Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Tompero - 22.04.2020, 01:23:29
-
V50 (1.8 vuosimallia 2005) teki kesken ajon semmosen tempun että vitos vaihteella alkoi täristämään niin pirusti, kone siis käymään huonosti, ja vedot katosi aika olemattomiin. Lisäksi melko tympeä palaneen muovin haju.
Pikainen vilkaisu pellin alle antoi diagnoosin että ykköspytyn puola oli päältä hieman kärähtänyt. Tämän vahvisti myös vikakoodien luku: Missfire in cylinder 1 ja ignition coil malfunction.
Noh, puola on vaihdettu samoin kuin tulppa. Testattu on että kipinän antaa mutta edelleen käy yhtä huonosti ja samaa vikakoodiviidakkoa näyttää.
Vuosi sitten tehty kansiremppakin...
Kertokaapa kokeneemmat ja jos jollain on omakohtaista kokemusta että mikä on homman nimi ja mistä lähteä vikaa etsimään ja korjaamaan?
-
Ohivuoto- ja puristuspainemittaus. Männänrengas poikki? Tämähän on sillä surullisella Fordin koneella näemmä varustettu.
Öljy tukahduttaa tulpan ja polttaa sittemmin puolan.
-
Tämä on kyllä tosiaan niin surkea moottori etten missään autossa vastaavaan oo törmänny vaikka sen 20 autoa ainakin oon omistanu.
Vuoden sisään pitäny vaihtas koko moottori, tehä kansiremppa ja nyt tämä vielä..
-
Voisko se olla kampiakselin asentotunnistin?
-
Asentotunnistin estää kyllä hajotessaan yleensä koko koneen käynnin. Kato ne puristukset ja se ohivuototesti.
Ruiskusuutin toki voi hajotessaan tukahduttaa puolan.
-
Hespan kanssa samoilla linjoilla, perustestit koneelle alkuun ja varsinkin tämän pannun tapauksessa. Vika voi olla näillä tiedoilla syttypuolella, ruiskutuspuolella/seoksissa tai vaikkapa venttiilissä.
Mitä koodeja pukkaa uusiksi aina nollauksen jälkeen ja mitkä pysyviä ja mitkä katkonaisia? P0301 varmaan ainakin?
Onko kokeiltu vaihtaa puola ja tulppa #1 -> #4 pyttyjen välillä, muuttuuko koodi vastaavasti? Foorumilta jp_olli osannee kertoa meneekö tämän koneen ecusta puola driveri helposti puolan mukana.
-
Just mittasin 1 pytyn puristuspaineet, aika olemattomat oli. Eli venttiili se varmaan sitten on.
Sinällään tosiaan outo juttu että vuosi sitten kansi rempattu ja lohkokin vaihdettu uusiksi. :idiot2:
-
Just mittasin 1 pytyn puristuspaineet, aika olemattomat oli. Eli venttiili se varmaan sitten on.
Sinällään tosiaan outo juttu että vuosi sitten kansi rempattu ja lohkokin vaihdettu uusiksi. :idiot2:
Nää on aika outoja moottoreita, yleensä toimii (poislukien öljynkulutus) hyvin luotettavasti, mutta voi ihan ykskaks räjähtää koko kone atomeiks.
-
Ei ne kansi/venttiilirempat auta yhtään mitään ennenkö männät on vaihdettu ja saatu se öljynsumutus pois. Venttiilinvarret karstottuu niin äkkiä uudestaan että jää taas vena kantamaan, ja pahimmassa tapauksessa syö lautasen ovaaliks tai lähtee pala irti.
-
Ei ne kansi/venttiilirempat auta yhtään mitään ennenkö männät on vaihdettu ja saatu se öljynsumutus pois. Venttiilinvarret karstottuu niin äkkiä uudestaan että jää taas vena kantamaan, ja pahimmassa tapauksessa syö lautasen ovaaliks tai lähtee pala irti.
Tämä totta, liekö siis vaihdettu käytetty lohko vai rempattu? En ottanut selvää ja näissä tais selvitä vain uusilla renkailla.
-
Jos ei ole pahasti kulunu niin saattaa mennä hetken rengastamalla. Sylinterit kuluu soikeeks helposti myös näissä lohkoissa. 0.012 ylikoko renkaat ja huolellinen hoonaus. Tai sitten yhteen ylikokoon poraamalla saa kestämään hyvällä tuurilla 100tkm.
Valmistusvirhe jo tehtaalla näiden sylinteriputkien pehmeys. Samaa konettahan käytetään Mazda 6. Gen 2. Oon jo kahteen Mazeratiin vaihtanu Japan Moottorituonnista hankitun Mazda CX7 2.0L koneen. Käy suoraan kun vaihtaa vanhasta antureita ja jossain tapauksissa imusarjan, sekä oheislaitteet.
Se 2.0 konekkin on FoMoCo, mutta parempaa laatua. Lohkossa samat merkinnät ja tasan samat päästöarvot, eli kukaan ei huomaa leimallakaan mitään.
-
Onko tuota öljynsyöntivikaa saatu paikannettua joihinkin tiettyihin sarjoihin tai alihankkijoihin? Vaikuttavatko esim. öljynvaihtovälit ongelman esiintyvyyteen ym. vastaavaa
Sukulaismiehellä on lähes 400tkm ajettu 1.8 ja tikittää kuin ajatus ilman ongelmia. Eipä itselläkään ole mitään vastaavia ongelmia ollut tähän mennessä vielä
-
Siihen asti kun käytettiin sitä Renaultin 1.8 F4P konetta, eli 2004 vuoteen asti, koneet kesti hyvin. Eli siitä eteenpäin näillä Ford Mazda koneilla.
Ainakin tiheällä öljynvaihdolla pääsee pidemmälle, mutta lähes pääsääntöisesti voidaan todeta ettei näitä koneita ole hyvinä yksilöinä vielä tavattu, ELLEI ole heti uutena jo vaihdettu kaikkia sisuskaluja.
Tää on viä niin hauska että joihinkin 50.iin maahantuonti ohjelmoi heti uutena sellasen moodin, että auto pyytää 10 000km välein tarkastaan öljyt!!! :2funny:
Kova luotto omiin tavaroihinsa......... ;D
-
Noh, ehkä vähän mustamaalausta. Kuitenkin öljysyömättömiä mazda/ford moottoreita (2.0/2.3) on nähty 400tkm ajettuinakin täälläkin. Erittäin harvinaista, mutta jotkut koneyksilöt on onnistuneet siinä. :D
Epäilen jonkun vuoden jälkeen tai jonkun valmistajan koneet voivat toimia paremmin. Omin silmin (vain) nähtynä Mazda 6 koneista varmaan 80% on loppu ja polttaa öljyä ihan tajuttomasti, Volvotkin jonkun verran mutta huomattavasti vähenmmän kuin mazda, mutta Fordilla on huomattavasti vähemmän ongelmia vaikka autoja on yhtäpaljon varmaan kuin mazdoja ja volvoja yhteensä.
Mutta paskoja, pysyisin kaukana. 1.6 bensa on ihan hyvä kone (eri moottoria).
-
Ei se auta ku alkaa kansi vaihtamaan.
Onneksi sattui tuolta tallin perältä löytyyn kohtuu hyvässä kondiksessa oleva kansi, joka on tuossa yhessä surullisen kuuluisassa fordin 1.8 moottorissa kiinni.
Tuossa tosiaan tuo öljynvaihtoväli on pidempi mitä moottorin vaihtoväli :2funny: