Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jallu77 - 10.04.2020, 21:31:05
-
Meni viesti ensin väärälle palstalle. :-[
Huomasin tuossa oudon äänen ilmestyneen autoon.Autona siis Xc60 vm 2012.
Jakopää tähän vaihdettiin kaikkine rullineen 10 000km sitten. Laturin vapaakytkin oli tuolloin ok, joten sitä ei vaihdettu. Ensin kuului muutaman päivän terävä epäsäännöllinen tikitys kylmänä, jostain laturin tienoilta.
Nyt ilmeni sellainen, että kun vaihtaa jonkun muun vaihteen kuin P, alkaa voimakkaampi, matalataajuinen korahtelu. Ja kuuluu vain pienillä kierroksilla ajettaessa. Esim kun risteykseen pysähtyy, ääni tulee taas.
Ja jos tosiaan laittaa P päälle, niin pikkuhiljaa ääni poistuu.
Voiko tuo vapaakytkin pitää tuollaista ääntä, vai onko tämä joku toinen ääni tuon vapaakytkimen lisäksi?
Ideoita?
-
Paljon on kilsoja takana. Epäilisin että ilmastoinnin kompura voi vedellä viimeisiään. Kokeile loppuuko kun ottaa ilmastoinnin pois päältä.
-
201 000 nyt ajettu. Ilmastoinnin päälle laitolla ei tunnu olevan merkitystä.
-
Itsellä alkoi pitämään sellasta mouruamista tai korinaa oma. Syyksi paljastui lopulta SKF jakohihnankiristimen rulla, joka kesti 80 tkm = 3 vuotta muistaakseni
-
Pitääpä viedä näytille liikkeeseen, jossa tuo jakopääremppa tehtiin. Ei 10 tonnin jäljestä sais vielä vikaa olla..
-
Näistä kuuluu välillä vaikka minkälaista sivuääntä. Toistaiseksi nuo minulla kuuluvat ovat osoittautuneet vääriksi hälytyksiksi mutta hyvä ne äänet on tarkistuttaa. Nytkin kuuluu erikoinen pärinä kun jarrulla pitää paikoillaan. Häviää kun voimakkaammin painaa jarrua. Olisko jarrutehostinosastolla jotain löysällä ::) No jospa ens huollossa kehtais taas sivuäänistä höpistä
-
Ja vapaakytkinhän se oli vikana tällä kertaa. Pääasia että selvis
-
Tänään kävi oma XC70 määräaikaishuollossa (240tkm) ja vapaakytkimen vaihdossa. Auto alkoi kolmisen viikkoa sitten rallattamaan ja paikansin vian myös hihnapyörään. Ajelin autolla pakolliset ajot muksujen kanssa. Pari kertaa hihna alkoi oikein savuamaan ja kabiinin tuli hajut asiaan kuuluvat hajut.
Huollon jälkeen ajoin kotia päin jo hyvän tovin kun ruotsintuonti ilmoitti laddningsfel ja akun kuva paloi taulussa. Soittelin huoltoon ja epäilivät laturin menneen sitten kans jos myös pienempi johto oli kiinni laturin kyljessä. Sen kiinnittämättä jättäminen voisi kuulemma aiheuttaa vastaavaa. No, olihan se kiinni. Nyt sitten ilmeisesti vain uudestaan laturin vaihtoon. Ihmetyttää vain, että kuinka nyt just sitten heti hihnapyörän vaihdon jälkeen laturi olis mennyt. Ilmeisesti näillä kilometreillä se on hyvin mahdollisesta mitä foorumia selailin.
Onko uuden laturin mukana hihnapyörä valmiina? Täytyy yrittää neuvotella huollon kustannuksista. Uus hihnapyörä marmorilla 133e, vaihto 109e :-[ Tyhmästä päästä saa kärsiä kun aikaa olisi ollut kyllä hommata uus muualtakin.