Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Axu85 - 22.04.2020, 09:35:44
-
Eli 2004 D5 on hieman voimaton.
Heti kun kierrokset ylittää 1300rpm alkaa taas voimaa löytyä. Vaihdettaessa vaihdetta niin alkuun on voimaton joka kerta.
Tuntuu ettei heti reagoisi kaasuun vaan jää miettimään. Ongelmat ilmeni kun ilmastoinnin kompura antautui ja ajoin sen remppapaikkaan.
Voisiko olla joku limp-mode päällä?
Kierrokset tippuu välillä 600 joutokäynnillä.
Vikakoodina tuli P0401 joka on tietenkin egr joka on tulpattu jo aikoja sitten.
Ahdot on normaalit jokseen kylmänä paukuttaa aluksi maks.2bar. Muuten on 1,3bar maks.
-
Joutokäynti on normi nyt mutta kun painaa jarrua niin kierrokset nousee 900rpm.
-
Vuotaiskohan alipainepuoli, esim. jarrutehostin
-
Mulla on juuri samaa oiretta tällä hetkellä. Alavääntö on pois mutta sitten kyllä mennään kun kierrokset pääsee sinne 1500. Tyhjäkäynnillä tekee silloin tällöin pieniä rykimisiä jotka uskoakseni tulevat suuttimista. Ja perinteinen vauhtipyörän kolinat ja sen nykimiset rassaa mieltä kun pitäisi rikastua sen kuntoon laittamiseen.
Eli juu en ole nyt viime aikoina kerinnyt tekemään tuon parempaa tutkimista oireisiin, on niin paljon kaikkea hommaa ettei kerkii omia tekemään ollenkaan. :-\
Ajaessa on ollut normaalien alipainevuotojen ja vnt-säätimen magn.venttiilin lisäksi ajatuksiin tullut se, että kun vauhtipyörä kerta on murenemassa ja tietääkseni sen ulkokehällä eli "jouston" eli asetelman puolella on asennontunnistuksen hammaskehä, niin voisiko olla niin, että kehä tuleekin nyt paljon myöhässä kuin ehjänä ollessaan? ::) Eli ruiskutushetket tulevatkin myöhässä ja se tekisi tuota alaväännön puutetta sekä mahdollisesti myös tuota tyhjäkäynnin nyppimistä..
Joo-o, tämä on vaan tällaista vakavaa mietintää ajaessa. Täytyisi oikeasti päästä tutkimaan ja korjaamaan viat. Tuo vauhtipyöräremppa on jo ihan selvä.
Voisiko joku vahvistaa, onko tuo kampuran tunnistuksen kehä tuolla asetelman puolella? Kuva siitä olisi myös kiva ;)
-
Joo no omassani vika selvisi. Oli ilmastoinnin sulake menny.
-
Jaa olikos tämä se kuuluisa sulake jolla on yhteys huohottimen lämmitysvastukseen ja kaikkeen mahdolliseen.
-
Taitaapi olla. 10A konehuoneen sulakerasiassa paikassa 8.
-
??? Siis ilmastoinnin sulake aiheuttaa alaväännön puutteen. Osaisko joku kertoa tarkemmin sen toimintamallin mitä kautta se vaikuttaa tehoihin?
-
??? Siis ilmastoinnin sulake aiheuttaa alaväännön puutteen. Osaisko joku kertoa tarkemmin sen toimintamallin mitä kautta se vaikuttaa tehoihin?
Koska kaasupolkimen anturi on saman sulakkeen takana.
-
Jaa, niin näyttää olevan. :o
Mutta miten se voi reagoida kaasuun mitenkään jos polkimelle ei tule virtaa?
(https://i.ibb.co/WfsXJwT/Volvo-V70-mk2-D5-kaasupolkimen-sulake.jpg) (https://ibb.co/WfsXJwT)
-
Kai sille on joku varasyöttö ettei meno lopu kokonaan.
-
Tässä on kytkäri D5-kaasupolkimelle. B-linjaa pitkin tulee virta tuolta sulakkeelta.
(https://i.ibb.co/1X43qy8/Volvo-v70-mk2-D5-kaasupoljin.jpg) (https://ibb.co/1X43qy8)
-
Nyt kerkesin hetken aikaa tutkimaan omaa D5:sta. Eli sen alaväännön puutetta. Ja löytyihän se vika, etummainen kumityyny vuotaa alipainetta. >:( Tulppauksen jälkeen alipainelinjaston tarkastus. Järjestelmän alipaine erinomainen -0,9bar.
Taaempi tyyny on jo aiemmin tulpattu saman asian takia ja nyt siis molemmat. Täytyis ne nyt varmaan viimein hommata uudet. Onko ajatuksia mistä kannattaisi ostaa ja paljonko ne suurinpiirtein maksaa?
Toinen mielenkiintoinen selvitys tuli tehtyä samalla, eli tuo alkuviesteissä selvitelty ilmastoinnin sulake no.8 konehuoneessa. Otin sen pois ja katsoin vaikutukset. Kyllähän siitä tulee piiiiitttkä viive kaasuun vastaavuuteen, mutta vastaa kuitenkin. Jännä kun luulisi polkimen mykistyvän kokonaan :idiot2: Pitkä vikamuistin listahan siitä tottakai tuli, Bsm:llä luin.
Tällaisia havaintoja, jos jollakin tulee samoja ongelmia.
-
Hienoa tutkimustyötä O0