Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: revote - 30.10.2011, 09:04:03

Otsikko: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 30.10.2011, 09:04:03
Meillä on ollut kyseinen auto nyt noin 2 viikkoa, automaattilaatikon toiminnasta olen raportoinut tuonne Showroomin ketjuuni. Laitan ajatukset nyt tänne, josko tulisi vähän kommentteja muilta, lähinnä että onko laatikkoon ilmestymässä vikaa johon olisi jo nyt hyvä reagoida.

Olen huomannut nyt parina aamuna, kylmäkäynnistyksen jälkeen, ja se jatkuu pitkälle moottorin lämmettyäkin normaaliksi, niin D-asennolla esim. liikennevaloissa jostain kuuluu jurinaa. Aivan kuin pakoputki ottaisi runkoon kiinni, tai kuin voimansiirto olisi päällä ja autoa pitää jarrulla paikallaan. Jos nakkaa vaihteiston P-asentoon niin jurina lakkaa? Tämä loppuu vasta sitten kun autolla on ajanut jotain vartin ajan, ei siis riitä että lämmöt nousee normaaliksi. Pakari se ei voi olla koska ääni tosiaan loppuu myöhemmin.

Onko ainoastaan geartronic niin oppiva/mukautuva laatikko? Tuntuu että tällä ajaessa noin 40-50km/h, tasaisella kaasulla, laatikko vähän arpoo vaihteita, vuoroin vähän isompaa ja vuoroin vähän pienempää vaihdetta.

Viime päivien havaintoja tuosta laatikosta. Jos on ollut jonkun aikaa parkissa, valitsin siis P:llä, ja lähdet liikkeelle eli valitsin D:lle, menee pitkän aikaa ennen kuin laatikko nakkaa vaihteen sisään ja tämäkin tapahtuu melkoisen nykäyksen saattelemana. Onkohan siellä menossa joku rikki?
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: Nortti - 30.10.2011, 10:09:01
Ei tuo miltään vialta kuullosta mikäli vaihdot menevät muuten kohtuullisesti. Mainitsemasi vauhdissa momentinmuuntimen (http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Momentinmuunnin) on lukittuna tai sitten ei, eikä auto oikein osaa päättää kumpi olisi parempi. Ei siis kannata siitä välittää.

Vaihteiden vaihdot tuntuvat välillä hitailta ja sekin on ominaisuus. Vaihteiston öljynlaadulla on  paljon vaikutusta siihen miltä se tuntuu.

Jurina tuskin kuuluu vaihteistosta vaan joku moottorin tukikumi lienee hajalla. Vanhemmissa autoissa kumi on myös kovettunut jolloin värinät ja tärinät siirtyvät eteenpäin. Jurina voi kuulua myös esim apulaitehihnasta. Sitä voisi vilkaista, jos värisee pahasti. Silloin vika lienee jumiutuneesssa laturin vapaakytkimessä. Ääni kuuluu pienillä kierroksilla selvästi hyttiin myös dieseleissä.
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 30.10.2011, 10:29:21
Laatikkoon on vaihdettu öljyt noin vuosi sitten, laadusta en tiedä, enkä siitä että miten ne on vaihdettu (jostain luin tavasta tehdä öljynvaihto huuhtelemalla..?)

Hmm, miten tuota tukikumiasiaa voisi testata parkkipaikkaolosuhteissa, tai tuon apulaitehihnan?
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 30.10.2011, 14:01:34
Kävin kurkkaamassa konepellin alle, ja huomasin että poikittaistuki on löysällä, se heiluu edes takas pitkittäissuunnassa? Tuossa poikittaistuessahan on myös yksi moottorin kannake joka sekin on tottakai löysä.

Pitääkö tuon poikittaistuen olla löysä, että se liikkuu ihan käsissä ees taas, eikai?
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: rommitommi - 30.10.2011, 14:36:17
Kävin kurkkaamassa konepellin alle, ja huomasin että poikittaistuki on löysällä, se heiluu edes takas pitkittäissuunnassa? Tuossa poikittaistuessahan on myös yksi moottorin kannake joka sekin on tottakai löysä.

Pitääkö tuon poikittaistuen olla löysä, että se liikkuu ihan käsissä ees taas, eikai?

Kyllä se melko löysä on, itsellä ollut ainakin uudesta asti ihan käsillä heiluteltava. Myös se moottorin (ylä)tukikumi on kohtuullisen löysä.
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 30.10.2011, 14:51:45
Joo, kyllä mä luulen että sen pitää hivenen siinä elää, onhan poikittaistuen molemmissa päissä puslat, mutta toi oli niin löysä että luulin koko roskan olevan irti.

