Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Volvo-Eija - 21.04.2020, 11:43:14
-
Kyseessä on vm -89 Volvo 240 (B200F+M47)
Auto teki sen, että ei käynnisty. Pyörittää hyvin, mutta ei edes lupaa käynnistyä. Puola alkoi epäilyttää ja kun puolan johdon poisti, niin sieltä puolasta näytti tulevan hieman jotain vihertävää nestettä. No puola vaihtoon. Puolan vaihdon jälkeen auto käynnistyi useamman kerran (viimeksi eilen), mutta tänään sitten taas sama juttu eli auto ei käynnisty.
Mistä sitä lähtisi vikaa etsimään?
-
bensapumpun rele niitä yleisimpiä vikoja
-
Ja sulakerasian läpikäynti. Tykkää hapettua.
Rele löytyy matkustajan jalkatilasta ylhäältä kun ottaa pahvikankaan pois.
Ota rele esille, avaa sen kotelo ja paina kontaktipinnat yhteen sormella. Pitäis bensapumppujen lähteä pyörimään ja auto käynnistyy jos on vika siinä.
Minulla oli kerran vika releen liittimessä jossa yksi pinni oli löystynyt.
-
Pumpun releen (sen valkoisen siellä apukuskin jallakatilassa) vaihdoin. Ei auttanut eli ei käynnistynyt.
Sulakerasiassa koitin putsailla niitä 4. ja 6. sulakkeita, joiden piirissä ovat pumput + sitä ruiskun sulaketta tutkin (ehjä oli) joka on siellä konetilassa. Ei vaan starttaa.
Sitten useamman kerran starttaillessa vähän lupaili joillain kerroilla. Väkisin survomalla sitten käynnistyi, kun antoi pidemmän startin ja polki kaasuakin (en tiedä oliko siitä haittaa vai apua). Moottori kävi hetken kun kaasutteli, mutta kun kaasuttelun lopetti ja auto kävi pienen hetken tyhjäkäyntiä itsekseen, niin moottori sammui. Sama juttu uusiksi eli vähän väkisin käymään, moottori kävi taas huonosti eli kaasutellen pysyi käynnissä ja kun kaasuttelun lopetti, niin auto sammui hetken päästä. :(
-
Sytkäkivi hajos mulla jokin aika sitten niin että ensin välillä käynnistyi ja välillä ei ja sitten simahti ajosta. Helppo vaihtaa ja halpa osa. Ota vaan oikeanlainen. Motonetistä tuli viimeks väärä.
-
Onko auto seissyt mahdollisesti useampia kuukausia?
Polttoainesuodatin?
Vanhaa bensaa?
-
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä on sytkäkivi ja missä se sijaitsee + miten se vaihdetaan?
Auto ei ole ennen tätä vikailua seissyt pitkään.
Jotain häiriötä käynnissä hieman on ollut tätä ennen ja suht hiljattain siihen on vaihdettu ainakin (em. sytytyspuolan lisäksi) virranjakajan kansi ja sytytysjohtosarja. En tiedä onko miten yleistä näissä Volvon malleissa, mutta noita virranjakajankansia tuntuu menevän aika usein verrattuna moneen muuhun autoon.
Onko siihen jotain kikkaa, että miten sen pyörijän saa irti? Vaikka kaikin voimin koitti ylöspäin sitä kiskoa, niin ei se irronnut ---> jäi vaihtamatta.
-
Vaihtaisin Ykk-anturin.
-
Anteeksi maalaisuuteni, mutta mikä on sytkäkivi ja missä se sijaitsee + miten se vaihdetaan?
Auto ei ole ennen tätä vikailua seissyt pitkään.
Jotain häiriötä käynnissä hieman on ollut tätä ennen ja suht hiljattain siihen on vaihdettu ainakin (em. sytytyspuolan lisäksi) virranjakajan kansi ja sytytysjohtosarja. En tiedä onko miten yleistä näissä Volvon malleissa, mutta noita virranjakajankansia tuntuu menevän aika usein verrattuna moneen muuhun autoon.
Onko siihen jotain kikkaa, että miten sen pyörijän saa irti? Vaikka kaikin voimin koitti ylöspäin sitä kiskoa, niin ei se irronnut ---> jäi vaihtamatta.
Sori epäselvästä nimestä. Siis sytytyksen pääteaste, joka sijaitsee konepelllin alla vasemman ajovalon vieressä.
(https://i.ibb.co/ySsB5RT/3.jpg) (https://ibb.co/ySsB5RT)
-
Auto on nyt ollut korjaamolla ja ovat tehneet sellaisen diagnoosin, että sähkö menisi sytytyksen boksiin (eli siihen joka on siellä apukuskin jalkatilassa), mutta ei siitä eteenpäin. :'( Voiko jokin muu saada tuon aikaan vai onko boksi entinen? Voiko tuo sytytyksen pääteaste saade tämän aikaan? Sitä ei siis olla vaihdettu. Virtalukon pohja sinne taidettiin jo vaihtaa korjaamolla, mutta se ei auttanut.
Boksissa on merkintä 3517402 ja pinkki tarra. Onko sen oltava samalla numerolla oleva boksi vai käykö jokin muu (uudempi)? Tuo kun taitaa olla alkupäätä. Boksin kun jostain saisi edes lainaan, niin voisi koettaa onko vika siinä, mutta jos tarvii olla samalla numerolla, niin tuntuu olevan kiven alla. :'(
-
Missäpäin auto majailee jos vaikka joutaisi ehjäksi tiedettyjä osia kokeiluun? OttoB:n mainitsema YKK-anturi kuollessaan lopettaa kipinän ja bensan antamisen