jpg)

Tämä nyt on kyllä niin vähästä kiinni, että ei vielä mitään, mutta sitten kun laskin tunkkia alemmas, oli näkymä tälläinen:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/30082013326_zpsffd7d867.jpg)

Taakse menee kuitenkin hyvin, tosin 240 akselihan onkin orkkista kapeampi:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/30082013327_zpsa71f50d6.jpg)

Että näin,  vanteella muuten kokoa 8x16 ja et10.

Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Zebe - 03.09.2013, 00:02:47
Otetaampas tämäkin seurantaan.. :)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Slerbahuuli - 03.09.2013, 01:40:16
Komppaan Zebeä :hello:
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: ässäarpa - 03.09.2013, 01:51:52
Asiallinen, tota kapeeta taka-akselia voisi kompensoida pikku spacereilla.

Mutta muuten...  S*  P>
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: TTracing - 03.09.2013, 16:47:40
Täähän on komee  :hello:
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 08.12.2013, 23:20:57
Tänä vuonna auto pääsi talvehtimaan jo hyvissä ajoin ennen lumien tuloa marraskuussa.

Kesän ajot sujui hyvin. Kilometrejäkin olisi mittariin kertynyt reippaasti, mutta mittaria ei nyt vielä tällekään kaudelle saanut toimintaan. Lähinnä taaskin tuli vain ajettua, suurimmat operaatiot oli apusimpukan pronssihelapäivitys ja etutukivarsien vaihto vakioihin. Erittäin suuri positiivinen vaikutus oli kyllä helan vaihdolla!  :P

Nyt siis 142 huilii tallissa:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/skinkan_zps764ec3c5.jpg?t=1386536857)

Pesun jäljiltä talliin menossa:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/IMG_4804_zps0790846f.jpg?t=1386538040)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: ässäarpa - 09.12.2013, 21:58:06
On se vaan makia.  S*
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 25.02.2014, 23:20:55
Nyt kävikin näin:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/25022014375_zps71337bf3.jpg)

Eli pientä downgradea konehuoneeseen pienemmän coolerin muodossa. 450 ja 600 leveitä tuossa sovittelen ja leveämpi näyttäisi oikeamman kokoiselta ja mahtuu vielä orkkis lukkopellin alle piiloon.  Lisäksi e36 hammastanko on ripusteltuna sähkölangalla valeeseen.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/25022014376_zps95301caf.jpg)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 05.03.2014, 10:16:24
Hammastankopähkäilyt siirretty aihetta käsittelevään topicciin: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=39400.msg806997#msg806997
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 03.06.2014, 22:30:42
Laitetaanpas visiointikuva välillä. Nyt alkaa mahtumaan apulaitteita, niille pitäisi sitten tehdä telineitä seuraavaksi. Hammastankokin alkaa jotenkin asettua.

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/IMG_5336_zpsa9f17c1b.jpg)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: KUMMITUS - 04.07.2014, 10:16:22
Kouvostoliitosta on tihkunut epävarmaa tietoa, et täl ajettais jo tehostetun ohjauksen voimin?  :o
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 04.07.2014, 21:55:50
Huhuja vahvistamaan löytyy myös kuvamateriaalia:

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/Hammastanko/30062014391_zps37b1be23.jpg)

Kaikki on nyt kovin herkkää ja tehostettua. 240 jarrutehostajan myötä jarrut on nyt mallia nenä lasiin ekassa jarrutuksessa.  :buck2: Ilmastointia ei tullut vielä tälle kesälle, mutta esivalmius kylläkin. Yksi tavoite hammastangon asennuksessa oli saada kompuralle tilaa ja sielä sekin nyt on jo odottamassa loppuja osia.
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: leka - 04.07.2014, 23:00:35
240 jarrutehostajan myötä jarrut on nyt mallia nenä lasiin ekassa jarrutuksessa.  :buck2:

Mä tein aikoinaan tämän saman ja aivan sama oli reaktio. :)

Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: jen - 04.07.2014, 23:24:10
Hieno on, todella hieno :)

Onko tämä mallivuotta -73? Eli alunperin isoilla vilkuilla, erilaisilla takavaloilla ja sellaisella tyhmällä kojetaululla?
mistä moinen mieleen?näyttää ihan rehelliseltä 72 malliselta.
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: leka - 05.07.2014, 07:15:46
Tuulilasin pyyykijän moottori paljastaa uudemmaksi...
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Kulmamies - 05.07.2014, 09:14:52
Tuulilasin pyyykijän moottori paljastaa uudemmaksi...

Kuten myös konehuoneessa oleva, rintapellistä runkopalkkiin menevä peltivahvike on eri muotoinen ;)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 05.07.2014, 10:13:14
Kuten myös konehuoneessa oleva, rintapellistä runkopalkkiin menevä peltivahvike on eri muotoinen ;)

Arvelin että nämä eivät haittaa museokatsastusta, mutta kukaan ei huomannut tuota c-pilarin merkkiä, tai mikä listanpätkä onkaan. Itse huomasin vasta maalauksen jälkeen, että eihän semmoista kuuluisi olla -72 mallissa.  ;)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: leka - 05.07.2014, 15:30:23
Olikos se niin että se taisi muuttua vähäpäästöiseksi juuri tuossa -73?
Kannattaa ottaa tämä huomioon tuossa museoinnissa. ;)
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: o_j - 06.07.2014, 00:00:23
Arvelin että nämä eivät haittaa museokatsastusta, mutta kukaan ei huomannut tuota c-pilarin merkkiä, tai mikä listanpätkä onkaan. Itse huomasin vasta maalauksen jälkeen, että eihän semmoista kuuluisi olla -72 mallissa.  ;)

Kerpele meinasin joskus tuosta huudella mutta jäi näemmä sanomatta!  ;D
Otsikko: Vs: 142 GTIC
Kirjoitti: Pecan - 03.06.2015, 00:22:53
Ei mahtunut Juventukset alle tänäkään keväänä. Jokohan nämä lähtee myyntiin?

(http://i676.photobucket.com/albums/vv121/Pecan_/142/6587c4bb-2546-49e4-abca-1754759023e9_zpss7zsec7b.jpg)