Millainen homma on vaihtaa tuon tuen molempien päiden puslat ja sitten siihen moottorin yläkannakkeeseen kannatinkumi? Saako moottoria tunkin varaan, että em. osat vaihtuisi parkkipaikalla?
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: (Miksu) - 30.10.2011, 16:46:16
Moottori ei ole tuettuna sen yläkumin avulla, se on ainoastaan moottorin heilahdusvaimennuksena, eli sen raudan tukineen voi irroittaa, eikä moottori tipu.
Se tuki siinä heiluu melkein mitenpäin vain jo uutenakin, ne iso kumipusla siinä moottorin päällä ei saa kuitenkaan halki olla, muuten liikkuu liikaa..  se kumi tulee sen koko rungon kanssa, joka on moottorin päälle pultattu kiinni, maksanee jotain 60-70€.
Niistä ulkoreunojen kumipuslista en osaa sanoa, ei oo tarvinnu koskaan vaihtaa.
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 30.10.2011, 16:52:18
Reunojen puslatkin vaikuttavat entisiltä... Mietin, että kun irroittaa poikkituen, antaako kori sen verran periksi jotta se vaikeuttaa kasaamista :)
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: jleino - 30.10.2011, 17:01:32
Omaani vaihdoin vuosi sitten sen moottorin päällä oliko se nyt neljällä pultilla kiinni olevan tuen. Helppo homma. Entinenkään ei mitenkään kovin rikki ollu mutta mielestäni se auttoi vähän siihen nytkähdyksen tunteeseen kun NC menee päältä liikennevaloissa liikkeelle lähtiessä.

Tuli tuosta jurinasta mieleen että voisko olla pakoputki siitä melko lähellä pakosarjaa? Täällä olikin topicci aiheesta mystisen jurinan metsätstys. Syyksi paljastui jokin irronnut ppakoputken tuki jota on hankala havaita sen sijaintinsa vuoksi.

Jurinaa aiheuttaa kyllä sekin jos oikein matalilla kierroksilla momentinmuunnin lukkiutuu ja auto jyristää käytännössä tyhjäkäynnillä eteen päin :P
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 30.10.2011, 17:17:52
Oliko minkä hintainen se tuki?

Pakaria olen itsekin salaa miettinyt, mutta toisaalta miten se se voi olla kun ääni loppuu kunhan on ajanut tarpeeksi..?
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: jleino - 30.10.2011, 19:22:37
Se tuki maksoi Kajaanin Wetterillä muistaakseni jotain 70euron luokkaa.

Voiskohan se jyrinä ääni sittenkin tulla sieltä putkesta, kun lämpiää tarpeeksi niin lakkaa. Lämpölaajenemista siis.
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 30.10.2011, 19:24:46
Tiiäkkö, nyt mää hokasin että sä ja miksu vaihdoitte molemmat sen saman osan. Minä luulin ensin että sä vaihdoit sen poikkituen :)

Niin, vois se muuten olla noinkin, se pakari siis. Millä hakusanoilla löytäisi sen ketjun jossa tuota on käsitelty?
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: (Miksu) - 30.10.2011, 19:53:48
Niin, vois se muuten olla noinkin, se pakari siis. Millä hakusanoilla löytäisi sen ketjun jossa tuota on käsitelty?

Mun mielestä tarkoitettiin tätä viestiketjua
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7142.msg141728#msg141728
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 31.10.2011, 19:28:46
Ongelma ratkaistu, vaihdoin tuon yläkannakkeen. Nyt ei kuulu enää jurinaa ja vaihteetkin vaihtuu pehmeämmin:

Lainaus
74eur maksoi uusi yläkannake/moottorin heilahduksenvaimennin. Otin vanhan pois, oli muuten siinäkin homma! Ensin katsoin että "eihän tämä ole kuin neljällä pultilla kiinni", paskat yksi pultti oli venttiilikopan päällä olevan muovikannen alla joten se piti ensin irroittaa. Ja taas sen kannen 2 pulttia oli jonkun koneen päältä menevän putken alla... Onneksi putkea sai kammettua sivuun juuri sopivasti että sen alta sain muovikannen kiinnityspultit pois.

