Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tinppa - 14.04.2020, 18:08:20
-
Tässä mietiskellyt v70 moottorin vaihtoa. Minkälainen operaatio on siis edessä.
Mitä ottaa erityisesti huomioon hommaa tehdessä?
Muutamia moottoreita tullut irrotettua mutta ei mistään näin uudesta.
Nykyinen moottori nakuttaa pahan kuuloisesti ja mahtaa olla siis halvempi vaihtaa itse vähemmän ajettu/rempattu moottori tilalle kuin käyttää merkkiliikkeellä tutkittavana. Kerran olen tehnyt jo koneelle polttoöljyhyyhtelun mutta ei juurikaan muutosta äänessä. Voin yrittää lisätä videon jos joku haluaa kuulla ja siitä arvailla aiheuttajaa.
Autolla on ajettu 280tkm. Huollettu säännöllisesti.
2.4 170hv etuveto manuaalivaihteistolla.
-
Jos on auto-nosturi käytössä niin moottori/vaihteistopaketti tiputtaa apurungon kanssa lattialle.
Ohjauksen kanssa taitaa kans joutua pelaamaan, jos apurungon kanssa tiputtaa ja etujousi/iskarin yläpäät irti korista.
Pelkän moottorinostimen kanssa saa myöskin sen moottorin pois.
Johdot ja letkut, liittimet yms koneesta irti ja moottori vaihtoon..
Mitäköhän siellä oikein on tapahtunut, jos käydessä nakuttaa ??
-
Jos jaksat, niin laita ihmeessä se video tänne vaikka YouTuben kautta. Kuuntelisin ihan mielenkiinnosta.
-
https://youtu.be/n0x-KrjZGlc
Siinä on
-
https://youtu.be/n0x-KrjZGlc
Siinä on
Kurkkaa jakopään kopan sisäpuolelle, jos näkyy öljyä VVT:n suunnalla..
Tuo kurnuttava ääni saattaa tulla juurikin tuosta VVT:n kohdalta.
-
Jos on auto-nosturi käytössä niin moottori/vaihteistopaketti tiputtaa apurungon kanssa lattialle.
Ohjauksen kanssa taitaa kans joutua pelaamaan, jos apurungon kanssa tiputtaa ja etujousi/iskarin yläpäät irti korista.
Pelkän moottorinostimen kanssa saa myöskin sen moottorin pois.
Johdot ja letkut, liittimet yms koneesta irti ja moottori vaihtoon..
Mitäköhän siellä oikein on tapahtunut, jos käydessä nakuttaa ??
Kun apurungon ottaa irti:
-hammastanko irti apurungosta
-alapallot irti tukivarsista
-koiranluut irti toisesta päästään
-pakoputken kannatin irti apurungosta
-moottorin kumityynyt irti apurungosta
+mitä muita kannakkeita ja kiinnikeitä apurungossa on...
-
Jos on auto-nosturi käytössä niin moottori/vaihteistopaketti tiputtaa apurungon kanssa lattialle.
Ohjauksen kanssa taitaa kans joutua pelaamaan, jos apurungon kanssa tiputtaa ja etujousi/iskarin yläpäät irti korista.
Pelkän moottorinostimen kanssa saa myöskin sen moottorin pois.
Johdot ja letkut, liittimet yms koneesta irti ja moottori vaihtoon..
Mitäköhän siellä oikein on tapahtunut, jos käydessä nakuttaa ??
Okei. Kiitoksia. Pitää nyt vähän vielä harkita mitenkä tekee
Ja mitä tapahtunut on mysteeri. Pitäs auton historiaa päästä selvittämään
-
Kurnutus vois olla sitten vissiin vvt. Kuuluskohan venttiileistä tuo nakutus. Alapuolella konetta kun kuunteli niin kuuluu sielläkin yhtä selvästi tuo ääni
-
Kuulosti enempi kalkatukselta ja kiertokangen laakerivauriolta. Muuttuuko ääni kierrosten mukaan?
-
Kuulosti enempi kalkatukselta ja kiertokangen laakerivauriolta. Muuttuuko ääni kierrosten mukaan?
Joo kuulostas kierrosten mukaan kiihtyvän ääni
-
Hiljeneekö kun kierroksilta nostat kaasun ja alkaa uudestaan kun saavuttaa tyhjäkäynnin?
Silloin ainakin kiertokangen laakerit valmiit.
-
Hi
Kyllähän siellä joku nyt lievästi kalkattaa,ehkä kk laakeri,outoa kyllä,että jos noilla
kilsoilla jo poikii,,,onko matkamittarin lukema oikea ym,onko Suomi auto?
Videon äänen perusteella hieman arvailua tämä kuitenkin.
Tuo venttiilikoneiston raklatus on ihan normaalia.
Tsemppiä
-
Ota ainakin se jakopään suojakoppa pois ja tutki kaikki eli vvt, remmin pyörät ym. jos ei tietoo jakopään rempasta. Mitä öljyä koneessa ja mikä suodatin ?
-
Hiljeneekö kun kierroksilta nostat kaasun ja alkaa uudestaan kun saavuttaa tyhjäkäynnin?
Silloin ainakin kiertokangen laakerit valmiit.
Tämän tyyppistä oon huomannu. Sitten joku toinen ääni jatkaa kierrosten mukana.
-
Ota ainakin se jakopään suojakoppa pois ja tutki kaikki eli vvt, remmin pyörät ym. jos ei tietoo jakopään rempasta. Mitä öljyä koneessa ja mikä suodatin ?
Käytin kopan auki ja näytti öljyä löytyvän. Koneessa on 0w30 liqui moly ja boschin suodatin. Ja on siis volvon vcc luokitukset täyttävä. Tiedä sitten mitä ennen on käytetty.
-
Kiertokangen laakereiden katoaminen näistä ei ole mitenkään poikkeuksellista. Ei pitäisi mennä näin vähän kiertävistä pannuista. Omasta poiki vajaassa 600 tkm. En tiedä hajosiko pumppu ensin vai mikä, mutta laakerimujua löytyi koneesta aika perkeleesti. Melkein kannattaisi öljyt puottaa pois ja kurkata mitä öljypohjasta löytyy. Ellei nyt muuta syytä löydy.
EDIT: Tää olikin bensakone. Silloin myös voisi veikata, että veivi on vino ja ottaa hittiä kampuraan. Yksi hyvä metodi ulostaa viat on antaa kunnolla kenkää. Vika tulee helposti esiin.
-
Itsellä samassa koneessa samanlaista vikaa onko tämän koneen vika saatu selville?
-
Itsellä samassa koneessa samanlaista vikaa onko tämän koneen vika saatu selville?
Ei tullu sen enempää tutkittua. hyvin rallatteli eteenpäin ja taitaa vieläkin kulkee.