Vanhassa kannakkeessa oli ihan selvä välys joten tiesin jo kasausvaiheessa että tästä tulee hyvä. Kun paketti oli taas kasassa niin kokeilin nyt heiluttaa poikkitukea --> ja olihan se selvästi jämäkkäämpi. Käytiin ajamassa testilenkki, ja heti kun pyöräytti koneenkäyntiin niin huomasi että enää ei kuulu sitä jurinaa mikä kuului ennen paikallaan ollessa ja vaihde D:llä. Ja kun pääsi liikkeelle ja vähän matkaa ajettiin niin huomasi että auto liikkuu nyt pehmeämmin, silleen smoothisti :) Ja viimeisenä huomiona on se että vaihteet vaihtuu nyt pehmeämmin joten tämä 74eur remontti oli kaikenkaikkiaan todella kannattava!!
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: revote - 31.10.2011, 19:30:34
Kysyin muuten varalta niin poikittaistuen päissä olevat puslat maksoi muistaakseni 46eur/kpl. En ottanut niitä vielä, ja hyvä niin koska ongelma korjaantui tällä.
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: jleino - 01.11.2011, 10:19:10
Hieno homma! :) Tosiaan tuota Miksun linkittämää ketjua tarkoitinkin.

Ittelläkin parani tuon ko. osan vaihtamalla. Tosin nyt odottelen että tulee seuraava lootaöljyn vaihto niin ohjelmoin nc:n pois ja muutenkin uusi ohjelma sisään niin jos se auttas siihen välillä melko nykäsevään kakkoselta-kolmoselle vaihtoon. Wetteriltä kun kyselin niin he sanoivat ettei edes tiedä sisältääkö heidän ohjelmansa tuota nc:n poistoa, joten ajattelin tuossa tovin päästä varata Debiliin ajan kerta sitä täällä niin kehutaan. Samalla sitten moottorin optimointi.
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: Taavi.H - 01.11.2011, 11:57:36
Moottori ei ole tuettuna sen yläkumin avulla, se on ainoastaan moottorin heilahdusvaimennuksena, eli sen raudan tukineen voi irroittaa, eikä moottori tipu.
Se tuki siinä heiluu melkein mitenpäin vain jo uutenakin, ne iso kumipusla siinä moottorin päällä ei saa kuitenkaan halki olla, muuten liikkuu liikaa..  se kumi tulee sen koko rungon kanssa, joka on moottorin päälle pultattu kiinni, maksanee jotain 60-70€.

Tuli tässä mieleeni, että voisipa itsekin vaihtaa ton kumin. Huoltomies taisi tuosta huollon yhteydessä sanoakin, ettei enää ole ihan täydessä iskussa. ::)

74€ maksoi siis revoten osa? Pitänee käväistä Käyttöautolla kyselemässä hintaa...
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: (Miksu) - 01.11.2011, 15:30:49
Hieno homma! :) Tosiaan tuota Miksun linkittämää ketjua tarkoitinkin.

Ittelläkin parani tuon ko. osan vaihtamalla. Tosin nyt odottelen että tulee seuraava lootaöljyn vaihto niin ohjelmoin nc:n pois ja muutenkin uusi ohjelma sisään niin jos se auttas siihen välillä melko nykäsevään kakkoselta-kolmoselle vaihtoon. Wetteriltä kun kyselin niin he sanoivat ettei edes tiedä sisältääkö heidän ohjelmansa tuota nc:n poistoa, joten ajattelin tuossa tovin päästä varata Debiliin ajan kerta sitä täällä niin kehutaan. Samalla sitten moottorin optimointi.


No, on se kumma, kun eivät tuolaista tiedä :)
(nc poisto täytyy ajaa erillisellä softalla, vaihteiston ohjainlaitepäivitykseen (TCM) se ei sisälly, jos se on poistettu softalla, niin TCM päivityksenä tulee sellainen, jossa sitä ei ole, jos sitä ei taas ole poistettu, niin vastaavasti TCM päivitys sen ominaisuuden sisältää)

Mutta joo, ei muuta kuin lisää pökköä pesään ja nc pois.
Otsikko: Vs: S60 2.4T automaatin "ominaisuudet" ?
Kirjoitti: jleino - 02.11.2011, 20:45:20
Tosi jänskä miten laatikon vaihdot tulee entistä sujuvammiksi kun ajaa kunnolla pitkää matkaa välillä. Tänään kävin Oulussa ja siitä tulee se 400km lenkki, kylälläkin se 2-3 väli on pehmeä, kunnes uusi aamu taas koittaa. Hieman ärsyttävä ominaisuus aina väliinsä, mutta tuollanen se on kyllä aina ollu. Välillä sen huomaa, välillä ei.

Ja joo, pitää pistää nc poiston lisäksi pökköäkin pesään. Tuolta softa puolelta mitä keskusteltu on niin eniten odotan sitä moottorin luonteen muutosta, alavääntöä lisää. Ikävä ihan mun vanhaa chipattua 850 T5:sta. Auto jota ei olisi ikinä pitänyt myydä pois S*